Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Allt beror på vilken bild man gör sig av LPs vittnesmål.
Flera vittnen uppger att han inte omedelbart lämnade platsen. LP säger sig ha tre förnimmelser av en mt:
- En person närmare Dekorima (innan hon förstod vad som hänt).
- En person som stod en bit in på Tunnelgatan (flera har uppgivit att gm ändrade position något innan han flydde).
- En person som stod uppe vid baracken ungefär där LJ stod ungefär samtidigt.
Detsamma gäller jackan/rocken: hon uppgav att den var mörk och gick nedanför midjan. Det var heller ingen vanlig bullig täckjacka, utan en annorlunda, som jag uppfattar det, lite slätare modell.
Som påpekats, man måste förstå att förhör har nedtecknats av en förhörsledare och det är inte säkert att uppgifterna är direkt välformulerade. Jag tycker nog att man ska vara ganska välvillig till vittnens uppgifter och inse att det oftast inte går en absolut skiljelinje mellan två vittnesmål.
De som vill avfärda vittnen har alltid ett uppsåt.
Visst du kan lägga stor vikt vid LP vittnesmål om du vill men jag ser det som väldigt svagt. Hennes vittnesmål motstrider de övriga 19 vittnenas i mångt och mycket. Tro fan det efter att hennes make precis blivit nedskjuten och öronbedövande smällar ringer i öronen. Snacka om chock!
Nej inget av de 19 vittnena på MP säger att GM uppehöll sig på platsen. Samtliga sa att han sprang därifrån och 2 av dessa vittnen uppgav också att han sprang spänstigt och smidigt. Ett av vittnena sa att att han sprang hukande/krokigt. LP sa att hon såg en man i blå täckjacka som med 99% sannolikhet visar sig vara AB som hon sett. Övriga 19 vittnen har en annan bild av klädseln där en överväldigande majoritet lämnar samstämmiga uppgifter.
Nu avser jag de vittnesmål som avlades timmarna efter MOP och som det
absolut ska läggas störst vikt vid då dessa vittnesmål ej hunnit bli förvanskade pga tid osv, du fattar.
Det är långt senare ögonvittnesskildringarna gör gällande att GM uppehöll sig på platsen.