2012-03-15, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inge M ger den mest trovärdiga skildringen av händelseförloppet minuterna före och sekunderna efter dådet, och det faktum att han inte stannade kvar på platsen och inte hörde av sig till polisen med sina iakttagelser förrän på lördagen kan ha en mängd förklaringar utan att hans utsaga av den anledningen behöver förlora vikt och trovärdighet. Hade sett något hemskt som han spontant inte ville bli inblandad i ens som vittne ?

Visst måste man ha med Morelius som ett viktigt vittne. Men när han vittnesmål kommer in under lördagen finns risken att han påverkats av vad han fått sig till livs genom media. Att få in vittnesmål snabbt är grundläggande i allt polisarbete. Forskningen om hur minnet fungerar är entydig om detta.

Däremot förstår jag inte tveksamheten till Delsborn som även han är nykter och har sinnesnärvaro att få polis larmad genom att ringa sin växel. Kan inte komma ifrån att den styvmoderliga behandlingen av Delsborn och Björkmans vittnesmål beror på att de antyder sig sett kontakt mellan mördaren och paret Palme före skotten.
Citera
2012-03-15, 00:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Visst måste man ha med Morelius som ett viktigt vittne. Men när han vittnesmål kommer in under lördagen finns risken att han påverkats av vad han fått sig till livs genom media. Att få in vittnesmål snabbt är grundläggande i allt polisarbete. Forskningen om hur minnet fungerar är entydig om detta.

Däremot förstår jag inte tveksamheten till Delsborn som även han är nykter och har sinnesnärvaro att få polis larmad genom att ringa sin växel. Kan inte komma ifrån att den styvmoderliga behandlingen av Delsborn och Björkmans vittnesmål beror på att de antyder sig sett kontakt mellan mördaren och paret Palme före skotten.

Hur mycket information hade media att komma med i ett så tidigt skede ?

Alldeles säkert är Lisbet Palme en av få med nyckel som öppnar det här och någon får se till att den nyckeln kommer till användning. Mordet är inte preskat, det är bara att köra på.
Citera
2012-03-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bra illustrationer. Illustrerar vad Anders Björkman vittnar om. Det viktigaste, tycker jag, är att han inte ser någon i Dekorimas portprång. Även om han var berusad så borde han sett det eftersom han själv gömde sig där.

Från 19:45 säger han att när personen som sedan flydde la armen om OP och när det smällde vände sig Anders om för att se varifrån. Sedan såg han rökmoln mellan personerna som blev större och större.
Om du hade läst igenom tråden lite bättre så hade du snappat upp från andra vapenexperter i tråden att det där med rökmoln/puffar från ett avfyrat vapen existerar inte, utan kommer från alla westernfilmer du sett.
Det kan säkert Roshambo intyga.
Citera
2012-03-15, 01:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om du hade läst igenom tråden lite bättre så hade du snappat upp från andra vapenexperter i tråden att det där med rökmoln/puffar från ett avfyrat vapen existerar inte, utan kommer från alla westernfilmer du sett.

Vapenexperter i all ära, men vapenexperter kommer inte att bidra till lösningen av Palmemordet, bara fortsätta en i och för sig intressant diskussion om vapen - i övrigt stanna vid en för mordet meningslös, akademisk diskussion.
Citera
2012-03-15, 01:24
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läs gärna inuti labyrintens genomlysning av det här skeendet under mordnatten.

Tack, det var den boken som fick mig intresserad av Palmemordet på allvar. Har den kvar, essentiell läsning i ämnet.
Citera
2012-03-15, 01:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Tack, det var den boken som fick mig intresserad av Palmemordet på allvar. Har den kvar, essentiell läsning i ämnet.

Har för egen del aldrig läst någon bok som behandlat Palmemordet, intresset dök upp ändå. Ett av de mest intressata rättsfallen i svensk kriminalhistoria. Fallet Da Costa är det andra och jämförbart intressant. Och båda lika skrämmande illa hanterade.
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-15 kl. 01:40.
Citera
2012-03-15, 06:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har för egen del aldrig läst någon bok som behandlat Palmemordet, intresset dök upp ändå. Ett av de mest intressata rättsfallen i svensk kriminalhistoria. Fallet Da Costa är det andra och jämförbart intressant. Och båda lika skrämmande illa hanterade.

Innuti laburinten är ett måste att läsa

Vill man ha något mer kondenserat så handlar en tredjedel av borgäs senaste bok " i nationens intresse" om det viktigaste i mop

Läs gärna första pdf:en i min signatur, den ger intro till en del omständigheter värda att rota vidare i

Puffar för länktråden här på flashback som inte alla vet om
Senast redigerad av heheho 2012-03-15 kl. 06:37.
Citera
2012-03-15, 07:51
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Ja, Lisbets agerande har alltid förbryllat. Att hon tappar förtroendet för polisen när hennes man mördas har jag all förståelse för men hon verkar ha täppt till truten så väldigt snabbt. En förklaring skulle just kunna vara att hon kände igen GM som någon från polisen eller kuppförsvaret. Då skulle det vara helt naturligt att helt knipa käft. Så mycket mer utsatt kan man nog inte känna sig. Ändå talar hon med Rimborn på Sabbatsberg. Rimborn har å andra sidan ingen känd koppling till livvaktstyrkan eller kuppförsvaret.

För att värdera Lisbets agerande behöver vi veta mer. Vi vet det mesta om vad makarna Palme hade för sig på morddagen. I alla fall fram till kl. 23:21. Sedan har vi en rad frågetecken. Blev hon själv träffad? Såg hon GM? Kände hon igen GM? Vilken väg tog Lisbet till Sabbatsberg? Bytte hon bil? Bytte hon kläder? Vad sa hon till Rimborn? Sa hon sanningen till Rimborn? När ringde hon till sin son? Vad sa hon till sin son? Hon har sedan haft en väldigt kylig inställning till polisen.

Med så många frågetecken blir det svårt att ens gissa sig fram till något. Det enda jag kan gissa mig till med någon som helst sannolikhet här är att tystnaden döljer något.

Håller absolut med om att LPs agerande är störande och skall ifrågasättas. Men om det nu var en polis eller liknande som hon t.o.m. kände igen, skulle hon då acceptera detta och inte berätta om det alls?

F.ö. vore det ju extremt inkompetent att välja en GM/presumtiva GMn som är personer som LP känner till utseendet för ett sådant här attentat.
Citera
2012-03-15, 09:21
Medlem
Roshambos avatar
Citat:

Det är svårt att uttala sig generellt om mängden rök.
Man använder röksvagt krut, men det skiljer ändå mellan olika
fabrikat hur mycket rök som bildas. Här några exempel med mer
eller mindre rök:

http://www.youtube.com/watch?v=dB3HcXRxGtA
http://www.youtube.com/watch?v=InmOch4mChA

Sen kan rökmängden bli något större om man skjuter med ett inoljat
lopp, då oljan bränns bort. Om inte annat luktar röken lite annorlunda.

En seriös skytt skjuter alltid med "torrt lopp", dvs drar ur oljan med
en läskstång, men det gör man ju bara då man VET att man kommer
att skjuta samma dag.

En oförberedd skytt gör ju inte det - t ex om man mitt i natten hör att
inbrottstjuvar rotar runt på nedervåningen. Om man nu ska skjuta
inbrottstjuvar, vilket jag inte alls rekommenderar.

Anders B såg förloppet med relativt mycket ljus från sidan, från
Dekorimas fönster. Han kan mycket väl ha sett ett rökmoln avteckna
sig mot de mörkklädda paret Palme, även om det inte var stort.

Återigen, en rekonstruktion skulle avgöra det.
Egentligen borde de inblandade vara lika berusade då, för att det
ska bli rätt...
Citera
2012-03-15, 10:05
Medlem
ieshos avatar
Skäll inte!

Citat:
Skäll inte på mig för att jag refererar till vad Anders Björkman vittnade om i tingsrätten, det var han som såg rökmolnen. Se portnoys film om Anders Björkmans vittnesmål: http://youtu.be/TCl90XqmfL0 19:45 in i filmen berättar han om rökmolnen.

Jag vet inte mycket om vapen, men är inte så säker på att rökpuffarna behövde komma från ett vapen. Ögonvittnenas uppgifter om vapen är vaga och Anders Delsborn tog tillbaka att han sett vapnet. Han drog slutsatser av en 30 cm lång eldsflamma mot OPs rygg. Enligt Roshambo och filmen http://www.youtube.com/watch?v=jW_1liujT0o kommer inga eldsflammor heller, i varje fall inte från en revolver av typ Magnum.

Jag antar att man måste börja systematisera vittnesuppgifterna på ett fördomsfritt sätt.
Senast redigerad av iesho 2012-03-15 kl. 10:08.
Citera
2012-03-15, 10:16
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Roshambo och filmen http://www.youtube.com/watch?v=jW_1liujT0o kommer inga eldsflammor heller, i varje fall inte från en revolver av typ Magnum.

Jodå (sett från samma håll som Anders D):
http://www.youtube.com/watch?v=wnHGe5G_0YQ&feature=related
Citera
2012-03-15, 10:22
Medlem
ieshos avatar
Är du arg?

Citat:
Anders Björkman var ju full när det smällde så han kan man ju inte lita på, vadå la högra handen på Olofs axel och sköt med den vänstra, fattar du inte vad sjukt det låter, wake up baby.
Anders Björkman såg aldrig någon skjuta, vare sig med vänstra eller högra handen. Om du vill välja och vraka bland olika vittnesmål så gör det. Frågan är bara vad någons egna preferenser kan tillföra bilden, förutom subjektiv förvanskning?

Min personliga uppfattning, vilket jag skrev om i det inlägg du kommenterar, är just att Björkman är ett onyktert vittne, men att han rimligen åtminstone borde ha sett om det gömde sig någon annan i portprånget till Dekorima, eftersom han själv gömde sig där.
Senast redigerad av iesho 2012-03-15 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in