Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-23, 16:30
  #27061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Todesursache ?
De som var inblandade i mordet på Olof Palme, Barbrogruppen, underrättelsetjänster etc, kan skaffa sig dödsattester och nya id (om de vill). Det går inte att komma längre utan att privatdetektiver på plats gör ett jättejobb. Tyvärr!
Citera
2012-04-23, 16:40
  #27062
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
.. och lämnar den här tråden, tyvärr, jag tror det finns bra och hållbara idéer bland en del här.

Finns säkert fler som funderar i liknande banor .. Är ännu inte beredd att slå vantarna i bordet, får väl överväga +/-, men tråden präglas av ett sällsynt otrevligt debattklimat dirigerat av boboslacke och Jallai-orkestern vilket efter hand förtar intresset av aktivt deltagande. Vilket jag kan tycka är beklagligt men som förmodligen är en uttänkt strategi som nog i längden kan visa sig framgångsrik.


Todesursache = Dödsorsak.
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-23 kl. 16:56.
Citera
2012-04-23, 17:26
  #27063
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tycker att vi skall uppmana de som inte ens orkar läsa några inläggssiodor tillbaka att göra detta först och ge fan i att sabotera tråden med repititioner av sådant som är avhandlat om och om igen. Man kan inte tolka beteendet hos vissa aktörer i tråden (inte du nu alltså) som annat är systematiskt sabotage. Tyvärr är Flashback inte ett forum med en tillämpning av moderering som syftar till konstuktiva trådar utan ser ganska mycket mellan fingrarna med troll och då går det ganska snabbt åt skogen så som det gjort nu i denna tråd. Enda möjligheten att någon vettig diskussion överhuvud taget skall tränga igenom är att multikontotrollen omedelbat sätts på ignor så att de som vill kan föra en vettig dialog.

Jo jag kan så klart hålla med, samtidigt är det svårt att vara misstänksam mot allas intentioner, alla bör få en rimlig chans att ställa frågor i tråden även om det så klart är bättre att folk lär sig använda sökfunktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Återkommer med en rejäl analys av villospår och troliga källor till dem och vad man efter 26 år kan utläsa och dra för slutsatser kring detta. Det är faktiskt väldigt intressant och belysande och har aldrig gjorts trots att det en gång för länge sedan skrevs böcker som faktiskt beskrev just detta som del av en stor mörkläggning. Man kan faktiskt som många kanske anat se fler än en aktör och källa till att utredningen havererats med desinformation, inflytande bakom kulisserna och både öppna och dolda kontaktnät där både lokala och globala underrättelsenätverk agerat aktivt.

Intressant, ser fram emot det!
Citera
2012-04-23, 20:39
  #27064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag är totalt oinsatt beträffande intressanta poliser att förhöra av en eller annan anledning, men att Lisbet Palme och Ingvar Carlsson avgjort borde tillhöra denna kategori menar jag är helt klart. Öcalan också.
Lisbet Palme betecknar jag som körd. Det finns helt enkelt ingenting att hämta där.
Ingvar Carlsson betraktar jag i så fall som i alla fall teoretiskt mer intressant (att snacka med d.v.s.). (Det är också därför jag adresserat skribenten iesho om detta på tråden då han fört fram IC – i en ärlig mening – dock utan respons.)

Denne Öcalan förstår jag faktiskt inte riktigt det relevanta med.
På vad sätt skulle Öcalan "avgjort" tillhöra en kategori av folk man borde höra – till skillnad från somliga av poliserna (du vet vilka; det finns åtskilliga som varit i svang för visst intresse)?

Kan du utveckla t.ex. varför Öcalan skulle vara mer het än Piltz eller dylik?
Citera
2012-04-23, 20:56
  #27065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kleinfeldts
Nej, i denna tråd har grabbarna på taket spårats upp, dem är inga Barbromedlemar.
Vem är de då?
Citera
2012-04-23, 21:09
  #27066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slutligen! Varifrån kom CP spåret och vilka drev det hårdast?
Jag hoppas innerligt att frågan är retorisk och att du i sådana fall är så vänlig att delge tråden ditt svar. Jag är ärligt intresserad av att få reda på detta (vilket är det enda intressanta med hela CP-spåret!).

/Daniel
Citera
2012-04-23, 21:17
  #27067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej! Jag skriver inte skönlitteratur om mordet på Olof Palme eller liknande. Men tänk dig att du håller på med "ordlekar" och upptäcker ett mönster av en professionell mordorganisation och lyckas gissa så många rätt att när du skriver om det så känner de sig lite väl utpekade: hur länge lever man sedan?
Ärligt talat, är det befogat att som "privatspanare" vara rädd för att "Palmekrafterna" ska komma och ta livet av dem som kommer för nära? Jag vet att några privatspanare tycks ha dött under mystiska förhållanden, men jag vill gärna höra vad du tänker om saken

/Daniel
Citera
2012-04-23, 21:25
  #27068
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
https://www.flashback.org/t133416p1112
Intressant komplikation. Är det helt säkert att poliserna inte dykt upp när Chevamannen avslutade mobiltelefonisamtalet?

Både vittnena L Ljungqvist och J Andersson säger att det dröjer minuter efter avslutat telefonsamtal innan polisen kommer till mordplatsen. Även om det kan vara svårt att bedöma tid tycker jag detta visar att polisen kan vara på plats absolut tidigast 23.24.30. Troligtvis senare.

En annan intressant detalj är att vittnet andersson kände till Christer Pettersson som en obehaglig , mobbande skolkamrat.
Citera
2012-04-23, 21:31
  #27069
Medlem
Durgedurgs avatar
annars har vi ju alltid GH
Citera
2012-04-23, 21:45
  #27070
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleinfeldts
Låt Boboslacke & Jallai-orkestern muppa loss, dem kommer ej fram med fakta. Dem gräver sin egen grav, vi andra utreder seriöst istället


Kapellmästare boboslacke & Jallai-orkestern arbetar efter ett tankemönster som möjligen kan leda till personer inom polis/säk/ som är inblandade i MOP inom en omfångsrik personkrets men i annat än i GM-funktion - en ganska liten nål i en rätt stor höstack. Beklämmande tycker jag är att kapellmästarn har väldigt svårt att avhålla sig från skolmästarfasoner. Tror det avhåller en del från att posta, medveten strategi. En policyfråga och inget att göra åt, antar jag.
Citera
2012-04-23, 22:16
  #27071
Avstängd
Acechs avatar
Först av allt - det är ingen demokratisk fråga. Rent tekniskt får vem som helst skriva vad som helst i tråden, det finns inga antagningskrav. Men i praktiken kan man inte tolerera vad som helst i längden. Två punkter som har varit synliga den senaste tiden är.

1. Poänglösa frågor. Det har ingenting med att man är "ny" att göra. Det har vi alla varit. Men en del frågor är lite väl onödiga. Jag, och säkert flera andra, svarar gärna men tyvärr har det en tendens att störa diskussionen och ibland få den att avstanna. En bra tumregel skulle kunna vara att söka lite själv först innan man frågor, speciellt om det är grundläggande saker. Det är ingenting konstigt med det.

2. Att man sprider och baserar sina teorier på luft. En viss användare, inga namn nämnda, är expert på det. Detta kanske kommer som en chock för somliga men - alla är lika mycket värda men alla teorier är inte lika mycket värda. Ett väl underbyggt, rationellt och logiskt förslag på ett scenario baserat på trovärdiga uppgifter och vittnesmål moget och trovärdigt tolkade och satt i sitt sammanhang har företräde före poänglösa luftslott med kurder, löntagarfonder och utomjordingar. En bra ingångsvinkel innan man levererar en teori är att först fråga sig själv, logiskt och rationellt:

Varför skulle det vara just så?

Har man inget bra svar så kan man stå över att posta. Det har nämligen en direkt desinformativ verkan och dränker de seriösa debattörernas förslag väldigt effektivt. Kanske skrämmer det också bort andra seriösa debattörer. Vidare lehs leverade två tramsiga argument till försvar mot trollen.

1. Först och främst har den riktade kritiken ingenting att göra med att en användare är "ny". Det har vi som sagt alla varit. Det finns nya användare i tråden som smält in mycket bra i debattklimatet och blivit väl behandlade då de varit pålästa, rationella och logiska. Samtidigt har det funnits riktiga veteraner som fortfarande blev sågade på regelbunden basis, titta exempelvis på Ove Mollvik.

2. Vi är inte Jallais hejjarklack. Kom ihåg följande: Landsförrädaren är till stor del baserad på en teori som diskuterades på Flashback redan långt före hans bok. Han influerades av oss och om någon angriper honom med osakliga och tramsiga argument så blir man bemött därefter.

Och det gäller inte bara Jallai.

Skärpning från flertalet användare. Ge helvete i att trolla bort seriös diskussion, presentera underlag för era teorier eller låt bli att skriva och hoppa inte från konto till konto i takt om ni blir bortgjorda. Tro inte att jag gillar den här attityden. Jag har mycket hellre trevligt istället men det måste vara någon ordning och reda.
__________________
Senast redigerad av Acech 2012-04-23 kl. 22:21.
Citera
2012-04-23, 22:38
  #27072
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Lisbet Palme betecknar jag som körd. Det finns helt enkelt ingenting att hämta där.
Ingvar Carlsson betraktar jag i så fall som i alla fall teoretiskt mer intressant (att snacka med d.v.s.). (Det är också därför jag adresserat skribenten iesho om detta på tråden då han fört fram IC – i en ärlig mening – dock utan respons.)

Denne Öcalan förstår jag faktiskt inte riktigt det relevanta med.
På vad sätt skulle Öcalan "avgjort" tillhöra en kategori av folk man borde höra – till skillnad från somliga av poliserna (du vet vilka; det finns åtskilliga som varit i svang för visst intresse)?

Kan du utveckla t.ex. varför Öcalan skulle vara mer het än Piltz eller dylik?

Vad är det som övertygar dig att Lisbet Palme är körd i alla avseenden som har med MOP att göra ?

Om det nu är riktigt som jag läst för fyra, fem år sedan, att Öcalan gjort en framställan om att få träffa svenska mordutredare angående MOP, vad grundar du, i det perspektivet, din uppfattning på att "Öcalan" inte är relevant som bidragsgivare i MOP ? Pågick inre stridigheter eller kanske rent av en mörkad maktkamp inom PKK, och kan AÖ ha sålts bort av sina egna ? Hur visste annars CIA/Mossad att AÖ befann sig i Nairobi Kenya, 1999 ? Kan AÖ förstått detta långt senare eller blivit informerad om den faktiska orsaken till att han greps, efter det förhör som svenskar höll med honom 2001, och att han med tiden kommit fram till ett beslut att berätta vad han vet om MOP ? Att lojaliteten han känt med PKK som då eventuellt kan ha förrått honom, försvunnit ?

Beträffande Piltz och övriga poliser som skyttar/GM har jag vid ett flertal tillfällen torgfört min teori att GM enligt sunda försiktighetsprinciper inte borde vara svensk. Det är min fasta övertygelse, och i det ljuset ser jag ingen anledning att spekulera om svenska poliser. Inte som GM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback