2013-01-18, 16:29
Medlem
RazorJolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Alla 19 vittnen på MP säger att GM sprang därifrån. 2 av dessa vittnen la till att han sprang "smidigt" och "spänstigt". 15 vittnen uppger att GM hade en mörk jacka/rock som gick en bit ner på låren och någon sa även att det rörde sig om en rock ner till vaderna.

LP beskrivning av GM är att han hade en blå täckjacka. En sådan jacka som det absolut närmaste vittnet bar några meter bakom LOP.

Dessa vittnesmål togs timmarna efter MOP.

Det som händer ett halvår efter är att dessa vittnesmål blir förvanskade. Dels av vittnena själva, dels av utredarna samt av media.

Döm själva.

Exakt. Och i enlighet med alla sunda resonemang är det de första vittnesutsagorna som är bäst tillförlitliga. I senare förhör ska man endast kompletera med sådant man missat i de första. Vi ska dock vara nyanserade och 1. påpeka att ett vittne faktiskt beskrev att GM sprang "krokigt, nästan framåtböjd", och 2. att källan på denna information kommer från Striptease. Men på det stora hela instämmer jag med dig.

Men jag vill återigen uppmärksamma det fenomen att ingen i de första förhören nämner att GM stannade upp, utan istället att han sprang direkt. Varför är det så vedertaget att GM stannade upp (och fick ögonkontakt med LP?) när detta inte alls nämndes i de första utsagorna?
Senast redigerad av RazorJolt 2013-01-18 kl. 16:31.
Citera
2013-01-18, 16:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det är alltid en fördröjning mellan olyckan och smärtan, jag har bränt mig och slagit mig ett antal gånger i mina jobb och det dröjer innan smärtan kommer, speciellt brännskador. Lisbeths skada på ryggen verkar vara en brännskada då kulan går så fort och därmed hög energi.

Men pröva så får du se iesho, räkna hur lång tid det tar innan smärtan kommer, antingen med en hammare eller spishäll.

Mitt tips är om du råkar ut för något varmt föremål, på med kallt vatten på en gång och kyl ner skadan en timma, annars kommer det göra ont en lång tid.

Därmed kan vi helt klart konstatera att LP ljuger, därför att det tar längre tid än tiden mellan skotten än smärtan kommer.
Vi har alla bränt oss och träffat tummen med hammaren och klämt oss i dörrar och jag tycker att det gör ont ganska snabbt.

Det fetstilta är obegripligt förvirrat om du inte vet exakt när hon blev skjuten och när hon kände smärtan, alldeles bortsett från att det visst är möjligt att känna smärta utan fördröjning av sekundstorlek.
Senast redigerad av iesho 2013-01-18 kl. 17:02.
Citera
2013-01-18, 16:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är från rättegången!!!

Det rimmar jävligt illa med uttalandena i förhören eller hur? Eller begår hon medvetet mened i rätten eller?

Lisbet Palme begår inte mened. Hon vägrade vittna under ed. Hon kan ljuga hur mycket hon vill utan att straffas för det.
Senast redigerad av MBoudine 2013-01-18 kl. 17:01.
Citera
2013-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi har alla bränt oss och träffat tummen med hammaren och klämt oss i dörrar och jag tycker att det gör ont ganska snabbt.

Det fetstilta är obegripligt förvirrat om du inte vet exakt när hon blev skjuten och när hon kände smärtan, alldeles bortsett från att det visst är möjligt att känna smärta utan fördröjning av sekundstorlek.
Men att hon ljuger när det gäller signalementet på GM har du ju själv kommit fram till i tidigare inlägg, så det här är bara ytterligare en lögn ifrån Lisbeth.
Förstår du inte det?
Senast redigerad av sovvandring 2013-01-18 kl. 17:12.
Citera
2013-01-18, 17:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är från rättegången!!!

Det rimmar jävligt illa med uttalandena i förhören eller hur? Eller begår hon medvetet mened i rätten eller?

Eller skriver FL det han/hon tror att HH vill höra? Sen är ju HH själv FL och som DU säger skriver han EN smäll? Sen fall? Sen smärta?

I RÄTTEN: OP faller och LP dras med MEN har då redan beskjutits!!! Är det din krypskytt som spökar eller?

Man kan ju för h-e inte stå och sitta samtidigt eller hur?
Du borde stödja dina påståenden om vittnen med källor, för som jag minns LPs vittnesmål så tillfrågades hon om hon drogs ned på marken av OPs fall och hon svarade att det inte var så utan att hon dragits ned på marken i ett senare skede när hon själv blev beskjuten. Det verkar som att LJ såg detta, för han ser att LP sitter på huk ELLER på marken. Jag ska söka upp källan så får vi se vem som har rätt. Men det borde vara den som först citerade som ska ange källan.

Men alla här borde notera att LP dagen efter mordet uppgav i förhör att hon blivit beskjuten och att Palme föll innan hon blev beskjuten, dvs kände smärta - hörde smäll. I rättegången framgår det också att hon då drogs ned mot trottoaren.

Alla behöver inte tolka vittnesmålen som jag gör, men det är också så att jag inte behöver tolka dem som du eller någon annan gör.
Citera
2013-01-18, 17:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du borde stödja dina påståenden om vittnen med källor, för som jag minns LPs vittnesmål så tillfrågades hon om hon drogs ned på marken av OPs fall och hon svarade att det inte var så utan att hon dragits ned på marken i ett senare skede när hon själv blev beskjuten. Det verkar som att LJ såg detta, för han ser att LP sitter på huk ELLER på marken. Jag ska söka upp källan så får vi se vem som har rätt. Men det borde vara den som först citerade som ska ange källan.

Men alla här borde notera att LP dagen efter mordet uppgav i förhör att hon blivit beskjuten och att Palme föll innan hon blev beskjuten, dvs kände smärta - hörde smäll. I rättegången framgår det också att hon då drogs ned mot trottoaren.

Alla behöver inte tolka vittnesmålen som jag gör, men det är också så att jag inte behöver tolka dem som du eller någon annan gör.

Det finns ingen anledning att tolka Lisbet Palmes vittnesmål på annat sätt än att hon ljuger där det behövs för att hennes utsagor ska stämma med riktlinjerna i mörkläggningen. Det tror jag är anledningen till att hon vägrade vittna under ed. Vad tror du, iesho ?
Citera
2013-01-18, 17:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Men att hon ljuger när det gäller signalementet på GM har du ju själv kommit fram till i tidigare inlägg, så det här är bara ytterligare en lögn ifrån Lisbeth.
Förstår du inte det?
Hon ljög nog inte om signalementet, men vissa här drar felaktiga slutsatser av hennes vittnesmål, gör sig en egen bild av vad för slags täckjacka hon sett. Det som läser vittnesmålen noggrannare ser att hon tror att jackan var av samma typ som hon sett tidigare i Gamla Stan på en av två personer som uppträdde märkligt utanför deras bostad en vecka tidigare. Det var ingen vanlig täckjacka utan en längre sort som var ovanlig i Sverige vid denna tid och som inte var särskilt bullig. Dessutom uppfattade hon den som mörkt blå och gå längre ned än till höften, så skillnaden är inte så stor egentligen jämfört med andra signalement.

IM som också stod med sikt rakt in på Tunnelgatan har också uppgivit att gm stannade upp och vände sig om efter att ha tagit några steg.

LP uppger att hon TROR att hon uppfattade gm vid tre tillfällen, men vid det sista tillfället beskriver hon en person som stod där LJ stod. Ungefär samtidigt uppgav sig SE ha sett LJ just där, vilket enligt LJ måste ha skett strax efter att gm försvunnit uppe på trappkrönet.
Senast redigerad av iesho 2013-01-18 kl. 17:40.
Citera
2013-01-18, 17:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Åke J Ek var inte psykolog utan lärare i psykologi på polishögskolan. Högst oklart dessutom
om han hade någon formell kompetens för denna tjänst.
Helt klart är att lyckades rekrytera ett gäng åsiktsfränder bland sina elever som med pm A,
B och C som ledargestalter bildade en grupp om drygt 15 aktiva som bedrev en högerextrem
verksamhet, som borde ha kallats olovlig kårverksamhet, på Wallingatan 34, hos WACL, där
Ek verkligen styrde och ställde.

Åke Ek var lektor i psykologi och legitimerad psykolog så det kan inte läggas honom till last . Men det finns ju annat på honom under kriget i Finland.

Inte alla svenska Nazzar som hade kontakt med Thede Palm och Per Rudberg .
Citera
2013-01-18, 17:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte vem GM är och tror inte man kan gissa sig fram till det. Jag vet inte heller hur GM var klädd, men många vittnen beskriver en mörk rock som kanske når ned mot knäna. Rocken kan ha varit något kortare, mörkt blå i visst ljus och kan ha framstått som någon typ av täckjacka för vissa. Vem vet?
Hur får du ihop det här inlägget med Lisbeth Palmes vittnesmål, du som litar på varenda ord hon säger? Hur står stjärnorna, hittar du något svar hos dom?
Senast redigerad av sovvandring 2013-01-18 kl. 18:00.
Citera
2013-01-18, 18:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hur får du ihop det här inlägget med Lisbeth Palmes vittnesmål, du som litar på varenda ord hon säger? Hur står stjärnorna, hittar du något svar hos dom?
Jag har ingen direkt misstro mot Lisbet Palme eller något annat vittne, men det kanske är illa nog?
Citera
2013-01-18, 18:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

IESHO, inte som oss andra!!!
Citera
2013-01-18, 18:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Om vi nu tror att GM skjuter det första skottet med vänster hand så har vi tre vittnen som säger det också:
Anders Björkman säger det och dom 2 finskorna säger att Dekorima-mannen håller något blankt i vänster hand och WT i höger hand.
Hur ser du på dessa 3 vittnen?

Jo, fast ändå inte.... AB säger inte att han ser vapnet däremot att GM håller sin högra hand om OP, därav drar han slutsatsen att GM skjuter med vänster. Rimligt i mina ögon, men inte alls säkert.

Vad gäller de 2 finskorna är det värre. Har diskuterat dessa 2 med G Wall och jag kan hålla med honom då han menar att det är svårt att få andra MP vittnen att stödja detta. Jag har heller inte hittat någon uppgift att någon annan säger sig ha sett dem där när de påstår sig vara där. Skulle det stämma det de säger så är det ju intressant naturligtvis, sen hittar jag ingen uppgift på att det är AA de pekar ut. Det gör SA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in