2013-03-07, 20:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men länka då så slipper vi en massa meningslöst blaj. Jag hävdar att du kategoriskt använder ett enda argument i den här soppan, nämligen ek./politiskt, utan att haspla ur dig vare sig namn, styrkta indicier, kopplingar eller något annat som i en kontext kan utgöra en enskild teori om vad som skett, hur och varför. Jag tycker att det är du som är svaret skyldigt innan du racklar ner på precis allt som sägs här och som inte stämmer med din egen övertygelse.

Jallai m.fl. har åtminstone bemödat sig med att presentera rimliga motiv kopplat till aktörer och händelser, facit eller inte, det kan man spekulera i. Dock tycker jag att ditt så kallade ek./politiska spår är minst lika intressant som bl. a det spår Jallai ger uttryck för, och ber dig av nyfikenhet att vara mer precis med din teori.

Om din teori publicerats här eller på annan plats är det minsta du bör göra, att länka istället för att krångla till det genom att försöka framstå som bättre vetande. Seriöst intresserad av en fullständig indiciekedja som styrker din teori, utan svammel, pang på rödbetan, namn, kopplingar, och händelser.

Jallai har genom sin Apostel boboslacke presenterat ett motiv som jag menar inte är helt orimligt men som ställt mot det ek/politiska motivet där sossehögern och landets ekonomiska elit konspirerade mot Olof Palmes fackföreninginfluerade vänsterpolitik väger lätt. Efter två borgerliga mandatperioder från 1976 återkom (S) under Olof Palme 1982, och den ominriktning av Sverige som näringslivet efterfrågade kom av sig. Hann knappt börja. Efter borgerlighetens nederlag 1982 misstänker jag att ett frö att eliminera Olof Palme såddes, men att man avvaktade över ytterligare ett riksdagsval - 1985 - vilket socialdemokraterna åter vann och planen, fortfarande en skrivbordsprodukt, materialiserades och genomfördes cirka fem månader senare.

Man måste förstå varför Olof Palme mördades och det gör inte företrädarna för landsförrädarspåret, misstänkt landsförräderi från Palmes sida verkar oantastligt som motiv betraktat, men var inte motivet, det är jag fullomligt övertygad om. Jag har i motsats till boboslacke inga namn att droppa. Inget persongalleri med en rollista som till antalet aktörer skulle hedra en långfilm. Men att tröska runt detta imponerande persongalleri löser inte mordet på Olof Palme ens om det skulle visa sig att landsförrädarspåret är riktigt. I snart ett år har boboslacke förutskickat att lösningen på Palmemordet är nära, sensationella uppgifter släpps i Jallais nästkommande roman, osv. Men några sensationella uppgifter kommer inte. Boboslackes prat är både vilseledande och ohederligt enligt min mening.
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-07 kl. 20:26.
Citera
2013-03-07, 20:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jallai har genom sin Apostel boboslacke presenterat ett motiv som jag menar inte är helt orimligt men som ställt mot det ek/politiska motivet där sossehögern och landets ekonomiska elit konspirerade mot Olof Palmes fackföreninginfluerade vänsterpolitik väger lätt. Efter två borgerliga mandatperioder från 1976 återkom (S) under Olof Palme 1982, och den ominriktning av Sverige som näringslivet efterfrågade kom av sig. Hann knappt börja. Efter borgerlighetens nederlag 1982 misstänker jag att ett frö att eliminera Olof Palme såddes, men att man avvaktade över ytterligare ett riksdagsval - 1985 - vilket socialdemokraterna åter vann och planen, fortfarande en skrivbordsprodukt, materialiserades och genomfördes cirka fem månader senare.

Man måste förstå varför Olof Palme mördades och det gör inte företrädarna för landsförrädarspåret, misstänkt landsförräderi från Palmes sida verkar oantastligt som motiv betraktat, men var inte motivet, det är jag fullomligt övertygad om. Jag har i motsats till boboslacke inga namn att droppa. Inget persongalleri med en rollista som till antalet aktörer skulle hedra en långfilm. Men att tröska runt detta imponerande persongalleri löser inte mordet på Olof Palme ens om det skulle visa sig att landsförrädarspåret är riktigt. I snart ett år har boboslacke förutskickat att lösningen på Palmemordet är nära, sensationella uppgifter släpps i Jallais nästkommande roman, osv. Men några sensationella uppgifter kommer inte. Boboslackes prat är både vilseledande och ohederligt enligt min mening.

Okej, jag förstår vad du menar, skillnaden på dig och t. ex Jallai är iaf att han presenterar händelser och namn, sagesmän osv. Information som när man lägger pussel med det ger ett sammanhang som absolut verkar rimligt, en teori.

Du tror, det kanske Jallai också gör, dock berättar han och sedan ställer frågan, "vad tror du själv". Du berättar inte mer än att du tror, eller snarare är övertygad, men nämner inte mer än hur det politiska läget såg ut, och det är din grund för denna tro, ganska magert vill jag påstå. Finns ingenting i din tro som så att säga kan få någon annan att börja tro på din teori, eftersom att du inte redovisar några trovärdiga hypoteser. Ek./politiskt är ett motiv, men du redovisar inget om vem och hur det troligt skulle ha kunnat gå till. Det skiljer dig från Jallai.

Därmed inte sagt att din teori är mindre intressant, men finns ingenting i dina uttalanden som så att säga ger läsaren information som pekar på att ek./politiska teorin är närmare sanningen än övriga teorier.

Jag tycker nog att du borde kunna berätta lite mer ingående om vem/vilka inom närings och makteliten som tillsammans skulle kunna vara kapabla att genomföra ett statsministermord. Hur gick det till? Bara en sådan sak som att OP gick på bio utan livvakter, vem visste det, hur kunde de veta osv. Måste nästan börja där för att nysta upp hur dina konspiratörer kunde komma åt statsministern den där kvällen. Innan vi vet det är det lite svårt att följa en tråd bakåt till anstiftaren tycker jag.
Senast redigerad av OY 2013-03-07 kl. 20:52.
Citera
2013-03-07, 21:29
Medlem
p.norths avatar
Om ni fick skriva till Palmegruppen, beskriva era teorier hur det är byggda osv..
Hur skulle det stå?

Huvudsakligen:
Motiv?
Vilka låg bakom mordet?

Sen möjligtvis:
Vad var det för mordvapen som användes egentligen? kanske va 2 olika?
Finns mordvapnet kvar? Var?
Vem var det som höll i mordvapnet?

Eller som gwp säger: "många som tror" sen inget mera att komma med.
Skulle va spännande och sammanfatta era teorier, istället för och älta samma ord meningar hela tiden, man läser om o om igen.
Slut ord "man kan ju behöva ha en bollplank för att gå vidare i saker o ting"
Citera
2013-03-07, 21:59
Medlem
p.norths avatar
Här är ju bla svaret varför vi inte får ta del av:
http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=2048

fortsättning:
http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=2048
Citera
2013-03-07, 22:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tycker nog att du borde kunna berätta lite mer ingående om vem/vilka inom närings och makteliten som tillsammans skulle kunna vara kapabla att genomföra ett statsministermord. Hur gick det till? Bara en sådan sak som att OP gick på bio utan livvakter, vem visste det, hur kunde de veta osv. Måste nästan börja där för att nysta upp hur dina konspiratörer kunde komma åt statsministern den där kvällen. Innan vi vet det är det lite svårt att följa en tråd bakåt till anstiftaren tycker jag.

Vilken maktsfär/banksfär som tillsammans med högersossar var drivande i planeringen av MOP kan jag inte urskilja, men ett känt faktum är att maktfamiljerna inom svenskt näringsliv, ingen familj nämnd och ingen glömd, traditionellt har haft utomordentligt goda förbindelser med "pålitliga sossar" i många decennier och tillmätt en stark socialdemokrati långt större betydelse för en lugn och säker samhällsutveckling än motsvarigheterna från Högern, Bondeförbundet och Liberalerna. Med Rudolf Meidners förslag om löntagarfonder och med Olof Palme som, om än motvilligt, blev detta tilltags galjonsfigur, samt dennes motstånd mot Sveriges integration med EU i vardande förändrades spelplanen och förutsättningarna i grunden. Det är motivet till att Olof Palme mördades. Den ekonomiska eliten är inte känd för sentimenalitet och statuerade exempel med mordet på avfällingen Palme och kronprinsen Ingvar Carlsson vågade inte föra Palmes stafettpinne vidare. Ingvar Carlsson skrämdes förvånansvärt enkelt från makten och blev knäpptyst. Hur kunde man veta att Olof Palme skulle gå på bio och saknade livvakter ? Helt säkert fanns åtminstone en "Brutus" i OP's omedelbara närhet som upplyste ett mordkommando om detta. Eventuellt var biobesöket på Grand känt tidigare än vi anar.
Senast redigerad av MBoudine 2013-03-07 kl. 22:10.
Citera
2013-03-07, 22:09
Medlem
p.norths avatar
En intervju med Ole Dammegård
"Ole berättade bla också att det inte är ovanligt att man
saboterar för dem som gräver för djupt. ”Funkar det inte med diskreta
hot, undermineras personens trovärdighet i pressen och fortsätter
personen så tystas denne till sist, ibland med hjälp av våld”.
Efter en omfattande forskning kring Palmemordet fann Ole snart
skrämmande kopplingar. Han erbjöd TV4 att göra en dokumentär men de
var ointresserade av allt annat än Christer Petterson så Ole började
istället jobba på en omfattande bok, "Statskupp i Slowmotion".

För den som är intresserad att sätta in Palmemordet i ett större säkerhetspolitiskt sammanhang kan jag generellt rekommendera att man studerar de så kallade ubåtskränkningarna som Sverige ansågs vara utsatta för under 80-talet och de möjliga motiven bakom dessa samt hur dessa påverkad Olof Palme och den socialdemokratiska regeringen.

Om man i detta sammanhang fokuserar på de teorier som byter ut den påstådda förövaren Warsawapakten/Sovjetunionen mot Nato/USA och exempelvis läser kapitlet "Ubåtsspöken och psykologisk krigföring mot Sverige" i boken "Hårsfjärden" av Ola Tunander, svensk professor vid fredsforskningsinstitutet PRIO (Peace Research Institute Oslo) i Oslo, så har man, enligt min mening, en spännande möjlighet att sätta in Palmemordet i detta större säkerhetspolitiska sammanhang.

I detta kapitel, på sidan 373, står bland annat följande att läsa:

"William Taylor, chef for politiska-militära studier vid Center for Strategic and international Studies i Washington och expert på psykologisk krigforing i Kina och Vietnam, började under tidigt 1980-tal intressera sig for Sverige. Han genomförde flera studier av den svenska opinionen och svenska be*slutsprocesser. Han hävdade att Västtyskland var på väg att inta en 'neutral' position, och varnade Europa för en möjlig 'Sverigefiering'.50 I Västeuropa, till skillnad från 'alla andra områden i världen, kommer det inte att bli någon väpnad konflikt. Där kommer konflikten snarare att anta formen av psy*kologiskt krig', skrev Taylor.51 För att ändra på den svenska och europeiska inställningen förespråkade han hot på 'lägre konfliktnivåer', vilket skulle förskjuta lojaliteterna så att stödet för USA ökade. Som trovärdigt hot och tänkbar psykologisk krigsoperation i Europa nämnde Taylor 1982 möjlighe*ten att 'mörda en ledande nyckelperson [a key leader] i ett demokratiskt land'.52 Han förespråkade användning av specialstyrkor och inte minst psy*kologisk krigföring för att få regeringar och befolkningar att ändra uppfatt*ning. Han nämnde också britternas erfarenheter från andra världskriget där de använde fiendens ubåtsattacker för att få med USA på den allierade sidan."

Bra intervju med Project Camelot, men varför lägger Olle Dammegård ingen tyngdpunkt på vittnet och avhoppade CIA-agenten Chip Tatum, som bekräftat att USA var uppdragsgivaren till Palmemordet. Sydafrika blev inkopplat för att lägga ett falskt spår: http://www.whitetv.se/en/the-murder-o ... ete-med-oliver-north.html
Citera
2013-03-07, 22:14
Medlem
För mkt. pajkastning i tråden kan jag tycka liksom ett flertal andra framhållit. Kan det kanske vara så att någon med info besökt tråden och läckt lite info men genast blivit påhoppad och avkrävd info/källa som inte är möjlig pga. risken att röja sig själv? En ev. uppgiftslämnare kan nog känna att detta forum" inte är rätt forum att läcka på. Vad tror ni, kan någon ev. ledtråd finnas i denna jättetråd? Hur som helst står tråden och stampar utan att komma vidare iaf. enl. min mening efter att följt tråden under en tid.
Citera
2013-03-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarwilly
Nej, korvkiosken var på den västra sidan. Du har rätt i det och rimligtvis så sneddade de vid Adolf Fredriks kyrkog. Det finns rekonstruktioner på youtube där man ser hur LOP gick från Grand.

Klädaffären hette nånting kort, typ fyra-fem bokstäver om jag inte missminner mig. Jag ska inte ge mig på att gissa (eller ska jag det ändå? Sari??).

LOP gick över gatan för att LP ville titta i skyltfönstret, det är fastslagit. Om inte någon foliehatt i tråden misskrediterar den utsagan från LP såväl som allt annat hon sagt. Jag har aldrig förstått det som att de skulle ha genat över gatan för att buset stod där eller liknande.

Jag förstår. Klädaffären, som LP ville titta i skyltfönstret hos, kanske finns på bild länkat från denna tråd? Den måste alltså ha legat precis i början av Skandiahuskvarteret (sett norrifrån), därefter följde väl skoaffär, huvudentré, Dekorima?

Men hur skulle Delsborn ha kunnat se LOP samtala med någon vid klädaffären (i början på kvarteret)? Han kom körande med taxin söderut (sannolikt i högre fart än LOP:s promenadtakt) och blev vittne när taxin stannat för rött ljus i höjd med Tunnelgatan (numera OP:s gata). Hur gick det till?
Citera
2013-03-07, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbilen
Jag förstår. Klädaffären, som LP ville titta i skyltfönstret hos, kanske finns på bild länkat från denna tråd? Den måste alltså ha legat precis i början av Skandiahuskvarteret (sett norrifrån), därefter följde väl skoaffär, huvudentré, Dekorima?

Men hur skulle Delsborn ha kunnat se LOP samtala med någon vid klädaffären (i början på kvarteret)? Han kom körande med taxin söderut (sannolikt i högre fart än LOP:s promenadtakt) och blev vittne när taxin stannat för rött ljus i höjd med Tunnelgatan (numera OP:s gata). Hur gick det till?

Det var vid Dekorima, korsningen Sveavägen - Tunnelgatan några meter ifrån där Palme föll till marken, som taxichauffören såg de tre, om jag förstått saken rätt, och den platsen har Delsborn kunnat se.
Citera
2013-03-07, 23:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Visst:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gyllenhammar-hade-hemligt-uppdrag_6035973.svd

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/02/terrorism-101-del-2-stay-behind.html

Gyllenhammar var vid tiden för ubåtsaffärerna påtänkt som högste SB -chef och reste bland annat till ett möte utomlands i syftet i sällskap av Carl Fredrik Algernon enligt informerad källa. Varför det inte blev så att PG tog över är oklart. Kanske kan någon klara ut det?![/quote]

PG Gyllenhammars Geneve-resa med Carl-Fredrik Algernon under Hårsfjärden är intressant på flera sätt. Antydningar finns att de ska ha förhandlat om formerna för släppandet av instängda NATO-ubåtar. Frågan är isf med vilka? Jänkare,Britter,Tyskar eller kanske Italienare?

Utan att vara säker kan jag tänka mig att PGs sviktande förtroende i delar av svenska näringslivet kan ha spelat in. Något som visade sig när han drevs ut ur VOLVO av Sören Gyll och hans likar.
Citera
2013-03-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sari heter affären som LP hanlade i för vissa tillfällen. Tråden kan inte ta upp samma saker som redan framgått om och om igen. Skapa en frågetråd eller läs på!

Trots ditt charmiga tonfall vill jag verkligen be om ursäkt för oavsiktlig upprepning. Anledningen är att jag inte får ihop fiskarwillys påstående om var LOP kan ha befunnit sig nör Delsborn såg dem och det frågetecknet kvarstår även efter klarläggande om Sari.
Citera
2013-03-07, 23:46
Medlem
Citat:
Det var vid Dekorima, korsningen Sveavägen - Tunnelgatan några meter ifrån där Palme föll till marken, som taxichauffören såg de tre, om jag förstått saken rätt, och den platsen har Delsborn kunnat se.

Ja, precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in