2012-05-20, 16:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Var Ek polis han också..? Eller var han bara lärare på skolan?

Min minnesbild var att han var polis...
Citera
2012-05-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Ja, det är inget okänt att IB hade folk i öststaterna och då inte bara sjökaptener som fotograferade båtar i olika hamnar m.m, Det berättade ju Peter Bratt detaljerat om i sin bok som skrevs redan 1974. Men det är väl inget konstigt med det egentligen? Jag gissar att varje stat helt naturligt håller sig med en aktiv underrättelsetjänst som samlar in diverse utrikesinformationer och då i synnerhet under ett iskallt krig som fördes inom och utanför vårt lands gränser på olika sätt.

Nej det är knappast den delen av IB som är kontroversiell och bara delvis den verksamhet som omfattade organisationer och partier på "listan". Problemet där när det gällde vänsterorganisationer var fantasifull och otillförlitlig information som underlag till registreringen som användes vid säkerhetskontroller utförda av SÄPO åt både civila och militära avnämare. Därför hamnade vissa register hos dem som rapporter.

Det stora problemet var snarast att man även höll koll på t ex vänsterpartister, folk inom facket och även inom SAP. Det sk SAPO dvs spionerna inom fackföreningsrörelsen som informatörer avskildes från verksamheten men SAP satte in dem igen med bland annat folk som Paues och Elmer hos ÖB med motiveringen att infiltration inom facket skulle vara ett problem. Säpo hade varken kontaktnät eller större intresse av detta i rikets intresse som de kunde se. Denna verksamhet verkar ha glidit allt mer in under Stay Behind där både IB och de sysslade med regelrätt kartläggning ochäven kontraspionage vid sidan om Säpo. Elmer brände väl all dokumentation kring detta när han fasades ut. De (AG) hade också grupper med uppgifter att i händelse av gryningsläge eliminera säkerhetshot rent fysiskt vilket är mer kontroversiellt.
Citera
2012-05-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Det var Anstrin som köpte gård och skulle börja odla betor och Elmér hjälpte till. Elmér pensionerades 1982 medan Anstrin slutade redan 1974. Sägs det officiellt men det betyder förstås inte att det är ett dugg sant. Men att Elmér skulle ha byggt upp en ny grupp kallad Arla Gryning som Jallai påstår i sin bok är nog bara en skönlitterär fantasi. Varför skulle man använda en gammal uv som Elmér till en sådan "attackgrupp"? Ingen avdelning på IB var ju direkt något "Navy Seals" vad jag förstår?

Det var en borgerlig regering som kastade ut Elmer och Palme var inte engagerad att ändra på detta vid maktillträdet. Däremot var det historiskt sett så att Stay Behind anlitade pensionärer med ibland olika täckanställningar och täckverksamheter utan att nämna några namn.
Citera
2012-05-20, 17:04
Medlem
bartrams avatar
Jag vet inget om hur spaning går till IRL. Det jag ev har lärt mig har inhämtats här på FB.

Men så här uppfattar jag det om vi nu glömmer namnen på grupperna:

* Det fanns en relativt stationär spaning och en mer rörlig spaning. De koordineras av en spaningsledare som i sin tur är i kontakt med operationsledning

* Det fanns en eller flera aktionsgrupper: GM med "skyddsgrupp". Skyddsgruppens uppgift är att se till att GM kommer iväg till avsedd plats, ta hand om vapen, skapa villospår- decoys?. Aktionsgrupperna styrs av en operationsledning. Om ett mötescenario" är korrekt finns endast en atktionsgrupp?.

Funderingar:

a) Är spaningsgrupperna och aktionsgrupperna synkade med varandra dvs visste alla i spaningsgrupperna vad som var på gång. Det verkar inte så?!

b) Sammanfaller delar av spaningsgrupperna med skyddsgrupp. Skall exempelvis DM-mannen hänföras dit. Relaterar detta till Acech:s tre personer?

c) En sista fundering som jag skrivit om tidigare men aldrig fått nån respons på: Anta att tidgivningen i Skandiahuset är fejkat på nåt sätt. Bakdörren kanske inte stängdes en minut efter mordet utan senare. Var det i så fall GM som sprang in där?. Alt Mordet ägde inte rum 23:21 utan tidigare. LAC-bandet måste då vara förfalskat
Citera
2012-05-20, 17:55
Medlem
Jag har några tankeställningar kring Stay Behind och Arla Gryning.
Om NATO, Pentagon, CIA och MI6 skapade Stay Behind under kalla kriget, utifall "fan slapp lös" dvs, kommunismen fick fäste i ett västeuropeiskt land bör det ha påbörjats en avveckling av Stay Behind när kalla kriget tog slut.

Om man kollar på länder som Frankrike och Tyskland så finns det en stark arbetarrörelse i Frankrike och goda medborgerliga rättigheter i Tyskland, varför har då Sverige fått negativ särbehandling? Jag tror att Arla Gryning är knytet till inhemska privata ekonomiska intressen snarare än att det skulle vara knytet till NATO. Kan det vara så att Arla Gryning aldrig var en del av Stay Behind, eller har det kanske mer och mer övergått till att styras av en toppkrets inom svenskt näringsliv?
Citera
2012-05-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roeda-Traoden
Jag har några tankeställningar kring Stay Behind och Arla Gryning.
Om NATO, Pentagon, CIA och MI6 skapade Stay Behind under kalla kriget, utifall "fan slapp lös" dvs, kommunismen fick fäste i ett västeuropeiskt land bör det ha påbörjats en avveckling av Stay Behind när kalla kriget tog slut.

Om man kollar på länder som Frankrike och Tyskland så finns det en stark arbetarrörelse i Frankrike och goda medborgerliga rättigheter i Tyskland, varför har då Sverige fått negativ särbehandling? Jag tror att Arla Gryning är knytet till inhemska privata ekonomiska intressen snarare än att det skulle vara knytet till NATO. Kan det vara så att Arla Gryning aldrig var en del av Stay Behind, eller har det kanske mer och mer övergått till att styras av en toppkrets inom svenskt näringsliv?

Jodå det ser helt annorlunda ut efter kalla kriget och avveckling skedde nog efter hand även om det inte är något som man i anledning av topic skall forska mer om. Idag är underrättelseverksamhet etc ganska mycket privatiserat och läs t ex Paraniaks förslag i det avseendet kring framtida samhälleliga organisation av en underrättelseverksamhet förutom de operativa delar vid t ex utlandsuppdrag (SSG) där militären själv har operativa behov. De (militären) söker för övrigt folk helt öppet till sådant idag. Första omgången via Poliser med underrättelse och humint kunskap.

Idag anses det ju inte föreligga risker för invasion och vi har inget invasionsförsvar.
Senast redigerad av boboslacke 2012-05-20 kl. 18:12.
Citera
2012-05-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jodå det ser helt annorlunda ut efter kalla kriget och avveckling skedde nog efter hand även om det inte är något som man i anledning av topic skall forska mer om.

Självklart. Jag nämner det med hypotesen att det var Arla Grynings resurser som användes vid mordet av Olof Palme.
Något som för är en konspirationsteori i en konspirationsteori vore om IB aldrig avvecklades utan att personalen övergick till ett nytt projekt... Arla Gryning.
Citera
2012-05-20, 18:37
Bannlyst
Läs Etablisemanget har vaknat?
Citera
2012-05-20, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det var en borgerlig regering som kastade ut Elmer och Palme var inte engagerad att ändra på detta vid maktillträdet. Däremot var det historiskt sett så att Stay Behind anlitade pensionärer med ibland olika täckanställningar och täckverksamheter utan att nämna några namn.

Borgarna hade regeringsmakten 1976-1982. Elmér gick i pension 1982. Han var född 1919. Tror nog inte han "kastades ut" av borgarna, va? Sedan kan du säkert ha rätt att han knäckte lite extra efter pensioneringsdatumet. Elmérs unika kunskaper och erfarenheter som han hade inhämtat under så väldigt många år i u-tjänsten var nog alltför värdefulla, viktiga och nyttiga för att bara "kastas bort" även efter pensioneringen. Både för borgerliga och socialdemokratiska regeringar. Men att han skulle ha ansvarat för att bygga upp en ny verksamhet likt den däringa kommandogruppen "Arla Gryning" 1982 vid 63 års ålder låter inte alls rimligt. För övrigt var det väl Carl Gustaf Giesecke som var någon slags chef över svenska Stay Behind fram till 1997?
Citera
2012-05-20, 18:43
Bannlyst
Citat:
Emellertid blir man tyvärr inte alls förvånad. Palmemordet är ett av de bättre exemplen på frågor där bildat folk har tvärsäkra uppfattningar och nedlåtande attityder till åsiktsavvikare utan att själva veta ett skvatt om saken. Den sortens frågor där ståndpunkter intas av social bekvämlighet: men är det inte bara stollar som…? Nej, inte alls. Stollar fattar beslut baserat på majoritetsuppfattningar på groggpartyn istället för att titta närmare på de sista 30 sidorna i tusensidiga luntor och tänka efter för egen maskin en stund.

Det är stycken som dessa man önskar att man själv hade skrivet. Med ett par meningar sammanfattas hela debattklimatet runt både Palmemordet och andra samhällsfrågor perfekt. Stor respekt till Peter Santesson.
Citera
2012-05-20, 18:48
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Talar för:

...

Leif GW Persson har gjort ett rätt konstigt uttalande där han säger att gärningsmannen vet var Palme kommer att gå - eftersom han ska ner i Hötorgets tunnelbana. Alla insatta vet dock att Hötorgets tunnelbana var stängd vid tidpunkten och helt säkert gör GW det också.

...[/b]

Vill bara påpeka att nedgången vid mordplatsen var stängd, men inte hela stationen. Nedgångarna vid korsningen Sveav/Kungsgatan var öppna och stationen trafikerades.

Exempelvis Stig Engström påstod sig vara på väg dit.
Citera
2012-05-20, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roeda-Traoden
Självklart. Jag nämner det med hypotesen att det var Arla Grynings resurser som användes vid mordet av Olof Palme.
Något som för är en konspirationsteori i en konspirationsteori vore om IB aldrig avvecklades utan att personalen övergick till ett nytt projekt... Arla Gryning.

Du har helt rätt i att IB aldrig avvecklades efter avslöjandet. IB bytte namn till GBU 1978, Gemensamma byrån för underrättelsetjänst, och 1982 bytte man namn igen till SSI, Sektionen för särskild inhämtning. Idag heter det KSI, kontoret för särskild inhämtning och sorterar under MUST. Men Arla Gryning? Ja, vad kan då det ha varit för något? Föregångaren till någon slags "actiongrupp" likt Navy Seals kanske? Men såna "grupper" fanns nog inte hos IB/GBU/SSI. Läser man Bratts bok finns det inget som tyder på något sånt. En sådan väpnad grupp får man kanske snarare leta efter på något gammalt regemente. TROR jag.
Eller varför inte hos polisen? Har inte polisen sådana här "elitinsatsgrupper" likt AG? Vad hette dom isåfall?

Funderade lite över namnet "GBU". Den "gemensamma" byrån. Det måtte väl ha varit SÄPO:s och militärens gemensamma "hemliga" underrättelsebyrå då tänker jag?
Senast redigerad av Flaxx08 2012-05-20 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in