Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Tack för svar. Men om höga militärer inom underrättelseväsendet uttryckte sin tacksamhet till Guillou över att IB avpolitiserades måste väl detta ha skett efter 1982, då Elmér avgick både officiellt och inofficiellt? Dvs hela elva år efter Bratts och Guillous avslöjande? Hur kan man med säkerhet veta att SSI:s chefsposter därefter tillsattes av "icke politiskt tillsatta" militärer?
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Jag anger åtmnstonde när jag spekulerar eller kommer med fakta. Vilka var dessa "höga militärer" som kontaktade Jan Guillou, och var kommer uppgiften ifrån? Verkar som vi har ett Guillou-spår också. Inte mig emot.

Guillou kommenterar t ex detta faktum i sin "Ordets makt och vanmakt". Ordningen inom militära underrättelsetjänsten, före och efter IB-affären, behandlas i bl a SOU 2002:87, SOU 1999:37 och SOU 2002:92. GBU/SSI/KSI blev en integrerad del av försvarsstabens underrättelse- och säkerhetssektioner (och sedermera MUST), delvis direkt underställt ÖB. Hur och när tillsättningen av Bertil Lundin som SSI/KSI-chef skett är mer oklart.
Som sagt var så är Ulf Lingärdes uppdrag inom SSI allt annat än verifierat vilket minskar trovärdigheten för hans sk PM om Palmemordet ganska markant. Nu börjas det sväva OT här och jag vill göra vad jag kan för att undvika att ge näring till Guillou-spåret.