2012-11-06, 21:03
Medlem
ieshos avatar
Är det någon som vet när Dekorimabutiken öppnades? Jag har för mig att jag såg den innan mordet, men kan inte komma ihåg hur långt innan. Ägarförhållandena är inte alls ointressanta.

På 90-talet bytte butiken namn till Kreatima, som nu har flyttat till Kungsgatan. Skandiahuset renoveras för närvarande och jag gissar att hörnan kommer att se helt annorlunda ut efteråt.
Citera
2012-11-07, 05:31
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är det någon som vet när Dekorimabutiken öppnades? Jag har för mig att jag såg den innan mordet, men kan inte komma ihåg hur långt innan. Ägarförhållandena är inte alls ointressanta.

På 90-talet bytte butiken namn till Kreatima, som nu har flyttat till Kungsgatan. Skandiahuset renoveras för närvarande och jag gissar att hörnan kommer att se helt annorlunda ut efteråt.

1940 öppnades butiken utifrån vad jag har hittat.

De historiska ägarförhållandena hittade jag inget om.

Butiken har flyttat till Kungsgatan.
Citera
2012-11-07, 07:34
Medlem
ieshos avatar
Tack till Slut! Dekorima låg alltså på Sveavägen 42 från 1940.

Klipp och fatkta:
"Lönsamheten för färgföretagen var i allmänhet mycket god fram till 1973/74 för att därefter präglas av stagnation och försämrade resultat", säger Mikael Alfort. "Resultaten var dåliga under lång tid för Alfort & Cronholm. Den enda möjligheten att tjäna pengar var genom besparingar eller genom att skapa större enheter."

1985 köpte Alfort & Cronholm 50% av aktierna i Dekorima AB, ett grossistföretag med inriktning på konstnärsfärger och hobbymaterial. Den andra hälften ägdes av AB Wilh. Becker i vilken Anders Wall hade en kontrollpost via Beijer.

1986 gick konsument- och yrkesmåleriverksamheterna inom Alfort & Cronholm och Beckers samman till Alcro-Beckers. 1988 blir AB Wilh. Becker ensam ägare till företaget. Varumärket Alcro avyttras till det nybildade bolaget Alcro-Beckers AB. Verksamheten inom AB Alfort & Cronholm utvecklas mot ett modernt handelshus.

I samband med samgåendet mellan Volvo och Beijerinvest 1981 utsågs Ulf G. Lindén till vice vd i AB Volvo – en befattning som han lämnade 1986 för att kunna ägna sig mera åt sina egna verksamheter.

När Volvo snart efter Beijeraffären ville avyttra AB Wilh. Becker fick Ulf G. Lindén möjligheten att från Volvo förvärva bolaget. AB Wilh. Becker kom därefter att utgöra grunden för Ulf G. Lindéns fortsatta framgångsrika företagsbyggande inom ramen för Lindéngruppen AB, som idag är helägare av AB Wilh. Becker och huvuddelägare i Höganäs AB samt innehar betydande ägarintressen i bland annat Rederi AB Transatlantic.

AB Wilh. Becker har utvecklats från att ha varit svenska företag med export till numera internationellt ledande industrikoncerner inom sina verksamhetsområden med utländsk produktion på alla viktiga marknader.

Ulf Gösta Lindén är född 1937 i Karlskrona, pappan var örlogskapten. Ulf G. Lindén började som befälselev 15 år gammal på ett av Broström-rederiets fartyg. Läste in gymnasiet per korrespondens och tog studenten som privatist. Sjökaptensexamen vid 21 års ålder.

Gick iland 1966 för att läsa juridik – sjörätt, men det blev jobb som säljare på Färg AB International och samtidiga ekonomistudier på Handels i Göteborg i stället. Civilekonom 1970 och diplom från Harvard Business School i USA 1972.

Föreslog, som nytillträdd vice VD, Färg AB International att köpa och utveckla AB Wilh. Becker som ju då var ett litet företag. Förvärvet ansågs ändå vara en för stor ”munsbit”, vilket innebar att Ulf G. kort därefter tackade ja till ett erbjudande från Anders Wall, som via Beijer hade en kontrollpost i AB Wilh. Becker, att bli VD för företaget från och med januari 1974. Beijer hade köpt färgfirman Beckers 1972-73 från Matts Carlgren.

Wall började sin karriär på det företag som skulle utvecklas till Beijer invest och byggde på 70-talet upp ett imperium genom att köpa och sälja företag. Beijer slogs ihop med Volvo 1981, då Ulf G. Lindén blev vVD på Volvo.

Öknamnet Gyllenhammars torped fick Lindén i samband med den uppmärksammade Fermenta-affären på 80-talet då Lindéns hårda nypor lär ha räddat undan Volvo och Gyllenhammar från en besvärlig situation.

Ulf Lindén dog 2009 och Lindéngruppen AB är idag ett av Sveriges största familjeföretag värt många miljarder kr.

Kommentarer:
Både Wall och Lindén började med "två tomma händer" på 60-talet. Wall hade sedan ungdomen haft kontakt med familjen Beijer. Lindéns pappa var örlogskapten och han själv var från unga år i handelsflottan, så man anar ett samband med underrättelsetjänsten även om han aldrig var kapten på något fartyg.

Om Ulf Lindén hade samröre med u-tjänster så är det troligt att han också hade kontakt med Jan Rydström på ÖEB och Jan Rydström verkar ha haft en böjelse för ordlekar och hemliga meddelanden.
Citera
2012-11-07, 11:10
Medlem
Jag skriver sällan nåt själv här men läser varenda post.
Dock måste jag nu meddela att en användare i tråden, genom sina
insmygna passningar om hur detta mord ska lösas, indirekt givit mig svarsalternativen.

Vilken av följande teorier som är den rätta vet bara han....

Genom den tunga vetenskapsdiciplinen Anagram får vi ur:
LARS-ERIK SVAHN IESHO GROBLADET
dessa:

#"H-helvete- karln gissar bod i Orsa".
(kanske mordvapnets placering)

#"Obotlig- Sveah Rikes Sahlanderr".
(ligger Stieg Larsson bakom?)

#"Horribel karl- svagsint doa e "she".
(måhända en passning till utklädda poliser som sjunger lite i bakgrunden)

#"Svagt alibi rosade sorken- HH ler".
(Holmér...)

Jag är skakad.....
Citera
2012-11-07, 12:49
Medlem
ieshos avatar
Det är relativt ovanligt att ett svenskt ord innehåller bostäverna M O R D.

Östekonomiska Byrån, ÖEB, hade lokaler på Drakens gränd 1 i Gamla Stan och 1987 kunde man läsa på namnskylten i trappuppgången att såväl Jan Rydström som en av professor Dahméns söner (sjökapten) höll till där. Längst ned på namntavlan brukade det också stå korta kryptiska meningar som:

ERBEN KLEMALJ
LEG MARKEN LEJD
LEKAR MED NEGLJ

alltid skrivna med ett begränsat antal bokstäver delvis lånade från namnen:

ÖSTEkoNOmiska BYRÅN
JAN RYDström

De små bokstäverna saknades på namntavlan. Antagligen var det Jan Rydström själv som roade sig på detta sätt och själva budskapet finns nog i de saknade bokstäverna.

Från 1988 förändrades inte de kryptiska meningarna mer. Enligt Peter Bratt hade Jan Rydström blivit ”gaggig” och intagen på en psykiatrisk klinik detta år. När Jan Rydström avled i april 1990 skrev vänner en nekrolog i Svenska Dagbladet där han kallades för ”den oerhörde”.

Några som kände Rydström utan att räkna sig som vänner ansåg att Rydström hade en bisarr personlighet och han utan någon som helst kontroll utifrån använde IB:s ekonomiska medel för privat bruk.

Kanske agerade den ”den oerhörde” på egen hand ibland och kanske var det någon form av mani? Om han var inblandad i mordet, vilket jag tror, och upptäckte de två orden IKEA och MORD i DEKORIMA skulle jag kunna tänka mig att kan verkade för att denna plats skulle utväljas, kanske med motiveringen Skandia/Thulehuset och eventuellt Stay-Behind.
Citera
2012-11-07, 13:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Bobo S, vad tror du om följande frågeställningar:
Vapenhandlaren "Ö" var väl instruktör och vapenexpert. Kan han
och/eller delar av "Stockholms försvarskytteförening" utgjort en del
av detta nätverk "AG"?
Kan Hans Holmèr varit en del av detta i kraft av sitt ämbete?
Kan det vara det som gör att Holmèr har sådant stort förtroende för
"Ö"? Politiskt sett verkar de ju ha stått mycket långt från varandra?
"Ö":s kompanjon IG, kan också vara en del av detta?
Strateg protector vekar ju under flera år bara haft en enda stor
kund, polisen. Känns ju som ett klassiskt upplägg a la CIA?
Vad hände runt Skandiahuset denna kväll?
Är WT-männen knutna till "AG"?
Är det flera grupperingar ute i just detta kvarter denna kväll med
att på något sätt bevaka OP?
Ur samma perspektiv byggdes väl även IB upp, och det som kallas
krigs-IB? Detta var väl OP en del av? "AG" bör därför inte varit
okänt för OP?

Sven Aspling var den siste OP talade med på telefon. Vad vet man
egentligen om vad som sas i detta samtal? Jag känner väldigt dåligt
till Aspling.
Men kan OP blivit förd bakom ljuset av denna org, blivit "lurad"
till platsen av dessa krafter? Var OP kanske på väg till något möte
med "AG"?
GM visste i förväg att OP skulle vara där just då, tycker det mesta
man kan stödja sig på vad gäller vittnesuppgifter tyder på det.

Vad har du för funderingar kring detta?
Citera
2012-11-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Bobo S, vad tror du om följande frågeställningar:
Vapenhandlaren "Ö" var väl instruktör och vapenexpert. Kan han
och/eller delar av "Stockholms försvarskytteförening" utgjort en del
av detta nätverk "AG"?
Kan Hans Holmèr varit en del av detta i kraft av sitt ämbete?
Kan det vara det som gör att Holmèr har sådant stort förtroende för
"Ö"? Politiskt sett verkar de ju ha stått mycket långt från varandra?
"Ö":s kompanjon IG, kan också vara en del av detta?
Strateg protector vekar ju under flera år bara haft en enda stor
kund, polisen. Känns ju som ett klassiskt upplägg a la CIA?
Vad hände runt Skandiahuset denna kväll?
Är WT-männen knutna till "AG"?
Är det flera grupperingar ute i just detta kvarter denna kväll med
att på något sätt bevaka OP?
Ur samma perspektiv byggdes väl även IB upp, och det som kallas
krigs-IB? Detta var väl OP en del av? "AG" bör därför inte varit
okänt för OP?

Sven Aspling var den siste OP talade med på telefon. Vad vet man
egentligen om vad som sas i detta samtal? Jag känner väldigt dåligt
till Aspling.
Men kan OP blivit förd bakom ljuset av denna org, blivit "lurad"
till platsen av dessa krafter? Var OP kanske på väg till något möte
med "AG"?
GM visste i förväg att OP skulle vara där just då, tycker det mesta
man kan stödja sig på vad gäller vittnesuppgifter tyder på det.

Vad har du för funderingar kring detta?

Som jag förstått det har inte föreningen direkt med AG att göra!

Jag skulle inte bli förvånad om Holmer var på något sätt engagerad inom detta. Han anger ju själv att en av hans meriter att bli säpochef är hans erfarenhet av underrättelsetjänst från det militära. Och ja han kan ha fått förtroende för Ö och IG genom sin militära bakgrund. Men man skall heller inte glömma att Ö var lite mentor för en del av killarna i Basebolligan och att det är en kontaktväg.

Att Holmer var inne i både IB och Krigs IB tidigare är nog ganska klart från hans agerande i olika affärer. Att reda ut det där med Krigs-Ib är inte så lätt. Inte ens insatta inom SAP kunde nog se gränslinjerna. Ursprungligen var det ett sätt att krigsplacera politiker men senare verkar det ha varit ett av flera sätt att kringå begränsningarna som infördes för IB:s efterföljare efter IB avslöjandet. Jag tror att det var oklart för ganska många även nära verksamheten hur det hängde ihop. Bland annat för att undvika en ny IB-affär.

Nej jag tror nog att det är ganska otroligt att han lurats till platsen. Det är nog snarare så att det var slumpen som öppnade tillfället. Man hade nog sökt ett tillfällen en tid och så blev det så att han vandrade rakt i famnen på dem.

När det gäller aktiviteterna kring OP av olika grupperingar den kvällen är det besvärligt att veta om där fanns kommunikationer eller samordning eller om det var separata skeenden.

Notervärt är dock att alla WT män försvinner spårlöst strax innan skotten. Om de var helt ovetande och osamordnande är det ett märkligt sammanträffande.
Senast redigerad av boboslacke 2012-11-08 kl. 00:06.
Citera
2012-11-08, 09:11
Medlem
Så här?:

Bo Asplund: "Fanskapet klarade sig ikväll men vi tar honom nästa gång"
Citera
2012-11-08, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som jag förstått det har inte föreningen direkt med AG att göra!

Jag skulle inte bli förvånad om Holmer var på något sätt engagerad inom detta. Han anger ju själv att en av hans meriter att bli säpochef är hans erfarenhet av underrättelsetjänst från det militära. Och ja han kan ha fått förtroende för Ö och IG genom sin militära bakgrund. Men man skall heller inte glömma att Ö var lite mentor för en del av killarna i Basebolligan och att det är en kontaktväg.

Att Holmer var inne i både IB och Krigs IB tidigare är nog ganska klart från hans agerande i olika affärer. Att reda ut det där med Krigs-Ib är inte så lätt. Inte ens insatta inom SAP kunde nog se gränslinjerna. Ursprungligen var det ett sätt att krigsplacera politiker men senare verkar det ha varit ett av flera sätt att kringå begränsningarna som infördes för IB:s efterföljare efter IB avslöjandet. Jag tror att det var oklart för ganska många även nära verksamheten hur det hängde ihop. Bland annat för att undvika en ny IB-affär.

Nej jag tror nog att det är ganska otroligt att han lurats till platsen. Det är nog snarare så att det var slumpen som öppnade tillfället. Man hade nog sökt ett tillfällen en tid och så blev det så att han vandrade rakt i famnen på dem.

När det gäller aktiviteterna kring OP av olika grupperingar den kvällen är det besvärligt att veta om där fanns kommunikationer eller samordning eller om det var separata skeenden.

Notervärt är dock att alla WT män försvinner spårlöst strax innan skotten. Om de var helt ovetande och osamordnande är det ett märkligt sammanträffande.

"Som jag har förstått det"
"Han kan ha fått förtroende"
"Ganska klart från"
"Jag tror nog"
"Nog snarare så"
"Nog sökt ett tillfälle"

Jag tycker det är utmärkt bra att du har blivit mycket tydligare med att du faktiskt inte vet något mer än någon annan härinne du heller, men att du trots det driver ett enda spår åt ett enda håll iallafall...

En sak till. Du brukar använda uttrycket "sanningsrörelse" härinne som du levererar med en liten spottloska. Jag förstår aldrig riktigt vad du menar med det. Är det fel att vara sanningsenlig? Persoinligen tycker jag det är viktigt att handskas korrekt med fakta. Det har jag alltid tyckt. Din kompis Anders Jallai tycker jag är lite vårdslös tyvärr och det minskar avgjort hans trovärdighet på alla sätt och vis. Som i t.ex nedanstående blogginlägg (som ju ej är en fiktiv roman) där han raljerar över "Statens Bibiotekstjänst". Faktum är att BTJ faktiskt aldrig har varit i statlig ägo. Man börjar ju undra om Jallai har något emot svenska staten som helhet eller om han bara slarvar med fakta? Och om han slarvar med fakta i "verkligheten", vad gör Jallai då inte i romanform?

http://www.jallai.se/2010/04/en-iskall-recension-fran-statens-bibliotekstjanst/

Någon undrade hur lång Donald Forsberg är? Jag råkade träffa på honom för ett tag sedan och han är lika kort i rocken som Guillou. Som jag också har råkat träffa på en gång. Boboslacke - du svarade aldrig på Zorzes förfrågan om att du skulle utveckla ditt påstående om att det satt en ryss inne på Grand". Jag vill också gärna veta vilken ryss det var som satt inne i biolokalen. Och hur du kan veta det?
Senast redigerad av Hovfaxen 2012-11-08 kl. 10:24.
Citera
2012-11-08, 11:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
...
Någon undrade hur lång Donald Forsberg är? Jag råkade träffa på honom för ett tag sedan och han är lika kort i rocken som Guillou. Som jag också har råkat träffa på en gång. Boboslacke - du svarade aldrig på Zorzes förfrågan om att du skulle utveckla ditt påstående om att det satt en ryss inne på Grand". Jag vill också gärna veta vilken ryss det var som satt inne i biolokalen. Och hur du kan veta det?
Det var ju intressant! Finns det någon uppgift på hur långa Grand- och Smalagrändmännen var?
Citera
2012-11-08, 11:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Så här?:

Bo Asplund: "Fanskapet klarade sig ikväll men vi tar honom nästa gång"
Vem är Bo Asplund? Tror du att han var ledare för en konspiration?
Citera
2012-11-08, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var ju intressant! Finns det någon uppgift på hur långa Grand- och Smalagrändmännen var?

Men kära nån, rusa inte åstad nu...Bara för att jag jämförde Forsbergs längd med Guillous så betyder ju inte det att någon av dem befánn sig kl 23.21 på mordplatsen va? Jisses amalia, vad har jag NU ställt till med uppe i Ieshos huvud? Jag är 165 och de är kortare än jag i varje fall och jag brukar inte bära hög klack. Jag kollade i och för sig inte om någon av dem gjorde det så de KAN ju vara runt 155-160 cm långa.

Läste en krönika av Helle Klein igår och nu tror jag nästan på Lisbet Palme iställe. Det finns ju fler medborgare än Lisbet Palme som har behandlats sjuförjävligt dåligt av svenskt rättsväsende så varför inte även denna gång. Vi medborgare skall ju behandlas lika inför lag...

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/helleklein/article10234951.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in