2009-02-10, 11:22
Medlem
ischtivans avatar
http://svtplay.se/v/1370993/jan_guillou_om_kurdsparet_1987

Helt underbart pedagogiskt ironisk Janne G!
Citera
2009-02-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ischtivan
http://svtplay.se/v/1370993/jan_guillou_om_kurdsparet_1987

Helt underbart pedagogiskt ironisk Janne G!

Jaha det var dagens lunchpalme ..
Intresant att JG säger att regeringen blev rädd när Holmer hotade att sluta..

Rädd för vad?
Citera
2009-02-10, 12:07
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Jaha det var dagens lunchpalme ..
Intresant att JG säger att regeringen blev rädd när Holmer hotade att sluta..

Rädd för vad?

Hej Rattlesnake,vad tycker du om min hypotes.Jag tycker att den knyter samman väldigt många obesvarade frågeställningar!

Vad tycker du?
Citera
2009-02-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Dessa frågor har jag också brottats med och efter ytterligare en genomläsning av vittnesförhören som finns på http://www.itdemokrati.nu/page15.html

och som jag också tidigare skrivit om är att jag kommit fram till att OP hade bestämt möte med någon på denna plats.Hur går detta ihop?

Jo,paret Palme hade ju tidigare diskuterat att gå på bio men inte bestämt vilken film.Ena filmen på "Grand" Sveavägen och den andra "Saga"på Kungsgatan.

OP var ju smart och bestämde med någon ett möte som alltså låg nära tunnelbanan men också mittemellan.

Man har klockat tid med ett av vittnena,Nicola Faruzzi, och här finner vi att det "fattas" ca.40s.

Alltså 40s då LOP pratar med GM innan skott.

Några vittnen har med bestämdhet sett att LOP stått och pratat med någon,ett vittne har dessutom spontant sagt att "nu är det fajt pågång" eftersom den som senare kommer att bli GM tar grepp om kavaj på OP.

(OP var vid tiden väldigt restriktiv med vilka han pratade med utan livvakter.)

Detta besvarar dina två första frågor.

Frågan är vad det var som GM blev arg på,var det något som OP inte gjorde/ville göra?

Det besvaras av motivbilden och svaret på din tredje fråga,att lämna ett vittne?

(Jag tror att mycket av LP agerande vid förhör och utpekande av CP bygger på att om hon skulle säga exakt vad som skedde också som straff skulle bli mördad)

Mördaren var säker på att LP inte skulle säga som det var.Primärt så tror jag att GM kommer från det blå laget.Sverige har ingen chans om de skulle börja anklaga det blå laget ,endast om GM skulle ha tagits på plats och det vet GM.

Därför är det viktigare att GM lämnar platsen.

Dessutom hade GM gjort det primära att få svar av OP,vid dennes nej så skulle han tas bort.

Vad handlar det hela om,motiv?!

Även om olika spår är intressanta så finns det egentligen få som skulle få LP att agera som hon gör efteråt.Det är att någon av rött eller blått lag är inblandat,direkt.

(Uppgifter finns att SÄPO i efterhand fått reda på från buggning av en rysk UD tjänsteman att ryssarna visste om att OP skulle mördas men av rapporten framgår inte om ryssarna talar om sig själva eller om andra som utförare.)

OP skulle ju ha viktigt möte med det röda laget ,diskutera ubåtskränkningar och annat under mars-april, kanske det var veckan efter.

Jag vill plocka fram en ny egen teori om motiv bild.Den bygger på att det blå laget har kommit fram till att OP måste plockas bort.

Motivbilden bygger på ,att en mängd olika besvärande "nålstick" från OP, irriterardet det blå laget.

Speciellt olika vapen affärer,hans olika kontakter med tredje världen som för in dem på spår som det blå laget inte själva kan styra över,etc.etc.,droppen är att OP ska åka till röda laget och lägga fram "bevis" för U-båts kränkningar men också föra nån sorts dialog angående en kärnvapenfri zon i Norden.

Detta skulle vid tiden allvarligt försvaga och sätta käppar i hjulen för det blå laget och dess allierade.

Ubåtar först,vi vet inte vad för dokument som OP skulle ta med sig.Vi vet idag att minst en Ubåt har släppts fri efter att försvaret fått order uppifrån,om ett två timmar långt elduppehåll,stänga av minor.Låta en Ubåt passera avspärrningar.

Det vi också vet idag är att det förmodligen varit Ubåtar både från blått lag och rött lag involverat.

Vad gör den svenska skärgården så intressant??

Jo,det blå laget vill vid händelse av konflikt gömma en kärnvapenbestyckad Ubåt i den svenska skärgården med missiler riktade mot röda laget.

En kärnvapenfri zon skulle sätta stopp för detta.För det röda laget skulle det vara perfekt med en kärnvapenfri zon i Norden(Östersjön).

Vad gjorde då det röda lagets Ubåtar,jo de måste lära sig navigera och upptäcka Ubåtar i den svenska skärgården!

Ljudbevisen,som ju är signtur för Ubåtar, som OP förmodligen skulle ta med sig skulle då innehålla signturer på blå lagets Ubåtar,detta skulle ju röda laget snabbt upptäcka eftersom de båda nationernas Ubåtar i världshaven haft en kattochråtta lek tidigare.Givet är att båda lagen har ett bibliotek av ljudupptagningar från Ubåtar.

(Vid denna tid så var de flesta överens att kränkningarna endast var från det Röda laget.Det som försvars HK ville oss att tro via media)

Fortfarande så finns det periferi frågeställningar!

1.Österrikaren kallad WK,Wilhelm Kramm,som hotade OP och HH.Varför blev han vid tidpunkten stoppad av polispatrull?Betedde han sig konstigt?Var det före eller efter skotten som han blev stoppad?dvs.Visste polispatrullen att OP var skjuten och kolade honomav ren rutin eller ...?

2.Varför är förhör med Skandia personal hemligstämplat?

Vi vet idag att det på Skandia fanns en svensk försvarsorganisation som hette "Stay Behind",enligt uppgift, så vid kvällen fanns det WalkieTalkie män i Skandiahuset som efter skotten inne i huset sammanstrålde med en man från Blå laget.

3.Hur kunde VG få Visum till USA???

4.I LP förhörsprotokoll står ofta att ingen utomstående kunde veta att LOP skulle på bio.Men i ett hemligstämplat protokoll sid 33http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Säger LP att OP ringer upp Sven Aspling ,som tidigare var socialminister 1962-1976 och ordförande i riksdagens socialutskott 1976-1985.
strax innan de skulle gå och där nämnde biobesöket.

Vad pratade de om?

5.Stig Engström i Skandiahuset jobbade över till kl 2300 en fredagkväll,hans rum fick ej gås igenom av PU,ej heller vakter i Skandia hade nycklar till rummet.Vem var Engström egentligen??Vad jobbade han med???Var det Stay
Behind???!!

Här kan ni läsa om Stay Behind den Svenska delen http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt/hemligt/motstandsrorelser.html

Stay Behind fanns i många länder ute i Europa.Under kalla kriget så var förmodligen deras beslut helt korrekt.

Nåväl: Först undrar jag varför alla (debattörer) envisas med att kalla VG för VG? Han hette ju Lars Gunnarsson, när det hela begav sig. Varför inte då köra med det namnet? Hans hastiga namnbyte är för övrigt för ivriga teoretiker att nysta i.....

Sedan om ubåts-kränkningar och kärnvapen och fan och hans moster:
OP visste, militären visste , liksom den "blåa sidan" sannolikt också visste det.
OM ryssen hade velat invadera lilla sverige - som en framflyttning av positioner eller som en preventiv del i en stor operation , så hade han gott och väl på handen för att lyckas.
Metoderna hette : utpressning med (utplacerade) kärnvapen, "neutralisering" av en stor del av svenskt område i syfte att hindra "di blå" från att få eller skaffa sig ett framskjutet brohuvud.

OP VISSTE att det var kört för sverige om oturen var framme och ryssen ville rycka fram! För honom var alla tramserier om ubåtskränkningar en fullständig nullitet - spelade ingen roll ifall ryssen körde aldrig så många ubåtsövningar långt inne på svenskt vatten, eller inte.

HELA scenariot om den farliga ryssen och det beslutsamma svenska försvaret var ju bara ett GIGANTISKT spel för galleriet - läs för det svenska folket - ALDRIG att någon uppsatt någonsin trodde på att den svenska försvarsmakten skulle kunna stoppa ett maktövertagande från ussr.

OP var en många gånger större realist än den normalt djupt sovande svensken!
Citera
2009-02-10, 12:20
Medlem
Citat:
Hej Rattlesnake,vad tycker du om min hypotes.Jag tycker att den knyter samman väldigt många obesvarade frågeställningar!

Vad tycker du?

Jag tycker du kommer med en hel del intressanta ideer och frågeställningar.
Hinner inte skriva nu men återkommer imorgon.
Citera
2009-02-10, 12:29
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nåväl: Först undrar jag varför alla (debattörer) envisas med att kalla VG för VG? Han hette ju Lars Gunnarsson, när det hela begav sig. Varför inte då köra med det namnet? Hans hastiga namnbyte är för övrigt för ivriga teoretiker att nysta i.....

Sedan om ubåts-kränkningar och kärnvapen och fan och hans moster:
OP visste, militären visste , liksom den "blåa sidan" sannolikt också visste det.
OM ryssen hade velat invadera lilla sverige - som en framflyttning av positioner eller som en preventiv del i en stor operation , så hade han gott och väl på handen för att lyckas.
Metoderna hette : utpressning med (utplacerade) kärnvapen, "neutralisering" av en stor del av svenskt område i syfte att hindra "di blå" från att få eller skaffa sig ett framskjutet brohuvud.

OP VISSTE att det var kört för sverige om oturen var framme och ryssen ville rycka fram! För honom var alla tramserier om ubåtskränkningar en fullständig nullitet - spelade ingen roll ifall ryssen körde aldrig så många ubåtsövningar långt inne på svenskt vatten, eller inte.

HELA scenariot om den farliga ryssen och det beslutsamma svenska försvaret var ju bara ett GIGANTISKT spel för galleriet - läs för det svenska folket - ALDRIG att någon uppsatt någonsin trodde på att den svenska försvarsmakten skulle kunna stoppa ett maktövertagande från ussr.

OP var en många gånger större realist än den normalt djupt sovande svensken!

Ok,jag kallar LG för VG eftersom alla andra i tidigare inlägg skrivit,men också media, så för att det inte ska bli missförstånd.

Men är detta ditt svar på min hypotes?..och svar på varför denna plats utanför Dekorima för att den låg mellan de två olika biograferna och dessutom HK för Stay Behind som Tage Erlander en gång medverkade till dess tillkomst,Sven Aspling var Tages pojke ,vilket ju också OP var!

Jag menar ju här att bägaren ju runnit över och blå laget ville stoppa OP innan Moskva resan.

Jag vet inte men skulle han signera nån överenskommelse?
Senast redigerad av zorze 2009-02-10 kl. 12:32. Anledning: korrektur
Citera
2009-02-10, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake

// Jepp tror jag med.

Typ Ebbe Carlssons testamente som kommer ut efter mordet preskriberats.

Två skäl till detta. Preskription och pengar. En bok som avslöjar sanningen bör kunna ge bra mycket i kassan! Abret är dock att det kan finnas brott under vägen som inte är preskriberade! Är dock ganska säker på att avslöjandet kommer inom en viss tid efter preskriptionen men inte ens det kommer att tysta konspirationsteoretikerna som hakar upp sig och fastnar i detaljer utan att se dn stora biden. Helheten med förspel mord och efterspelet har inte kunnat bindas ihop med mindre än att hitta något som trovärdigt förklarar ovilligheten att lösa det... bir inte förvånad om mördaren hakade in i något denne inte förstod korrekt och handlade efter eget huvud. Inte heller om figurerna Engström (EAP:S grafiker) eller Gunnarsson finns med i utkanten!
Citera
2009-02-10, 18:34
Medlem
Leif Ds avatar
zorze (och alla andra)

Citat:
2.Varför är förhör med Skandia personal hemligstämplat?

Vi vet idag att det på Skandia fanns en svensk försvarsorganisation som hette "Stay Behind",enligt uppgift, så vid kvällen fanns det WalkieTalkie män i Skandiahuset som efter skotten inne i huset sammanstrålde med en man från Blå laget.

Varifrån kommer uppgiften om WalkieTalkie-män inne i Skandiahuset?

Att material hemligstämplats (vad jag vet gäller det bara förhör med en person som hemligstämplats) beror sannolikt på kopplingen till (tadaa!) Hans Holmér. Hon som förhördes (AK, en väktare) bodde på samma adress som HHs älskarinna. Dumt att folk får läsa om vad hon säger, särskilt om HH varit där (hos älskarinnan alltså) under mordnatten istället för BLG som han själv hävdar.

Citat:
3. Hur kunde VG få Visum till USA???

Gentjänst? VG verkar ha varit en snackpåse som var måttligt pålitlig. Ingen som jag skulle ha inblandad i ett sånt härjobb. Kan dock ha varit behälplig utan att veta det själv. Har troligen ingenting med OP-mordet att göra.

Citat:
4. I LP förhörsprotokoll står ofta att ingen utomstående kunde veta att LOP skulle på bio.

Spelar roll? OP var sannolikt bevakad av SÄPO i alla fall. Alla wlkie talkie-män, var kom dom ifrån? Jag tror nog det varit fullt möjligt att hålla koll på OP genom att bara lyssnat på deras radiotrafik, om nu inte dom själva var inblandade. Vilket jag tror att dom var.
För själva mordet så ser jag det som helt oviktigt om dom berättat om bioplaner för någon annan. Det gick att hålla koll på dom ändå. Nu ärju jag dock inne på att dom som skötte kollen också utförde mordet, men jag kan ju förståss inte bevisa det.

Citat:
5.Stig Engström i Skandiahuset jobbade över till kl 2300 en fredagkväll,hans rum fick ej gås igenom av PU,ej heller vakter i Skandia hade nycklar till rummet.Vem var Engström egentligen??Vad jobbade han med???Var det Stay Behind???!!

Jag undrar också vad det här var för figur. Vad gillade han (sport, motion, politik)? Hade han bra kondition? Talade han finska? Hur var han som person? Bestämdoch beslutsam? Lojal? Gillade han att sitta och slänga käft och diskutera politik med folk? Kan han ha varit mytoman? Dessa frågor kan tyckas som nonsens, men svaren kan vara helt avgörande för mordet på Palme. Han kan ha varit GM.Han kan ha varit rena bluffen.
Vidare: Hur kunde man ha ett rum som inte ens väktarna kunde komma in i? Hur kunde man ha det godkänt ur brandsäkerhetssynpunkt? Mycket onormalt.
Det finns också uppgifter om att skandiahusets garage ibland används som värmestuga av norrmalmspolisens spanare. Om så är fallet borde Engström då och då haft i alla fall en möjlighet att träffa på några av dom poliskonstaplar som såväl ingick i norrmalmspolisens baseboll-piket som i "polisspåret".
Stay Behind var sannolikt nedlagt eller inte särskilt aktivt vid det härlaget, men varför inte upprätthålla en pålitlig gamal kontaktkanal?
Citera
2009-02-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
zorze (och alla andra)

Vidare: Hur kunde man ha ett rum som inte ens väktarna kunde komma in i? Hur kunde man ha det godkänt ur brandsäkerhetssynpunkt? Mycket onormalt.
Det finns också uppgifter om att skandiahusets garage ibland används som värmestuga av norrmalmspolisens spanare. ?

Mycket intressant.

Från Luntmakargatan på baksidan av Skandiahuset fanns även en "privat" ingång till hör och häpna en bar dit vissa personer kunde förse sig med sprit dygnet runt, om man blivit betrodd med nyckel!

Denna bar existerade iallafall några år senare och detta från en totalt trovärdig källa.
Jag fick intrycket att detta hade varit någon form av tradition på Skandia.
Således:

Nära Dekorimahörnanan fanns ev. 2 ingångar som var tillgängliga utan att passera vakten i entren.

Detta behöver ju inte ha med mordet att göra men det är ett intressant observandum.

Kan SÄPO eller möjligen någon annan organisation haft en "liten filial" på Skandia där man kunde träffas ostört?
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-10 kl. 19:11.
Citera
2009-02-10, 19:27
Medlem
Citat:
I LP förhörsprotokoll står ofta att ingen utomstående kunde veta att LOP skulle på bio.Men i ett hemligstämplat protokoll sid 33http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Säger LP att OP ringer upp Sven Aspling ,som tidigare var socialminister 1962-1976 och ordförande i riksdagens socialutskott 1976-1985.
strax innan de skulle gå och där nämnde biobesöket.

Vad pratade de om?

http://www.nationalmordet.nu/0512.html

I ett förhör i Marjasins kommission med en dataexpert Ulf Lingärde:

”TORA HOLST: Är det din uppfattning att Olof Palme var avlyssnad?

ULF LINGÄRDE: Ja, självklart.

TORA HOLST: På vilket sätt?

ULF LINGÄRDE: Alla moderna telefonsystem har faciliteter inbyggda för avlyssning.

SIGVARD MARJASIN: Är det inte viss skillnad här mellan AXE-stationen och den gamla typen . . .

ULF LINGÄRDE: Jo, det är en mycket stor skillnad. . . . Man behöver inte dra några trådar alls. Man behöver bara ge rätt kommando.”

”INGA-BRITT AHLENIUS: Du nämner ordet ”mullvad” i Palmerummet. Vad innebär det?

ULF LINGÄRDE: Det sitter med en person som inte är bulvan men som sitter där och har andra uppdragsgivare och bedriver en annan politik.

SIGVARD MARJASIN: Jag har läst ett papper som jag tror att du har skrivit. Är
det Tommy Lindström som du åsyftar?

ULF LINGÄRDE: Nej, det är en Säpo-man (censurerat) som sedan slutade….
…Sen måste ju PKK-spåret komma nånstans ifrån. Det var ju inget Holmér uppfann. Det var ju något som SÄK hittade på före Palmemordet. Om jag minns rätt så var det P G Näss som publicerade det första gången. . . . Det finns ett antal säkerhetstjänster som inte är allmänt kända, som huserar regionalt på militärområdena. Det var en sådan som extraknäckte privat.

http://blogg.aftonbladet.se/keyw.php?blog=2157&keyword=nato

Ulf Lingärde var datakonsult och expert på hur man använder datorer i underrättelsearbete (han avled tyvärr för några år sedan i en svår sjukdom).

Med det som utgångspunkt skrev han den 28 januari 1988 ett debattinlägg i Dagens Nyheter, som väckte en hel del uppseende. Han menade bland annat att (den dåvarande) spaningsledningen låtit sig luras av desinformation från en utländsk underrättelsetjänst.

Desinformationen skulle ha planterats här för att dölja landets inblandning i mordet.

"Ett par dagar efter artikeln började min telefon uppföra sig underligt", berättade han. "Jag fick också ett direkt tips om att jag var avlyssnad. Det kom sedan ovanligt många felringningar, precis som om någon ville kontrollera att jag var hemma". Ulf Lingärde bad grannarna hålla uppsikt över huset. "Grannarna berättade senare att de sett ett par i 25-årsåldern som snokade runt huset. De var ända inne i trädgården".

Så långt kunde det röra sig om tillfälligheter, menade Ulf Lingärde. "Men när jag en kväll några dagar senare förföljdes av en bil blev jag misstänksam på allvar", fortsätter han. "Det var en grå Saab 9000 och föraren var i 30-35 årsåldern med smalt ansikte och klädd i keps. Det rådde ingen tvivel om att han förföljde mig". Ulf Lingärde slog på helljuset för att kunna läsa bilens registreringsnummer. När han kontrollerade med bilregistret visade det sig att numret inte fanns!

Han satte också ett inbrott hos brodern i Stockholm i samband med de övriga händelserna. "Vi har samma namn och jobbar i samma bransch, och ingenting av värde i huset var försvunnet. Den eller de som brutit sig in hade bara snokat runt som om de letade efter något särskilt".

Han ville inte spekulera i vem eller vilka som förföljde honom, men han var övertygad om att det berodde på hans artikel. "En sak är klar. Det är inga galningar som är i farten. De vet vad de gör och de har resurser", slutade Ulf Lingärde. Idag sysslar han inte längre med Palmemordet.
Citera
2009-02-10, 19:41
Medlem
Till Drasut:

Verkligen intressanta uppgifter.
Iofs har jag läst detta tidigare men det är mycket som faller ifrån under åren

Lars Kranz slutledningar är inte "nyktra" så att säga men han är fullkomligt fenomenal på att dra fram fakta faktiskt.
Han kommer aldrig med lögner även om hans spekulationer utifrån en del uppgifter är hårresande många gånger.
Vet man om detta är Kranz en guldkälla om man kan sila med förnuft.

Givetvis var Palme avlyssnad om någon så ville.

En simpel koppling i teleskåpet var fullt tillräcklig om det ex. inte var SÄPO som avlyssnade.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-10 kl. 19:56.
Citera
2009-02-10, 20:03
Medlem
En annan intressant uppgift på http://blogg.aftonbladet.se/keyw.php?blog=2157&keyword=nato

"Flera av varandra oberoende vittnen, som befann sig i närheten av Norra Bantorget-Vasagatan-Kungsgatan, såg mordnatten något som talar för en lönnmördare från främmande makt. En hemlig agent med rätt att döda.

Vittnena befann sig på motsatta sidan av Sveavägen och gjorde sina iakttagelser inom tio minuter efter det att mordet förövats. De hade givetvis ingen aning om dådet. Vid den tiden hade inte ens en polissiren hörts i natten.

Först hörde de ljudet av "tjutande däck". Som en bil rivstartar eller tar en kurva vid en biljakt på bio. Sedan "tvärnitade" bilen. I samma ögonblick kom en man snabbt fram till bilen från Tunnelgatan, i vars början och på andra sidan Sveavägen, Olof Palme fortfarande låg kvar blödande till döds eller just lyfts in i ambulansen.

Vittnena hade sin uppmärksamhet riktad på den "dårkörande bilen" och kunde därför inte säga om mannen kom hastigt fram till den. Efteråt har de dragit slutsatsen att bilen stått och väntat på mannen och sedan rivstartat för att snabbt ta upp honom.

Raggarstart och biltjut är visserligen ingenting ovanligt i Stockholms innerstad. Men det är nu det ovanliga händer. Föraren i bilen hoppar nämligen ur och öppnar bakdörren. "Han håller upp den och sträcker på sig, när den andre hoppat in, som om han var en engelsk betjänt eller privatchaufför som släpper in en ambassadör", berättade ett vittne. "Det såg för dråpligt ut, som ett ironiskt skämt, men ingen av dem skrattade", sa ett annat vittne. Sedan körde bilen iväg med normal fart.

Det var den överdrivna artigheten som gjorde att vittnena berättade för polisen vad de sett. Varför tyckte då polisen att detta klart kunde kopplas ihop med mordet på Olof Palme, om man bortser från tidpunkten, som ju kunde vara en tillfällighet?

"Det finns inga svenskar, vare sig chaufförer eller andra, som stiger ur bilen och halvt i givakt håller upp dörren för passageraren, särskilt inte om det är bråttom", sa en poliskälla till oss. "Den här stilen och disciplinen finns idag bara mellan hög ambassadpersonal och deras chaufförer".

I sovjetiska spionkretsar litar man aldrig på attentatsmän som rapporterar ett lyckat dåd, och den här mannen kan därför ha varit den fristående kontrollanten, utsänd av KGB - uppdragsgivaren bakom mordet på Olof Palme!"

Ere nån som vet nått mer om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in