Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-23, 20:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att de inte fäste sig vid GM är inte konstigt. Sannolikt vände sig GM mot skyltfönstret när de passerade (IM tillfrågades inte om den saken). Det var en av fördelarna med den västra sidan. Där fanns skyltfönster att titta i om någon gick förbi.

Jag menade "en av fördelarna med den östra sidan".

Om någon kan skilja på dem.

Det verkar inte så.
Citera
2025-08-23, 20:52
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Han visste uppenbarligen för mycket…

Att Heine Hüman dog av hjärtfel 2006 förklarar varför han dog vid 55 års ålder. Var han behandlad eller opererad för hjärtfel tidigare? Det kanske kan bekräftas. Johan kan ha varit en tre år yngre bror som aldrig bodde i Sverige. Det kanske också kan bekräftas. Bara en tanke.
Citera
2025-08-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ja, en sak.

Varför du upprepar dig utan att läsa först.

Att IM kan ha sett GM i tre minuter står utom rimligt tvivel.

Om han såg honom i tre minuter (redan när sällskapet passerade norrut) kan en vittnespsykolog bedöma.

Du har aldrig tänkt tanken att det kan ha varit två olika personer han observerade?
Citera
2025-08-24, 04:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du har aldrig tänkt tanken att det kan ha varit två olika personer han observerade?

Kul att Engström var orsaken till den galnaste idén i utredningens 34-åriga historia (konkurrensen är hård).

Nykomlingen gida skriver på Flashback den 12 december 2017:

"Jag fantiserar och spånar förstås, men vad ska man annars göra? ... Om mördaren istället backat in i skuggorna och försvunnit samtidigt som Engström äntrar scenen, så kan han blivit förväxlad med GM. Det kanske var Engström som sprang Tunnelgatan upp."

Först tror gida att Engström förväxlades med GM.

Två dagar senare har idén "mognat" i gidas huvud:

"Om bankomaten låg där vi hela tiden antagit, på Sveavägen 42, så håller jag det för högst sannolikt att mannen som IM observerat är AB. Det skulle i så fall innebära att hela mordutredningen vilar på ett gigantiskt missförstånd. Det tycks vara så."

Nu tror gida att AB förväxlades med GM.

Tror jag på den idén? Nej. Varför? Det har jag förklarat:

https://www.flashback.org/sp92673562
Citera
2025-08-24, 08:12
Medlem
Citat:
Att Heine Hüman dog av hjärtfel 2006 förklarar varför han dog vid 55 års ålder. Var han behandlad eller opererad för hjärtfel tidigare? Det kanske kan bekräftas. Johan kan ha varit en tre år yngre bror som aldrig bodde i Sverige. Det kanske också kan bekräftas. Bara en tanke.

Brodern Johan Leonard var årminstone skriven i Sverige 1990 och 2000.
2009 fick han ett patent i bl a Sydafrika; f:a Imison Ltd
2014 refererar den amerikanska "investigationsbyrån" James L Butt till "Johan Human, Sweden"
Citera
2025-08-24, 10:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, jag ser att han skrev 870328. Kuppövningen var alltså ca 28 mars 1986 och inte på mordkvällen. Bjarne Moelv hävdar att övningen var 28/2-1/3.

Håkan Ströms uppgift är trots det intressant. Han kan ju medvetet ha flyttat datumet för att undvika problem för polisen.

En del av WT-männen på Norrmalm mordveckan o mordkvällen skulle kunna förklaras av denna övning. Bergrummet på Johannesgatan etc. Det var vanligt att man övade samband innan själva kuppövningen. T o m Södermalmspiketens närvaro kan förklaras eftersom piketerna normalt deltog vid kuppövningar.
Han kanske angav ett ungefärligt "ett år sedan" eller så använde han kuppövningen för att dämpa WT-diskussionen på Computext.
Citera
2025-08-24, 10:08
Medlem
Citat:
Kul att Engström var orsaken till den galnaste idén i utredningens 34-åriga historia (konkurrensen är hård).

Nykomlingen gida skriver på Flashback den 12 december 2017:

"Jag fantiserar och spånar förstås, men vad ska man annars göra? ... Om mördaren istället backat in i skuggorna och försvunnit samtidigt som Engström äntrar scenen, så kan han blivit förväxlad med GM. Det kanske var Engström som sprang Tunnelgatan upp."

Först tror gida att Engström förväxlades med GM.

Två dagar senare har idén "mognat" i gidas huvud:

"Om bankomaten låg där vi hela tiden antagit, på Sveavägen 42, så håller jag det för högst sannolikt att mannen som IM observerat är AB. Det skulle i så fall innebära att hela mordutredningen vilar på ett gigantiskt missförstånd. Det tycks vara så."

Nu tror gida att AB förväxlades med GM.

Tror jag på den idén? Nej. Varför? Det har jag förklarat:

https://www.flashback.org/sp92673562

Nja, jag frågade inte om du tror på idén, men om du tänkt tanken.

Om man lyssnar på IM i alla sammanhang så är han inte alltid så tvärsäker.

Det jag har problem med är att om GM väntat så länge så måste han ha varit synsk, då inte äns Palme visste att han skulle passera Dekorima några minuter senare.

Sen att ingen andra sett någon där precis innan mordet. Tänker då mest på Fauzzi.
Citera
2025-08-24, 10:15
Medlem
Har IM någongång yttrat sig om hur lång han uppfattade att GM var jämfört med Lisbeth?

Eftersom han kunde observera Lisbeth i stående position under längre tid än Olof finns ju möjligheten att hans minnesbild att GM var längre än Olof baseras på Lisbeths längd.

En GM som var 10-15 cm längre än Lisbeth skulle varit 173-178 cm lång vilket stämmer väl med ABs vittnesmål om att GM var lika lång som Olof (175 cm).
Citera
2025-08-24, 10:43
Medlem
Inge M får lämna sina upplysningar för första gången 860301.
Sammanfattningsvis i relevanta delar så säger han här att han observerat två personer som vandrat söderut på östra sidan trottoaren.
Efter denna observation så har han sett en man komma upp brevid dessa båda personer bakifrån.
Strax efter hör han två skott.
Beträffande mannens längd uppger IM att han varit längre än de två andra personerna.

Detta är de sammanhängsmässigt relevanta uppgifter som IM uppger i sitt första förhör.
Det står,svart på vitt,i E-107.

I klartext säger han således att han observerat makarna Palme promenera söderut,att han sett en man som kommit upp brevid dessa bakifrån och att han strax därefter hört två skott.Han har sett mannen fly och denne har varit längre än makarna Palme.
Senast redigerad av Lookalike 2025-08-24 kl. 10:46.
Citera
2025-08-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inge M får lämna sina upplysningar för första gången 860301.
Sammanfattningsvis i relevanta delar så säger han här att han observerat två personer som vandrat söderut på östra sidan trottoaren.
Efter denna observation så har han sett en man komma upp brevid dessa båda personer bakifrån.
Strax efter hör han två skott.
Beträffande mannens längd uppger IM att han varit längre än de två andra personerna.

Detta är de sammanhängsmässigt relevanta uppgifter som IM uppger i sitt första förhör.
Det står,svart på vitt,i E-107.

I klartext säger han således att han observerat makarna Palme promenera söderut,att han sett en man som kommit upp brevid dessa bakifrån och att han strax därefter hört två skott.Han har sett mannen fly och denne har varit längre än makarna Palme.

Ja detta är hans uppfattning. Frågan är hur han kommit fram till den.

Är hans uppfattning att Lisbeth och Olof är lika långa? Säger han nånting om det någonstans?
Citera
2025-08-24, 13:30
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Brodern Johan Leonard var årminstone skriven i Sverige 1990 och 2000.
2009 fick han ett patent i bl a Sydafrika; f:a Imison Ltd
2014 refererar den amerikanska "investigationsbyrån" James L Butt till "Johan Human, Sweden"

Att Heine Hüman hade en tre år yngre släkting i Sverige (om de var bröder vet jag inte) som patenterade nya metoder för brödtillverkning är kanske inte intressant (om man inte är bagare).

Vad man kan läsa om Heine Hüman på sidan 452 - 455 i granskningskommissionens rapport (där hans kontakter med Säpo i april 1986 och maj 1988 och med ANC och den svenska ambassaden i Zimbabwe i december 1989 beskrivs ganska ingående) gör honom knappast intressant som delaktig i mordet på Palme.

Kanske som uppgiftslämnare. Om uppgifterna som Hüman lämnade till Säpo 1986 och 1988 och ANC 1989 var sanna. Att han sex dagar före mordet på Olof Palme i Stockholm 1986 och tre dagar före mordet på ANC-representanten Dulcie September i Paris 1988 (som fick mycket uppmärksamhet i massmedia 1988) fick "ett anonymt telefonsamtal med en förfrågan om han kunde erbjuda en sängplats åt en sydafrikansk medborgare" i villan i Björklinge två mil norr om Uppsala (200 mil från Paris). Frågan är om uppgifterna var sanna och hade med morden att göra. Det trodde inte granskningskommissionen.
Senast redigerad av Lebel 2025-08-24 kl. 13:35.
Citera
2025-08-24, 13:50
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja detta är hans uppfattning. Frågan är hur han kommit fram till den.

Är hans uppfattning att Lisbeth och Olof är lika långa? Säger han nånting om det någonstans?

Nej.

IM jämför inte GM:s längd med Lisbeths och säger inte att Olof och Lisbeth var lika långa (vilket de inte var).

IM jämför GM:s längd med Olofs. "Det var en lång kille. Han var, det är svårt att bestämma längden, säg att han var decimeter, 15 cm längre än mannen han sköt" (E107-B). Olof Palme var 175 cm lång (enligt obduktionsprotokollet). Enligt IM var GM 10 - 15 centimeter längre.

Förhören med IM har varit offentliga sedan rättegångarna mot Christer Pettersson 1989.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in