[quote=Shabrak]
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, nu har jag fått svar från vice Rå Kerstin Skarp som jag skrivit av nedan.
Gissar att du tidigare fått nej från Edqvist och PU!(sekretess?)?
Svaret från Edqvist och PU ser ut så här.
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu har det svar från PU om Polisman H.
Citat:
Date: Tue, 31 May 2011 13:02:56 +0200
From: stig.edqvist@polisen.se
To: rikskriminalpolisen@polisen.se
Subject: Förfrågan om namnet på polisman, H.
APAL-428-xxxx
Ni har begärt att få namnet på den polisman som i granskningskommissionen på sidan 352 benämns med bokstaven H.
Jag gör bedömningen att uppgiften omfattas av sekretess enligt offentlighets-och sekretesslagen (2009:400). Jag är därför förhindrad att lämna ut uppgiften till Er.
Detta är ett tjänstemannabeslut som inte går att överklaga. Önskar Ni ett överklagbart myndighetsbeslut är Ni välkommen att återkomma till undertecknad.
Med vänlig hälsning
Stig Edqvist
Jomen, polisman H:s identitet kan därmed vara relevant avseende förundersökningen av mordet på Olof Palme.
Men på vilket sätt ?
Orsaken till formuleringarna är att vad som är sekretessbelagti en rapport hos en "myndighet" (GK) är med automatik sekretessbelagt hos en annan myndighet (PU) som mottar rapporten vilket innebär att Edqvist inte på eget ansvar kan upphäva namnsekretessen på "Polisman H".
Att GK och PU båda känner till namnet eftersom GK påträffat det i Palmeutredningen gör att Kerstin Skarp inte kategoriskt vill vägra att lämna ut namnet utan säger att hon lämnar bara ut namn som förekommit i utredningen undantagsvis. Samtidigt vältrar hon över ansvaret på GK.
Så det återstår bara för mig att kontakta någon medlem i Granskningskommissionen, kanske Inga-Britt Ahlenius, och fråga om hon känner till det hela och vem man skall fråga.