2009-03-02, 11:05
Avslutad
LAC-Banden

På lac-banden som finns tillgängliga på nätet kan man en bit in höra hur en röst säger; "Palme har fallit"
Vem som uttalar dessa ord är ju omtvisstat, men jag undrar ifall man hade gått ut med uppgifterna då om vem som var "offret"? När fick resterande poliser ute i omkringfarande bilar reda på att det var Palme som skjutits?
Citera
2009-03-02, 14:11
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bop_cat
När fick resterande poliser ute i omkringfarande bilar reda på att det var Palme som skjutits?

I stor-Stockholm tog det flera timmar innan alla distrikt notifierats. Vissa patruller tillhörande t.ex. Solna-distriktet fick höra det av chaufförer vid SL att statsministern skjutits.. Inom SL fungerade informationsflödet den natten.
Citera
2009-03-02, 14:45
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Ja du har rätt.

Chevamannen påstår sig ha sett vad som verkar vara Skandiamannen.
Det märkliga är dock fortfarande att ingen annan sett honom på brottsplatsen.

Finns fler märkligheter men återkommer ang. detta.

Till exempel av vilken anledning måste Skandiamannen som han själv påstår kontrollera tiden för stämpelklockan mot fröken ur och då trolla bort en halv minut.
Förövrigt samma tid som fattas makarnas Palmes promenad enligt klockningstester...

Finns ingen som helst normal anledning i denna situation att hålla på med en sådan kontroll direkt dagen efter.

Så du menar att S.Engström kanske hade kontakt med paret Palme före skotten?

hmm...

Det verkar ju som att han varit där, med tanke på Ljungkvists berättelse...

Jag tror inte en sekund på Engströms egen saga.. Att han håller på att snubbla över OP o.s.v.

Jag är inte särskilt påläst när det gäller Skandiamannen, men han verkar ju ganska skum..
Citera
2009-03-02, 15:04
Medlem
portnoys avatar
Jag nominerar nu Lena Schödin till kriminalhistoriens sämsta vittne någonsin.
Citera
2009-03-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Jag nominerar nu Lena Schödin till kriminalhistoriens sämsta vittne någonsin.

Hon var förmodligen packad.

Märkligt att av alla 22 vittnen är det 1 eller möjligen 2 som påstår sig sett mynningsflamma.

Tyvär måste jag säga att efter lyssnat på de flesta vittnesförhören kommer man till den slutsatsen att det inte till 100 % går att avskriva CP.
Inte för att jag tror att det är han men de vittnen som stöder CP, är ytterligt svaga och ej tillförlitliga.

Samma gäller de nyckelvittnen som åklagaren stöder sig på.
Att CP blev frikänd beror på usla åklagare samt en mycket mycket skicklig försvarsadvokat, Liljeros.
All form av teknisk bevisning saknas mot Petterson samt det har inte gått att binda Petterson till mordplatsen.
Möjligen kan man binda Petterson till området vid den aktuella tidpunkten men då måste man tro på vittnet Roine som är en nergången pundare.

Jag tror CP var i området men är oskyldig.
Han ljög från början eftersom han trodde han skulle åka dit oskyldig och håller fast vid sin story.
Polisen har uppenbarligen gjort allt för att vaska fram uppgifter som stöder Petterson som GM men har inte lyckats bättre än vad som är fallet.
Bara det i sig talar emot Petterson som gärningsman.

Skandiamannen är nog det största frågetecknet som jag ser det.
I vart fall som delorsak till Partiets mörkläggning från första början.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-02 kl. 15:57.
Citera
2009-03-02, 17:06
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Hon var förmodligen packad.

Märkligt att av alla 22 vittnen är det 1 eller möjligen 2 som påstår sig sett mynningsflamma.

Tyvär måste jag säga att efter lyssnat på de flesta vittnesförhören kommer man till den slutsatsen att det inte till 100 % går att avskriva CP.
Inte för att jag tror att det är han men de vittnen som stöder CP, är ytterligt svaga och ej tillförlitliga.

Samma gäller de nyckelvittnen som åklagaren stöder sig på.
Att CP blev frikänd beror på usla åklagare samt en mycket mycket skicklig försvarsadvokat, Liljeros.
All form av teknisk bevisning saknas mot Petterson samt det har inte gått att binda Petterson till mordplatsen.
Möjligen kan man binda Petterson till området vid den aktuella tidpunkten men då måste man tro på vittnet Roine som är en nergången pundare.
.

Men då beror det ju inte bara på bra försvar och dåliga åklagare.. Glöm ej att när CP fälldes så var det nämndemännen som ville fälla, juristerna friade. När han sedan friades i HR så var rätten enhällig.

Nej, det har aldrig funnits tillräcklig bevisning för att döma CP till livstid, utan minsta tvivel. Det handlar om mord här. Sen är vittnesuppgifterna så svaga att det inte finns mycket alls att gå på när det gäller själva mordet. Återigen så är det ju bara LP som säger sig ha sett GMs ansikte, och det var hennes utpekande som fällde CP, tillsammans med utpekandet av några vittnen från Grand.

CP kan ju t.o.m. ha varit på Grand och stått och stirrat in i foajen, men detta räcker ju inte på egen hand till fällande dom på långa vägar! Då behövs LP..

Och om hennes vittnesmål är för svagt... Fria!

När det gäller stackars lilla Lena; om hon nu var packad, så ska hon för h-vete erkänna detta i rätten. Fy på henne.
Citera
2009-03-02, 17:52
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Kan det vara så att vittnen blandar ihop Engström och GM?

Inte alls osannolikt tror jag. I all förvirring som uppstår är det nog inte omöjligt..
Citera
2009-03-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nej, det har aldrig funnits tillräcklig bevisning för att döma CP till livstid,.

Nja..,,om inte Liljeros så totalt lyckades pulvrisera Lisbeths Palmes märkliga utpekande/vittnesmål hade nog Petterson trots allt legat rätt risigt till.

Men som Liljeros så bra sammanfattde det hela : Han vädjade till rätten att inte bidra till ett justisiemord.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-02 kl. 18:04.
Citera
2009-03-02, 18:14
Bannlyst
Finns det inga konspirationsteorier om att Palme fejkade sin död precis som Elvis.
Citera
2009-03-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Finns det inga konspirationsteorier om att Palme fejkade sin död precis som Elvis.

www.nationalmordet.nu

Den siten borde ha handlat om massinvandringen men den har annat innehåll.

Ps ..snurra inte in dig för mycket i detta..
Citera
2009-03-02, 19:14
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Är det så? Vapen typen borde ju påverka mycket. Klart mindre zon att jobba
med om man skjuter med en walther ppk än en .357 magnum.

Edit:
Att spaningen avbröts kvällen före kan ha varit planlagt utifrån det aktuella personalschemat. Behöver inte ha kommit någon order just du, utan det kan ha varit planerat att pågå till kl22 och så fick det räcka.

Jag vet inte varför Sigge C berättade på sin dödsbädd om en utlånad puffra till Pettersson. Man lånade inte ut pistoler till den karln, så enkelt är det. Sigge C car ju inte dum i huvvet, men hur klar i skallen var han på slutet? Polisen kanske hade kört med honom under åren om att "hade inte du en pistol som du lånade ut till Pettersson ändå, va? Ja, ni fattar.

Christer Pettersson; det finns väl inte ett enda trovärdigt vittne som sett honnom på plats? LP, som lurats därtill av polisen som vid första förhöret inte hade sett annat än ryggen på gärningsmannen, på väg därifrån. Gamla pundare som hör av sig till utredningen typ 10 år senare. Ja...
Vidare anser jag att såväl motiv som förmåga saknas.

Att mordvapnet KAN komma från Sigge C är inte omöjligt. Inbrott, äkta eller inte... Polisinformatör. Inbrottet kan ha varit fejkat, eller gjort av någon som visste att det fanns en pistol där och var den fanns. Faktiskt ett av dom bättre uppslagen när det gäller själva vapnet. Licensierade kan vi glömma. Och illegala vapen var inte alls så vanliga då som nu, så tillgången var sämre. Insmuglat? Riskabelt. En annan bra metod är som tidigare nämts att låna ett av polisens beslagtagna och sedan lämna in det igen för destruktion. Kräver ju att man har tillgång till polisens beslagtagna vapen förståss. Men det var ju inte många som visste om vapnet som Sigge hade heller. Det var väl han och ... polisen...

Det som talar för en konspiration är ju valet av ammunition, om det nu är de kulor som upphittats som verkligen använts. Spetsiga 357 kulor, förmodligen magnumladdad. Går med lätthet rakt igenom en ordinär skyddsväst.

En sönderpundad fyllskalle skulle knappast ha tänkt så långt att Palme eller Cigge Cedergren använde väst på sina promenader. (med tanke på teorin att det var Cigge han skulle ha ihjäl). Att man sedan hittade kulorna så pass nära mordplatsen är för mig en gåta. Jag kan en hel del om vapen och dess prestanda, och vet vad som händer med en kula som dels gått igenom en kropp och sedan slagit i gatan. Förvånansvärt intakta med tanke på vad kulorna presterat. Kulan som träffade OP är en sak...den kan ha en kortare flyktväg efter den har passerat OP`s torso, men kulan som avlossades mot LP
kan under inga omständigheter hamna så gott som intakt ca 50 meter från mordplatsen. Detta var det första jag reagerade mot när jag började inressera mig för mordet. Luktar lite surt om det här....
Citera
2009-03-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Det som talar för en konspiration är ju valet av ammunition, om det nu är de kulor som upphittats som verkligen använts. Spetsiga 357 kulor, förmodligen magnumladdad. Går med lätthet rakt igenom en ordinär skyddsväst.

En sönderpundad fyllskalle skulle knappast ha tänkt så långt att Palme eller Cigge Cedergren använde väst på sina promenader. (med tanke på teorin att det var Cigge han skulle ha ihjäl). Att man sedan hittade kulorna så pass nära mordplatsen är för mig en gåta. Jag kan en hel del om vapen och dess prestanda, och vet vad som händer med en kula som dels gått igenom en kropp och sedan slagit i gatan. Förvånansvärt intakta med tanke på vad kulorna presterat. Kulan som träffade OP är en sak...den kan ha en kortare flyktväg efter den har passerat OP`s torso, men kulan som avlossades mot LP
kan under inga omständigheter hamna så gott som intakt ca 50 meter från mordplatsen. Detta var det första jag reagerade mot när jag började inressera mig för mordet. Luktar lite surt om det här.
...

Helt rätt och som sagt, det ansåg även Vincent Lange, polisens vapenexpert.

Dessutom..den fasad denna kula måste stutsat emot består till större delen av stora glaspartier.
En märklig bana således för denna kula.
Som ett UFO ungefär.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-03-02 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in