2011-08-25, 12:05
Medlem
TinFoilBobs avatar
Kul att du återvänder till tråden. Har ändrat lite av uppfattningen av dig. Håller inte med om ubåtarna men helt om bakgrunden till Palmemordet.

Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Nu väntar jag på Lars Borgnäs kommande bok "I nationens intresse". Han ska behandla Palmemordet, Estonia och ubåtarna. Inget djuplodande men en liten tillbakablick iallafall.

Ett måste liksom efterföljaren till "Landsförrädaren". Har du haft någon kontakt med Borgnäs under research?

Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Jag menar att utredningen är perfekt skött beroende på vems glasögon man tittar igenom. Jag hade gärna sett en utredning och lösning på detta ...

Delar du Uddis uppfattning att det finns de som vill berätta vad de vet om mordet och som planerar att göra det (så har jag i a f uppfattat Uddis)? Frånstedt var ju ganska tillknäppt tycker jag även om han delade med sig av en del. Han tillhör nog inte kategorin som vill sjunga ut helt.
Citera
2011-08-25, 12:50
Medlem
[quote=Utredaren]Ja, nu har jag fått svar från vice Rå Kerstin Skarp som jag skrivit av nedan.

Gissar att du tidigare fått nej från Edqvist och PU!(sekretess?)?
Citera
2011-08-25, 13:12
Medlem
[quote=Shabrak]
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, nu har jag fått svar från vice Rå Kerstin Skarp som jag skrivit av nedan.

Gissar att du tidigare fått nej från Edqvist och PU!(sekretess?)?

Svaret från Edqvist och PU ser ut så här.

Citat:
Nu har det svar från PU om Polisman H.
Citat:

Date: Tue, 31 May 2011 13:02:56 +0200
From: stig.edqvist@polisen.se
To: rikskriminalpolisen@polisen.se
Subject: Förfrågan om namnet på polisman, H.

APAL-428-xxxx

Ni har begärt att få namnet på den polisman som i granskningskommissionen på sidan 352 benämns med bokstaven H.
Jag gör bedömningen att uppgiften omfattas av sekretess enligt offentlighets-och sekretesslagen (2009:400). Jag är därför förhindrad att lämna ut uppgiften till Er.

Detta är ett tjänstemannabeslut som inte går att överklaga. Önskar Ni ett överklagbart myndighetsbeslut är Ni välkommen att återkomma till undertecknad.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist

Jomen, polisman H:s identitet kan därmed vara relevant avseende förundersökningen av mordet på Olof Palme.

Men på vilket sätt ?

Orsaken till formuleringarna är att vad som är sekretessbelagti en rapport hos en "myndighet" (GK) är med automatik sekretessbelagt hos en annan myndighet (PU) som mottar rapporten vilket innebär att Edqvist inte på eget ansvar kan upphäva namnsekretessen på "Polisman H".

Att GK och PU båda känner till namnet eftersom GK påträffat det i Palmeutredningen gör att Kerstin Skarp inte kategoriskt vill vägra att lämna ut namnet utan säger att hon lämnar bara ut namn som förekommit i utredningen undantagsvis. Samtidigt vältrar hon över ansvaret på GK.

Så det återstår bara för mig att kontakta någon medlem i Granskningskommissionen, kanske Inga-Britt Ahlenius, och fråga om hon känner till det hela och vem man skall fråga.
Citera
2011-08-25, 14:15
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Så det återstår bara för mig att kontakta någon medlem i Granskningskommissionen, kanske Inga-Britt Ahlenius, och fråga om hon känner till det hela och vem man skall fråga.

Ja, vad hände egentligen med GK:s arkiv när kommissionen upplöstes? Återkom gärna när du får besked.

För övrigt har jag börjat se en positiv trend beträffande Säpochefer som botats från tunghäfta. Först Frånstedt och nu Näss. Vore trevligt med lite videomaterial på Näss också.
Citera
2011-08-25, 15:51
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Ja, vad hände egentligen med GK:s arkiv när kommissionen upplöstes? Återkom gärna när du får besked.

Det ska finnas på riksarkivet om jag inte minns fel. Pröva att gå in på www.ra.se och söka.
Citera
2011-08-25, 16:19
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Det ska finnas på riksarkivet om jag inte minns fel. Pröva att gå in på www.ra.se och söka.

Ja, Referenskod : SE/RA/324946. http://www.nad.ra.se/archive_index.aspx?id=a0973d4b-9ab7-11d5-a700-0002440207bb&s=Balder
Citera
2011-08-25, 16:51
Medlem
hehehos avatar
[quote=bartram]
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ojdå, är det så mycket på honom...
Intressant det där sista! Kanske därför det finns sånt ointresse bland folket att lösa mordet. Kan tänka mig en ung sossepolitiker (SUF eller vad de heter) som kanske visar intresse av mordet och blir tillrättavisat av ett socialdemokratiskt högdjur, vet med sig att skall man satsa på en politisk karriär så håller man käft om det här.
QUOTE]

Angående IC och MOP. Du bör också känna till följande: Inom ungefär 24 timmar hände följande augusti 1995: Kjell-Olof Feldt skriver en artikel om polisspåret i DN, IC får på natten inbrott på Rosenbad, IC avviserar sin avgång . Slump?

Enligt memoarerna hade han ett långt samtal med Lisbet Palme kvällen innan "besöket" och innan morgonens begäran om presskonferens med avgång.
Citera
2011-08-25, 16:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Just det. Det handlar inte bara om en utpekad moderat riksdagsman. Eller vad sägs om följande citat skrivet av den avstängde Uddis:

En liten utvikning som kan ger perspektiv på relationen SSI/KSI och Säpo. Bertil Lundin bror till Adolf (Lundin Oil) och vän till Carl Blidt (djupt involverad i Lundin Oil) var en av nyckelpersonerna inom organisationen efter IB avslöjandet fram till 2000-talet en stor del av tiden som chef. Under denna tid avlöste Säpocheferna varandra med en häpnadsväckande snabbhet och hela palmeutredningen rullade förbi. Behöver någon tveka om vem som hade kunskap och makt helt i det fördolda? Lustigt nog samanfaller Lundin Oli:s fantastiska affärsframgångar men broderns hemliga underrättelsekarriär. Lundin Oil har bedrivit sin verksamhet i oroshärdar där också SSI verkar med infiltratörer.

Oljeindustrin och underrättelse-konglomeratet är ju helt ihopväxt i hela västvärlden och det är intressant att så också tydligen är fallet i Sverige...
Citera
2011-08-25, 16:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ojdå, är det så mycket på honom...
Intressant det där sista! Kanske därför det finns sånt ointresse bland folket att lösa mordet. Kan tänka mig en ung sossepolitiker (SUF eller vad de heter) som kanske visar intresse av mordet och blir tillrättavisat av ett socialdemokratiskt högdjur, vet med sig att skall man satsa på en politisk karriär så håller man käft om det här.
Än intressantare är väl att högersidan INTE utnyttjar det här.............

Näss omnämns i Nato-telegrammet som huvudtalare på nästa möte (om muskö om jag minns rätt), det gör honom med stor sannolikhet inblandad.

edit:
NÄSS TO ATTEND NEXT SESSION TO REP[RESENT] RE[AGARDING] MUSKÖ
AND KARLSKRONA INCL[UDING] RENEWED EFFORTS BY SPM [PALME] TO DENY NATOSUBFLEET ACCESS TO BOTH BY [UNREADABLE] X
Senast redigerad av heheho 2011-08-25 kl. 17:47.
Citera
2011-08-25, 19:15
Medlem
Kavrings avatar
Snabba svängningar här nu, men...

Vad hade Sigge Cedergren för bil?
Citera
2011-08-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Snabba svängningar här nu, men...

Vad hade Sigge Cedergren för bil?
En Saab enligt Mikael Ölander i Expressen den 25 Maj, 2006.

"de precis parkerat sin Saab på Luntmakargatan. Klockan var cirka 23.45. Han hörde sirener och förstod att något hänt men visste inte vad. Medan Sigge Cedergren låste bilen gick hans sällskap före till hans bostad på Tegnérgatan"
Citera
2011-08-25, 19:56
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellström
En Saab enligt Mikael Ölander i Expressen den 25 Maj, 2006.

"de precis parkerat sin Saab på Luntmakargatan. Klockan var cirka 23.45. Han hörde sirener och förstod att något hänt men visste inte vad. Medan Sigge Cedergren låste bilen gick hans sällskap före till hans bostad på Tegnérgatan"

ok...tack. (hade hoppats på en vit Mercedez)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in