2008-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
De slutsatser jag framför är verklighetsförankrade i polisförhör med personer som var på plats på Sveavägen 28/2 1986 och inte alls osannolika.
Du häver ur dig väldigt osaklig kritik utan att ge några som helst källhänvisningar eller resonemang som går att pröva.

Att jag har snabb tillgång till källmaterial beror på att jag studerat Palmemordet från och till under flera år och katalogiserat materialet. Annars hade jag inte kunnat svara så snabbt.

Du får gärna kommentera vad du vill när du vill och hur du vill. Jag kommer att besvara din kommentarer om de går att besvara.

Och för din information. Jag kommer att fortsätta att skriva om de slutsatser jag kommer fram till grundat på polisförhör och offentlig information utan att ta minsta hänsyn till dig. Ditt grundlösa hot om att mala ner mitt Diamantspår till stoft smakar mer av vad räven sa om rönnbären. Surt.

Jag liksom alla andra förstår att du inte gillar tanken att Sydafrika skulle ha varit inblandat i Palmemordet. Varför? Skall dom vara immuna från att diskuteras och i såfall varför?

För min egen del så gör det mig inget vem som utförde eller låg bakom mordet.
Vem det än är så är det lika fel eller har du något problem med just det.

Vore intressant om du kunde hänvisa till några polisförhör eller offentliga uppgifter som stöder din tes om att det Namibiska diamantsmugglare som planerade och utförde attentatet här i Sverige på Statsminister Olof Palme.

Jag har inga som helst problem med att om så är fallet, Sydafrika är inblandat.
När du hävdar att "alla andra förstår" är du ute på mycket hal is.

När det gäller vem eller vilka som låg bakom mordet skiter jag egentligen i det.
Mord kan aldrig vara acceptabelt, även om Palme & CO enligt min uppfattning
ställt till stor skada i Sverige.
Så ur det perspektivet är det för min del inget att sörja.
Vad jag däremot irriterar mig oerhört på är det uppenbara myndighets och maktmygel som pågått i landet och där Palmeutredningen är en del i detta .
Oavset vad man tycker eller tyckte om Olof Palme ska en mordutredning skötas på ett för en rättstat normalt sätt.
Detta helt oavsettt om det är den lilla människan eller en Statsminister som mördas.
Således, Sydafrika eller Namibia eller vad det än kan tänkas vara är på intet sätt immuna från att diskuteras.
Citera
2008-10-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Vore intressant om du kunde hänvisa till några polisförhör eller offentliga uppgifter som stöder din tes om att det Namibiska diamantsmugglare som planerade och utförde attentatet här i Sverige på Statsminister Olof Palme.

Jag har inga som helst problem med att om så är fallet, Sydafrika är inblandat.
När du hävdar att "alla andra förstår" är du ute på mycket hal is.

När det gäller vem eller vilka som låg bakom mordet skiter jag egentligen i det.
Mord kan aldrig vara acceptabelt, även om Palme & CO enligt min uppfattning
ställt till stor skada i Sverige. Så ur det perspektivet är det för min del inget att sörja.

Vad jag däremot irriterar mig oerhört på är det uppenbara myndighets och maktmygel som pågått i landet och där Palmeutredningen är en del i detta .

Oavset vad man tycker eller tyckte om Olof Palme ska en mordutredning skötas på ett för en rättstat normalt sätt.
Detta helt oavsettt om det är den lilla människan eller en Statsminister som mördas.

Således, Sydafrika eller Namibia eller vad det än kan tänkas vara är på intet sätt immuna från att diskuteras.

Hej Rattelsnake

Att du säger:

Citat:
Jag har inga som helst problem med att om så är fallet, Sydafrika är inblandat. När du hävdar att "alla andra förstår" är du ute på mycket hal is.

gör mig glad. Jag ville klämma lite på dig för att få en reaktion och det fick jag ju. En ganska bra sådan också.

Att du inriktar dig på motivet som du formulerar ungefär så här:

Citat:

är både bra och svårt att besvara.

Först så är det ingen slutsats jag har dragit. En sådan slutsats saknas det grund för hittils i offentliga källor. Det är en reflektion om ett möjligt motiv. Jag söker en juridiskt gångbar lösning såväl objektivt som subjektivt och i det subjektiva ingår ett motiv för gärningsmannen.

Ett sådant motiv måste härledas ur ett motiv på högre nivå om vi talar om en konspiration. I det perspektivet beskriver jag ett tänkbart motiv. Jag kommer att återkomma i ett senare inlägg om detta. Ett polisförhör där någon erkänner ett sådant motiv lär vi nog aldrig få se. Då vore mycket av mordgåtan löst.

Mina slutsatser avseende de objektiva observationerna är verklighetsbaserade i polisförhör men, och det är viktigt, skulle kunna knytas till ett annat scenario än Diamantspåret. Det är jag intresserad av om någon har funnit sådana kopplingar.

När det gäller rättsröta och korruption så håller jag en låg profil i mina inlägg vilket inte betyder att jag tar lätt på det. Men jag finner det mera produktivt att objektivt granska händelseförlopp och inblandade personer än att granska utredningen som sådan.

Det finns ju en tråd om utredningen där detta kan diskuteras.

Citat:
Utredning om Palmemordet
https://www.flashback.org/showthread.php?t=707015

Varför inte lägga den tråden jämsides med denna så att mordet kan diskuteras i den ena tråden och utredningen i den andra.

Nåväl, sak samma. Svar skall du få om Namibia.

Förresten så anser årets nobelpristagare Martti Ahtisaari att hans fredsarbete i Namibia vara det viktigaste i hans gärning för freden.

Citat:
Martti Ahtisaari minuterna efter tillkännagivandet:
"Namibia min viktigaste insats"

Du har opererat på olika kontinenter och i många länder - Vilken insats tycker du själv är den viktigaste?

-Namibia är absolut det viktigaste eftersom det tog så lång tid. Jag arbetade med det i FN:s regi från 1977 ända till 1990.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=97757&a=1274180&lid=senasteNytt_27 5226&lpos=rubrik_1274180
Citera
2008-10-13, 19:38
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Jag vill inte dominera diskussionen eftersom det gör att andra inte postar inlägg som jag säkert skulle vara mycket intresserad av.

Nu är det väl så att det är upp till var och en att posta och argumentera för sitt favoritspår. Jag har inte samma problem som rattlesnake med din dominans av forumet och jag vill absolut inte se olika trådar för olika spår. Jag önskar bara att jag själv hade mer tid att ägna detta mord.

Vad jag saknar i ditt diamantspår är ett försök till förklaring till polisens alla märkliga turer, ointresse av en lösning, och statens stöd av detta. Din genomgång av vad som hände på Sveavägen är bra, men när du försöker härleda det till diamanthandel är du inte alls lika övertygande.
Citera
2008-10-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Nu är det väl så att det är upp till var och en att posta och argumentera för sitt favoritspår. Jag har inte samma problem som rattlesnake med din dominans av forumet och jag vill absolut inte se olika trådar för olika spår. Jag önskar bara att jag själv hade mer tid att ägna detta mord.

Vad jag saknar i ditt diamantspår är ett försök till förklaring till polisens alla märkliga turer, ointresse av en lösning, och statens stöd av detta. Din genomgång av vad som hände på Sveavägen är bra, men när du försöker härleda det till diamanthandel är du inte alls lika övertygande.

Att jag inte har någon förklaring till polisens alla märkliga turer beror på att varje gång jag granskat "möjliga coverup" så faller sådana antagande samman för mig eller mao det glider mig ur händerna.

Det kan ju bero på att just det jag tagit tag i inte är någon coverup men det är också så att om någon varit inblandad i ett sådant scenario som jag beskrivit så är dom också mycket skickliga.

Jag har kommit i kontakt med "oegentligheter" på internationell nivå i mitt yrke och ser mig inte som lättlurad men det räcker inte med att "hänga på internet" och offentlig information för att knäcka sådan korruption.

Så jag är inte naiv i den frågan. Dessutom kan det ha sina risker att ge sig in i en sådan historia.

Att mina argument för motivet inte är lika övertygande beror naturligtvis på att de ofta inte går att slå fast objektivt men jag återkommer till det.

Motivet grundar sig på Namibia som bricka i maktspelet om södra afrika och inte diamantsmuggling som sådan. Men jag vill ändå behålla namnet då det är lätt att visa att Namibias naturrikedomar var en förutsättning för UNITAS och Sydafrikas krigföring mot ANC på angolanskt territorium.
Citera
2008-10-14, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Det är inte fråga om huruvida staten mörkat högerextremism inom poliskåren. Det handlar om huruvida POLISEN mörkat det. Staten är inte polisen. Polisen är en del av staten, men med avsevärda resurser och möjligheter att sopa obehagliga fakta under mattan. Det är verkligen ingen hemlighet att det fanns och fortfarande finns obehagliga fascistoida tendenser inom kåren. Och att poliser titt som tätt gör sig skyldiga till grova övertramp. Om det så "bara" är att klå upp en alkis eller invandrare. Och det får fortgå ostraffat på grund av kårandan. Om det var så att stray cops låg bakom Palmemordet är det nog så att de verkat inom helt "rätt" organisation för att komma undan med det.

Jag har kommit fram till att den tekniska sammanställningen inte stämmer, se hemsida, OP skjuten framifrån först.
Det måste betyda att SKL och bla. obducenterna (Kari Ormstad och Jovan Rajs) är delaktiga i mörkläggningen.

För min del tycker jag att det är lustigt att chefer inom dessa ämbeten mörklägger ett statsminister mord, utförda av poliser, då några av dom säkert hade starka SAP-band och älskade OP.

Obducent Milan Valverius som b.l.a. var med vid obduktionen tog senare livet av sig, med fru. Antingen var det cancern eller hans dåliga samvete som drev honom till det.

Om ordern kom högt uppifrån och anledningen var tillräckligt stor tror jag att dessa ämbetschefer var villiga att mörklägga.
Citera
2008-10-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
En mycket skum detalj är den så kallade Skandiamannen.(Stig E)

Skulle det kunna vara på det viset att det var just Skandiamannen Palme stämt möte med...om det nu var på det viset att Palme hade ett möte denna kväll? (vilket jag personligen tror var fallet)
Här en länk till en sammanfattning ang. Skandiamannen.

Ur texten: "Tre dagar innan tillslaget kom kontraorder från högsta ort. Ingen undersökning skulle göras. Hela utredningen om Stig E skulle läggas ned med omedelbar verkan. Varför vet vi inte, orsaken är hemligstämplad. Chef för Palmeutredningen var då länspolismästare Hans Holmér. Regeringens representant i Palmerummet var Klas Bergenstrand."

(Finns f.ö. en tråd i anslutning till detta som är intressant att läsa.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014&conference=105 00000000001076&posting=19500000004557816

Det står i ovanstående länkade tråd att det finns en koppling mellan väktaren AK (vars vittnesmål är hemligstämplat) och den av Olle Alsén utpekade A*** Avs**. Nån som vet om det verkligen stämmer???
Citera
2008-10-14, 13:55
Medlem
Braqckts avatar
Citat:
text

Tack för detta, jag hade missat den delen av Lundins vittnesmål tidigare. Men som du skriver så hänger tidsförloppet på att bankomaten visar fel tid, men det torde vara troligt eftersom det finns en tydlig koppling till en yttre händelse (skotten) och såpass många andra vittnesmål som gör att det går att tidsbestämma skotten ganska exakt.

Det betyder dock också att Morelius samt hans sällskap missat att notera när GM isåfall korsade Sveavägen.

Hur är det med kocken i gatuköket, hans beskrivning av den som följde efter paret Palme stämde väl sisådär överens med de flesta andra beskrivningarna av GM?
Citera
2008-10-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Orkar ni hålla på med det här fortfarande när alla vet vem mördaren var

Petterson?

Toskala
Citera
2008-10-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braqckt
Tack för detta, jag hade missat den delen av Lundins vittnesmål tidigare. Men som du skriver så hänger tidsförloppet på att bankomaten visar fel tid, men det torde vara troligt eftersom det finns en tydlig koppling till en yttre händelse (skotten) och såpass många andra vittnesmål som gör att det går att tidsbestämma skotten ganska exakt.

Det betyder dock också att Morelius samt hans sällskap missat att notera när GM isåfall korsade Sveavägen.

Hur är det med kocken i gatuköket, hans beskrivning av den som följde efter paret Palme stämde väl sisådär överens med de flesta andra beskrivningarna av GM?

Ingen orsak

Att Morelius och hans sällskap missat att notera att GM korsade Sveavägen ca 25 - 30 meter söderut är nog inte märkligt. Jag tror inte ens att man ser så långt norrut om man står en bit västerut från korsningen Tunnelgatan - Sveavägen.

Jag är inte från världens vackraste huvudstad Stockholm så jag skall inte säga för mycket men någon från denna stad kanske kan skriva något ord om det.

Dessutom så finns möjligheten att GM korsade Sveavägen när Inge M var på väg västerut på Tunnelgatan.

När det gäller kocken i gatuköket så hittar du hans signalement på GM och andras på denna länk som jag skrivit om tidigare:

Citat:
Om signalement
https://www.flashback.org/showpost.php?p=11254713&postcount=2018
Senast redigerad av Utredaren 2008-10-14 kl. 18:16. Anledning: Rättelse
Citera
2008-10-14, 19:35
Medlem
Citat:
Att Morelius och hans sällskap missat att notera att GM korsade Sveavägen ca 25 - 30 meter söderut är nog inte märkligt. Jag tror inte ens att man ser så långt norrut om man står en bit västerut från korsningen Tunnelgatan - Sveavägen.

Jag är inte från världens vackraste huvudstad Stockholm så jag skall inte säga för mycket men någon från denna stad kanske kan skriva något ord om det.

Dessutom så finns möjligheten att GM korsade Sveavägen när Inge M var på väg västerut på Tunnelgatan.
Den vänstra bilden visar väl ungefär vad Inge såg, även om man inte ser hela synfältet...

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=100444042&sho wstreet=true
Citera
2008-10-15, 08:29
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ingen orsak

Sen kan man ju tänka sig att Morelius minne kanske är mer detaljerat när det gäller vad som hände efter skotten..

När man dras in på förhör efter en sådan enorm händelse så kanske det, hur mycket man än vill försöka hitta vad man såg före händelsen, är själva händelsen och det direkt påföljande som hjärnan väljer att måla upp bäst..
Citera
2008-10-15, 14:55
Medlem
Thax21s avatar
Tjena Grabbar (och tjejer?).

Har läst denna tråd från början nu, men det är lite svårt att kunna komma ihåg allt. Har i alla fall en fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Vad var det egentligen som gjorde att man(till slut) från utredningens håll avfärdade Victor Gunnarsson som gärningsman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in