2012-04-30, 02:46
Medlem
Grandiosos avatar
"Cold Case Sweden - Hunt For Killer Of PM Palme Goes On"

http://www.euronews.com/newswires/1484236-cold-case-sweden-hunt-for-killer-of-pm-palme-goes-on/

STOCKHOLM (Reuters) – Wanted: a cop to solve Sweden’s most notorious crime and bring the killer of Prime Minister Olof Palme to justice after 26 years.
In February 1986, Palme was gunned down on a street in central Stockholm after an evening at the cinema with his wife and son. The killer has never been found.
The police were widely accused of bungling the investigation and, like the assassination of U.S. President John F Kennedy, the killing has spawned a legion of conspiracy theories.

“There’s the Prime Minister, he is going home one night. There is a man standing on the corner, he shoots, and then he disappears and he’s gone forever. It is fascinating,” said Gunnar Wall, a journalist who has written two books about the killing.

“Like the Kennedy murder … there is something that is so astonishing that you can’t stop wondering about it.”

Detective Lennart Gustafsson, one of two police still working on the case – and the only one who has been involved since 1986 – also believes the investigation was flawed.
But he says some of the faults were a result the shock over Palme’s death felt by those tasked with finding his killer.
“I think it was a result of a kind of trauma, even within the Swedish police,” he said.
Gustafsson also says the investigation was complicated by the intense feelings Palme gave rise to in Sweden, where he was hated and loved in equal measure.
“You could suspect half the Swedish population,” he said, adding that 160 people have confessed to the crime over the years.
“You must not forget that there were people who drove around in cars with stickers saying ‘use a condom or you might give birth to a new Palme’.”
Never-the-less, hope remains that Sweden can put a three decade-old mystery to rest.

Detective Gustafsson, who retires in a couple of years, pointed to advances in DNA techniques which could allow police one day to determine the identity of the killer even long after all the witnesses are dead.
Wall does not expect much from the official investigation, but hopes someone who knows what happened may yet step forward, wanting to set the record straight before they die.
“It wouldn’t completely surprise me if we did get an answer one fine day, but I don’t think that it will be so much because the investigators have done much about it,” he said.

He believes it is important that Sweden digs further into its greatest unsolved crime for the good of its own soul.

“I think that in the long run, the only way to strengthen trust in Sweden’s authorities would be if … the authorities were really willing to turn over the stones,” he said.

“What was dangerous to investigate in 1986 maybe isn’t dangerous anymore.”

(Reporting by Simon Johnson, editing by Paul Casciato)
Citera
2012-04-30, 08:24
Medlem
hehehos avatar
ot?
får mycket frågor via PM som dock inte alltid fungerar, är begravd i annat arbete så det kommer attmdröja innan jag hinner svara eller posta.

hursomhelst, få skriva nåt annat också så det inte bara blir ot, vi borde ha en riktig FAQ i forumet när det nästan är 30000 inlägg.
Citera
2012-04-30, 08:42
Medlem
bartrams avatar
HEHEHO, notera också att jag skapat en tråd om denna tråd som flyttats till meta-tråd av moderator. Också OT här men värt att påpeka
Citera
2012-04-30, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
OT men är ändå av intresse

Har inte ens SIUN (dåvarande underrättelsenämnden) eller ngn annan i den "politiska sfären" ens under vissa omständigheter rätt att få mer detaljerad info om vad MUST sysslar med, titta på dokument ? . Någon som vet?

FUN hade tillsyn av militären. Ordförande och fyra ledarmöter alla okända!

Lagtexten.......

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760498.HTM

OBS skall upphöra i krig så t ex AG hade de troligen ingen insyn i om de inte hade detta genom sitt jobb eller funktion där.

Klart intressant att veta vilka som ingick?!

En sak är dock klar och det är att detta aldrig vid denna tid var en opartisk granskare utan sammanfaller uppdragsgivarna. Vill man dölja och ljuga är det inte svårt och det finns väl en hel del tecken på att så skett genom åren. Några saker är att man senare styrt upp så att efterträdarmyndigheten måste innehålla domare etc. Därmed kan man väl misstänka att det förelåg problem med den dåvarande funktionen.

Skall man gissa kring vilka personer som kan ha ingått ligger väl personer som Algernon.... tidigare försvarsministrar och kanske höga polischefer som Holmer etc tänkbara.
Senast redigerad av boboslacke 2012-04-30 kl. 09:41.
Citera
2012-04-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Jag måste få tag på Jeppson! Nieminen tror jag fästes för stor vikt vid. Men i vilket fall bör Nieminen vara en parentes i lösningen av Palmemordet. Följande stolpar är en nystart av MOP:

1. LP. Någon förtrolig person bör ta itu med henne. Hon är ett jäkla gissel! ...troligtvis det främsta!

2. Jeppson måste grillas

3. Anti A. Har har endast ryktesvis nåtts av information (jag har dock inte läst boken "...Fallet Anti Avsan"). Sen har jag lite andra grejor här...

4. Så jäkla mycket börjar och slutar i SÄPO:s arkiv. Jag förnyar- och preciserar - mitt krav: Lars Borgnäs ska ges behörighet till SÄPO:s arkiv.

/Daniel

Menar du att brottet ofredande av olika vittnen/inblandade skulle leda till något annat än att det brottet skulle påtalas? Låter faktiskt i mina öron som ren retorik och inte en realistisk väg.

Man måste kanske välja framkomliga vägar för att komma närmare sanningen.
Citera
2012-04-30, 10:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Menar du att brottet ofredande av olika vittnen/inblandade skulle leda till något annat än att det brottet skulle påtalas? Låter faktiskt i mina öron som ren retorik och inte en realistisk väg.

Man måste kanske välja framkomliga vägar för att komma närmare sanningen.

I mina öron låter din förklaring en smula otydlig. Vilka hinder eller omständigheter menar du föreligger med följd att inte höra nämnda personer enligt danne01:s förslag ?
Citera
2012-04-30, 11:23
Medlem
ieshos avatar
Networking and money trails

Näringslivsorganisationerna lär ha investerat hundratals miljoner kronor per år för att motverka vänstern, socialdemokratin och Olof Palme i den kampanj som från slutet av 60-talet leddes av Sture Eskilsson.

Hundratals organisationer finansierades: Utredningsbyrån för samhällsfrågor, Resistance International, Demokratisk allians, Contra, Medborgarrättsrörelsen, Friheten i Sverige, Familjekampanjen, Baltiska kommittén, WACL, Fria Östeuropeiska flyktingars samarbetsorganisation, Junikommittéen, Vietnams informationskontor, Kommittén för ett fritt Vietnam, Kommittén för fred i Vietnam, Svenska Vietnamesiska sällskapet, Tisdagsklubben, Öst Ekonomiska Byrån, Näringslivets beredskapsbyrå, Medborgaren, Motattack, Frihetsfronten, Marknadskraften, 4-oktober-kommittén, Skattebetalarnas förening, Europaklubben, Institutet mot Mutor, Ägarfrämjandet, Den nya välfärden, Folket mot Löntagarfonder, Pysslingen, Nätverket den nya frihetstiden, Mångfalden, ...

Alf Enerström finansierades av Gunnar Randholm som finansierades av Sture Eskilsson osv.

Olle Frånstedt: " ... det fanns en del grupper i Sverige som var i huvudsak politiskt orienterade, men förmodligen ingick i ett större nät. Dom här två grupperna Barbro och Leon, hade då kontakt någonting med, med.. och eh.. nog samarbetade. I den här grupper så var det så att Barbro "han" var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de politisk spaning på extremister till både höger och vänster. Att det sen fanns en vidare kontakt från Leon upp till en central enhet, någonting i gamla IB:s sfär så att säga. Då tror jag det att, när jag hörde det, att de här som funnits omkring där med walkietalkie skulle mycket väl vara från den där gruppen. För att ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med mig och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk och det kan mycket väl ha varit mina människor eller jag själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten. Så det slog mig då att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare. Jag ringde inte, jag tog ingen kontakt med Holmér eller Ebbe Carlsson för jag visste det var fullständigt meningslöst. För de hade redan bestämt sig hur det skulle vara. Och skulle jag ha sagt sådana uppgifter så skulle de självfallet ha gjort vad de kunde för att förlöjliga det spåret.
...
Och det var jag som myntade begreppet Barbrogruppen för hon hette Barbro, hon som.. [Hon som ledde det där?] Förnamnet. Efternamnet var nånting på ’S’, Sjölin, Sjögren får jag säga då. Och den andra var Leongruppen.. Leon Byström eller vad det nu kan ha varit.
...
Om det inte funnits ett visst mått av legitimitet så skulle dom [Barbro] aldrig ha vågat komma med några såna här uppgifter. Så det är inte förhastat att dra den slutsatsen att deras verksamhet i fråga om den politiska spaningen var sanktionerad.
...
Dom hade uppenbarligen en ledning ovanför sig själva. Om dom då skulle avrätta Palme så är det rimligt att tro att dom kunde anlitat någon av medlemmarna från nån grupp som hade erfarenhet av att spana och inte var obekant med vapen heller för den delen.
...
Jag fick uppgifter från en i den s k Stay behindrörelsen på kontroll utav vissa nyckelpersoner [i Barbro och Leon]. Så det gjorde jag då och lämnade. Det var professor Nils Landin som var förmedlare till mig, men han hade givetvis uppdragsgivare som låg en hel bit ovanför. Men det hänger samman med, som jag berättat om tidigare, kontakten med Alvar Lindencrona som försäkrade sig om att jag skulle ställa upp och hjälpa dom med personkontroll i vad dom kallade för en organiserad Stay behindrörelse som jag tyckte var ytterst legitim.
"

Tinytiny: "En grupp som styrdes av en Barbro figurerade som finansiär åt Christopher Jolin för publicering av boken 'Sverige nästa'. För övrigt fanns det ingen koppling mig veterligen till den gruppen [Demokratisk Allians].
...
Funderar lite på en ny vinkling, det brukar heta "follow the money trail". En konspiration måste ha kostat, vem eller vilken budget stod för kostnaderna? Vet att DA hade en enorm kassa, undrar var den tog vägen?
...
Kopplingen med WACL var att ett antal aktiva medlemmar [i Demokratisk Allians] sympatiserade med organisationen ur ett ideologiskt perspektiv och försökte få ekonomiskt stöd för kampen mot kommunism därifrån. [Jag?] Mötte AL [Anders Larsson] under en WACL konferens i Washington där han lobbade för ekonomiskt stöd för DA från CIA utan gensvar utan fick nöja sig med inkomsterna från KCIA[?].
"

SOU 1999:88 s.533: "Skrivelsen rör Anders L som den 20 februari 1986 skulle ha lämnat ett kuvert adresserat till Olof Palme på regeringskansliet. I kuvertet låg en kopia av en notis från Ystads Allehanda från april 1918 som hade kopierats ur en jubileumsbok utgiven av tidningen. Notisen hade rubriken 'D:r Olof Palme död'. På kopian var ordet D:r överkorsat med en penna. Notisen handlade om en farbror till statsministern. I kuvertet fanns även ett 'politiskt dokument' undertecknat av Anders L. Samma dag lämnade han ett kuvert med likadant innehåll till UD.

Anders L hade förhörts i augusti 1987. Förhörsanteckningarna omfattar 32 sidor. I en bifogad promemoria sägs att det var svårt att få klara svar från Anders L och att svaren därför hade kortats ner till läsliga meningar. Anders L berättade bl.a. följande. Han hade skickat flera brev till säkerhetspolisen. Han hade även skickat ett brev till Olof Palme. Han hade för sig att Olof Palme skulle komma till Ystad och hade tänkt lämna information om ett jubileum där. Han hade tänkt lacka över orden 'doktor' och 'död' men det blev bara över 'doktor'. Han hade arbetat hos Arvo H på Baltiska Kommittén hos Baltiska Institutet och fick där viss anknytning till WACL. Hans arbetsuppgifter inom Baltiska Kommittén var att skriva kollektbrev, redigera ansökningar, m.m. Hans enda uppgift inom WACL var att försöka bekämpa inflytande från högerextremistiska och nynazistiska grupper.
"

Rationella konspiratörer skulle göra en noggrann konsekvensanalys innan mordet.

En irrationell konspiration skulle kunnat ha lett till att mäktiga grupper i samhället förlorade på mordet. Vid mordbranden mot den kommunistiska dagstidningen Norrskensflamman, som var ett exempel på ett irrationellt attentat, så arbetade polisen mycket effektivt trots att de sympatiserade mer med förrövarna än med offren. Finland hade just angripits av Sovjet som finansierade Norrskensflamman, men konsekvenserna av attentatet var outredda och skulle ha kunnat påverka opinioner i ett känslig läge.

En irrationell konspiration skulle skapat oro hos den ekonomiska och politiska eliten och polisen skulle ha agerat med stor beslutsamhet för att få fast konspiratörerna och mildra eventuella negativa följdverkningar.
Citera
2012-04-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Trean är personen på David Bagares gata med en väska som ses av Yvonne Nieminen med sällskap. Om larmet går 23:25 vilket får anses klarlagt och Nieminen möter poliserna längs med mördarens flyktväg ett par minuter senare är det helt otänkbart att hon såg mördaren då han isåfall måste ha stått still i flera minuter.

Teorin om tre separata personer som flyr platsen är närmast klarlagd utifrån vittnesmålen. Vi har en gärningsman som försvann en väg, en sannolik medhjälpare till gärningsmannen sedd av flertalet vittnen som försvann en annan väg och en tredje person som också var involverad och som försvann ner för David Bagares gata. Delar nog Ulf Lingärdes åsikt här.

Utan tvekan Stig Engström.
Hur drar du slutsatsen att mannen med väskan måste ha varit inblandad. Beskriver inte Nieminen exakt LJ? Hon kanske i det tidiga skedet trodde att LJ var inblandad ...
Citera
2012-04-30, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hur drar du slutsatsen att mannen med väskan måste ha varit inblandad. Beskriver inte Nieminen exakt LJ? Hon kanske i det tidiga skedet trodde att LJ var inblandad ...

Ja, nej LJ var ju en blond kille, liten och tunn och iklädd en blå dunjacka sen träffade ju Nieminen LJ minuten efter att hon sett mannen på David Bagares gata. Det är uteslutet att det var LJ hon såg springa. Att han var inblandad utgår jag ifrån, han flyr ju i vilket fall från platsen. Rent teoretiskt kan det ju kanske ha varit ett av de lowlifes som brukade husera bland hissarna och som hörde polissirenerna och stack men det känns inte lika sannolikt.
Senast redigerad av Acech 2012-04-30 kl. 12:36.
Citera
2012-04-30, 13:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I mina öron låter din förklaring en smula otydlig. Vilka hinder eller omständigheter menar du föreligger med följd att inte höra nämnda personer enligt danne01:s förslag ?

Kan du inte läsa innantill.: O F R E D A N D E av vittnen!
Citera
2012-04-30, 16:44
Bannlyst
Citat:
Rätta mig om jag har fel men suger man inte på Stasi-arkiven för att skydda eventuella dubbelagenter?

Det kan jag inte riktigt svara på. Men dubbelagenter måtte ju ha funnits i alla andra länder som har klarat av att hantera sin egen kalla kriget-historia, så det torde inte vara något problem i en normal stat som Sverige. Eller så är det det.
Citera
2012-04-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ja, nej LJ var ju en blond kille, liten och tunn och iklädd en blå dunjacka sen träffade ju Nieminen LJ minuten efter att hon sett mannen på David Bagares gata. Det är uteslutet att det var LJ hon såg springa. Att han var inblandad utgår jag ifrån, han flyr ju i vilket fall från platsen. Rent teoretiskt kan det ju kanske ha varit ett av de lowlifes som brukade husera bland hissarna och som hörde polissirenerna och stack men det känns inte lika sannolikt.
Du har rätt. Jag hade för mig att Nieminen hävdar att de bara mötte en person och att denne hade ungefär Lars klädsel plus hade en väska, vilket Lars hade men inte den som sågs springa från mordplatsen. Jag förstår inte vilket protokoll jag läste alternativt hur jag läste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in