2012-03-14, 21:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Att reda ut allt det subjektiva har troligen bara ett värde för den här tråden.
Det finns många vittnesmål om händelserna just då. Att söka efter viktiga informationer i dessa vittnesmål har ett värde för var och en som är intresserad. Vittnenas subjektiva upplevelser kan förstås få nyckfulla "utredare" att halka på ett bananskal men kan knappast skada saken.
Citera
2012-03-14, 22:28
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Är övertygad om att Lisbeth vet vem det var eller i alla fall vet att det inte var Christer Pettersson. Hon sitter med stor sannolikhet inne på lösningen (tror jag) men har hon inte pratat i princip något alla dessa år lär hon inte göra det nu heller...

Ja, Lisbets agerande har alltid förbryllat. Att hon tappar förtroendet för polisen när hennes man mördas har jag all förståelse för men hon verkar ha täppt till truten så väldigt snabbt. En förklaring skulle just kunna vara att hon kände igen GM som någon från polisen eller kuppförsvaret. Då skulle det vara helt naturligt att helt knipa käft. Så mycket mer utsatt kan man nog inte känna sig. Ändå talar hon med Rimborn på Sabbatsberg. Rimborn har å andra sidan ingen känd koppling till livvaktstyrkan eller kuppförsvaret.

För att värdera Lisbets agerande behöver vi veta mer. Vi vet det mesta om vad makarna Palme hade för sig på morddagen. I alla fall fram till kl. 23:21. Sedan har vi en rad frågetecken. Blev hon själv träffad? Såg hon GM? Kände hon igen GM? Vilken väg tog Lisbet till Sabbatsberg? Bytte hon bil? Bytte hon kläder? Vad sa hon till Rimborn? Sa hon sanningen till Rimborn? När ringde hon till sin son? Vad sa hon till sin son? Hon har sedan haft en väldigt kylig inställning till polisen.

Med så många frågetecken blir det svårt att ens gissa sig fram till något. Det enda jag kan gissa mig till med någon som helst sannolikhet här är att tystnaden döljer något.
Citera
2012-03-14, 22:42
Bannlyst
Enligt Holmér (2 Mars) har Lisbet sagt att hon kände igen GM.
Det uttalandet begravdes helt.
Citera
2012-03-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Anders Delsborn HÖR en smäll. Tittar mot platsen och SER tre stående personer. Han HÖR och SER något som han tolkar som ett skott mot en av de tre som då faller till marken.

Vad är det för mening att ha favoritscenarier?

Anders Björkman var ju full när det smällde så han kan man ju inte lita på, vadå la högra handen på Olofs axel och sköt med den vänstra, fattar du inte vad sjukt det låter, wake up baby.
Anders Björkman blev kallad för "riksfyllot", att ni överhuvud taget engagerar er i tråden på honom visar vilken låg nivå tråden har.

Anders Delsborn säger i första förhören att det var ett stort vilda västern vapen, som han sedan tar tillbaks i rätten där han säger att det inte var så stort, honom kan du räkna bort helt i en domstol.

Det finns inga favoritscenarier då alla ögonvittnen lämnar olika uppgifter, och tekniskt sett går det inte att fastställa någonting, då alla tekniska bevis verkar vara random i det här fallet.
Vänta på Jallais nya bok eller att Professor Leif GW Persson ska börja berätta, dom är dom bästa mordutredarna vi har nu.

Ett tips, lyssna på dom som vet vad dom snackar om, typ; Roshambo
Senast redigerad av sovvandring 2012-03-14 kl. 22:57.
Citera
2012-03-14, 22:57
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ett tips, lyssna på dom som vet vad dom snackar om, typ; Roshambo

Tack för förtroendet!

Jag håller mig till det tekniska, resten får ni andra ta hand om.
Citera
2012-03-14, 23:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Anders Delsborn HÖR en smäll. Tittar mot platsen och SER tre stående personer. Han HÖR och SER något som han tolkar som ett skott mot en av de tre som då faller till marken.

Vad är det för mening att ha favoritscenarier?

Nej, det är ju sant. Och lika sant är att aldrig så många timmar ägnade åt att beräkna skjutvinklar, leta fragment av kulor, om kula nummer ett eller två kan ha orsakat att en trädgren ligger på marken och liknande teknikaliteter kan vara av intresse och en uppgift för ballistiker 26 år efter mordet - men fullkomligt ointressant för seriösa mordutredare, och jag tror inte det är en överdrift att påstå att FBI skulle kunna samla ihop material från tråden som skulle fylla några handböcker med exempel på hur framgångsrikt spaningsarbete inte ska bedrivas att användas i utbildningssyfte för FBI-Akademiens å k 1. En långtidsutredning som efter 26 år inte presterat något utöver ett delbetänkande, om Christer Pettersson, har drivit åt fel håll i många år.

Vittnet Inge M. verkar vara den som trots avståndet till brottsplatsen ger den mest tillförlitliga berättelsen av vad han sett och bäst beskrivit GM's beteende omedelbart efter skotten avlossats. Men oavsett detta är det dags att ta utredningen ur bottenslammet och till en annan nivå om något genombrott som kastar ljus över vad som verkligen låg bakom och orsakade Olof Palmes död fredagen 28 februari, 1986.
Citera
2012-03-14, 23:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Ja, Lisbets agerande har alltid förbryllat. Att hon tappar förtroendet för polisen när hennes man mördas har jag all förståelse för men hon verkar ha täppt till truten så väldigt snabbt. En förklaring skulle just kunna vara att hon kände igen GM som någon från polisen eller kuppförsvaret. Då skulle det vara helt naturligt att helt knipa käft. Så mycket mer utsatt kan man nog inte känna sig. Ändå talar hon med Rimborn på Sabbatsberg. Rimborn har å andra sidan ingen känd koppling till livvaktstyrkan eller kuppförsvaret.

För att värdera Lisbets agerande behöver vi veta mer. Vi vet det mesta om vad makarna Palme hade för sig på morddagen. I alla fall fram till kl. 23:21. Sedan har vi en rad frågetecken. Blev hon själv träffad? Såg hon GM? Kände hon igen GM? Vilken väg tog Lisbet till Sabbatsberg? Bytte hon bil? Bytte hon kläder? Vad sa hon till Rimborn? Sa hon sanningen till Rimborn? När ringde hon till sin son? Vad sa hon till sin son? Hon har sedan haft en väldigt kylig inställning till polisen.

Med så många frågetecken blir det svårt att ens gissa sig fram till något. Det enda jag kan gissa mig till med någon som helst sannolikhet här är att tystnaden döljer något.

Lisbet Palme kan definitivt vara en av nycklarna som till slut låser upp mordgåtan Olof Palme. Kanske är hon just den nyckeln som gör det.

Nej, Lisbet Palme har inte visat påtaglig lust att öppna truten sedan maken mördades, och det kan kanske vara dags att se till att hon gör det. Mordet är inte preskriberat och en ingång skulle kunna vara att hämta in henne och delge henne misstanke om delaktighet i mordet på maken, Olof Palme. Detta ställt i utsikt kanske skulle få henne på andra tankar visavi polisen och ställa munnen på vid gavel.
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-14 kl. 23:51.
Citera
2012-03-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Tack för förtroendet!

Jag håller mig till det tekniska, resten får ni andra ta hand om.

Jag har också försökt hålla mig så att säga till bara hårda fakta men där finns inte så mycket mera att utvinna som kan leda till en lösning. Inte i de kända vittnesmålen heller vid det här laget kanske med undantag för faktiska tekniska rekonstruktioner som jag misstänker att någon någonstans kommer att titta på efter hand. Det mesta är nog klart även om det ältas om och om igen.

Alltså finns det bara tre vägar vidare.

För det första att det läcker insideinformation typ det som t ex Jallai, Borgnäs och andra får från olika källor (kanske även anonyma här på forumet) som dock kan vara befläckat med felkällor, som leder vidare.

Det andra är att försöka hitta mönster och samband i det systematiska desinformationsspridandet som kan förklara det märkliga efterspelet utan osannolika konspirationsbyggen men som kan få pusslet att stämma även i detaljer på ett trovärdigt sätt.

Det tredje är att det finns gömda uppgifter i stil med Säpos PM som kan klarlägga förhållanden som är hemliga och som skulle kunna leda åt nya håll som kommer fram.

De tre vägarna tror jag allt mer faktiskt kan leda till ny klarhet men det är något som kräver mer än att hänvisa till redan kända teorier eller att googla efter sanningen i det redan sagda eller hopljugna.

I det första fallet tror jag faktiskt att det finns uppgifter som inte kommit till offentligheten ,och som kanske inte bör göra det än, hos både kända och hittills okända.

Det andra är det väl uppenbart att jag sysslar med att försöka göra men många verkar ha svårt att hänga med och tänka lite utanför boxen.

Det tredje är något som jag tror måste komma fram förr eller senare men det är ganska mycket utanför vår kontroll.
Citera
2012-03-14, 23:45
Medlem
OPK123s avatar
Är det någon som har namnet på den taxichaffis som påstods ha plockat upp två personer strax efter mordet vid korsningen Malmskillnadsgatan/Mäster Samuelsgatan?
Citera
2012-03-14, 23:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inge M tycks vara en observant person. Om han är observant även till vardags är ju en annan pilsner, men vid det här tillfället och i väntan på medpassagerare som befann sig vid en uttagsautomat så hade han kanske inte så mycket annat för sig än att vänta på dem och att "kolla läget" runt "målområdet". Kan antas vara en nykter bilförare. Tyvärr befinner sig Inge M på ganska behörigt avstånd (50-60 m) men beskriver händelseförloppet på ett trovärdigt sätt, bland annat uppfattar han att GM efter skjutningarna rör sig runt makarna Palme, vilket jag skrivit tidigare, och detta antagligen i syfte att konstatera resultatet innan han lugnt joggande tar sig från platsen, och det är nog närmast garanterat inte Christer Pettersson har ser. Däremot tycks han inte ha observerat Anders B som enligt uppgift befunnit sig ganska nära makarna Palme när attentatet genomfördes. Förbryllande.

LP's uppfattning beträffande ljudnivån när skotten avlossades förbryllar också. Enligt Inge M som befann sig i en bil 50-60 m bort lät det som kanonskott, Enligt Lisbet Palme som små Kinapuffar och det har talats om ett ljuddämpat vapen. Större diskrepans mellan två utsagor om ljudnivå lär inte gå att hitta. Hur förklaras två så olika uppfattningar ? Förbryllande det också. Inge M's berättelse talar rätt starkt för att inget av de avlossade kulorna var avsedda för LP, jag tror GM planerat att avlossa två kulor mot OP men att LP genom en rörelse orsakat av OP's fall råkat komma i vägen. Men han sparade henne då han kände sig säker på att aldrig behöva hamna i ett led bakom en glasruta för identifiering. Avslutningsvis, Inge M är helt säker på att skytten är högerhänt.

Inge M berättar i förhören att han känt sig febrig och inte särskilt fräsch under mordkvällen. Sedan ger han sig inte till känna för polisen på mordplatsen utan åker därifrån och ringer först under lördagen. Det var lite som talar mot hans vittnesmål. Att han ser skytten under flera minuter är svårt att komma förbi. Trots att detta motsägs av en del andra vittnen.
Citera
2012-03-15, 00:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob

Helt klart har du många intressanta frågor här. Som jag skrivit förut är tystandet av Rimborn ang det första rikslarmet 0205 om två gärningsmän en mycket otrevlig händelse. Tycker det är fullständigt osannolikt att både Rimborn och Gösta Welander skulle fatta Lisbet fel på en så väsentlig punkt som antalet av henne uppfattade gärningsmän. Läs gärna inuti labyrintens genomlysning av det här skeendet under mordnatten.
Citera
2012-03-15, 00:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inge M berättar i förhören att han känt sig febrig och inte särskilt fräsch under mordkvällen. Sedan ger han sig inte till känna för polisen på mordplatsen utan åker därifrån och ringer först under lördagen. Det var lite som talar mot hans vittnesmål. Att han ser skytten under flera minuter är svårt att komma förbi. Trots att detta motsägs av en del andra vittnen.

Inge M ger den mest trovärdiga skildringen av händelseförloppet minuterna före och sekunderna efter dådet, och det faktum att han inte stannade kvar på platsen och inte hörde av sig till polisen med sina iakttagelser förrän på lördagen kan ha en mängd förklaringar utan att hans utsaga av den anledningen behöver förlora vikt och trovärdighet. Hade sett något hemskt som han spontant inte ville bli inblandad i ens som vittne ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in