Citat:
Ursprungligen postat av Roeda-Traoden
Självklart. Jag nämner det med hypotesen att det var Arla Grynings resurser som användes vid mordet av Olof Palme.
Något som för är en konspirationsteori i en konspirationsteori vore om IB aldrig avvecklades utan att personalen övergick till ett nytt projekt... Arla Gryning.

Du har helt rätt i att IB aldrig avvecklades efter avslöjandet. IB bytte namn till GBU 1978, Gemensamma byrån för underrättelsetjänst, och 1982 bytte man namn igen till SSI, Sektionen för särskild inhämtning. Idag heter det KSI, kontoret för särskild inhämtning och sorterar under MUST. Men Arla Gryning? Ja, vad kan då det ha varit för något? Föregångaren till någon slags "actiongrupp" likt Navy Seals kanske? Men såna "grupper" fanns nog inte hos IB/GBU/SSI. Läser man Bratts bok finns det inget som tyder på något sånt. En sådan väpnad grupp får man kanske snarare leta efter på något gammalt regemente. TROR jag.
Eller varför inte hos polisen? Har inte polisen sådana här "elitinsatsgrupper" likt AG? Vad hette dom isåfall?
Funderade lite över namnet "GBU". Den "gemensamma" byrån. Det måtte väl ha varit SÄPO:s och militärens gemensamma "hemliga" underrättelsebyrå då tänker jag?