2013-01-28, 07:50
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag fattar inte, har nu lyssnat på Lac-bandet, hur sjutton kan inte Lisbet ringa säpo och få dit en ambulans på stört, att de ringer vanliga larmcentralen, det känns inte trovärdigt. Det känns som att ambulansinsatsen förhalades. Nu tror jag absollut inte att Lisbet är inblandad, men ambulansen borde ju ha varit där på minuten.

Detta hände 1986. Mobiltelefoner på den tiden var större än bilbatterier (och vägde lika mycket) och inget man släpade runt på stan precis. Ett ytterst fåtal hade dessa klumpiga tingestar fastmonterade i bilar. Ett vittne som ringde och larmade gjorde det just på en sådan mobiltelefon från sin bil. Just det samtalet han ringde till LAC går det en hel del turer kring för övrigt.

Sedan att en mycket chockad och hysterisk LP skulle jogga iväg till en telefonkiosk och börja skramla med mynt för att ringa SÄPO när hennes make ligger död på trottoaren förfaller vara en mycket långsökt tanke..
Citera
2013-01-28, 07:52
Medlem
Citat:
Jag fattar inte, har nu lyssnat på Lac-bandet, hur sjutton kan inte Lisbet ringa säpo och få dit en ambulans på stört, att de ringer vanliga larmcentralen, det känns inte trovärdigt. Det känns som att ambulansinsatsen förhalades. Nu tror jag absollut inte att Lisbet är inblandad, men ambulansen borde ju ha varit där på minuten.

Hur skulle det gått till då? Skulle hon lämna OP döende och springa till närmsta telefonkiosk? Ingen av dem som larmade visste att offret var Palme förrens efter ett litet tag.

Det var väl GS som först meddelade att den skjutne var Palme, hur det nu kunde gå till, då han redan var i ambulansen när GS kom dit
Citera
2013-01-28, 08:14
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Lars-Kristian (Johan) var "vän" med Stellan...

Har Lars-Kristian ett efternamn också?
Citera
2013-01-28, 08:20
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Har Lars-Kristian ett efternamn också?

Är det Lars-Kristian Bergh som avses?

http://www.bergsblogg.se/

http://www.bergsblogg.se/2012/02/28/palme-gata-eller-uppklarat/

Citat: "Nu är det lite speciellt för mig, eftersom jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före".
Citera
2013-01-28, 08:26
Medlem
Citat:

Lisbeth ringde ingen. Det kom två ambulanser relativt snabbt efter skotten. Den första av en slump, råkade köra förbi och blev stoppad.

Den andra ditskickad eftersom Paulsson på Järfälla taxis växel, efter det att hon ringde polisen, valde att ringa direkt till LAC och be dem skicka en ambulans.

Det märkliga är att polisens LC aldrig kallade på ambulans, inte när Taxi ringde direkt, inte heller när de påstår fått in det via ilanropet från poliserna på plats. Detta är kanske det främsta beviset på att den officiella tids-kedjan inte stämmer. Om Helin skickade ut larmet 23:23 och pikteten var på plats 30-40 sekunder senare borde de fått besked från Piketen (eller Söderström) redan 23:24.

Men när Ed från LAC ringer till polisen typ 24:45-25:00 över elva känner de (Hedlund) inte till skjutningen. De har inte skickat någon ambulans då.

Dvs om inte Paulsson på taxi hade nöjt sig med att larma polisen hade ambulansen blivit fördröjd med ytterligare två minuter (inte för att det spelade någon roll). Däremot finns det inget som tyder på att just ambulansinsatsen förhalades medvetet.
Citera
2013-01-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åhrstrand dog 2011

Grundevik var Grundborgs kadett och ställföreträdande plutonchef. Som många andra i gruppen har de en särdeles karriär inom det militära och den militära underrättelsetjänsten. Anmärkningsvärt med tanke på att några var synnerligen mediokra militärer. Mitt intryck från I17 var snarast att de var sådana som armén kunnat undvara helt.

Med tanke på att Grundevik är stf ÖB i praktiken är dock risken stor att denna kan bli näste ÖB.

Tror ni dessa vill gräva i saken?

De bör nog dock sluta hålla SÖÖ bakom ryggen t ex då deras aktiviteter i detta fall liksom i t ex Dc3fallet är rent kontraproduktiva.
Citera
2013-01-28, 10:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Grundevik var Grundborgs kadett och ställföreträdande plutonchef. Som många andra i gruppen har de en särdeles karriär inom det militära och den militära underrättelsetjänsten. Anmärkningsvärt med tanke på att några var synnerligen mediokra militärer. Mitt intryck från I17 var snarast att de var sådana som armén kunnat undvara helt.

Med tanke på att Grundevik är stf ÖB i praktiken är dock risken stor att denna kan bli näste ÖB.

Tror ni dessa vill gräva i saken?

De bör nog dock sluta hålla SÖÖ bakom ryggen t ex då deras aktiviteter i detta fall liksom i t ex Dc3fallet är rent kontraproduktiva.

Lite OT kanske men lyssnar på P3s dokumentär om DC3an och Jallai så får man ju onekligen uppfattningen att FRA hela tiden visste var den låg. Inte bara då 52 utan ända tills den hittades. Det är intressant att höra honom berätta vilket intresse det väckte när han hittade den ryska ubåten men möttes av total tystnad vad gäller DC3an, det gick bra så länge han letade på den felaktigt angivna nedslagsplatsen, men sen drog de öronen åt sig!
Citera
2013-01-28, 10:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Precis, dylika "dränkningsförsök" har dykt upp under årens lopp. Numera ligger nämnda tråd före i kön gentemot huvudtråden. Det torde ju vara en varningsignal, ty dylika medieutspel har förekommit under lång tid.

Förhoppningsvis dör den här historien sotdöden, för den förklarar ju definitivt inte efterspelet. Eller hur tänker de förklara att statsapparaten skyddade ett gäng våldsbenägna poliser?
Poliserna ifråga kan inte ha varit huvudmännen i den konspiration jag ser konturer av, men kan ha uppdragits bl a att försöka värva "skyttar" - kanske i syfte att skapa vilseledande spår. De har varit för utåtriktade och synliga för att kunna misstänkas ha riktigt intressanta informationer.

Men jag kan ha fel.
Citera
2013-01-28, 10:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
...
Okej du har rätt. Jag var lite hätsk i tonen igår, bäst är ju att vi alla som är intresserade diskuterar vitnesmålen istället för personer som diskuterar dem. Däri har du rätt.
...
Här är vi överens, jag är medveten att det inlägg du besvarade nog var ett angrepp från min sida, så jag ber om ursäkt för detta.
Tack! Då gräver vi ned stridsyxan och försöker hålla oss till ämnet.
Citera
2013-01-28, 10:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
På den tiden, när vi pensionärer var unga, fanns det inga mobiltelefoner och närmaste telefonkiosk låg nog flera hundra meter bort. Dessutom verkade Säpo inte ta emot samtal från OP denna kväll: han hade ju enligt LP försökt att få livvakter via ett jour-telefonnummer men misslyckats.
Citera
2013-01-28, 11:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheobaldThor
Hur skulle det gått till då? Skulle hon lämna OP döende och springa till närmsta telefonkiosk? Ingen av dem som larmade visste att offret var Palme förrens efter ett litet tag.

Det var väl GS som först meddelade att den skjutne var Palme, hur det nu kunde gå till, då han redan var i ambulansen när GS kom dit
Nu blandar du ihop GS felaktiga tider med andra tidsangivelser. GS kom inom ett par minuter och ambulansen startade mot Sabbatsberg åtta minuter efter mordet.

Men det är så, LP hade ingen möjlig kontaktväg till snabbare hjälp.
Citera
2013-01-28, 11:34
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu blandar du ihop GS felaktiga tider med andra tidsangivelser. GS kom inom ett par minuter och ambulansen startade mot Sabbatsberg åtta minuter efter mordet.

Men det är så, LP hade ingen möjlig kontaktväg till snabbare hjälp.

Enligt GS och hans kollega är inte deras tider felaktiga. Det är en bedömning som utredare har gjort och som GS bestämt hävdat i åratal är felaktig. Ord står mot ord där så vi kan inte dra någon definitiv slutsats. Däremot kan du spekulera i vilket som är mest troligt.

EDIT: Du hävdar med bestämdhet att man inte ska förkasta eller rata olika vittnesmål inte ens LP men du avfärdar GS med lätthet?
Senast redigerad av Gattoo 2013-01-28 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in