2012-04-23, 04:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Visst. Instämmer i detta. Frågan blir då vilka personer man bör kolla igen och förhöra närmre ånyo? Har du något/några förslag?
Jag är totalt oinsatt beträffande intressanta poliser att förhöra av en eller annan anledning, men att Lisbet Palme och Ingvar Carlsson avgjort borde tillhöra denna kategori menar jag är helt klart. Öcalan också. Men det kan nog finnas andra inom (S) som kan sitta på värdefull information. Kan f.d. justitieminister Sten Wickbom som tidigare omnämndes vara intressant ?
Citat:
Är jag avigt ute om jag upprepar retoriken för att man trots allt igen borde kika en gång till, och gärna med förstorningsglas, på män i eller i kretsen av gamla Ö-gänget (David Bagare etc.), vissa poliser med anknytning till (eller ifrån) Basebolligan, Norrmalmspolisen och dess sfär eller personer med koppling till SÄPO där då 1985–86?
Vid eventuellt omtag à la GW är nog ingenting av det slaget orealistiskt - anything goes.
Citat:
Och vidare: en nyutredning (hur den nu kan se ut och gå till?) av allt och alla som har att göra med dessa Walkie talkie-figurer iakttagna på Sveavägen och där omkring ... Även om somlig nu råkar vara avliden. Jämväl lookalikes till Avsan och CGÖ ...
Om det bedöms meningsfullt, så varför inte ?
Citat:
Som sagt, åren går ... 26 år nu. Jo, förvisso. Vem skulle vara lämpad att snacka ordentligt opartiskt med vissa i dag verksamma poliser med tidigare koppling till Basebollgänget till exempel? Vem tar på sig det – Palmegruppen-chefen Ann-Helene Gustafsson själv?
En intressant men svår fråga för mig att bedöma, jag vet inte hur kompetent 'Bossen' för Palmegruppen, Ann-Helene Gustafsson, är på just det området.
Citat:
Kanske kan mördaren relateras eller anknytas trots allt tlll eller omkring en viss pistol-verksamhetskrets? ...
Tror ingenting förutom att ensamma galningar kan uteslutas, det här är ett noga planerat och iscensatt mord.

Hur många privatspanare finns i Sverige uppskattningsvis ? Hur många av dessa uppehåller sig på Flashback ? Antagligen bara en bråkdel, och alla teorier som förekommer och har förekommit i den här tråden under tolv år har säkert dryftats av många, många andra som jobbar i det tysta och ostört lägger sina egna pussel, så sannolikheten att FB-teoretikerna kommer i mål först är väl inte så stor. Vad talar för att dessa - i positiv mening - påtagligt avviker från privatspanarnas Generalindex ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-23 kl. 05:03.
Citera
2012-04-23, 07:53
Medlem
zorzes avatar
Här är ett intressant utfrågningsklipp av CP.
http://www.youtube.com/watch?v=U1kcQApePso

Hur tolkar ni andra in detta sätt att agera från CP?Stämmer CP agerande i utfrågningen på det sätt som GM agerade på mordplatsen?

Vill samtidigt tacka en salig blandning till alla upplagda videoklipp.
Citera
2012-04-23, 08:24
Medlem
Östling:

Sehr geehrte(r) XX,

Leider muss ich Ihnen mitteilen, dass Herr Carl-Gustaf Östling* am 09.09.2010 im Krankenhaus in Hohenfelde, Ldkrs. Rostock ( Standesamt Bad Doberan Nr.* S 264/2010) verstorben ist.

Mit freundlichen Grüßen
YY
Standesbeamtin
Citera
2012-04-23, 08:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Här är ett intressant utfrågningsklipp av CP.
http://www.youtube.com/watch?v=U1kcQApePso

Hur tolkar ni andra in detta sätt att agera från CP?Stämmer CP agerande i utfrågningen på det sätt som GM agerade på mordplatsen?

Vill samtidigt tacka en salig blandning till alla upplagda videoklipp.
Jag tolkar CPs utbrott som att intelligentian i panelen trampade honom på tårna i rena prestigefrågor. CP värnade om sitt rykte men ville också ha pengar. Hade panelen varit normalbegåvad och velat få fram information så hade det nog varit möjligt.
Citera
2012-04-23, 09:47
Medlem
Robners avatar
En kort fråga bara, som jag hoppas att jag postar på rätt plats:

Stig Edlings TV4-dokumentär”Satans mördare” från 1995 har nämnts ett antal gånger i detta forum. I dokumentären framförs teorin att Christer Pettersson skjuter Palme av misstag, istället för Sigge Cedergren. Jag vill bestämt minnas att exakt samma teori presenterades i en i det närmaste identisk dokumentär producerad av någon annan av de stora svenska TV-kanalerna några år senare. Är det någon som minns vad denna dokumentär hette, eller vem som låg bakom den?

För övrigt återkommer samma teori i Tore Forsbergs bok ”Spioner och spioner som spionerar på spioner” från 2003. Förekommer den i något ytterligare sammanhang?

Jag vet att den alltjämt betraktas som en knäppgöks-teori, men det är inte dess trovärdighet jag efterfrågar.
Citera
2012-04-23, 11:19
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
En kort fråga bara, som jag hoppas att jag postar på rätt plats:

Stig Edlings TV4-dokumentär”Satans mördare” från 1995 har nämnts ett antal gånger i detta forum. I dokumentären framförs teorin att Christer Pettersson skjuter Palme av misstag, istället för Sigge Cedergren. Jag vill bestämt minnas att exakt samma teori presenterades i en i det närmaste identisk dokumentär producerad av någon annan av de stora svenska TV-kanalerna några år senare. Är det någon som minns vad denna dokumentär hette, eller vem som låg bakom den?

För övrigt återkommer samma teori i Tore Forsbergs bok ”Spioner och spioner som spionerar på spioner” från 2003. Förekommer den i något ytterligare sammanhang?

Jag vet att den alltjämt betraktas som en knäppgöks-teori, men det är inte dess trovärdighet jag efterfrågar.

Tror filmen du tänker på heter "Jag såg mordet på Olof Palme" av Mikael Hylin.
Citera
2012-04-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Tror filmen du tänker på heter "Jag såg mordet på Olof Palme" av Mikael Hylin.

Aktivisterna bakom detta spår är IB/SSI agenten Donald Forsberg som tillsammans med Lennart Håård bearbetade olika personer via olika kanaler för att sprida skrönan. Man kan tillägga att detta gjordes mot bättre vetande från såväl Donald som Lennart Håård och även Palmeutredningen som flera gånger låtsades som att det var "nya" uppgifter som var "intressanta. När hela storyn föll redan när vittnet beskrev ett vapen som inte existerar i sinnevärden. Allt detta har avhandlats ungefär 280gg tidigare i tråden och senast bara för någon vecka sedan.

Jag tycker att vi skall uppmana de som inte ens orkar läsa några inläggssiodor tillbaka att göra detta först och ge fan i att sabotera tråden med repititioner av sådant som är avhandlat om och om igen. Man kan inte tolka beteendet hos vissa aktörer i tråden (inte du nu alltså) som annat är systematiskt sabotage. Tyvärr är Flashback inte ett forum med en tillämpning av moderering som syftar till konstuktiva trådar utan ser ganska mycket mellan fingrarna med troll och då går det ganska snabbt åt skogen så som det gjort nu i denna tråd. Enda möjligheten att någon vettig diskussion överhuvud taget skall tränga igenom är att multikontotrollen omedelbat sätts på ignor så att de som vill kan föra en vettig dialog.

Ignore rekommenderas på iesho, MBoudine, PontusEnhorning, LeonadroDaVinci, kleinfeldts, Cainnech och deras alter egon. Ingen av dem har någonsin bidragit med något sakligt och konstruktivt och hoppar man över dessa så ökar begripligheten avsevärt.

Återkommer med en rejäl analys av villospår och troliga källor till dem och vad man efter 26 år kan utläsa och dra för slutsatser kring detta. Det är faktiskt väldigt intressant och belysande och har aldrig gjorts trots att det en gång för länge sedan skrevs böcker som faktiskt beskrev just detta som del av en stor mörkläggning. Man kan faktiskt som många kanske anat se fler än en aktör och källa till att utredningen havererats med desinformation, inflytande bakom kulisserna och både öppna och dolda kontaktnät där både lokala och globala underrättelsenätverk agerat aktivt.
Citera
2012-04-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Aktivisterna bakom detta spår är IB/SSI agenten Donald Forsberg som tillsammans med Lennart Håård bearbetade olika personer via olika kanaler för att sprida skrönan. Man kan tillägga att detta gjordes mot bättre vetande från såväl Donald som Lennart Håård och även Palmeutredningen som flera gånger låtsades som att det var "nya" uppgifter som var "intressanta. När hela storyn föll redan när vittnet beskrev ett vapen som inte existerar i sinnevärden. Allt detta har avhandlats ungefär 280gg tidigare i tråden och senast bara för någon vecka sedan.
Intressant iofs just att du skriver detta.
Citat:
Jag tycker att vi skall uppmana de som inte ens orkar läsa några inläggssiodor tillbaka att göra detta först och ge fan i att sabotera tråden med repititioner av sådant som är avhandlat om och om igen. Man kan inte tolka beteendet hos vissa aktörer i tråden (inte du nu alltså) som annat är systematiskt sabotage. Tyvärr är Flashback inte ett forum med en tillämpning av moderering som syftar till konstuktiva trådar utan ser ganska mycket mellan fingrarna med troll och då går det ganska snabbt åt skogen så som det gjort nu i denna tråd. Enda möjligheten att någon vettig diskussion överhuvud taget skall tränga igenom är att multikontotrollen omedelbat sätts på ignor så att de som vill kan föra en vettig dialog.
Men frågan gällde inte om spåret var trovärdigt utan vad filmen hette. Var inte så jävlig mot folk som vågar sig på att skriva vettiga inlägg.
Citat:
Återkommer med en rejäl analys av villospår och troliga källor till dem och vad man efter 26 år kan utläsa och dra för slutsatser kring detta. Det är faktiskt väldigt intressant och belysande och har aldrig gjorts trots att det en gång för länge sedan skrevs böcker som faktiskt beskrev just detta som del av en stor mörkläggning. Man kan faktiskt som många kanske anat se fler än en aktör och källa till att utredningen havererats med desinformation, inflytande bakom kulisserna och både öppna och dolda kontaktnät där både lokala och globala underrättelsenätverk agerat aktivt.
När du nu har utlovat en analys så hoppas jag att det inte bara blir en massa mer eller mindre välgrundade åsikter staplade på varandra. En saklig analys vore däremot intressant.
Citera
2012-04-23, 14:23
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Men frågan gällde inte om spåret var trovärdigt utan vad filmen hette. Var inte så jävlig mot folk som vågar sig på att skriva vettiga inlägg.

Vad är det som är så vettigt med att upprepa gamla spår och frågor som avhandlats otaliga gånger tidigare? Visst är boboslacke otrevlig men den senaste tiden är tråden fullkomligt spammad med repetitioner av gamla inlägg. Man tröttnar helt på att delta i diskussionen, det är uppenbarligen det som är meningen.

Det är inte så lätt att se i stormen av nonsensinlägg men det finns nybörjare som dyker upp i tråden som har andra åsikter än landsförrädarspår som inte blir kallade troll och sabotörer. Det råder inget åsiktsmonopol här.

Jag provade att anmäla inlägg som bryter mot någon av de regler som faktiskt finns. Tyvärr utan resultat. Jag tackar för mig, jag har lärt mig väldigt mycket av den här tråden av dem som är uppriktigt intresserade, både om mordet, våra underrättelsetjänster och om Sverige. Nu kan ni fortsätta sabotera tråden hur mycket ni vill.
Citera
2012-04-23, 14:32
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Vad är det som är så vettigt med att upprepa gamla spår och frågor som avhandlats otaliga gånger tidigare? Visst är boboslacke otrevlig men den senaste tiden är tråden fullkomligt spammad med repetitioner av gamla inlägg. Man tröttnar helt på att delta i diskussionen, det är uppenbarligen det som är meningen.

Det är inte så lätt att se i stormen av nonsensinlägg men det finns nybörjare som dyker upp i tråden som har andra åsikter än landsförrädarspår som inte blir kallade troll och sabotörer. Det råder inget åsiktsmonopol här.

Jag provade att anmäla inlägg som bryter mot någon av de regler som faktiskt finns. Tyvärr utan resultat. Jag tackar för mig, jag har lärt mig väldigt mycket av den här tråden av dem som är uppriktigt intresserade, både om mordet, våra underrättelsetjänster och om Sverige. Nu kan ni fortsätta sabotera tråden hur mycket ni vill.

Jag har inte skrivit mycket, jag har läst vartenda inlägg och kan bara hålla med Bobo, ska allt upprepas kommer vi ingen vart, det finns en fullt fungerande sökfunktion här på Flashback, andra saker KAN man söka via Google, Bing och allt vad de heter.

En del inlägg har substans, enda anledningen till att jag är här, jag hoppas finna en eller ett par personer som kan ge mig några pusselbitar. Men jag håller med dig TinFoilBob, ska det vara sönderspammat så fortsätter jag på de andra forumen jag finns och lämnar den här tråden, tyvärr, jag tror det finns bra och hållbara idéer bland en del här.
Senast redigerad av Darker 2012-04-23 kl. 14:34. Anledning: förtydligande
Citera
2012-04-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jag har inte skrivit mycket, jag har läst vartenda inlägg och kan bara hålla med Bobo, ska allt upprepas kommer vi ingen vart, det finns en fullt fungerande sökfunktion här på Flashback, andra saker KAN man söka via Google, Bing och allt vad de heter.

En del inlägg har substans, enda anledningen till att jag är här, jag hoppas finna en eller ett par personer som kan ge mig några pusselbitar. Men jag håller med dig TinFoilBob, ska det vara sönderspammat så fortsätter jag på de andra forumen jag finns och lämnar den här tråden, tyvärr, jag tror det finns bra och hållbara idéer bland en del här.
Det är bara det att Robner ville veta en filmtitel och trodde att någon här kanske kunde hjälpa honom. Det verkar rimligt för mig, i varje fall i jämförelse med tex boboslackes eviga kommentarer om troll och liknande. Snacka om att samverka med troll!

Och sedan, jo i inlägget efter svarade den kunnige Feedback66 på hans fråga och det hade kunnat sluta så ospammat. Om inte boboslacke, du, TinFoilBob och jag ytterligare hade kommenterat den synnerligen vettiga och snabba kommunikationen mellan Robner och Feedback66.

Men va fan är det här? Är ni riktigt korkade eller är ni sabbotörer? Ingen äger tråden. Alla som inte uppträder utstuderat korkat eller illvilligt har rätt att skriva här. Och de ska inte behöva bli påhoppade av ett sådant arsle som boboslacke så fort de dristar skriva något.

Tänk om någon verkligen vill bidra med något självupplevt tips men känner sig lite tveksam och läser lite i tråden och läser sådana som boboslacke och märker att vissa försöker döda nykomlingar här? Om man går tillbaka två år i tråden så kan man hitta ett flertal nykomlingar med jätteintressant information vilka direkt blir sågade och sedan inte skriver mer i tråden eller ens på flashback.

Jag uppmanar alla som läser ett meddelande som bara handlar om att trakassera andra skribenter att rapportera under "trams och off topic". Efter några utdelade varningar får man då den diciplin som flertalet önskar här i tråden.
Senast redigerad av lehs 2012-04-23 kl. 16:22.
Citera
2012-04-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Östling:

Sehr geehrte(r) XX,

Leider muss ich Ihnen mitteilen, dass Herr Carl-Gustaf Östling* am 09.09.2010 im Krankenhaus in Hohenfelde, Ldkrs. Rostock ( Standesamt Bad Doberan Nr.* S 264/2010) verstorben ist.

Mit freundlichen Grüßen
YY
Standesbeamtin

Todesursache ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback