Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Nej.

IM jämför inte GM:s längd med Lisbeths och säger inte att Olof och Lisbeth var lika långa (vilket de inte var).

IM jämför GM:s längd med Olofs. "Det var en lång kille. Han var, det är svårt att bestämma längden, säg att han var decimeter, 15 cm längre än mannen han sköt" (E107-B). Olof Palme var 175 cm lång (enligt obduktionsprotokollet). Enligt IM var GM 10 - 15 centimeter längre.

Förhören med IM har varit offentliga sedan rättegångarna mot Christer Pettersson 1989.

Jo jag har läst förhören och vet att där står inget om detta. Men jag tänkte att han kanske sagt något i någon intervju till exempel.

Så slutsatsen är att vi inte vet hur lång IM uppfattade att GM var jämfört med Lisbeth? Eller hur lång han uppfattade att Lisbeth var jämfört med Olof?

Jag tycker det hade varit intressant att veta detta för att bedöma tillförlitligheten i IMs längduppskattning. IM har ju snurrat till det mesta i sitt vittnesmål så varför skulle längduppskattningen vara korrekt när det finns så många tvivel i övrigt.
Citera
2025-08-24, 14:31
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Nej.

IM jämför inte GM:s längd med Lisbeths och säger inte att Olof och Lisbeth var lika långa (vilket de inte var).

IM jämför GM:s längd med Olofs. "Det var en lång kille. Han var, det är svårt att bestämma längden, säg att han var decimeter, 15 cm längre än mannen han sköt" (E107-B). Olof Palme var 175 cm lång (enligt obduktionsprotokollet). Enligt IM var GM 10 - 15 centimeter längre.

Förhören med IM har varit offentliga sedan rättegångarna mot Christer Pettersson 1989.

Mördaren Löjtnant Lars Nilsson var 184cm lång.
Citera
2025-08-24, 14:46
Medlem
longlakes avatar
Tack! Jag luskar vidare, men har en annan ingång…
Fn mest intresserad av vart den blå VW Passaten tog i vägen?! Har man det ”yrket” som HH hade kan nog livet ta en oväntad vändning!
Vart fick du förresten hjärtfel ifrån?

Citat:
Att Heine Hüman dog av hjärtfel 2006 förklarar varför han dog vid 55 års ålder. Var han behandlad eller opererad för hjärtfel tidigare? Det kanske kan bekräftas. Johan kan ha varit en tre år yngre bror som aldrig bodde i Sverige. Det kanske också kan bekräftas. Bara en tanke.
Citera
2025-08-24, 16:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Tack! Jag luskar vidare, men har en annan ingång…
Fn mest intresserad av vart den blå VW Passaten tog i vägen?! Har man det ”yrket” som HH hade kan nog livet ta en oväntad vändning!
Vart fick du förresten hjärtfel ifrån?

Folk som dör i hjärtinfarkt har ofta behandlats och opererats för hjärtfel tidigare. Även han kanske. Om någon vill bekräfta.

Klippo skrev hjärtinfarkt.

https://www.flashback.org/sp92766097

Det var obekant för mig.
Citera
2025-08-24, 17:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nja, jag frågade inte om du tror på idén, men om du tänkt tanken.

Om man lyssnar på IM i alla sammanhang så är han inte alltid så tvärsäker.

IM är ett uppriktigt vittne. Om han inte är säker säger han det. Han kunde få bättre frågor. Särskilt den 14 mars, men även den 8 april.

Citat:
Det jag har problem med är att om GM väntat så länge så måste han ha varit synsk, då inte äns Palme visste att han skulle passera Dekorima några minuter senare.

Om GM började vänta vid Dekorima före paret Palmes sidbyte vid Adolf Fredriks Kyrkogata hade krinsp Ingemar Krusell rätt i maj 1986.

I Polistidningen nummer 4 1986. Två alternativa GM väntade om paret Palme gick norrut eller västerut från Grand (kanske bara en). "Det mesta talar för att alternativa gärningsmän ingick i den korta planeringen. Den man som väntade utanför biografen Grand hade med all sannolikhet blivit banemannen om makarna Palme hade valt att promenera till närmaste tunnelbanestation (Station Rådmansgatan)."

Makarna Palme kunde även ha valt att promenera västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata till Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Då kan en tredje man ha väntat. Flera vittnen som såg samma föreställning som paret Palme gick västerut när de lämnade Grand.

Detta skrev Krusell i maj 1986. Senare trodde han på Lundin (ett falskt vittne som avslöjades 1994) och en ensam GM som följde efter från Grand till Dekorima. Holmér ville ha en ensam skytt (utsedd av PKK) som följde efter hela vägen från Grand.

Det måste ha varit så (enligt amatören Holmér). Annars var hela Sveavägen "nerlusad" av skyttar (säger Holmér till DN-journalisten Ann-Marie Åsheden på "Holmérbanden" i P3 Dokumentär 2022). Det räckte med tre. Fallet var lättare att hantera (juridiskt) om det bara var en.

Man kan kalla dem Dekorimamannen (mannen som väntade vid färghandeln Dekorima vid Tunnelgatan), Sandinmannen (mannen som väntade vid Sandins möbelaffär vid Grand och kan ha skjutit Palme vid nordvästra eller sydvästra hörnet av Adolf Fredriks kyrkogård) och Veneziamannen (mannen som kan ha väntat vid restaurang Venezia på Sveavägen 53 och flytt västerut uppför trappan som var kortare och närmare än trappan vid Tunnelgatan). En gissning är att 60 % av biobesökarna gick norrut, 30 % söderut och 10 % västerut (författaren Gunnar Wall har nog komplett statistik).

Återstår att förklara varför den södra skytten (GM) i en liten resurssvag grupp (en resursstark grupp hade gjort på ett annat sätt) valde att vänta på den östra sidan av Sveavägen när Palme fortfarande gick på den västra sidan. Den västra sidan var hopplös av flera skäl. Den östra var avsevärt bättre (för GM). Närmare flyktvägen, ingen bankomat på hörnet, mindre folk och skyltfönster att titta i om någon gick förbi.

Folk med lokalkännedom kunde förmoda att paret Palme ville undvika Stockholms värsta rövarställe (Monte Carlo på Sveavägen 21 på den västra sidan), som Mårten Palme nämnde när han förhördes 1988 (T2-E). I värsta fall kunde GM byta sida (om paret Palme mot förmodan närmade sig Tunnelgatan på den västra sidan av Sveavägen) och återvända. Det var mindre riskabelt än att vänta på den västra sidan och fly västerut på Tunnelgatan (nuvarande Olof Palmes gata).

Om GM började vänta efter paret Palmes sidbyte vid Adolf Fredriks Kyrkogata kan GM ha varit ensam (utan att vara synsk). GM kan ha fortsatt på den västra sidan av Sveavägen, korsat gatan i närheten av reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntat en kort stund (som framgår av gärningsbeskrivningen 1989 och Thomas Kangers bok 1987).

Att IM höll Dekorima under uppsikt i drygt tre minuter är inget bevis att IM såg GM lika länge (även om IM trodde att han såg GM lika länge).

Tidsförloppet utgår från att IM hade rätt. Så måste inte vara fallet.

IM iakttog GM vid Dekorimas ingång när sällskapet (som med all sannolikhet var AB:s sällskap) passerade norrut. Även 15 sekunder tidigare. Enligt IM. Drygt tre minuter före skotten (att IM säger 10 - 15 sekunder 1986 och 3 - 4 minuter 1987 beror på att IM får fel frågor 1986 och förväxlar paret Palme och familjen Schaeffer som båda gick söderut). Den iakttagelsen (att IM iakttog GM vid Dekorimas ingång redan när AB:s sällskap passerade norrut) kan vara fel. Även om IM såg AB:s sällskap passera norrut (mer än tre minuter före skotten) och såg familjen Schaeffer passera söderut (mer än två minuter före skotten). IM kan ha upptäckt GM senare. Även om IM höll Dekorima under uppsikt i drygt tre minuter. Det kan en vittnespsykolog bedöma.

Den som påstår att Krusell hade fel 1986 och att GM var ensam måste förklara IM:s vittnesuppgifter på ett trovärdigt sätt. Inte med lösryckta citat.

Citat:
Sen att ingen andra sett någon där precis innan mordet. Tänker då mest på Fauzzi.

Förklarat i tidigare inlägg.
Senast redigerad av Lebel 2025-08-24 kl. 17:53.
Citera
2025-08-24, 17:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag svarar igen. Eftersom vissa inte kan läsa och höra. Eller låtsas att de inte kan läsa och höra.

Fel. Delsborn uppgav att GM hade ryggen mot husfasaden och att paret Palme hade ryggen mot Delsborn. Inte att paret Palme och GM stod vända mot varandra. Att paret Palme och GM stod och pratade med varandra var ett fel i referatet av mordnattens förhör.

Delsborn korrigerade felet dagen efter mordet. Två gånger. Dagens Eko: "Jag observerade på vänster kant att tre personer står. Om dom sedan pratade eller vad dom gör det uppfattade jag inte, men jag ser att det står tre personer där i alla fall." Aktuellt: "Jag tittade på vänster kant och observerade att det stod tre människor. Om dom sedan pratade eller om dom bara hamnade där av en ren slump det vet jag inte."

Fel. AB fick intrycket att GM höjde höger arm. Det gjorde han som bekant. När han sköt. Fyra vittnen såg att GM höll vapnet i höger hand (IM, AD, ACH och CL). Inget vittne (inte heller AB) såg att GM höll vapnet i vänster hand. AB såg inte vapnet. Han såg inte heller vad GM gjorde med vänster hand. AB visste inte (och medgav att han inte visste) om GM placerade höger hand på Olof Palmes högra axel. AB såg inte GM göra så. Det var inte AB:s uppfattning att GM gjorde så. AB hade en tanke att GM kunde ha gjort så.

Du skriver här att GM står med ryggen mot Dekorima och paret Palme med ryggen mot Sveavägen(Delsborn), men påstår att jag har fel när jag skriver att de står "vända mot varandra"?!
Vad är felet?

Och gällande AB så verkar du uppenbarligen inte ha läst eller än mindre förstått:
"Björkman säger vidare spontant att han i sin egen fantasi runt detta förhållande har helt enkelt dragit slutsatsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand under tiden som han hållit den högra runt axlarna på honom."
Vad är felet?

Av ditt övriga inlägg att döma verkar du haka upp dig på detta med samtal, då du även nämner AB.
Själv är jag av uppfattningen att GM aldrig hade något samtal med paret Palme, så det behöver du inte försöka tjafsa om.
Citera
2025-08-24, 18:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du skriver här att GM står med ryggen mot Dekorima och paret Palme med ryggen mot Sveavägen(Delsborn), men påstår att jag har fel när jag skriver att de står "vända mot varandra"?!
Vad är felet?

Jag är glad att du frågar. Du kan säkert läsa och höra.

Delsborn gör första sin iakttagelse när paret Palme just har passerat GM och han går ifatt dem bakifrån (sedan kollar Delsborn trafikljuset igen). Då ser Delsborn (från sin position) paret Palmes ryggar (snett bakifrån), medan GM för ett kort ögonblick har ryggen mot Dekorimas skyltfönster.

Citat:
Och gällande AB så verkar du uppenbarligen inte ha läst eller än mindre förstått:
"Björkman säger vidare spontant att han i sin egen fantasi runt detta förhållande har helt enkelt dragit slutsatsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand under tiden som han hållit den högra runt axlarna på honom."
Vad är felet?

Att AB "i sin egen fantasi runt detta förhållande" tänkte att GM gjorde tvärtom. Höll höger hand på höger axel och vapnet i vänster hand. AB påstod inte att han såg detta. Han såg inte vapnet och vänster hand. Bara att GM höjde höger arm när han sköt. AB överraskades av skotten och hann inte göra en bättre iakttagelse än så.

Citat:
Av ditt övriga inlägg att döma verkar du haka upp dig på detta med samtal, då du även nämner AB.
Själv är jag av uppfattningen att GM aldrig hade något samtal med paret Palme, så det behöver du inte försöka tjafsa om.

Bra. Då är vi överens.
Citera
2025-08-24, 18:50
Medlem
longlakes avatar
Det enda jag vet om hans hälsa var att han brutit bägge benen, som rhodesisk fallskärmsjägare, och därför gick knackigt, dessutom hade en besynnerlig röst och gick lätt upp i falsett…

Citat:
Folk som dör i hjärtinfarkt har ofta behandlats och opererats för hjärtfel tidigare. Även han kanske. Om någon vill bekräfta.

Klippo skrev hjärtinfarkt.

https://www.flashback.org/sp92766097

Det var obekant för mig.
Citera
2025-08-24, 18:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag är glad att du frågar. Du kan säkert läsa och höra.

Delsborn gör första sin iakttagelse när paret Palme just har passerat GM och han går ifatt dem bakifrån (sedan kollar Delsborn trafikljuset igen). Då ser Delsborn (från sin position) paret Palmes ryggar (snett bakifrån), medan GM för ett kort ögonblick har ryggen mot Dekorimas skyltfönster.

Att AB "i sin egen fantasi runt detta förhållande" tänkte att GM gjorde tvärtom. Höll höger hand på höger axel och vapnet i vänster hand. AB påstod inte att han såg detta. Han såg inte vapnet och vänster hand. Bara att GM höjde höger arm när han sköt. AB överraskades av skotten och hann inte göra en bättre iakttagelse än så.

Bra. Då är vi överens.

Således inga fel från min sida... så jag förstår inte riktigt varför du rör till det.
Citera
2025-08-24, 19:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Således inga fel från min sida... så jag förstår inte riktigt varför du rör till det.

Du skrev:

Citat:
Ja, det är IM's uppfattning.

Delsborn att paret Palme stod vända mot GM och samtalade...
AB uppfattade GM som vänsterhänt...
Holmgren att paret Palme var vända norrut...

Uppfattningar som inte nödvändigtvis behöver vara korrekta.

Inga fel från din sida.

Du nämnde tre vittnen som missuppfattades av några journalister på 90-talet.

Jag nämnde hur och varför Delsborn och AB missuppfattades.

I ett tidigare inlägg nämnde jag hur och varför Holmgren missuppfattades.
Citera
2025-08-24, 19:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du skrev:

Inga fel från din sida.

Då kan man ju fråga sig varför du upprepat kommenterat mina inlägg och skrivit "fel"?
Men gott, då kan vi gå vidare..
Citera
2025-08-24, 19:33
Medlem
Citat:
Du skrev:

Inga fel från din sida.

När menar du att GM anländer till mordplatsen ?

Bär han rock enligt dig ?
Spekulera gärna fritt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in