2013-01-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det fetstilta förstår jag inte. Vad spelar det för roll vem som hittar kulorna?

Man finkammade området nere på knapp-nivå men hittade ingenting, sedan hittar man kulorna efter det man släppte på avspärrningen som man tvättade helst "plötsligt" innan undersökning av kulorna.

Kulorna behöver behöver inte på något sätt vara mord-kulorna, utan kan vara dit placerade efter avspärrningen. Man sopade ju upp snö i säckar utan att hitta nåt. Vapnet behöver inte vara en magnum.357 som Sonny (polisensvapenexpert och även medlem av skytteföreningen) hävdar.

Kan vara tillsammans med polisens agerade på sambandscentralen dem stora vilospåren.
Citera
2013-01-19, 13:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Man finkammade området nere på knapp-nivå men hittade ingenting, sedan hittar man kulorna efter det man släppte på avspärrningen som man tvättade helst "plötsligt" innan undersökning av kulorna.

Kulorna behöver behöver inte på något sätt vara mord-kulorna, utan kan vara dit placerade efter avspärrningen. Man sopade ju upp snö i säckar utan att hitta nåt. Vapnet behöver inte vara en magnum.357 som Sonny (polisensvapenexpert och även medlem av skytteföreningen) hävdar.

Kan vara tillsammans med polisens agerade på sambandscentralen dem stora vilospåren.
Håller med om att det mycket väl kan vara så. Kulorna kan t o m lagts ut av någon "idiot".
Citera
2013-01-19, 13:13
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Allt beror på vilken bild man gör sig av LPs vittnesmål. Flera vittnen uppger att han inte omedelbart lämnade platsen. LP säger sig ha tre förnimmelser av en mt:
  1. En person närmare Dekorima (innan hon förstod vad som hänt).
  2. En person som stod en bit in på Tunnelgatan (flera har uppgivit att gm ändrade position något innan han flydde).
  3. En person som stod uppe vid baracken ungefär där LJ stod ungefär samtidigt.
Detsamma gäller jackan/rocken: hon uppgav att den var mörk och gick nedanför midjan. Det var heller ingen vanlig bullig täckjacka, utan en annorlunda, som jag uppfattar det, lite slätare modell.

Som påpekats, man måste förstå att förhör har nedtecknats av en förhörsledare och det är inte säkert att uppgifterna är direkt välformulerade. Jag tycker nog att man ska vara ganska välvillig till vittnens uppgifter och inse att det oftast inte går en absolut skiljelinje mellan två vittnesmål.

De som vill avfärda vittnen har alltid ett uppsåt.

Visst du kan lägga stor vikt vid LP vittnesmål om du vill men jag ser det som väldigt svagt. Hennes vittnesmål motstrider de övriga 19 vittnenas i mångt och mycket. Tro fan det efter att hennes make precis blivit nedskjuten och öronbedövande smällar ringer i öronen. Snacka om chock!

Nej inget av de 19 vittnena på MP säger att GM uppehöll sig på platsen. Samtliga sa att han sprang därifrån och 2 av dessa vittnen uppgav också att han sprang spänstigt och smidigt. Ett av vittnena sa att att han sprang hukande/krokigt. LP sa att hon såg en man i blå täckjacka som med 99% sannolikhet visar sig vara AB som hon sett. Övriga 19 vittnen har en annan bild av klädseln där en överväldigande majoritet lämnar samstämmiga uppgifter.

Nu avser jag de vittnesmål som avlades timmarna efter MOP och som det absolut ska läggas störst vikt vid då dessa vittnesmål ej hunnit bli förvanskade pga tid osv, du fattar.

Det är långt senare ögonvittnesskildringarna gör gällande att GM uppehöll sig på platsen.
Citera
2013-01-19, 13:14
Medlem
Citat:
Håller med om att det mycket väl kan vara så. Kulorna kan t o m lagts ut av någon "idiot".

Den enda man inte ska lita på i det här utredningen är polisen, vem kommer inte ihåg att LAC-banden som hade brunnit upp innan man hittade igen dem. Man har inte velat släppa några banden och troligtvis så finns det uppgifter som är "besvärande" för polisen i deras uppträdande kring mordnatten som framkommer kring på banden.

Det är alldeles för mycket poliser uppe på Brunkebergsåsén för att de ska vara en tillfällighet och alla misstag som har begåtts vid LAC, Banden, kulorna, uppgifter som försvunnit.

Luktar "förvaltningsmord" över det hela utredningen.
Citera
2013-01-19, 13:19
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
VG friades hastigt då Holmer ville driva sitt PKK spår som byggde på rent pajasartade grunder. Tänk tanken att det varit CP:s rock och att den hade återfunnits med spår av tändsats. Då hade han suttit inne nu och hela svenska foket hade trott på det.

Frågan hur det kom sig att VG och för den delen Engström mfl fritas från de misstankar som fanns till förmån för mer sväsvande teorier?

Det hade varit mycket intressant att få ta del av VG:s digra telefonbok i sin helhet. Sen så är ju det här lite av en knäckfråga. När det gäller turerna kring VG så förefaller det hela vara ett synnerligen välregisserat skådespel från HH:s sida. Varför var man så angelägen av att få bort honom från utredningen? Samma fråga kan ställas rörande SE också.
Citera
2013-01-19, 13:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kulorna är helt korrekta. Det skulle vara en oerhörd process att dels mitt bland allt folk hitta de verkliga kulorna i ett sådant scenario dels tillverka trovärdiga kulor dels placera ut dem. DEt är en omöjlighet till och med för ståmannens röntgensyn. Dessutopm finns det ju ingen nytta med det över huvud taget.

Det hade varit mycket mer funktionellt att låta kulorna försvinna och därmed mångdubbla antalet tänkbara vapen och den ammunition det kan handla om. Sådana tankar är alltså helt Krantzianska!

De här kulorna är väl av den typ att de behåller sin form efter träff? Utgångshålen i OPs slips är inte stora och utgångshålet i OPs kropp borde vara relativt litet? De skador som finns på kulorna borde ha uppkommit då de ricocherar och inte från OPs kropp?
Citera
2013-01-19, 13:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Visst du kan lägga stor vikt vid LP vittnesmål om du vill men jag ser det som väldigt svagt. Hennes vittnesmål motstrider de övriga 19 vittnenas i mångt och mycket. Tro fan det efter att hennes make precis blivit nedskjuten och öronbedövande smällar ringer i öronen. Snacka om chock!

Nej inget av de 19 vittnena på MP säger att GM uppehöll sig på platsen. Samtliga sa att han sprang därifrån och 2 av dessa vittnen uppgav också att han sprang spänstigt och smidigt. Ett av vittnena sa att att han sprang hukande/krokigt. LP sa att hon såg en man i blå täckjacka som med 99% sannolikhet visar sig vara AB som hon sett. Övriga 19 vittnen har en annan bild av klädseln där en överväldigande majoritet lämnar samstämmiga uppgifter.

Nu avser jag de vittnesmål som avlades timmarna efter MOP och som det absolut ska läggas störst vikt vid då dessa vittnesmål ej hunnit bli förvanskade pga tid osv, du fattar.

Det är långt senare ögonvittnesskildringarna gör gällande att GM uppehöll sig på platsen.

Nä man bör inte lägga så stor vikt till det hon säger som helhet, vissa detaljer är dock intressanta.
Citera
2013-01-19, 13:32
Medlem
Robert Gustavsson är väl en person som verkligen kan intyga att polisen började förvränga det man sa.

http://www.youtube.com/watch?v=jJ4NpND5QEo
Citera
2013-01-19, 13:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo

Självklart måste man förstå LPs situation för att kunna utläsa något ur hennes uppgifter. Men jag har svårt för att dela upp vittnen i godkända och ej godkända. Alla icke-anonyma vittnen som hördes nära inpå mordet står förstås i en klass för sig. Men i övrigt handlar det bara om att inte lägga in för mycket i sin tolkningar. Vissa uppgifter är dock svåra att bortse ifrån, t ex LPs uppgift att hon blev skjuten efter att OP blev skjuten. Uppgiften måste få finnas med på ett hörn för alla eventualiteters skull.

Jag har funderat över vittnenas beskrivning av de första sekunderna. Många säger sig kasta sig fram mot LOP, men man måste nog tro att alla väntade tills mannen med vapnet hade försvunnit. Förutom LP så är det minst två vittnen som uppgav att mannen gjorde några rörelser kring offren innan han började springa.
Citera
2013-01-19, 13:37
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Den enda man inte ska lita på i det här utredningen är polisen, vem kommer inte ihåg att LAC-banden som hade brunnit upp innan man hittade igen dem. Man har inte velat släppa några banden och troligtvis så finns det uppgifter som är "besvärande" för polisen i deras uppträdande kring mordnatten som framkommer kring på banden.

Att LAC-bandet till slut "hittades" har vi mycket att tacka Gösta Söderström för. Hade det inte varit för hans ihärdighet är det inte säkert att något kommit fram överhuvudtaget (och så finns det vissa stollar som har mage att anklaga honom för medhjälp till mord ).
Senast redigerad av OilersFan 2013-01-19 kl. 13:42.
Citera
2013-01-19, 13:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Att LAC-bandet till slut "hittades" har vi mycket att tacka Gösta Söderström för. Hade det inte varit för hans ihärdighet är det inte säkert att något kommit fram överhuvudtaget (och så finns det vissa stollar som har mage att anklaga honom för medhjälp till mord ).

Känns som att GS är ganska ensam om att stå för det han upplevde!
Citera
2013-01-19, 13:50
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Självklart måste man förstå LPs situation för att kunna utläsa något ur hennes uppgifter. Men jag har svårt för att dela upp vittnen i godkända och ej godkända. Alla icke-anonyma vittnen som hördes nära inpå mordet står förstås i en klass för sig. Men i övrigt handlar det bara om att inte lägga in för mycket i sin tolkningar. Vissa uppgifter är dock svåra att bortse ifrån, t ex LPs uppgift att hon blev skjuten efter att OP blev skjuten. Uppgiften måste få finnas med på ett hörn för alla eventualiteters skull.

Jag har funderat över vittnenas beskrivning av de första sekunderna. Många säger sig kasta sig fram mot LOP, men man måste nog tro att alla väntade tills mannen med vapnet hade försvunnit. Förutom LP så är det minst två vittnen som uppgav att mannen gjorde några rörelser kring offren innan han började springa.

Det handlar inte om att dela upp vittnen i godkända eller icke godkända. Det handlar om sannolikhet! Om 19 personer säger sig ha sett en sak och en person (som befinner sig i en mycket omtumlande och chockartad situation) säger sig ha sett något annat så handlar det om sannolikhetsprincipen.

Alla icke-anonyma vittnen som hördes nära inpå mordet står förstås i en klass för sig. -Ja självklart, jag har inte refererat till några andra.

Men i övrigt handlar det bara om att inte lägga in för mycket i sin tolkningar. -Nä absolut inte, det räcker bra med att läsa innantill i dessa första förhör då de konkret beskriver vad de sett och ingenting annat. Det är först långt senare det kryper fram en massa detaljer som att GM skulle dröjts sig kvar etc.

Förutom LP så är det minst två vittnen som uppgav att mannen gjorde några rörelser kring offren innan han började springa. -Visa mig källan på det från de första förhören under mordnatten som vi diskuterar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in