2013-02-28, 19:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Något som har förbryllat mig mycket är följande.

I Ps bok "inuti labyrinten" framgår att ett larm om en GM-beskrivning sändes ut. GS säger att det är han som sänder detta. PW i 3230 säger att det är han som sänder det, vad jag har förstått, efter att han pratat med vittnet YN. YN säger sig dock inte ha pratat med PW. Båda dessa beskrivningar av GM beskriver samma person.

Sen menar P att ytterligare en GM-beskrivning sändes ut, som inte alls beskriver samma person. P kunde dock inte få några svar på vem som sände den andra beskrivningen av en GM. Flera har hört det men inget vet vem som sände.

Detta ska ha skett under den period då man fortfarande inte säger sig veta vem BO är.

Vad handlar detta om? Har någon på lämplig placering kunnat bestämma vad som sändes till vem och hur många som kunde lyssna?

För ganska exakt 27 år sen på timmen, raderade någon OPs datafiler och papperskopian i Harvard-affären. Det måste ju röra sig om en minst sagt liten mängd personer som det kan röra sig om. Varför har detta inte gått att reda ut? Den person som gjorde detta måste ju fysiskt ha varit på plats inne i byggnaden.

Vad har ni för teorier?
Citera
2013-02-28, 19:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske visste OP, kanske även LP, att en kuppövning skulle genomföras den kvällen och att han skulle delta aktivt i den samma. .

Om den här "övningen" var något som bedrevs av SB borde OP ha varit informerad om den. Om OP var så inne i SB som antytts borde han kanske tom varit mer inblandad i skeendet än bara informerad om att "övningen" ägde rum?
Citera
2013-02-28, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
När det är fråga om en från SPF ansvarig "övningsledare" som säkert måste kunna identifiera målet och själv låtsas skjuta mot Palme fast bakom ryggen på Lisbet så att en mer pricksäker kunde avsluta jobbet blir det sedan ren självbevarelse att rätta sig efter segraren då "Palme har fallit" som hon sa och sedan fick hålla tyst.

Du var väl inne på att någon kan ha skjutit från Skandiahuset? Ett fingerat attentat med lös ammunition och där den verkliga skytten använt gevär på distans? I så fall är det inte konstigt om LP känt sig tvungen att mörka vem skytten på marken var, troligen ett känt ansikte. Alla är grundlurade så att säga.

Att första skottet dödar OP är inte anmärkningsvärt, däremot att han missar med andra skottet. OP och LP är i rörelse, skytten missar och skottet touchar så att säga LP, tja, varför inte?
Citera
2013-02-28, 19:15
Medlem
Durgedurgs avatar
ha ha ha jag menade Börje Wingren

Citat:
Ja både Bertil Wedin och Victor Gunnarsson hade fått reda på för mycket och precis som riktiga men uttjänta CIA-agenter måste de avlivas eller tystas så att inte uppdragsgivaren kan bli misstänkt. Ritualmordet mot VG var troligen lika mycket en varning till v.Birchan som först fick besked om saken och själv tydligen aldrig kan få bli lämnad ifred för vad han faktiskt råkar ha varit med om och säkert vet precis som BW som han dock garanterat aldrig träffade eller kände så som Morgan.
Citera
2013-02-28, 19:34
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Senast det begav sig med ett mord på ett svenskt statsöverhuvud så låg det en konspiration bakom. Det är verkligheten. Även om det statistiska underlaget är extremt lågt så har det alltså vid hundra procent av uppklarade mord på svenska statsöverhuvuden legat en konspiration bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Palme var inget statsöverhuvud. Och vad skulle ett så gammalt mord ens ha med nuvarande kungen att göra? ...

Jo, Palme var regeringschef och därmed ett statsöverhuvud. Kanske rör du ihop statsöverhuvud och statschef, det är lätt hänt då dessa titlar hänger ihop. Här kommer lite info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_statsöverhuvuden

Kopplingen är självklar om du kan det minsta lilla om statistik.
Citera
2013-02-28, 19:35
Medlem
CapsLockss avatar
Jag tyckte Leif GW var kul när han sa att om CP vart mördaren skulle han tjoat å hoppat pekat finger och göra vågen innan han flytt iväg!
Citera
2013-02-28, 19:35
Medlem
Krokofils avatar
Ytterligare besvärande omständighet för Stig Johansson: han var SÄPOs kontaktman för BH, som för SÄPOs räkning spionerade på Anders Larsson, med början innan mordet. Enligt BH övervakades AL när han överlämnande varningsbreven veckan innan mordet, vilket skärper misstankarna mot SJ och AK.
Senast redigerad av Krokofil 2013-02-28 kl. 19:38.
Citera
2013-02-28, 20:06
Medlem
CapsLockss avatar
Idag mellan 15-22 tar palmegruppen emot tips.
Finns att läsa lite på polisens hemsida.
Det som förvånar mig är att så sent som denna vecka har tips kommit in från personer som befunnit sig
vid eller i närheten av mordplatsen som ejtidigare varit i kontakt med polisen....

Hur fan kan detta vara möjligt. 27 år gammla vittnen kommer först nu!!!
Citera
2013-02-28, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Idag mellan 15-22 tar palmegruppen emot tips.
Finns att läsa lite på polisens hemsida.
Det som förvånar mig är att så sent som denna vecka har tips kommit in från personer som befunnit sig
vid eller i närheten av mordplatsen som ejtidigare varit i kontakt med polisen....

Hur fan kan detta vara möjligt. 27 år gammla vittnen kommer först nu!!!

Kanske därför att de hörde av sig till polisen för tjugosju år sedan och blev direkt avfärdade eller lovade att kontaktas vilket inte gjordes. De gör ett nytt försök i en annan tid, ett annat klimat, kanske just därför?
Citera
2013-02-28, 20:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
HH chaufför sa att de passerade mordplatsen ganska direkt efter att OP skjutits, stannar inte ens, bara glider förbi. Dessutom cruisade de runt i city och mötte upp ett antal personer på olika adresser, jag tror att han var spindeln i attentatsgruppen, de som jobbade skarpt så att säga...
Varför inte tänka tvärtom? Holmér var nog lika nyfiken som Palme på vilka som skulle sköta sin uppgift för eller emot gällande plan och höll sig diskret bakom sina utsända spanare av olika slag. Jag kan tänka mig att Palme vågade riskera sitt liv för att få reda på om det var en inrikes eller utrikes anstiftan till verkligt mord eller en kupp som mycket väl kunde bli på allvar så som Holmér och Lidbom mycket väl kan ha varnat för utan att direkt kunna säga hur det skulle gå till. Förutsättningen för att den mest avancerade planen skulle kunna genomföras var att några bland Palmes närstående skulle svika. Om och när så skulle visa sig var det väl heller ingen idé att hålla sig kvar i den här världen.
Citera
2013-02-28, 20:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Varför inte tänka tvärtom? Holmér var nog lika nyfiken som Palme på vilka som skulle sköta sin uppgift för eller emot gällande plan och höll sig diskret bakom sina utsända spanare av olika slag. Jag kan tänka mig att Palme vågade riskera sitt liv för att få reda på om det var en inrikes eller utrikes anstiftan till verkligt mord eller en kupp som mycket väl kunde bli på allvar så som Holmér och Lidbom mycket väl kan ha varnat för utan att direkt kunna säga hur det skulle gå till. Förutsättningen för att den mest avancerade planen skulle kunna genomföras var att några bland Palmes närstående skulle svika. Om och när så skulle visa sig var det väl heller ingen idé att hålla sig kvar i den här världen.

Det har du givetvis rätt i, så kan man också tänka, jag gjorde inte det, men visst, absolut. Dock märkligt att han i efterhand har sagt något i stil med, jag kommer att få livstid för det här om sanningen kommer fram. Minns inte var jag läst det, men betvivlar inte att han sagt något sådant tills motsatsen kan bevisas. Han sa ju det här med skaka i grundvalar så ...
Citera
2013-02-28, 20:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
ha ha ha jag menade Börje Wingren
Om du tänker vidare så spelar det ingen roll för det jag trodde du ville veta mer om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in