Det som stör mig när det gäller tavel- och namnskyltsteorierna är:
1) tolkningen är gjord på ett anpassningsbart sätt. Med sådana metoder där man anpassar sig allt eftersom så kan man få fram precis vilket budskap/meddelande som helst. Metoden gör att det inte är falsifierbart och då får det mindre tyngd, om man anpassar metoden tills man får det svar man vill ha.
2) begår man mord i allmänhet och statsministermord i synnerhet så vill man vanligen dölja det faktumet snarare än att basunera ut det, oavsett kanal. (undantag för terrororganisationer men de brukar snabbt "ta på sig" dådet).
3) om man nu ändå, av någon outgrundlig anledning vill ut med budskapet, varför skulle man välja en sådan oprecis kanal som namnskyltarna? Det verkar omständligt och mycket osäkert om budskapet kommer nå den/de man avser...
De frågor jag ställer mig är: vad är syftet med budskapet? Vem vill man nå? Vad är syftet med valet av kanal? Förresten, jag minns lite dåligt, men skyltarna avslöjade kanske bara vilka som låg bakom det som företagen med namnen var täckverksamhet för - inte själva mordet? Förlåt, jag är senil, men likväl så funderar jag över syftet att "sprida ordet". (Syftet med en täckverksamhet är väl just att, dölja vem man är och vad man håller på med.)
När det gäller IE finns för min del inga tabun. Det är väl inte fel att kolla upp henne också!
Men, Om hon hade med detta att göra, varför skulle hon vilja "kommunicera" det och varför via en tavla? Tycker mest det tyder på att hon inte var något vidare att välja presenter, kanske dåligt med empati?
Att hon i sin närhet har Palmehatare är dessvärre något hon delar med väldigt många människor. De är så många att det blir hopplöst... Det måste finnas mer än "motiv" för att sålla ut de misstänkta.
För övrigt tycker jag att du även har vettig input, även om just steganografin (tack för att jag fick lära mig ett nytt ord!

) inte hör till dina bästa bidrag enligt mig... Jag tycker också att du försöker hålla en civiliserad ton trots en del påhopp. Och herr Boudin har ingen rätt att beordra dig att svara på några frågor.
(Jag brukar inte misstänka användare för att ha agenda att desinformera och störa. Men den användaren har jag faktiskt misstänkt försöker sabotera m h a flooding. Att spamma så folk tappar tråden eller bara tröttnar. Eller så är det någon med för mycket fritid helt enkelt).
Ang dagboken kan det finnas många skäl att inte vilja lämna ut en statsministers dagbok. Allt från personlig integritet eller politiska hänsyn till rikets säkerhet. Men om polisen/förundersökningsledaren ville hade de väl kunnat hämta den?
Det har från andra i tråden snackats om att ta in Lisbet till förhör, grilla henne etc. Det är väl ganska verklighetsfrämmande (så vitt jag förstår av juridiken) då hon är brottsoffer - inte misstänkt.