2013-01-09, 09:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Iesho, den man du antyder vara en andra skytt som skulle stå mellan bilarna som var parkerade, är det den oidentifierade mannen i biege du menar? Borde inte SE ha sett den mannen eller vet man exakt var SE stod i skottögonblicket? Om LP såg den biege mannen varför såg hon inte SE? Det är väl endast LP som sett mannen i biege?
Citera
2013-01-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Att Palme skulle ha varit förklädd kommunist är det väl bara förvirrade personer långt ut på högerkanten som kan inbilla sig. Det finns ingen som helst sanning i påståendet.
Likafullt är den här inbillade föreställningen i högsta grad värd att diskutera i samband med mordet. Med tanke på hur vanlig uppfattningen i vissa kretsar var vid tidpunken för mordet är det inte alls osannolikt att GM övertygats om att OP var kommunist och därmed utgjorde en allvarlig nationell säkerhetsrisk.

Just så, men du får skruva upp det ett snäpp till d v s till landsförrädare.
Citera
2013-01-09, 15:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Exakt. Då är du framme vid tokteorierna. Ytterligare ett snäpp och du är inne på CP-spåret ..
Citera
2013-01-09, 16:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Iesho, den man du antyder vara en andra skytt som skulle stå mellan bilarna som var parkerade, är det den oidentifierade mannen i biege du menar? Borde inte SE ha sett den mannen eller vet man exakt var SE stod i skottögonblicket? Om LP såg den biege mannen varför såg hon inte SE? Det är väl endast LP som sett mannen i biege?
Både mannen i beige och SE är tänkbara kandidater. Det kan också ha varit en person i en parkerad bil, kanske en van med en dörr lite öppen.

Det är nog bara LP som nämnt en person i beige just vid Dekorima. Men det behöver inte ses som underligt. Alla vittnen tittade mot offret eller gärningsmannen, medan LP ville ha hjälp att kontakta ambulans för omedelbar operation.

Mannen i beige kom norrifrån och gick förbi LP på utsidan av trottoaren om jag förstår det rätt. När han gick förbi tyckte LP att han hade en avvisande attityd.

Om SE inte är inblandad skulle förklaringen kunna vara att sista skottet sköts precis när han kom ut på trottoaren.
Citera
2013-01-09, 16:42
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag har följt Sven Aners blogg ett längre tag och inte kunnat låta bli att fundera hur många som tror på att Anti A är gärningsmannen. Jag råkade av en slump se en intervju med Ivan von Birchan Som fick förfrågan av CIA om han ville döda Palme. Han nämnde ett par ggr (som jag tolkade det) att mordet utfördes av Anti A

Då Dekorimamannen kommer på tal i övrig annan media är det få, om inte ens någon som nämner Anti A. Det enda dom sträcker sig till är att nämna att "polisman förekom på gymmet"

Vad tror ni? När ni tänker Polisspåret, Placerar ni då Anti A som gm? eller är mördaren någon övrig individ? Kanske Sven Aner borde fokusera på Polisspåret i allmänhet. Hetsjakten på Anti A framställer honom bara som jobbig och allmänt provokativ oavsett vilket som visar sig rätt i slutändan
Citera
2013-01-09, 17:03
Medlem
palmeintresserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Jag har följt Sven Aners blogg ett längre tag och inte kunnat låta bli att fundera hur många som tror på att Anti A är gärningsmannen. Jag råkade av en slump se en intervju med Ivan von Birchan Som fick förfrågan av CIA om han ville döda Palme. Han nämnde ett par ggr (som jag tolkade det) att mordet utfördes av Anti A
Vilket klipp av de som finns? Orkar du ange när i klippet han säger/antyder detta? (orkar inte plöja hela intervjun/erna igen...)

Anti A har jag ännu inte hunnit bilda mig någon uppfattning om. Märkligt är det väl ändå att Anér tillåts basunera ut sina anklagelser utan att AA eller någon annan säger ett enda ord? Eller skulle denna tystnad isf vara (med utgångspunkten att AA inte gjort det) att hur han än skulle välja att agera så belyser han ändå anklagelserna och att det då är bättre att ignorera helt?
Citera
2013-01-09, 17:12
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmeintresserad
Vilket klipp av de som finns? Orkar du ange när i klippet han säger/antyder detta? (orkar inte plöja hela intervjun/erna igen...)

Anti A har jag ännu inte hunnit bilda mig någon uppfattning om. Märkligt är det väl ändå att Anér tillåts basunera ut sina anklagelser utan att AA eller någon annan säger ett enda ord? Eller skulle denna tystnad isf vara (med utgångspunkten att AA inte gjort det) att hur han än skulle välja att agera så belyser han ändå anklagelserna och att det då är bättre att ignorera helt?

http://www.youtube.com/watch?v=E69Ei1bsLTk

05:09 och framåt i klippet talar IvB om Anti A

Jag vet inte varför Anti A tiger. Men en inte allför vågad gissning skulle kunna vara nånting med hans politiska ställning

Intressant dock att Victor G ska ha talat om för folk i USA att Anti A är mördaren
Senast redigerad av Durgedurg 2013-01-09 kl. 17:17.
Citera
2013-01-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Ja åtminstone från synvinkeln som engagerade i Stay Behind kan ha närt på den tiden. Dvs att förräderi mot Nato och Staybehinds dolda verksamhetunder kalla kriget är jämställt med "landsförräderi".

Jämför gärna med vad sittande regering går i land med när det gäller svagt försvar. ÖB hävdar att de kan hålla stånd en vecka mot ett "begränsat anfall" och ministern som hör till det moderna elitförbandens skara (med kompetens motsvarande en vanlig skyttesoldats på Palmes tid) hävdar att det räcker. Själv tror jag att det är en grov överskattning. Jag tror att ett par plutoner kunniga jägarsoldater skulle kunna slå ut hela insatsförsvaret i södra Sverige på något dygn. Polisens antiterroriststyrka är nog farligare för en angripare än samtliga våra insatsplutoner tillsammans.
Citera
2013-01-09, 17:28
Bannlyst
Citat:
Intressant dock att Victor G ska ha talat om för folk i USA att Anti A är mördaren

Källa?
Citera
2013-01-09, 17:34
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Källa?

Jag skrev ju det för inte så länge sen

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=E69Ei1bsLTk

05:09 och framåt i klippet talar IvB om Anti A

Jag vet inte varför Anti A tiger. Men en inte allför vågad gissning skulle kunna vara nånting med hans politiska ställning

Citera
2013-01-09, 18:23
Medlem
palmeintresserads avatar
Citat:
Jag skrev ju det för inte så länge sen
Vore intressant om det fanns någon ytterligare källa än IvB, då han lätt kan anses som "nutcase". Inte för att jag på något vis hävdar att så är fallet, det är jag för dåligt insatt i för att avgöra. Men kontroversiell är han och hans historia iaf.
Citera
2013-01-09, 18:40
Medlem
Durgedurgs avatar
Det som gör honom intressant är att han varnade om Palmemordet INNAN mordet skedde

Citat:
Ursprungligen postat av palmeintresserad
Vore intressant om det fanns någon ytterligare källa än IvB, då han lätt kan anses som "nutcase". Inte för att jag på något vis hävdar att så är fallet, det är jag för dåligt insatt i för att avgöra. Men kontroversiell är han och hans historia iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in