2012-05-20, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Du har helt rätt i att IB aldrig avvecklades efter avslöjandet. IB bytte namn till GBU 1978, Gemensamma byrån för underrättelsetjänst, och 1982 bytte man namn igen till SSI, Sektionen för särskild inhämtning. Idag heter det KSI, kontoret för särskild inhämtning och sorterar under MUST. Men Arla Gryning? Ja, vad kan då det ha varit för något? Föregångaren till någon slags "actiongrupp" likt Navy Seals kanske? Men såna "grupper" fanns nog inte hos IB/GBU/SSI. Läser man Bratts bok finns det inget som tyder på något sånt. En sådan väpnad grupp får man kanske snarare leta efter på något gammalt regemente. TROR jag.
Eller varför inte hos polisen? Har inte polisen sådana här "elitinsatsgrupper" likt AG? Vad hette dom isåfall?

Har inte kustjägarna generellt sett haft underrättelseanknytning?
Citera
2012-05-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roeda-Traoden
Självklart. Jag nämner det med hypotesen att det var Arla Grynings resurser som användes vid mordet av Olof Palme.
Något som för är en konspirationsteori i en konspirationsteori vore om IB aldrig avvecklades utan att personalen övergick till ett nytt projekt... Arla Gryning.

Nej Arla och SSI/IB med sina olika underavdelningar och verksamheter är i grunden skilda verksamheter. Visserligen finns beröringspunkter och överlappande uppgifter som jag skrivit lite om men det är olika saker.

Dock är det en häva att reda ut. Vissa var "pensionerade" och andra täckanställda både här och där och vissa entreprenörer på olika sätt. Sedan "ärvs" och lånas det hit och dit ibland. Mycket sker på personnivå särskilt om höga vederbörande har ett begränsat intresse att lägga sig i.

Jo flera källor menar att det kan ha varit Leon som var inblandade (T ex OF) och de som hade resurser men det var knappast deras huvuduppdrag och kanske ett som de tagit sig i avsaknad av styrning och kontroll i sådant fall.

När man inte arbetar direkt med personidentiterna kan det vara svårbegripligt men det går kanske inte alltid att göra det i dagens läge.

Det är dock inte lätt att hitta andra sammanhang som kan förklara omständighetrna trovärdigt bristen hos t ex de som viftar med handen diffust motgrupperingar Palmehatare, Poliser eller Säpo för att inte tala om externa aktörer där det är svårt att se några med tillräcklig förankring frånsett Israelerna.

Grupper inom AG kan vara en förklaring till flera saker.
Citera
2012-05-20, 19:15
Medlem
bartrams avatar
I AJ:S "Natoagenten" kap 106 s 332 säger Anton Modin: " Pengarna styr militären. Militären styr politikerna genom u-tjänsterna. U-tjänsterna styr folket genom FRA och SSI"

Många av de motivbilder,manipulationer-styrning av politiker,desinfo-mörkläggning som diskuteras i denna tråd kan inordnas i denna ram.

Men är det inte en förenklad eller rentav skev bild exempelvis m a p utpekad UND-Säktjänst?

Och vad har hänt sen?-fast det är väl OT i denna tråd
Citera
2012-05-20, 19:16
Medlem
Citat:
Borgarna hade regeringsmakten 1976-1982. Elmér gick i pension 1982. Han var född 1919. Tror nog inte han "kastades ut" av borgarna, va? Sedan kan du säkert ha rätt att han knäckte lite extra efter pensioneringsdatumet. Elmérs unika kunskaper och erfarenheter som han hade inhämtat under så väldigt många år i u-tjänsten var nog alltför värdefulla, viktiga och nyttiga för att bara "kastas bort" även efter pensioneringen. Både för borgerliga och socialdemokratiska regeringar. Men att han skulle ha ansvarat för att bygga upp en ny verksamhet likt den däringa kommandogruppen "Arla Gryning" 1982 vid 63 års ålder låter inte alls rimligt. För övrigt var det väl Carl Gustaf Giesecke som var någon slags chef över svenska Stay Behind fram till 1997?

Tyvärr finns det dokumenterat om du någonsin läst på när jag länkat till offentliga utredningar mm. Inom denna verksamhet är inte ens 65årsdagen en pensionsålder praktiskt sett. Borgarna upptäckte att Elmer fanns kvar som anställd hos ÖB och "bröt" det kontraktet efter viss betänketid. Gisecke tog mycket riktigt över.
Citera
2012-05-20, 19:17
Bannlyst
[quote=boboslacke]Nej Arla och SSI/IB med sina olika underavdelningar och verksamheter är i grunden skilda verksamheter. Visserligen finns beröringspunkter och överlappande uppgifter som jag skrivit lite om men det är olika saker.

Dock är det en häva att reda ut. Vissa var "pensionerade" och andra täckanställda både här och där och vissa entreprenörer på olika sätt. Sedan "ärvs" och lånas det hit och dit ibland. Mycket sker på personnivå särskilt om höga vederbörande har ett begränsat intresse att lägga sig i.

Jo flera källor menar att det kan ha varit Leon som var inblandade (T ex OF) och de som hade resurser men det var knappast deras huvuduppdrag och kanske ett som de tagit sig i avsaknad av styrning och kontroll i sådant fall.

När man inte arbetar direkt med personidentiterna kan det vara svårbegripligt men det går kanske inte alltid att göra det i dagens läge.

Det är dock inte lätt att hitta andra sammanhang som kan förklara omständighetrna trovärdigt bristen hos t ex de som viftar med handen diffust motgrupperingar Palmehatare, Poliser eller Säpo för att inte tala om externa aktörer där det är svårt att se några med tillräcklig förankring frånsett Israelerna.

Grupper inom AG kan vara en förklaring till flera saker.[/QU

Svårt att se några med tillräcklig förankring till VAD? Frånsett då "israelerna" skriver du vidare? Vad menar du då? Kan du vara snäll och förtydliga?
Citera
2012-05-20, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acech

Jag läste nyss att kustjägare inhämtar info om kan vara till nytta för olika förband, ja. Det måtte väl vara ungefär detsamma som IB/GBU/SSI och KSI gör? Jag misstänker att skillnaden kanske ligger i att KSI kan göra det med mer okonventionella metoder och framför allt utrikes? Det skulle ju se ut om t.ex Putin haffat en svensk militär för spioneri i Moskva till exempel? Ja, jag har faktiskt ingen aning om hur det hela fungerar faktiskt. Jag har mestadels studerat Bratt bok från 1974 och den är väl tämligen förlegad vid det här laget.
Citera
2012-05-20, 19:27
Medlem
Citat:

Bry dig inte om Flaxx 08. Har har ingen djupare koll bakom det offentliga eller är ens ordentligt påläst.. Fler än Jallai skulle nog kunna berätta om Staybehind och AG med t ex olika namn etc men är det relevant för Palmemordet och i sådant fall hur? Börja att ta till er kunskapen som faktiskt finns ganska öppet redovisad. De dokument som t ex Elmer bränt är för alltid borta men det finns folk som lagrat information i minnet men jag kan aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att det delas med sådana som visat sig sakna insikter och pålitlighet.

När det gäller AG så finns en del men mycket är ändå okänt och bör kanske förbli så medan annat kan ha en historisk betydelse. Ibland är det svårt att avslöja det ena utan det andra.
Citera
2012-05-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr finns det dokumenterat om du någonsin läst på när jag länkat till offentliga utredningar mm. Inom denna verksamhet är inte ens 65årsdagen en pensionsålder praktiskt sett. Borgarna upptäckte att Elmer fanns kvar som anställd hos ÖB och "bröt" det kontraktet efter viss betänketid. Gisecke tog mycket riktigt över.

Tänker du på utredningen "Det grå brödraskapet" från 2002? Vet du, den har jag inte ORKAT LÄSA från pärm till pärm pch dessutom tvivlade jag så pass mycket på en del uppgifter när jag läste det, så jag vet inte jag vad man ska tro. Visst går även u-chefer i pension vid 65 års ålder. Idag senast 67. Det är LAG på det och den lagen innefattar även chefer inom u-tjänsten. Men sedan kan de säkerligen knäcka extra.
Citera
2012-05-20, 19:34
Medlem
Citat:

Svårt att se några med tillräcklig förankring till VAD? Frånsett då "israelerna" skriver du vidare? Vad menar du då? Kan du vara snäll och förtydliga?

Svårt att se andra med både resurser och nätverk att driva på mörkläggningen som är så uppenbar idag att till och med delar av etablisemanget börjag reagera.

Både CIA och närståenden (WACL) t ex har kontaktnät att påverka bakom kulisserna med lokalt ansvar via AG och den enda "utomstående" organisationen med motiv och förmåga att både genomföra en aktion som denna och förankring in i politik och förvaltning/media är Israelerna.

Att någon grupp Palmehatare isolerat skulle ha kunnat genomföra och mörklägga är otänkbart liksom enskilda "galningar"!
Citera
2012-05-20, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Bry dig inte om Flaxx 08. Har har ingen djupare koll bakom det offentliga eller är ens ordentligt påläst.. Fler än Jallai skulle nog kunna berätta om Staybehind och AG med t ex olika namn etc men är det relevant för Palmemordet och i sådant fall hur? Börja att ta till er kunskapen som faktiskt finns ganska öppet redovisad. De dokument som t ex Elmer bränt är för alltid borta men det finns folk som lagrat information i minnet men jag kan aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att det delas med sådana som visat sig sakna insikter och pålitlighet.

När det gäller AG så finns en del men mycket är ändå okänt och bör kanske förbli så medan annat kan ha en historisk betydelse. Ibland är det svårt att avslöja det ena utan det andra.

Enskede...
Senast redigerad av Flaxx08 2012-05-20 kl. 19:39.
Citera
2012-05-20, 19:36
Medlem
Citat:
Jag läste nyss att kustjägare inhämtar info om kan vara till nytta för olika förband, ja. Det måtte väl vara ungefär detsamma som IB/GBU/SSI och KSI gör? Jag misstänker att skillnaden kanske ligger i att KSI kan göra det med mer okonventionella metoder och framför allt utrikes? Det skulle ju se ut om t.ex Putin haffat en svensk militär för spioneri i Moskva till exempel? Ja, jag har faktiskt ingen aning om hur det hela fungerar faktiskt. Jag har mestadels studerat Bratt bok från 1974 och den är väl tämligen förlegad vid det här laget.

Operativ spaning inom ramen för militära operationer är något helt annat än vad som var Staybehinds olika uppgifter i fred och krig.

Läs förslaget om en civil underrättelsemyndighet där militärens operativa behov undantas. Det handlar bland annat om SSG men även om de huminthandläggare som rekryteras just nu i de sammanslagna elitförbanden!
Senast redigerad av boboslacke 2012-05-20 kl. 19:40.
Citera
2012-05-20, 19:42
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Det är stycken som dessa man önskar att man själv hade skrivet. Med ett par meningar sammanfattas hela debattklimatet runt både Palmemordet och andra samhällsfrågor perfekt. Stor respekt till Peter Santesson.

Tigerkid menade i ett tidigare inlägg att vi som intresserat oss för MOP rentav är stigmatiserade. Håller med honom. Massmedias hållning är bedrövlig men kan förklaras av deras symbiotiska förhållande till makten. Det har ju inte minst SA fått erfara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in