Citat:
Ursprungligen postat av Krita88
Finns en del i Jeppssons vittnesmål som är märkligt. För det första är det i princip omöjligt att ta flera trappsteg åt gången i den trappan. Det har man kollat genom att låta en vältränad kille springa upp där, och trappstegen är så höga så det knappt går att ta mer ett steg i taget. överdriver Jeppssons mördarens fysik och lätta steg? För det andra så uppger Jeppsson att han följt efter mördaren och sett han springa ner på David Bagares gata. Det kan han inte ha gjort. Det är omöjligt att han kan ha hunnit upp för trappan för att sedan skymta mördaren igen.
Jeppssons vittnesmål har beskrivits som märkligt och inte trovärdigt enligt utredarna. Men vad vet jag..
Nejdå.
Jag är vältränad och 190 cm, dvs sannolikt ett par centimeter längre än GM och bra på att springa och det naturliga för mig är att ta flera trappsteg i taget i trappan. Därmed inte sagt att flertalet andra omständigheter är väldigt märkliga i LJ:s vittnesmål. Först och främst har han, medvetet eller omedvetet, genomfört en osannolik skuggning av OP under mordkvällen...samma vagn till biografen, därefter gått efter OP till Grand och samtidigt som OP går in gått in på Tre Backar. Lämnar krogen exakt samtidigt som OP lämnar Grand och går paralellt med honom fram till mordplatsen där han står i exakt vinkel för att se mordet (tror att han bevittnar själva mordet eftersom han korrekt fångar upp att OP faller vid det andra skottet) mellan byggbarackerna. Vad är oddsen?
Vidare har minst ett halvdussin vittnen sett den s k Dekorimamannen (finsktalande man i brun skinnjacka och med walkie-talkie, CG Östling?) röra sig från Dekorimahörnet via Tunnelgatan till Luntmakargatan när mordet sker. Jeppsson står mitt i korsningen men ändå har han inte sett honom. Hur är det möjligt?
Notera också att han, trots att han är det vittne som sett GM under längst tid näst efter Morelius, tvingas ge ett oerhört diffust signalement, men ändå får det fel, med hänvisning till att det var mörkt på platsen - vilket det inte var.
http://fbportnoy.webs.com/photos/DSC_0194.JPG
Helt kolmörkt är det faktiskt inte, eller hur? Grundläggande saker som klädsel och längd borde faktiskt gå att urskilja.
Finns fler skumma detaljer också. Han hade en okänd "sak" i väskan som han inte kunde (ville?) berätta för utredarna vad det var. Samt att hans agerande med efterföljande av GM med mera och underlåtande att stoppa polisbilen är osannolikt. Hörde också av sig till Remstam och bad han censurera hans namn i förhören.