2009-03-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Helt rätt och som sagt, det ansåg även Vincent Lange, polisens vapenexpert.

Dessutom..den fasad denna kula måste stutsat emot består till större delen av stora glaspartier.
En märklig bana således för denna kula.
Som ett UFO ungefär.

Som ett UFO uppskickat av polarstation EBBE!

Allvarligt talat så verkar de som sysslat med att lägga ut dimridåer och villospår runt mordet ha gjort ett ganska mediokert arbete. Inget för eftervärlden att imponeras av....

Bit för bit smulas allt fifflande sönder - av FB investigative team...

Pkom Gösta Söderström insåg snart att det fifflades - han lever inte idag.
Citera
2009-03-02, 21:01
Medlem
Leif Ds avatar
Frapperande hur lite tillförlitlig information som egentlgien finns. Diverse vittnen som varit på plats, mer eller mindre tillförlitliga... Vittnenas uppgifter går dessutom isär. Ett vittne som säger att han varit på plats vilket bara kan styrkas av ett enda av dom andra vittnena; En man som satt i en bil på andra sidan gatan.
Vidare har vi en journalist som hört lite radiotrafik som indikerar att det kan ha varit en konspiration. Och så 2 kulor, kaliber .357 magnum.

Skandiamannen är vi inte dom första som misstänker. Polisen tänkte ju till och med bryta sig in på hans kontor och leta efter vapeldelar och vapenfett. Det blev dock inget av med det och dom som jobbade med detta fick andra uppgifter, i andra utredningar.

Vapen och kulor: Här på flashback är det många som fått detta på hjärnan och menar att kulorna borde ha färdats längre och att kulorna skulle ha placerats ut. Själv ser utplaceringeteorin som helt fläng.
På TV för en massa år sedan var det en karl som visade hur man skjuter sådana kulor från en kaliber 38 revolver (som har samma borr) eller kanske rent av pistol om det finns. Det finns i alla fall en pistol som kan skjuta .357 magnum, men den är nog ovanlig. Detta skulle möjliggöra bruk av ljuddäpare och förklara varför ett vittne uppfattade det som "en revolver med väldigt lång pipa".

Bruk av ljuddämpare och/eller egenladdad amunition (för att kunna använda ett lättare och smidigare vapen eller ljuddämpare eller annan anlending) skulle kunna förklara varför kulorna inte kommit längre.
Citera
2009-03-02, 21:21
Medlem
CapsLockss avatar
Varför pressas inte Mårten mer i förhöret om detta.

I Mårtens förhör säger han att L.P ringer och säger att dom blivit beskjutna.

M.P störtar ut på gatan,får tag i en taxi och åker till västerlånggatan. Sen ser vi att dom inte är där.
Fråga 1. Rusar man ut i blindo efter taxi ?
Fråga 2. Sa inte L.P till sonen att dom var på sabbatsberg ?
Fråga 3. Om dom såg att "dom inte var där" måste väl M.P vart inne i huset?

Mårten fortsätter. Vi får skjuts av polisen som stog utanför porten till sabbatsberg.

Fråga4. Poliserna utanför lägenheten släppte dom in folk hur som helst ?
Fråga 5. Varför samtalade inte M.P och poliserna (innan dom gick in) om dom nu enligt M.P stog utanför porten ?
Senast redigerad av CapsLocks 2009-03-02 kl. 21:24.
Citera
2009-03-02, 21:35
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Frapperande hur lite tillförlitlig information som egentlgien finns. Diverse vittnen som varit på plats, mer eller mindre tillförlitliga... Vittnenas uppgifter går dessutom isär. Ett vittne som säger att han varit på plats vilket bara kan styrkas av ett enda av dom andra vittnena; En man som satt i en bil på andra sidan gatan.
Vidare har vi en journalist som hört lite radiotrafik som indikerar att det kan ha varit en konspiration. Och så 2 kulor, kaliber .357 magnum.

Skandiamannen är vi inte dom första som misstänker. Polisen tänkte ju till och med bryta sig in på hans kontor och leta efter vapeldelar och vapenfett. Det blev dock inget av med det och dom som jobbade med detta fick andra uppgifter, i andra utredningar.

Vapen och kulor: Här på flashback är det många som fått detta på hjärnan och menar att kulorna borde ha färdats längre och att kulorna skulle ha placerats ut. Själv ser utplaceringeteorin som helt fläng.
På TV för en massa år sedan var det en karl som visade hur man skjuter sådana kulor från en kaliber 38 revolver (som har samma borr) eller kanske rent av pistol om det finns. Det finns i alla fall en pistol som kan skjuta .357 magnum, men den är nog ovanlig. Detta skulle möjliggöra bruk av ljuddäpare och förklara varför ett vittne uppfattade det som "en revolver med väldigt lång pipa".

Bruk av ljuddämpare och/eller egenladdad amunition (för att kunna använda ett lättare och smidigare vapen eller ljuddämpare eller annan anlending) skulle kunna förklara varför kulorna inte kommit längre.

Ursäkta, men jag tror nog att du är ute på hal is nu.
Pistoler som skjuter både 38 special och 357 mag finns det gott om.
En revolver som skjuter 357 mag går det utmärkt att skjuta 38 special med.
Många sportskyttar väljer 357 mag revolvrar just för att det funkar att skjuta 38 special med samma vapen.

Det är enorm skillnad på prestandan 357 mag/38 special.
Frågan är om en 38:a hade passerat kroppen?
I min hobby, sportskytte, så har jag gjort otaliga ballistiska expriment för skojs skull med alla möjliga kalibrar och laddningar, och är mycket tveksam till
att en 38 special forcerar en kropp.

Är mordet en beställning så finns det inte på världskartan att man skulle äventyra utgången genom att använda vare sig ljuddämpare eller en trött laddning typ 38 special. Dessutom så har ljudämpare monterad på en revolver
föga effekt vad det gäller knallen. Det är bara på film man ser den typen av vapen, allt beroende på direkt avsaknad av kunskap vad det gäller vapen.

Alla som såg något av skotten vittnar om en "kraftig knall" vilket omkullkastar teorin om ett ljuddämpat vapen.

En revolver 357 mag är mycket troligt i sammanhanget.
Citera
2009-03-02, 21:43
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Helt rätt och som sagt, det ansåg även Vincent Lange, polisens vapenexpert.

Inte för att det betyder något alls...

Håller med på punkten, men inte att Herr Lange är något att hänga i granen för den sakens skull...
Citera
2009-03-02, 21:57
Medlem
Så har då nästa artikel från Värkden i dag publicerats

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3888&Ite mid=30

Lite roligt är det att Forsberg & Forsberg omnämns fast utan namn.
Citera
2009-03-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle

En revolver 357 mag är mycket troligt i sammanhanget.

Efter som du verkar ha viss koll ang. detta önskar jag fråga som följer:

Är det teoretiskt möjligt att avfyra en 357.mag revolver 50 -150 centimeter från någons öra och vederböraande går lugnt vidare och tänker kommentera det "som ungar som leker med påsksmällare på avstånd"
Personen som blir utsatt för detta är ej lomhörd utan förutsätts ha normal hörsel.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-02 kl. 22:19.
Citera
2009-03-02, 22:20
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Vet fortfarande inte om det är SAPO du menar men jag tror det är lätt att överdriva SAPO:s betydelse. Faktum är dock att ledarposten för SAPO som regel (med undantag) följde med partisekreterarposten och Aspling har haft en stor roll i detta innersta hemlighetsmakeri.

Ja,jag menar SAPO,IB dess efterföljare inom SAP .IB togs ju sedermera över av staten,men jag tror ju givet att SAP fortsatte och hade en egen säk.avd.Att tänka på är ju att de som satt högt upp i SAP var de som ordnade med Stay Behind,Arla Gryning mm organisationer(några med stöd av NATO) som skulle verka ifall Ryssarna tog Sverige.

Låter som självklart att SAP fortsatte med att ha egen säk.avd.

Här går det att läsa lite http://www.bankrattsforeningen.org.se/socialdemokraterna-6.html
Citera
2009-03-02, 22:22
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så har då nästa artikel från Värkden i dag publicerats

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3888&Ite mid=30

Lite roligt är det att Forsberg & Forsberg omnämns fast utan namn.

Tackar för länken. Har blivit en jäkla fart nu helt plötsligt. Tänk om det nystas på i den här takten från början....
Citera
2009-03-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Varför pressas inte Mårten mer i förhöret om detta.

I Mårtens förhör säger han att L.P ringer och säger att dom blivit beskjutna.

M.P störtar ut på gatan,får tag i en taxi och åker till västerlånggatan. Sen ser vi att dom inte är där.
Fråga 1. Rusar man ut i blindo efter taxi ?
Fråga 2. Sa inte L.P till sonen att dom var på sabbatsberg ?
Fråga 3. Om dom såg att "dom inte var där" måste väl M.P vart inne i huset?

Mårten fortsätter. Vi får skjuts av polisen som stog utanför porten till sabbatsberg.

Fråga4. Poliserna utanför lägenheten släppte dom in folk hur som helst ?
Fråga 5. Varför samtalade inte M.P och poliserna (innan dom gick in) om dom nu enligt M.P stog utanför porten ?

Mycket stora konstigheter angående denna resa.
Det troliga är att LP beordrade (på order av HH?) att bärga bort något från Palmes bostad.

Hemliga nummerkonton?
Anteckningar om vem Palme träffade när han inte hade livvakter?
Något annat?
Citera
2009-03-02, 22:31
Medlem
zorzes avatar
[quote=rattelsnake]Någonting stämmer inte så långt är det tämligen kristallklart.
Men vad?

Sen tycker jag det är för mycket märkligheter angående Cedergren och Oxen.
Ledsen om jag tjatar om...

Varför avbröt polisen spaningen mot Cedergren den aktuella kvällen?
Vem gav order om det?

Varför görs ett tillslag mot Oxen dagen efter Palmemordet?
Lite bestickande att en magnumrevolver försvann från Oxen vid inbrott några veckor före mordet.

Märkligt att Cedergren på dödsbädden påstår att han lånat ut en magnum till Petterson.

Således...Sigge hade innan sjukdomen inte varit intresserad av de 50 miljonerna..
Varför då ?

Kan det vara så här..?

Höga polischefer har varit inblandade i narkotikahandel i Stockholm.
Finansiärer: Figurer från storfinansen med tentakler upp i maktens korridorer.

Någon form av beskydd hade Cedergren uppifrån det är jag helt säker på.
Han skulle i annat fall inte kunnat hålla på i denna omfattning långa perioder och förvara knark och vapen hemma i bostaden.

Nu ska jag bjuda på ett uttalande från Sigvard Cedergren från hans egen mun.

Citat
" Polisen är de som är mest kriminella..tja inte alla förstås" Slut citat

Jag har funderat och det här måste han ha sagt ca 1- 1.5 år efter Palmemordet.

Eftersom det här är ett anonymt forum kan jag inte gå in närmare på hur jag vet detta eftersom jag då sas outar mig själv.

Har ingen lust med det.

Edit: Nu tror jag inte alls att Cedergren är på något vis inblandad i mordet men någon skum koppling finns det kanske och då på ett sätt som inte Cedergren i vart fall till en början fattade.

Till exempel kan han ha varit behjälplig att på något slugt sätt ordnat fram ett vapen på ett sådant sätt att dimridåer lagts ut.
Ansvariga för mordet har säkert inte tagit risken att smuggla in vapnet eller köpt det över disk.

Det smartaste torde ju vara att stjäla ett vapen under förutsättning att man vet att man inte åker dit.
Då är ju spåren helt utsuddade.

Alltså ser det ju ut som om det var ett samlat angrpp mot OP denna kväll,dels inbrottet oh sudda i datorer och sedan skotten.Någon har sagt att det nog inte har nåt samband,men det kan ju vara tänkt som handling ifall skott mot OP ej genomförs av nån anledning,då har man iaf genomfört en ful grej mot OP och det kan ju vara det som Cedergren ordnade,inbrottet och sudda i datorn,ta bort harvard-överklagandet.Cedergren vet vem som beställde detta naturligtvis.
Citera
2009-03-02, 22:42
Medlem
[quote=zorze][quote=rattelsnake
Alltså ser det ju ut som om det var ett samlat angrpp mot OP denna kväll,dels inbrottet oh sudda i datorer och sedan skotten.Någon har sagt att det nog inte har nåt samband,men det kan ju vara tänkt som handling ifall skott mot OP ej genomförs av nån anledning,då har man iaf genomfört en ful grej mot OP och det kan ju vara det som Cedergren ordnade,inbrottet och sudda i datorn,ta bort harvard-överklagandet.Cedergren vet vem som beställde detta naturligtvis.[/QUOTE]

Tja svårt att säga men det är för mycket helt enkelt denna kväll.
Helt osannolikt allt detta med Cdedergren Oxen Harward etc etc.
Kan ju vara så att ett flertal dimridåer och villospår planerats och iscensattes.
Inga idioter som planlagt detta som det verkar.

Skandiamannens koppling till EAP liksom Victor Gunnarsson är även intressant.

Leif Ds ide om ett alternativt vapen är intressant.

Faktum att även analysen av parets Palmes klädet är hårt hemligstämplat är ett tecken på något som avviker från det officiella scenariot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in