2012-04-04, 20:10
Bannlyst
Men en sak tvivlar jag storligen på och det är att IB/GBU/SSI skulle ha medverkat i några smuggelaffärer av svenska vapen till öststaterna överhuvudtaget under kalla kriget. Det klarade nog Bofors av på alldeles egen hand misstänker jag. Och Bofors var väl inte så himla bra på att smuggla ut sina vapen heller? De blev ju upptäckta? Om det hade kommit fram till de svenska "fotsoldater", som på ett eller annat sätt jobbade MOT Warsawapakten under kalla kriget att Bofors krängde vapen till öst med hjälp av GBU/SSI så hade det garanterat blivit myteri. Det tror jag knappast SSI hade velat mitt under ett brinnande, kallt krig, så därför kan jag absolut inte tänka mig att GBU/SSI medverkade i svensk vapensmuggling till öst. Det finns inte i min föreställningsvärld.
Citera
2012-04-04, 20:23
Medlem
Såg på Anérs blogg att ngn skrev att Jallai
fått uppgift om att det var falska kulor utplacerade och
att han skrivit om detta på sin hemsida el facebook....

Har ej sett att Jallai skrivit om detta, någon som vet mer?
Citera
2012-04-04, 21:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Frågorna är klart intressanta. Inte bara vilka som gav Holmer positionen tidigare som var baserade inom partiet utan ännu med de som stöttade honom under returen i rampljuset efter mordet. Själv sade Holmer att han fick jobbet på Säpo på grund av sina erfarenehter från underrättelsearbete i det militära. Några är ju solklara. Annagreta t ex och IC som gömde sig bakom. Att driva det så långt som buggningssmugglingen är ju synnerligen noterbart.

I boken "polisernas krig" (Curt Falkenstam,1983) sägs att det var Rikspolischef Carl Persson som erbjöd Hans Holmér säpochefsjobbet med orden "Vill du ta över konkursboet". Holmer hade tidigare kallat Säpo ett konkursbo tidigare inför Calle Persson. Falkenstam berättar hur Persson hade uppfattat Holmer som "rejäl och lätt att fatta tycka för" när han jobbat som administrativ chef på RPS från 1966.
Källan till konflikten mellan Holmer och Persson anges härstämma från vintern 1971 då HH gick förbi sin chef och tog direkt kontakt kanslihuset och Lennart Geijer och Olof Palme.

I "Olof palme är skjuten" berättar Holmer i en kort passus om sin värnplikt som fjälljägare i Lappland.
Någon som vet om han har några andra militära meriter?
Citera
2012-04-04, 23:31
Medlem
ieshos avatar
Längst ner på sidan http://perkvist.mpbloggar.se/tag/polissparet/ finns en bild av en lista på medlemmar i Stockholms försvarsskytteförening:
  1. Per Arvidsson, direktör FMV
  2. Anti Avsan, Baseballigan
  3. Peder Badene
  4. Sonny Björk, polisens vapenexpert
  5. Claes Djurfeldt, piket 3230
  6. Ingvar Grundborg, militär kompanjon med Carl Östling
  7. Ulf Helin, operatör på sambandscentralen vid tiden för mordet
  8. Ulf Hjelmberg, schackspelare?
  9. Fredrik Kugelberg, doktor rättsmedicin
  10. Per Landby
  11. Per Nichols, jurist
  12. Bo Nilsson
  13. Carol Paraniak, militär
  14. Lars Persson
  15. Lars Ulfving, FST/Und
  16. Sverker Ulfving, teknisk expert FMV
  17. Torsten Werner, duktig skytt
  18. Carl Östling, polis
Någon som har uppgifter om dessa personer?
Senast redigerad av iesho 2012-04-05 kl. 00:10.
Citera
2012-04-05, 00:00
Medlem
Nånstans runt sid. 790.
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)

Avsan då knarkspanare verkar kunna vara den som utpekas som Dekorimaman men kanske inte som GM. Skyddsklassad anställning

Östlig betedde sig underligt den kvällen och stod både knarkspan och Holmer nära samt hade dessutom ett tänkbart mordvapen och den aktuella ammunitionen vilket flera av dessa övrigt nämnda personer hade tillgång till också. Företagskontorert (Grundborg) längst mördarens förmodade flyktväg. Skrev ut sig från Sjukhus på egen begäran morddagen. Instruktör i Combatskytte för militären. Skyddsklassad anställning

Grundborg (med kompanjonen Östlig vid denna tid) har en karriär som är klart kopplad till MUST /SSI med säkerhetsklassade anställningar (täckanställningar) och företagets verksamhet också direkt kopplad till militära underrättelsetjänsten. Om man studerar hans företagsverksamhet kan man fråga sig om inte hans senare verksamhet också är täckföretagande för SSI. Skyddsklassad anställning

Att Ulf Helin satt på sambandcentralen när mordet skedde är ju känt.

Per Arvidsson är handeldvapenexpert på FMV/Foa och även ordförande i en samordningsgrupp i ämnet inom Nato just nu. Har bland annat varit medförfattare till instruktionsböcker i krypskytte. Skyddsklassad anställning

Claes Djurfeldt befann sig i Södermalmspiketen 3230 som var utanför sitt område och parkerade om sin bil i anslutning till sin lägenhet på David Bagares gata just i samband med mordet. Just när mordet skett åkte de därfirån och svarade snabbt på larmet och var tvåa vid mordplatsen. De som förföljde GM och vittnen.

Sonny Björk är polisens sk expert och har bevisligen manipulerat de tekniska slutsatserna att peka bort från dessa kompisars vapen. Suttit med stor insikt i utredningen som han kraftigt vilselett under alla år.

Per Nichols är mycket riktigt chefåklagare numera. Hans Pappa är amerikan och hans mamma svenska. Efter lumpen var han på FN uppdrag i Libanon och sedan gick han till polishögskolan. Kursetta och började ganska omgående plugga juridik. Som åklagare har han bland annat drivit det uppmärksammade fallet med mutanklagelser mot Illmar Reepalu där denne blev frikänd.

Kugelberg
Har även bland annat varit chef för Informationssäkerheten vid RPS

Pär Landsby
Säkerhedsskyddschef FRA samverkan med bland annat Israel. Central person inom militära underrättelsetjänsten.

Carol Parniak.
Dåförtiden student vid försvarshögskolan har jag för mig. Ursprungligen från Norrköping om jag minns rätt. Centralt placerad hos ÖB tidgare. Fälljägare?
Ansvarig för stockholms försvar som chef K1. Har full kontroll på huvudstadens kända och hemliga tunnelsystem.

Lars Ulfving
1978 anställdes han av försvarsstabens underrättelseavdelning. Mycket central position inom den militära underrättelsetjänsten under många år! Numera lärare och forskare i vart fall på Papperet. Kallas ibland för deras informella minne.

Förutom dessa bör det finnas flera namn kopplande till täckanställda inom Militära underrättelsetjänsten inom föreningen.
Citera
2012-04-05, 00:01
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Längst ner på sidan http://perkvist.mpbloggar.se/tag/polissparet/ finns en bild av en lista på medlemmar i Stockholms försvarsskytteförening:
  1. Per Arvidsson, direktör FMV
  2. Anti Avsan, Baseballigan
  3. Peder Badene
  4. Sonny Björk, polisens vapenexpert
  5. Claes Djurfeldt, piket 3230
  6. Ingvar Grundborg
  7. Ulf Helin
  8. Ulf Hjelmberg
  9. Fredrik Kugelberg
  10. Per Landby
  11. Per Nichols
  12. Bo Nilsson
  13. Carol Paraniak
  14. Lars Persson
  15. Lars Ulfving
  16. Sverker Ulfving
  17. Torsten Werner
  18. Carl Östling, polis

D var enligt egen uppgift moderat, vilket väl måste glädja dig något oerhört...
Citera
2012-04-05, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
(- - -)
Eftersom jag knappt ägnat mig åt mordet på Palme under nästan 2 decennier så är en hel del namn nya och andra glömda för mig. Hur som helst så googlade jag lite halvhjärtat på just Sonny Björk häromdan då han omnämndes här i tråden tidigare. Hittade då bl.a en artikel från Proletären gällande Stockholms Försvarskytteförening.

proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening
Senast redigerad av Cainnech 2012-04-05 kl. 00:17.
Citera
2012-04-05, 00:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
D var enligt egen uppgift moderat, vilket väl måste glädja dig något oerhört...
Nej då! Jag bryr mig inte om vad folk röstar på. För mig är partipolitik som AIK och Djurgården, bara en fråga om vilka man ska bli besvikna på. Men det är bra att veta vilka skribenter som beskyddar vilka misstänkta.
Senast redigerad av iesho 2012-04-05 kl. 00:17.
Citera
2012-04-05, 00:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Nånstans runt sid. 790.
Finemang sulfint! Ja, man undrar ju hur polisen skulle reagera på motsvarande uppgifter om det gällt kurder.
Citera
2012-04-05, 00:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cainnech
Eftersom jag knappt ägnat mig åt mordet på Palme under nästan 2 decennier så är en hel del namn nya och andra glömda för mig. Hur som helst så googlade jag lite halvhjärtat på just Sonny Björk häromdan då han omnämndes här i tråden tidigare. Hittade då bl.a en artikel från Proletären gällande Stockholms Försvarskytteförening.

proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening
Tack för det tipset, det var en välskriven artikel. Visste inte att det gick att läsa den tidningen. Ja, att den var läsvärd alltså.
Citera
2012-04-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Enligt vad jag hört från källor inom kontraspionaget var anklagelser och rykten bland folk utanför deras krets kring OP inte ovanliga sedan mycket länge men de valde att aldrig kommentera dessa vilket var klokt och professionellt och tror inte det såg det som mer än noterbart. Gällde det statchefen hamnade det också snarast under Säpios motsvarikhet till SSI dvs det som i litteraturens värld heler sektionen. Vilka åtgärder de vidtog eller inte är sekretessbelagt på goda grunder. Vi såg ju problematiken kring bordellhärvan när det läcker PM.

Andra utanför deras krets i underrättelsetjänstens svans och bland "anmälare" var dock upprörda över som de ansåg det inaktivitet i det avseendet och de vet vi gick via kanaler som Holmer, Ebbe och deras kontakter uppåt med allt vildare anklagelser inte blott mot OP utan mot allt fler tunga personer inom Säpo och tog saken i egna händer lågt utanför lagens gränser.

Precis som du tror jag dock inte riktigt på att Nato eller CIA skulle vara så osäkra på var OP stod att de ens övervägde att mörda honom. Till och med arvfienden på tröskeln till deras pensopnärsparadis Florida, Fidel Castro, hade de gett upp att finansiera några mord på.

En annan mer ovanlig teori är att det skulle vara en revolutionskonservativ grupp inom GRU eller KGB som hade skäl att ingripa.. men hur kom då i sådant fall Gorbatjov mfl fram? Nä inte heller det håller.

Vad kan man då tänka sig. Kan det ha handlat om hemliga vapenaffärer med t ex Vapenplutonium från Sverige inblandat eller vad tror du?
Statschefen, vad har han med detta att göra?
Citera
2012-04-05, 01:10
Medlem
MBoudines avatar
Den finsktalande person som de finska flickorna flyktigt fick kontakt med beträffände vad klockan var så dags på kvällen och som man tror är någon vid namn Anti Avsan (borde väl stavas Antti om han varit finne) påstods bära både walkie talkie och ett skjutvapen utan att skjutvapnet i sig styrker teorin att denne Avsan varit på målområdet i syfte att skjuta. Beroende på stort vapenintresse och på vad för slags personlighetstyp han är kan ett vapen i hans fall känts som en fullt normal persedel för att komplettera klädseln i övrigt den aktuella kvällen med tanke på den övervakningsuppgift han kan ha tilldelats. Dvs, obeväpnad kan han ha känt sig oklädd även om han visste att han inte riskerade att hamna i eldstrid på Sveavägen. Jag tror pistol/revolver i Avsans fall hade symbolvärde i syfte att bekräfta självbilden, knappast någonting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in