2013-01-08, 23:54
Medlem
greatbodys avatar
På senare tid har det handlat mycket om OP i media, vad tror ni det beror på?
Citera
2013-01-09, 00:30
Medlem
Pasta-med-lakritss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatbody

Det brukar väl gå upp och ner de där varje år? Ibland skrivs det en del och i perioder är det tyst. Men det räcker ju med att någon gör ett nytt uttalande så skrivs det om mordet igen.
Citera
2013-01-09, 00:34
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatbody

http://www.expressen.se/nyheter/superpolisen-tar-over-palme-utredningen/

"Nu ska han lösa mordet på Olof Palme."

Expressen kan avslöja att Palmegruppen förstärks med en superpolis efter nyår.

Samt filmatiseringen av Leif GW's triologi "En pilgrims död"

http://www.svt.se/en-pilgrims-dod/ har intresset vaknat till liv igen.

Det första kan också ha att göra med det andra.
Citera
2013-01-09, 01:41
Medlem
Durgedurgs avatar
Vad händer om Säpo visar sig vara skyldiga? blir dom tvingade att avveckla Säpo i grunden då?
Citera
2013-01-09, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Vad händer om Säpo visar sig vara skyldiga? blir dom tvingade att avveckla Säpo i grunden då?

Nej de tror jag inte.Några offer på silverfat får man väl anta. Sedan fortsätter sedvanlig ryggkliing (finns en bättre fras).

Fråga Bobo, han vet nog!!!
Citera
2013-01-09, 03:15
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Nej de tror jag inte.Några offer på silverfat får man väl anta. Sedan fortsätter sedvanlig ryggkliing (finns en bättre fras).

Fråga Bobo, han vet nog!!!

Vem är Bobo?

Slutsatsen måste väl bli nerläggning och låta CIA ta över även offentligt "If you can't beat them join them"

Det gamla misslyckade skräpo får lära sig denna utantill; http://www.youtube.com/watch?v=VpoGVuZXlp0 och sedan tvingas åka runt på ålderdomshem och roa gamla så de kommer till samhällig nytta, ruttna tomater och ägg skulle kunna delas ut, pensionärerna får avreagera sig.
Citera
2013-01-09, 04:18
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
GM sköt två skott, därför att det första missade! Då OP inte klart reagerade på det första sköt han ett till. Svårare än så är det inte?

Skottordningen är en annan del av gärningen som givit upphov till onödigt tilltrasslande spekulationer utmynnande i diverse tokteorier.

Finns det något sätt att bevisa bortom rimligt tvivel vilken version som är den korrekta? Det skulle i så fall innebära att en hel del vilseledande beskrivningar av gärningsmannens MO försvinner för gott.

Min egen uppfattning är att den officiella versionen (att första skottet träffade Palme, andra strök Lisbet längs ryggen) är betydligt mer sannolik än alternativa förklaringar.
Citera
2013-01-09, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt vad jag kan få fram, ytterst tveksamma uppgifter dock som vanligt i såna här fall, är Charles Morgan ett alias för en Felipe Vidal, en exil-kuban som var CIA-agent. Felipe Vidal ska vara identisk med den man som omnämns som "the dark complected man" på bilder som togs på Dealey Plaza november 63. Sen får man tro vad man vill om sanningshalten i detta.

Vidal talar ej svenska och har ej blivit igenkänd som Morgan av någon. Det är inte heller hans modus att åka runt och träffa de grupperingar Morgan besökte under en avsevärt lång tid då han vistades i Landet. För övrigt är C Morgan ett historiskt namn typ Napoleon Bonaparte.
Citera
2013-01-09, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Den som påstått detta är boboslacke. Du får fråga honom om det ifall han kan förklara närmare hur han tänker där.

För mig var det enkelt. Jag hade flera källor inom dessa kretsar. När uppgiften kom att Morgan var samma pass som Wedin använt i London etc så var det några som tystnade tvärt. Samma som jag tyckt varit inte helt ärliga alltiod. Sedan var denne länge i landet och träffade sådana Wedin kände väl. Det var nog endast externa som fick sig till del att denne var Morgan, Typ Birchan, typ VG etc.

Dessutom lär han ha förstått och talat Svenska i några sammanhang.
Citera
2013-01-09, 04:49
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
En kommunist som smart nog valt en socialdemokratisk överrock för syns skull. Att få tillräcklig makt och då i sin tur betydligt inflytande över svensk politik som partiledare för VPK var på den tiden (och även nu) omöjligt. Olof hade släktband till Sovjet och en maka från Tjeckoslovakien. Årliga semestrar samt ovilja att kraftigt fördöma ryskt intrång på svenskt vatten. Hans hat mot USA visades tydligare än han önskat ett antal gånger. Mest omtalat var hans inställning till Vietnamkriget. Han var rödare än Werner.

Min tro har länge gått mot USA. Att mördaren pensionerade Olof i förtid på uppdrag av USA och att mördaren även likviderades där efter mordet för att stänga en eventuell framtida läcka. Att det kan ha funnits ett samarbete mellan USA och Tjeckiska antikommunister för att mörda Olof är inte en omöjlighet men heller inte en sannolikhet. Den tjeckiska antikommunistiska organisationen höll allra troligast i dirigentpinnen helt solo.

Jag instämmer, det torde vara så att en förvirrad och galen Palmehatares uppgörelse med sin antagonist skulle innehålla tvenne primära mål och inte ett allena. Först och främst att muntligt konfrontera och därmed synliggöra sitt fram tills dess anonyma missnöje för att avsluta det med en debattvinst och maktdemonstration genom att tysta sin motståndare. Palmes död var inte en följd utav en desperat mördares önskan att göra ett politiskt ställningstagande, det var en avrättning.

Att Palme skulle ha varit förklädd kommunist är det väl bara förvirrade personer långt ut på högerkanten som kan inbilla sig. Det finns ingen som helst sanning i påståendet.

Likafullt är den här inbillade föreställningen i högsta grad värd att diskutera i samband med mordet. Med tanke på hur vanlig uppfattningen i vissa kretsar var vid tidpunken för mordet är det inte alls osannolikt att GM övertygats om att OP var kommunist och därmed utgjorde en allvarlig nationell säkerhetsrisk.
Citera
2013-01-09, 05:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Min egen uppfattning är att den officiella versionen (att första skottet träffade Palme, andra strök Lisbet längs ryggen) är betydligt mer sannolik än alternativa förklaringar.

Sannolikheten att LP under tumultet träffades av en förlupen kula som endast svedde henne lite i skinnet och inte förorsakade åtminstone ett minimum av blodvite som behövde plåstras om är kanske en på miljonen. LP träffades inte av någon kula, hålen i hennes kläder är fabricerade.
Citera
2013-01-09, 09:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Skottordningen är en annan del av gärningen som givit upphov till onödigt tilltrasslande spekulationer utmynnande i diverse tokteorier.

Finns det något sätt att bevisa bortom rimligt tvivel vilken version som är den korrekta? Det skulle i så fall innebära att en hel del vilseledande beskrivningar av gärningsmannens MO försvinner för gott.

Det är väl en tokteori om någon? För vem kan stå upp med en ryggrad som är av och med blodet forsande från en brusten kroppspulsåder?

"Finns det något sätt att bevisa bortom rimligt tvivel ..." är en version av Arkimedes "Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden".

För övrigt vinner tråden på att självöverskattning och förklenande tillmälen undviks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in