2012-08-05, 17:39
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Roshambo är denna isotopsammansättning den absolut vanligaste för ammunition i Sverige.

Kulan som strök utmed LPs rygg uppförde sig inte som civil ammunition, återigen enligt Roshambo. Den borde ha tumlat mer.

Jag har inte påstått något av det ovanstående.
Citera
2012-08-05, 18:23
Medlem
TigerKids avatar
Det som stör mig när det gäller tavel- och namnskyltsteorierna är:

1) tolkningen är gjord på ett anpassningsbart sätt. Med sådana metoder där man anpassar sig allt eftersom så kan man få fram precis vilket budskap/meddelande som helst. Metoden gör att det inte är falsifierbart och då får det mindre tyngd, om man anpassar metoden tills man får det svar man vill ha.

2) begår man mord i allmänhet och statsministermord i synnerhet så vill man vanligen dölja det faktumet snarare än att basunera ut det, oavsett kanal. (undantag för terrororganisationer men de brukar snabbt "ta på sig" dådet).

3) om man nu ändå, av någon outgrundlig anledning vill ut med budskapet, varför skulle man välja en sådan oprecis kanal som namnskyltarna? Det verkar omständligt och mycket osäkert om budskapet kommer nå den/de man avser...

De frågor jag ställer mig är: vad är syftet med budskapet? Vem vill man nå? Vad är syftet med valet av kanal? Förresten, jag minns lite dåligt, men skyltarna avslöjade kanske bara vilka som låg bakom det som företagen med namnen var täckverksamhet för - inte själva mordet? Förlåt, jag är senil, men likväl så funderar jag över syftet att "sprida ordet". (Syftet med en täckverksamhet är väl just att, dölja vem man är och vad man håller på med.)

När det gäller IE finns för min del inga tabun. Det är väl inte fel att kolla upp henne också!

Men, Om hon hade med detta att göra, varför skulle hon vilja "kommunicera" det och varför via en tavla? Tycker mest det tyder på att hon inte var något vidare att välja presenter, kanske dåligt med empati?

Att hon i sin närhet har Palmehatare är dessvärre något hon delar med väldigt många människor. De är så många att det blir hopplöst... Det måste finnas mer än "motiv" för att sålla ut de misstänkta.

För övrigt tycker jag att du även har vettig input, även om just steganografin (tack för att jag fick lära mig ett nytt ord! ) inte hör till dina bästa bidrag enligt mig... Jag tycker också att du försöker hålla en civiliserad ton trots en del påhopp. Och herr Boudin har ingen rätt att beordra dig att svara på några frågor.

(Jag brukar inte misstänka användare för att ha agenda att desinformera och störa. Men den användaren har jag faktiskt misstänkt försöker sabotera m h a flooding. Att spamma så folk tappar tråden eller bara tröttnar. Eller så är det någon med för mycket fritid helt enkelt).

Ang dagboken kan det finnas många skäl att inte vilja lämna ut en statsministers dagbok. Allt från personlig integritet eller politiska hänsyn till rikets säkerhet. Men om polisen/förundersökningsledaren ville hade de väl kunnat hämta den?

Det har från andra i tråden snackats om att ta in Lisbet till förhör, grilla henne etc. Det är väl ganska verklighetsfrämmande (så vitt jag förstår av juridiken) då hon är brottsoffer - inte misstänkt.
Senast redigerad av TigerKid 2012-08-05 kl. 18:40.
Citera
2012-08-05, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo

Det kan kanske vara anledningen till varför jag aldrig fick något svar på PM:et jag skickade till Iesho där jag bad han precisera var du hade sagt det. Ett mycket fult debattknep.

F.ö så var det inte en dagbok i bemärkelse, utan en kalender. Alltså inte riktigt någoting som kan anses för "privat" för mordutredningen att få tillgång till.

Köp inte Ieshos fantasier.
Citera
2012-08-05, 18:41
Medlem
bartrams avatar
Ang IM och utpekande av CP

IM säger att det var en "målmedveten pundare" han såg i Dekorimahörnet. När sedan LP pekade ut CP blev han övertygad om att det var CP han hade sett. (Källa GW:S senaste bok)
Citera
2012-08-05, 19:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Nej! Jag blandade ihop inläggen, du skrev om blyisotoper men inte just det inlägget. Kanske var det Boboslacke.
Citera
2012-08-05, 19:09
Medlem
badbollen3s avatar
OM, och jag säger OM, det är en konsperation bakom detta mord, då finns nog inte vapnet kvar utan är väl nedsmält med hjälp av lite siffer fiffel.

och om det inte är det, vart är vapnet i så fall? hänger det på någon vägg eller ligger i en byrålåda, där mördaren kan titta och bli påmind om vad han gjort? tror ni att mördaren besöker mordplatsen med jämna mellanrum?

här är vad jag tror. Jag tror att mördaren är betydligt äldre än vad vittnena har angett. det grundar jag på att folk bara har sett honom på långt håll och i mörker, samt att merparten är män ( jag vet inte hur just dessa män funkar, men det finns bevisade könskillnader (har jag hört men har ingen källa just nu.) på hur människor upplever ålder, på samma kön och det andra könet. jag tror att kvinnor har lättare att överskatta åldern om jag inte minns fel, och att män har en förmåga att underskatta åldern.)

detta betyder, om det mitt påstående är sant, att mördaren kan t.o.m. ha varit jämngammal med OP. Jag känner gubbar som är kring 60 men springer både fortare och har bättre kondition än mig, så jag ser inget fysiskt hinder för att orka springa lite. han har lokalkännedom och vet hur vart han skall ta vägen. han är en bra skytt, det kräver ju några års träning. Han är förmodligen vänsterhänt eller ambidextrous. han är intelligent, i alla fall mer än "streetsmart".

Han kan ha sprungit bort från mordplatsen någon eller några KM i mörkret, gått in i närmsta telefon koisk, svept sin plunta ,ringt efter någon att komma och hämta honom för han är full. han Dumpar mordvapnet i telefon koisken (som i filmen "phonebooth" ) och åker med sin skjuts hem. sen återvänder han någon kväll efteråt för att hämta mordvapnet, och plockar upp det sen går han hem. antingen dumpar han det i något vatten, eller så har han kvar det än idag.

jag säger inte att det har gått till så här, men det kan ha gått till så. antagligen så får vi aldrig veta.

och nej, jag tror inte att CP är skyldig.
Citera
2012-08-05, 19:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det kan kanske vara anledningen till varför jag aldrig fick något svar på PM:et jag skickade till Iesho där jag bad han precisera var du hade sagt det. Ett mycket fult debattknep.

F.ö så var det inte en dagbok i bemärkelse, utan en kalender. Alltså inte riktigt någoting som kan anses för "privat" för mordutredningen att få tillgång till.

Köp inte Ieshos fantasier.
Jag misstänkte att du ljög när du skrev att du inte var emot mig, men jag hade faktiskt tänkt att leta upp de inlägg som jag refererade till (boboslacke?), men hur stor betydelse kan blyisotoperna ha, när ledande poliser med allra största sannolikhet är medskyldiga och kan fiffla med proverna.
Citera
2012-08-05, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej! Jag blandade ihop inläggen, du skrev om blyisotoper men inte just det inlägget. Kanske var det Boboslacke.

Låt oss invänta boboslacke.
Citera
2012-08-05, 20:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Och herr Boudin har ingen rätt att beordra dig att svara på några frågor.

Jag beordrar ingen, men hör det inte till god ton att frågor besvaras ? Kan man inte besvara frågan går det väl alldeles utmärkt att förklara detta med några ord ? Tycker det handlar om vanligt folkvett .. Eller i det här fallet, brist på sådant.

Citat:
Det har från andra i tråden snackats om att ta in Lisbet till förhör, grilla henne etc. Det är väl ganska verklighetsfrämmande (så vitt jag förstår av juridiken) då hon är brottsoffer - inte misstänkt.

Jag utgår då från att du inte är jurist. Lisbet Palme är påstått brottsoffer, tillika målsägande, och kan även på tämligen goda grunder misstänkas medvetet ha försvårat polisutredningen genom sitt agerande och bör naturligtvis tas in och sättas under en förhörslampa. Detsamma, dvs under en förhörslampa, gäller det dessutom att sätta Ingvar Carlsson som med mycket stor sannolikhet bär på information av intresse för mordutredningen. Jobbar man inte rätt med det här, dvs provar andra infallsvinklar än de man praktiserat och nött ut under drygt 26 år, blir mordet på Olof Palme aldrig uppklarat.
Senast redigerad av MBoudine 2012-08-05 kl. 20:13.
Citera
2012-08-05, 20:35
Medlem
OilersFans avatar
Om någon är intresserad så kommer här en liten vittnessammanställning av signalementsuppgifterna från mordplatsen.

Sammanställningen gjordes i oktober 88 av Rikskriminalen.

Citera
2012-08-05, 20:36
Medlem
OilersFans avatar
Fortsättning.

Citera
2012-08-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Om någon är intresserad så kommer här en liten vittnessammanställning av signalementsuppgifterna från mordplatsen.

Sammanställningen gjordes i oktober 88 av Rikskriminalen.

*Intressant att AB tycker att GM är lika kort som OP... medans många andra vittnen beskriver GM som medellängd till längre. AB var visserligen berusad men var ändock närmast. (Personligen räknar jag inte LP vittnesmål som relevant).
*Mössa med upprullad kant som en del vittnen beskriver, kan det vara en sån där lumparmössa? "Olles brorsa" kallades den i lumpen... googla så ser ni hur den ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in