Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Bobo S, vad tror du om följande frågeställningar:
Vapenhandlaren "Ö" var väl instruktör och vapenexpert. Kan han
och/eller delar av "Stockholms försvarskytteförening" utgjort en del
av detta nätverk "AG"?
Kan Hans Holmèr varit en del av detta i kraft av sitt ämbete?
Kan det vara det som gör att Holmèr har sådant stort förtroende för
"Ö"? Politiskt sett verkar de ju ha stått mycket långt från varandra?
"Ö":s kompanjon IG, kan också vara en del av detta?
Strateg protector vekar ju under flera år bara haft en enda stor
kund, polisen. Känns ju som ett klassiskt upplägg a la CIA?
Vad hände runt Skandiahuset denna kväll?
Är WT-männen knutna till "AG"?
Är det flera grupperingar ute i just detta kvarter denna kväll med
att på något sätt bevaka OP?
Ur samma perspektiv byggdes väl även IB upp, och det som kallas
krigs-IB? Detta var väl OP en del av? "AG" bör därför inte varit
okänt för OP?
Sven Aspling var den siste OP talade med på telefon. Vad vet man
egentligen om vad som sas i detta samtal? Jag känner väldigt dåligt
till Aspling.
Men kan OP blivit förd bakom ljuset av denna org, blivit "lurad"
till platsen av dessa krafter? Var OP kanske på väg till något möte
med "AG"?
GM visste i förväg att OP skulle vara där just då, tycker det mesta
man kan stödja sig på vad gäller vittnesuppgifter tyder på det.
Vad har du för funderingar kring detta?
Som jag förstått det har inte föreningen direkt med AG att göra!
Jag skulle inte bli förvånad om Holmer var på något sätt engagerad inom detta. Han anger ju själv att en av hans meriter att bli säpochef är hans erfarenhet av underrättelsetjänst från det militära. Och ja han kan ha fått förtroende för Ö och IG genom sin militära bakgrund. Men man skall heller inte glömma att Ö var lite mentor för en del av killarna i Basebolligan och att det är en kontaktväg.
Att Holmer var inne i både IB och Krigs IB tidigare är nog ganska klart från hans agerande i olika affärer. Att reda ut det där med Krigs-Ib är inte så lätt. Inte ens insatta inom SAP kunde nog se gränslinjerna. Ursprungligen var det ett sätt att krigsplacera politiker men senare verkar det ha varit ett av flera sätt att kringå begränsningarna som infördes för IB:s efterföljare efter IB avslöjandet. Jag tror att det var oklart för ganska många även nära verksamheten hur det hängde ihop. Bland annat för att undvika en ny IB-affär.
Nej jag tror nog att det är ganska otroligt att han lurats till platsen. Det är nog snarare så att det var slumpen som öppnade tillfället. Man hade nog sökt ett tillfällen en tid och så blev det så att han vandrade rakt i famnen på dem.
När det gäller aktiviteterna kring OP av olika grupperingar den kvällen är det besvärligt att veta om där fanns kommunikationer eller samordning eller om det var separata skeenden.
Notervärt är dock att alla WT män försvinner spårlöst strax innan skotten. Om de var helt ovetande och osamordnande är det ett märkligt sammanträffande.