2012-04-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Tror filmen du tänker på heter "Jag såg mordet på Olof Palme" av Mikael Hylin.

Tack för det, Feedback66! Jag hade iofs redan Googlat mig fram till den titeln, men hade för mig att filmen jag eftersökte var betydligt äldre.

I övrigt är jag givetvis ledsen om mitt inlägg #27055 verkligen saboterar tråden i den utsträckning vissa medlemmar ger uttryck för. Intressant att notera är dock att jag fick svar på mitt 126 ord långa inlägg redan i inlägget efter. Trots det renderar detta ett 357 ord långt inlägg av en annan användare som ondgör sig över min fråga, plus ett antal till som faller in i kören. OK, låt gå för det, jag lovar att inte posta någonting mer här tills jag har handfast information som leder oss närmare ett gripande av Olof Palmes mördare.

Vad jag omöjligtvis kan förstå är däremot hur man kan härröra till mitt okunniga och saboterande inlägg som "spam".
Senast redigerad av Robner 2012-04-23 kl. 22:53.
Citera
2012-04-23, 23:20
Medlem
ivojimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
annars har vi ju alltid GH

Fixa adressen till sommarstugan där han kan ha kastat i revolvern i sjön, så åker jag dit och dyker rätt på den
Citera
2012-04-23, 23:50
Medlem
Darkers avatar
Ett mycket bra och tänkvärt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Först av allt - det är ingen demokratisk fråga. Rent tekniskt får vem som helst skriva vad som helst i tråden, det finns inga antagningskrav. Men i praktiken kan man inte tolerera vad som helst i längden. Två punkter som har varit synliga den senaste tiden är.

1. Poänglösa frågor. Det har ingenting med att man är "ny" att göra. Det har vi alla varit. Men en del frågor är lite väl onödiga. Jag, och säkert flera andra, svarar gärna men tyvärr har det en tendens att störa diskussionen och ibland få den att avstanna. En bra tumregel skulle kunna vara att söka lite själv först innan man frågor, speciellt om det är grundläggande saker. Det är ingenting konstigt med det.

2. Att man sprider och baserar sina teorier på luft. En viss användare, inga namn nämnda, är expert på det. Detta kanske kommer som en chock för somliga men - alla är lika mycket värda men alla teorier är inte lika mycket värda. Ett väl underbyggt, rationellt och logiskt förslag på ett scenario baserat på trovärdiga uppgifter och vittnesmål moget och trovärdigt tolkade och satt i sitt sammanhang har företräde före poänglösa luftslott med kurder, löntagarfonder och utomjordingar. En bra ingångsvinkel innan man levererar en teori är att först fråga sig själv, logiskt och rationellt:

Varför skulle det vara just så?

Har man inget bra svar så kan man stå över att posta. Det har nämligen en direkt desinformativ verkan och dränker de seriösa debattörernas förslag väldigt effektivt. Kanske skrämmer det också bort andra seriösa debattörer. Vidare lehs leverade två tramsiga argument till försvar mot trollen.

1. Först och främst har den riktade kritiken ingenting att göra med att en användare är "ny". Det har vi som sagt alla varit. Det finns nya användare i tråden som smält in mycket bra i debattklimatet och blivit väl behandlade då de varit pålästa, rationella och logiska. Samtidigt har det funnits riktiga veteraner som fortfarande blev sågade på regelbunden basis, titta exempelvis på Ove Mollvik.

2. Vi är inte Jallais hejjarklack. Kom ihåg följande: Landsförrädaren är till stor del baserad på en teori som diskuterades på Flashback redan långt före hans bok. Han influerades av oss och om någon angriper honom med osakliga och tramsiga argument så blir man bemött därefter.

Och det gäller inte bara Jallai.

Skärpning från flertalet användare. Ge helvete i att trolla bort seriös diskussion, presentera underlag för era teorier eller låt bli att skriva och hoppa inte från konto till konto i takt om ni blir bortgjorda. Tro inte att jag gillar den här attityden. Jag har mycket hellre trevligt istället men det måste vara någon ordning och reda.

Jag har tidigare efterlyst någon bra, helst ovinklad och ofärgad, sammanfattning, jag vet att det påbörjades en Wiki och allt sådant, men kanske kunde någon som är duktig sammanställa det som finns, namn, förkortningar, olika spår och vad de lett till eller inte lett till, olika vittnesmål med mera och så vidare, det finns oerhört mycket men spretig information här, jag inser att det dels är ett stort jobb som tar mycket tid i anspråk, dels är det väldigt lätt att den eller de som gör sammanställningen färgar den pga egna teorier eller "önskemål" om GM med mera.

Jag har dels inte tiden just nu, längre fram kommer jag att köra allt i ett par olika analysprogram, dels ÄR jag kraftigt färgad, lite därför jag är här på FB så att jag kanske kan få fler färger på min palett?

Hur många vet, inte googlat, VET, något om svenska kärnvapenprogrammet? Om ni inte vill skriva här så finns PM öppet hos mig.
Citera
2012-04-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad är det som övertygar dig att Lisbet Palme är körd i alla avseenden som har med MOP att göra ?
Märkvärdig omskrivningsretorik. Om du tittar igen på vad jag svarar på och vad jag sedan bokstavligen framför, kan du också se att min utsaga handlar om att jag "betecknar Lisbet Palme som körd" i och med att "ingenting helt enkelt finns att hämta där". . (Ingenting om "... i alla avseenden" etc.)
Orsaken är hyfsat given: Lisbet är allt äldre och allmänt mindre pigg (misstänker jag) och minneskompatibel för en ny förhörsvända; hon blir inte aktuell heller i den meningen att ingen från Palmegruppen (i nuvarande konfiguration) skulle förmå att ta tag i detta med att få henne till nya förhör.

Kan du i stället tala om vad som motiverar att LP "avgjort borde tillhöra kategorin" man bör förhöra igen? Vad för frågor bör hon få exakt? Vad för nytt kan hon komma med av relevans?
Citat:
Om det nu är riktigt som jag läst för fyra, fem år sedan, att Öcalan gjort en framställan om att få träffa svenska mordutredare angående MOP, vad grundar du, i det perspektivet, din uppfattning på att "Öcalan" inte är relevant som bidragsgivare i MOP ?
Just detta du tar upp i detalj är jag inte lika insatt i som du. Du kan mer om saken. Och mer om den Öcalan-saken än de flesta på tråden, sannolikt mest av alla här (av de som är här nu för tiden i alla fall).

Min mening var och är för att citera mig själv att "jag faktiskt inte riktigt förstår det relevanta med Öcalan". Du meningsomskapar mig något (i och med ditt tillägg). Vad jag menar är att jag ifrågasätter på vad sätt denne "Öcalan 'avgjort' tillhör en kategori av folk man borde höra – till skillnad från somliga av poliserna". Det är en markant skillnad.

Citat:
Pågick inre stridigheter eller kanske rent av en mörkad maktkamp inom PKK, och kan AÖ ha sålts bort av sina egna ? Hur visste annars CIA/Mossad att AÖ befann sig i Nairobi Kenya, 1999 ? Kan AÖ förstått detta långt senare eller blivit informerad om den faktiska orsaken till att han greps, efter det förhör som svenskar höll med honom 2001, och att han med tiden kommit fram till ett beslut att berätta vad han vet om MOP ? Att lojaliteten han känt med PKK som då eventuellt kan ha förrått honom, försvunnit ?
Kan förstå vad du menar och tänker någonstans. Emellertid är jag inte tillräckligt insatt i detta för att föra en vidare dialektik om saken.
Citat:
Beträffande Piltz och övriga poliser som skyttar/GM har jag vid ett flertal tillfällen torgfört min teori att GM enligt sunda försiktighetsprinciper inte borde vara svensk. Det är min fasta övertygelse, och i det ljuset ser jag ingen anledning att spekulera om svenska poliser. Inte som GM.
I egentlig mening spekulerar inte jag heller direkt om poliser etcetera i meningen att jag själv vill misstänliggöra någon ur polisen. Jag agendagör det delvis ånyo som ett inte helt ovidkommande scenario, allra helst i alternativskenet under senare tid alltmer på sin håll (med Barbro, "Stay behind", IB, Ingvar Carlsson-retorik utan vidareuppföljning, CP-spåret och du vet resten ...).

I ovan kontext ser jag inte det som irrelevant att lufta det s.k. Polisspåret, eller någon oklar form av dylikt spår, ytterligare en gång.
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-04-24 kl. 00:57.
Citera
2012-04-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Först av allt - det är ingen demokratisk fråga. Rent tekniskt får vem som helst skriva vad som helst i tråden, det finns inga antagningskrav. Men i praktiken kan man inte tolerera vad som helst i längden. Två punkter som har varit synliga den senaste tiden är.

1. Poänglösa frågor. Det har ingenting med att man är "ny" att göra. Det har vi alla varit. Men en del frågor är lite väl onödiga. Jag, och säkert flera andra, svarar gärna men tyvärr har det en tendens att störa diskussionen och ibland få den att avstanna. En bra tumregel skulle kunna vara att söka lite själv först innan man frågor, speciellt om det är grundläggande saker. Det är ingenting konstigt med det.

2. Att man sprider och baserar sina teorier på luft. En viss användare, inga namn nämnda, är expert på det. Detta kanske kommer som en chock för somliga men - alla är lika mycket värda men alla teorier är inte lika mycket värda. Ett väl underbyggt, rationellt och logiskt förslag på ett scenario baserat på trovärdiga uppgifter och vittnesmål moget och trovärdigt tolkade och satt i sitt sammanhang har företräde före poänglösa luftslott med kurder, löntagarfonder och utomjordingar. En bra ingångsvinkel innan man levererar en teori är att först fråga sig själv, logiskt och rationellt:

Varför skulle det vara just så?

Har man inget bra svar så kan man stå över att posta. Det har nämligen en direkt desinformativ verkan och dränker de seriösa debattörernas förslag väldigt effektivt. Kanske skrämmer det också bort andra seriösa debattörer. Vidare lehs leverade två tramsiga argument till försvar mot trollen.

1. Först och främst har den riktade kritiken ingenting att göra med att en användare är "ny". Det har vi som sagt alla varit. Det finns nya användare i tråden som smält in mycket bra i debattklimatet och blivit väl behandlade då de varit pålästa, rationella och logiska. Samtidigt har det funnits riktiga veteraner som fortfarande blev sågade på regelbunden basis, titta exempelvis på Ove Mollvik.

2. Vi är inte Jallais hejjarklack. Kom ihåg följande: Landsförrädaren är till stor del baserad på en teori som diskuterades på Flashback redan långt före hans bok. Han influerades av oss och om någon angriper honom med osakliga och tramsiga argument så blir man bemött därefter.

Och det gäller inte bara Jallai.

Skärpning från flertalet användare. Ge helvete i att trolla bort seriös diskussion, presentera underlag för era teorier eller låt bli att skriva och hoppa inte från konto till konto i takt om ni blir bortgjorda. Tro inte att jag gillar den här attityden. Jag har mycket hellre trevligt istället men det måste vara någon ordning och reda.
Det är väl alldeles uppenbart att det inte bara är nykomlingar som angrips. Poängen är att om någon för första gången skriver ett inlägg här, så är det något som är galet om det leder till angrepp och mängder av kommentarer om troll och spam och "sök själv" och "vi vill inte ha någon repetition" och "onödiga frågor". Det är inte enstaka "onödiga frågor" som stör diskussionen eller får den att avstanna, utan alla aggressiva kommentarer. Om ett inlägg inte är intressant för dig, så svara då inte.

Jag har aldrig skrivit om någon hejarklack till Jallai. Och det är väl klart att olika teorier är olika intressanta. Olika intressanta för olika personer, skulle jag hävda! Men en klick aggressiva och självutnämnda experter som skrämmer bort användare från tråden är det inte det mest önskvärda smakrådet och leder inte till någon konstruktiv ordning.

Här har nu skrivits metervis med kommentarer till det första som Robner postade i tråden och ingen utom jag och Robner har framfört att det är något fel på boboslackes löjliga påhopp. Det är märkligt. Mycket märkligt!

Det måste finnas mängder av personer i Sverige som skulle kunna tänka sig att posta värdefull information om mordet på Olof Palme här på Flashback. Visst jaga bort dem bara, inte behöver experter som ni deras informationer.

Mördarna kunde inte till fullo förutse den utveckling som internet skulle få efter 1986 och kunde definitivt inte förutse fenomenet Flashback, som har utvecklats till ett veritabelt underrättelseorgan i sig själv, som tydligen vissa fruktar och bekämpar.

Och du Acech, i vilket inlägg har jag försvarat troll? Trollar du inte själv nu?
Senast redigerad av lehs 2012-04-24 kl. 01:40.
Citera
2012-04-24, 01:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Orsaken är hyfsat given: Lisbet är allt äldre och allmänt mindre pigg (misstänker jag) och minneskompatibel för en ny förhörsvända; hon blir inte aktuell heller i den meningen att ingen från Palmegruppen (i nuvarande konfiguration) skulle förmå att ta tag i detta med att få henne till nya förhör.

Kan du i stället tala om vad som motiverar att LP "avgjort borde tillhöra kategorin" man bör förhöra igen? Vad för frågor bör hon få exakt? Vad för nytt kan hon komma med av relevans?

Lyssnade en stund på en SR-intervju med LP med anledning av 25-årsdagen av mordet, alltså förra året. Hon lät riktigt skärpt och pigg för sin ålder, och om detta hållit i sig ytterligare ett år kan hon nog vara i gott, fältmässigt skick för nya förhör under en lampa med mera watt. Vittnen har tyckt sig förstå att samtal mellan GM, OP och LP försiggick ett kort ögonblick innan skotten föll, och hon har utropat något, sannolikt i riktning GM, den enda hon uppfattade fanns i närheten att ropa något till, på utländskt språk. Vilket ett annat vittne hörde. Jag tycker hon borde höras om detta, och även om hon är till åren kommen verkade minnet vara ua i radiointervjun. Dessutom är det ju närminnet som sviktar först, dvs hon kan ha långt bättre minnesbild av kvällen 28 februari 1986 än motsvarande datum innevarande år. Problemet är att ingen förmådde sig att "ta tag" i Lisbet Palme på riktigt när det begav sig, för 26 år sedan, och det menar jag är en starkt bidragande orsak till att utredningen ser ut som en cykelpedal som trampas runt med avhoppad kedja - ingenting har kommit längre än till spekulationer och gissningar. Jag talar här inte om water boarding utan om ett regelrätt, skarpt förhör - i kompenserande syfte.

Citat:
I ovan kontext ser jag inte det som irrelevant att lufta det s.k. Polisspåret, eller någon oklar form av dylikt spår, ytterligare en gång.

Finns skäl som motiverar att Polisspåret luftas en gång till så ska naturligtvis det spåret luftas, så är det.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-24 kl. 01:45.
Citera
2012-04-24, 02:20
Medlem
Citat:
Lyssnade en stund på en SR-intervju med LP med anledning av 25-årsdagen av mordet, alltså förra året. Hon lät riktigt skärpt och pigg för sin ålder, och om detta hållit i sig ytterligare ett år kan hon nog vara i gott, fältmässigt skick för nya förhör under en lampa med mera watt.
Intressanta ord. Jag är inte av kulturen ett faststående subjekt och är alltid i någon mening öppen för nydaning och framåtrörelse. Om det stämmer som du säger att Lisbet Palme likväl kan vara förhållandevis högt uppe på tårna intellektuellt, så ... inte mig emot att hon förhörs ånyo. Det behöver ju nödvändigtvis inte heller vara på Bergsgatan 48 på Kungsholmen, utan kan med somlig fördel utspela sig där Lisbet så vill husera, såtillvida förstås som hon nu är på bettet!

Citat:
Vittnen har tyckt sig förstå att samtal mellan GM, OP och LP försiggick ett kort ögonblick innan skotten föll, och hon har utropat något, sannolikt i riktning GM, den enda hon uppfattade fanns i närheten att ropa något till, på utländskt språk. Vilket ett annat vittne hörde. Jag tycker hon borde höras om detta, och även om hon är till åren kommen verkade minnet vara ua i radiointervjun. Dessutom är det ju närminnet som sviktar först, dvs hon kan ha långt bättre minnesbild av kvällen 28 februari 1986 än motsvarande datum innevarande år.
Just detta har jag alltid tyckt att man skulle gått eller kunna gå till botten eller bredden ännu mera med.
Minnet kan ju även vara föränderligt över tid. Hundraprocentigt tillryggalagd är hon kanske likvisst inte att betrakta som; vissa förutsättningar för någon form av tillförande vittnesmål finns kanhända. Dock är det detta med vem som är kompetent nog att kunna förhöra henne. Det behövs tvivelsutan en person med synnerligen god teknik, känsla och lyhördhet.
Citat:
Problemet är att ingen förmådde sig att "ta tag" i Lisbet Palme på riktigt när det begav sig, för 26 år sedan, och det menar jag är en starkt bidragande orsak till att utredningen ser ut som en cykelpedal som trampas runt med avhoppad kedja - ingenting har kommit längre än till spekulationer och gissningar.
Signifikativ liknelse. Utredningen kanske sammantaget kan ses som ā la en trött amatörorkester spelandes Kraftwerks Tour de france på tomgång.

Vad har varit zenit i MOP egentligen? Finns en hjässpunkt i Palmeutredningens historia över huvud taget? ...

Vad ser du som nästa nödvändiga steg för Palmegruppen?
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-04-24 kl. 02:23.
Citera
2012-04-24, 03:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Signifikativ liknelse. Utredningen kanske sammantaget kan ses som ā la en trött amatörorkester spelandes Kraftwerks Tour de france på tomgång.

En lika signifikativ liknelse det, får jag ju säga. Det hörs inte mycket ..

Citat:
Vad har varit zenit i MOP egentligen? Finns en hjässpunkt i Palmeutredningens historia över huvud taget? ...

Hjässpunkt .. Nej, det är nog tveksamt om något av betydelse kan pekas på, det har väl mestadels handlat om motgångar när verkligheten kommit ikapp och domstolen spelat sista kortet. Hjässpunkten ligger nog inte påtagligt över havsnivån.

Citat:
Vad ser du som nästa nödvändiga steg för Palmegruppen?

Svårt att svara på utan att veta vad exakt man ägnar sig åt i nuläget. Är det något vettigt just nu bör man ju inte omedelbart släppa allt man har för händer, det är ju ingen panik efter så här många år, men hållar man på att leta revolvrar i landets tiotusentals sjöar bör man nog i stället med fördel fundera över turordningen avseende förhörspåtänkta att sätta under lampan på Bergsgatan; En grupp att inleda med (LP, IC + ?) samt ett uppsamlingsheat med andra av intresse enligt det spår du själv är inne på - samt fundera över varför i hela friden Öcalan ville ha ytterligare ett samtal med svenskar om MOP för några år sedan. Obegripligt, fullkomligt obegripligt om han inte har nånting. Och vad han har behöver ju inte nödvändigtvis vara kopplat till PKK och den organisationen, det kan ju vara något annat Öcalan känner till om MOP. Nerkokt till en fond blir väl det närmast en tid till förberedelser inför en spännande och förhoppningsvis givande framtid. Ungefär så, tänker jag.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-24 kl. 04:08.
Citera
2012-04-24, 04:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
- samt fundera över varför i hela friden Öcalan ville ha ytterligare ett samtal med svenskar om MOP för några år sedan. Obegripligt, fullkomligt obegripligt om han inte har nånting. Och vad han har behöver ju inte nödvändigtvis vara kopplat till PKK och den organisationen, det kan ju vara något annat Öcalan känner till om MOP.

Abdullah Öcalan har kanske ryktesvis hört talas om den utfästa belöningen på 50 miljoner. Har han tillräcklig kunskap om MOP för att fälla en gärningsman i domstol och därmed får tillgång till dessa pengar kanske hans levnadsomständigheter på fängelseön kunde förbättras högst väsentligt, han är ju en gammal man och försöker väl få det så bekvämt han kan i det elände han befinner sig i resten av livet. Det mesta går ju som bekant att köpa för pengar ..
Citera
2012-04-24, 07:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Ett mycket bra och tänkvärt inlägg.

Jag har tidigare efterlyst någon bra, helst ovinklad och ofärgad, sammanfattning, jag vet att det påbörjades en Wiki och allt sådant, men kanske kunde någon som är duktig sammanställa det som finns, namn, förkortningar, olika spår och vad de lett till eller inte lett till, olika vittnesmål med mera och så vidare, det finns oerhört mycket men spretig information här, jag inser att det dels är ett stort jobb som tar mycket tid i anspråk, dels är det väldigt lätt att den eller de som gör sammanställningen färgar den pga egna teorier eller "önskemål" om GM med mera.

Jag har dels inte tiden just nu, längre fram kommer jag att köra allt i ett par olika analysprogram, dels ÄR jag kraftigt färgad, lite därför jag är här på FB så att jag kanske kan få fler färger på min palett?

Hur många vet, inte googlat, VET, något om svenska kärnvapenprogrammet? Om ni inte vill skriva här så finns PM öppet hos mig.

läs agrells bok "svenska massförstörelsevapen"
om det är något du undrar efter det kan du ju ställa frågor till tråden eller annan specifik tråd
Citera
2012-04-24, 10:30
Medlem
ieshos avatar
Det osunda polisspåret

Det finns ett sunt polisspår som verkligen visar att polisen skyddade Olof Palmes mördare istället för att skydda landets statsminister. Det finns inga bevis mot enskilda poliser, men sammantaget står det helt klart att starka krafter inom polisen var medkonspiratörer.

Det finns också ett osunt polisspår där häpnadsväckande informationer pusslas ihop till ett häpnadsväckande och ganska detaljerat scenario:
  • där den fd polisen, tjänstledige domaren och moderate riksdagsmannen Anti Avsan stod vid Dekorima och väntade in paret Palme med comradio och ev vapen;
  • där ett flertal civilklädda poliser identifierades i närheten av mordplatsen ungefär vid tiden för mordet;
  • där polismästaren Hans Holmér skjutsades omkring i Stockholm kvällen för mordet och i hemlighet besökte mordplatsen strax efter mordet;
  • där flera av poliserna som deltog i den "misslyckade" jakten på mördaren var högerextremister och medlemmar av Stockholms försvarsskytteförening, som hade andra medlemmar som också tycks ha uppträtt mycket underligt under kvällen för mordet.
Det stora problemet med den här delen av polisspåret är att enskilda pekas ut med svaga bevis vilka inte verkar kunna bli mycket starkare med tiden. Ingen av de misstänkliggjorda är överbevisad. Det blir en fråga om tro, även om det inte är någon tvekan om att en del av uppgifterna är påtagliga indicier.

Via det osunda spåret kan det sunda spåret ifrågasättas, om än inte direkt så mycket effektivt indirekt.

Det skulle inte förvåna mig om Holmér åkte runt i Stockholm som hans chaufför påstod inför massmedia och riksdagsmän (men nekade inför PU). Men det behöver inte vara sant. Och även om det kunde bevisas, bortom alla rimliga tvivel, så leder det inte till målet: att avgöra vem eller vilka som mördade Olof Palme.

Alla dessa något vaga informationer, dit räknar jag inte män med comradio men tex alla informationer om Barbrogruppen och olika hemliga grupperingar, målar verkligen upp en allt annat än vag bild av mordet och konspiratörerna. Men det handlar om spaningstips snarare än om ens en tillstymmelse bevis.
Senast redigerad av iesho 2012-04-24 kl. 11:00.
Citera
2012-04-24, 10:57
Medlem
Darkers avatar
Jag var mer ute efter fler att bolla med än att läsa boken igen.
Ps.
Jag antar att du menar Svenska förintelsevapen?
Ds.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
läs agrells bok "svenska massförstörelsevapen"
om det är något du undrar efter det kan du ju ställa frågor till tråden eller annan specifik tråd
Senast redigerad av Darker 2012-04-24 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in