Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Den här tråden ligger under "Konspirationer och alternativa teorier"....ifall du har missat det.
Precis. "Fantasier och grundlösa spekulationer" är uppenbarligen en annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
"(...) Under min research fann jag att Ulf Lingärde varit kontrakterad av SSI som konsult och hade fått sina uppgifter från bl. a. Birger Elmér, den förre chefen på SSI. Ulf Lingärde hade själv inte angivit sin uppdragsgivare men vidstått att han hade arbetsuppgifter för SSI.
I Ulf Lingärdes PM, skrivet och bifogat till journalisten Olle Stenholm, pekar Lingärde ut SSI, alltså hans egen organisation, som planerare och utförare av mordet genom Stay Behind organisationen. "
( Från Anders Jallais hemsida "Landsförrädaren")
Min fråga blir då: Förändrades gamla IB/GBU till sin "politiska" natur då den (s)märkte Birger Elmér slutade 1982? Vem/vilka tog då egenligen över makten över SSI? Bertil Lundin, bror till oljemagnaten Adolf H. Lundin, har man ju hört talas om men för övrigt då?
Det saknas fortfarande, många år senare, verifierade uppgifter på vad Lingärde eventuellt haft för samröre med SSI. Så vore ytterst intressant om Jallai kunde förklara hur denna research gått till.
Det var Olle Alsén, inte Olle Stenholm, som hade kontakten med Lingärde (privatspanare emellan).
Höga militärer inom underrättelseväsendet har anonymt sagt (bl a till Jan Guillou) att avpolitiseringen av IB, till följd av Guillous och Bratts avslöjande, medförde att de återfick kontrollen över sin verksamhet. Något de uttryckte en form av tacksamhet över. Guillou har vidare i en av sina Hamilton-böcker i förbifarten kommenterat tillsättandet av en civilist som chef för SSI i slutet av 80-talet. Efter Elmérs formella avgång (och sedermera "pensionering") var det annars icke politiskt tillsatta militärer som tog över.