Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-31, 10:05
Medlem
Samtal per telefon mellan Bertil Wedin och Krinsp Thure Nässen
19961002 HBB 4248-A

https://drive.google.com/file/d/1BlVCltMtYbX1XkulzjbFMtLEYIV_12WC/view
Citera
2025-05-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
19961002 HBB 4248-A

" Den 13 mars, mindre än två veckor efter mordet, blev jag uppringd av Jan Mosander vid Sveriges Television, som undrade om jag hade någon idé om varför och av vem Palme hade mördats. Då hade jag ännu inget uppslag. Mosander bad mig kontakta honom, om jag fick något tips eller någon ledtråd. Jag svarade att jag i så fall skulle lämna min information till ansvariga svenska myndigheter.

När, enligt nyhetsförmedlingen, den svenska statsmakten hade bett den internationella allmänheten om frivillig hjälp med mordfallet, startade jag med egna medel och på obetald tid en egen undersökning."

https://www.contra.nu/contra-articles/den-censurerade-cypernundersokningen-om-palmemordet/
Citera
2025-06-02, 02:46
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
19961002 HBB 4248-A

Väldigt intressant "samtal". Även om det är helt intetsägande.

Det intressanta är ju Nässéns undfallenhet och att Wedin styr samtalet. Eftersom samtalet skedde 1996 så antar jag att man ville fråga honom om utpekandet av honom från de sydafrikanska agenterna. Men istället styr Wedin in samtalet på hans försök att förse polisen med sina egna teorier.

Nässén ställer inte en enda kritisk fråga och tar tillbaka att det är ett förhör när Wedin ryter till.

Finns det något uppföljande samtal/förhör? Ringde han tillbaka på fredagen?

Vad jag vet så har svensk polis aldrig lyckats förhöra Wedin face to face. I alla fall inte i Sverige. Till och med KP gjorde något försök utan att lyckas. Jag kanske minns fel eller missat något, men jag har bara sett telefonsamtal med Wedin.

Även om Wedin är död nu, så skulle jag vilja att polisen ställde en fråga till hans fru nu om att få ta del av hans papper och dokument. Och att på nytt fråga hans fru om han verkligen hade alibi för natten då Palme mördades. Och fråga henne lite mer om vad han verkligen höll på med på Cypern, hur han försörjde sig, varför de flyttade dit (några månader innan mordet), etc.
Citera
2025-06-02, 03:08
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, i just det här fallet handlade det ju bara om en helt vanlig (och dessutom känd) privatspanare och konspirationsteoretiker som trasslade in sig i sina egna fantasier. På vilket sätt menar du att det här skulle vara intressant? Lite annorlunda förhåller det sig kanske med det besläktade "Svenska Dagbladets scenario", där det mycket väl skulle kunna handla om ett försök av mördaren själv att leda in polisen på villospår.

Nej, det är väl fel beskrivet.
En privatspanare lyckades lura till sig ett möte med Sydafrikanska säkerhetstjänsten som skulle handla om att diskutera de uppgifter de hade om Palmemordet, och om jag minns rätt kom man överens om att Sverige skulle kunna erbjuda amnesti mot att ta emot uppgifterna.

När privatspanaren senare avslöjade att han inte var en officiell representant från svenska myndigheter men kunde erbjuda kontakt med rätt sorts myndigheter så backade både sydafrikanska och svenska myndigheter ur, och det blev väl aldrig ett möte. Dels för att Sverige inte kunde erbjuda amnesti.

Hela den här händelsen finns ju beskriven väldigt väl i Stocklassas dokumentärserie i fyra delar som jag glömt namnet på. Har för mig händelsen beskrivs rätt utförligt i sista delen. För mig framstod det som att Sydafrikanska säkerhetstjänsten bekräftade att de hade uppgifter om mordet. Uppgifter som svenska myndigheter inte har tagit del av.
Citera
2025-06-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Väldigt intressant "samtal". Även om det är helt intetsägande.

Det intressanta är ju Nässéns undfallenhet och att Wedin styr samtalet. Eftersom samtalet skedde 1996 så antar jag att man ville fråga honom om utpekandet av honom från de sydafrikanska agenterna. Men istället styr Wedin in samtalet på hans försök att förse polisen med sina egna teorier.

Nässén ställer inte en enda kritisk fråga och tar tillbaka att det är ett förhör när Wedin ryter till.

Finns det något uppföljande samtal/förhör? Ringde han tillbaka på fredagen?

Vad jag vet så har svensk polis aldrig lyckats förhöra Wedin face to face. I alla fall inte i Sverige. Till och med KP gjorde något försök utan att lyckas. Jag kanske minns fel eller missat något, men jag har bara sett telefonsamtal med Wedin.

Även om Wedin är död nu, så skulle jag vilja att polisen ställde en fråga till hans fru nu om att få ta del av hans papper och dokument. Och att på nytt fråga hans fru om han verkligen hade alibi för natten då Palme mördades. Och fråga henne lite mer om vad han verkligen höll på med på Cypern, hur han försörjde sig, varför de flyttade dit (några månader innan mordet), etc.

Om du har tid och lust kan du söka på Bertil Wedin i Palmemordsarkivet.se , det finns en del upplagt där.
Senast redigerad av Sumer 2025-06-02 kl. 08:00.
Citera
2025-06-02, 17:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Är det möjligen en Zastava M83 som Miro Baresic poserar med här: https://www.kalelargainfo.hr/heroje-ne-zaboravljamo-prije-28-godina-ubijen-je-domoljub-miro-baresic/

Zastava M83: https://www.reddit.com/r/zastavaarms101/comments/x99p8m/hey_everyone_i_got_this_zastava_m83_357_magnum/?tl=sv

Inte för att jag direkt tror det är Palmevapnet som Miro poserar med men för att försöka pin pointa i vilka kretsar sådana revolvrar kan ha florerat.

Flyttar från Skandiamannentråden.

Bilden erbjuder nog inte möjlighet att säga så mycket om saken.

En omständighet som gör den jugoslaviska revolvern Zastava M83 .357 en aning intressant är att det påstås att den är konstruerad med bland annat Smith&Wesson som förlaga (https://www.imfdb.org/wiki/Zastava_M83). När M83:s bomdata tycks vara okänd blir det därmed inte helt osannolikt att pipan har samma konfiguration som S&W:s Magnumrevolvrar.

Ett jugoslaviskt vapen med sådan potential menar jag blir intressant i relation till den vapensmugglande jugoslaven Mirko V som är mycket intressant i ärendet MOP av andra skäl.

En annan revolver med okänd bomdata som är intressaant i relation till Mirko V är en revolver .357 av det tyska udda och ovanliga fabrikatet Herbert Schmidt. Han har tidigare skjutit en person på Avenyn i Göteborg med en revolver i annan kaliber av samma fabrikat.
Citera
2025-06-03, 07:32
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Flyttar från Skandiamannentråden.

Bilden erbjuder nog inte möjlighet att säga så mycket om saken.

En omständighet som gör den jugoslaviska revolvern Zastava M83 .357 en aning intressant är att det påstås att den är konstruerad med bland annat Smith&Wesson som förlaga (https://www.imfdb.org/wiki/Zastava_M83). När M83:s bomdata tycks vara okänd blir det därmed inte helt osannolikt att pipan har samma konfiguration som S&W:s Magnumrevolvrar.

Ett jugoslaviskt vapen med sådan potential menar jag blir intressant i relation till den vapensmugglande jugoslaven Mirko V som är mycket intressant i ärendet MOP av andra skäl.

En annan revolver med okänd bomdata som är intressaant i relation till Mirko V är en revolver .357 av det tyska udda och ovanliga fabrikatet Herbert Schmidt. Han har tidigare skjutit en person på Avenyn i Göteborg med en revolver i annan kaliber av samma fabrikat.

Var det från Tyskland till Sverige som Mirko smugglade vapen? Någon som smugglade vapen blir också intressant utifrån det där med ammunitionen, tänker jag. Tänker mig att lager av ammunition som var svårsåld på den legala marknaden så att säga ”dumpades” över till den illegala marknaden. Vet inte om det var här eller på något vapenforum jag läste att man på kontinenten fortfarande hittar osålda lager av Winchester Metal Piercing.
Citera
2025-06-03, 12:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Var det från Tyskland till Sverige som Mirko smugglade vapen? Någon som smugglade vapen blir också intressant utifrån det där med ammunitionen, tänker jag. Tänker mig att lager av ammunition som var svårsåld på den legala marknaden så att säga ”dumpades” över till den illegala marknaden. Vet inte om det var här eller på något vapenforum jag läste att man på kontinenten fortfarande hittar osålda lager av Winchester Metal Piercing.

Jag vet inte vad det är för vapensmuggling han ska ha ägnat sig åt. På sjuttiotalet smugglar hans kompanjon in gasdrivna pistoler från Tyskland när de två reser gemensamt.

Från 1984 börjar han att åka en del mellan Sverige och Jugoslavien.

Angående ammunitionen. Vet inte vad det fanns för lager, men produkten omsattes långsamt och hade väl ingen marknad i Europa egentligen. Produkten var sedan länge obsolet när man försökte att lansera den inom sportskyttet, men den blev ofta liggande på hyllan. I Sverige fanns den kvar i handeln 1986 trots att den inte tillverkats sedan 1982. PU köpte 10 000 patroner som fanns i ett tyskt beredskapslager att ha till provskjutningar. Det sägs att ammunitionen hade viss spridning Schweiz.

Om ammunitionen saknade avsättning och hamnade på illegala marknaden i Europa så borde det avspeglats i förekomst i brottsliga sammanhang. Finns inte så mycket som tyder på det. I de kända fall som finns i Sverige så har ammunitionen sitt ursprung hos sportskyttar.
Citera
2025-06-03, 13:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om ammunitionen saknade avsättning och hamnade på illegala marknaden i Europa så borde det avspeglats i förekomst i brottsliga sammanhang. Finns inte så mycket som tyder på det. I de kända fall som finns i Sverige så har ammunitionen sitt ursprung hos sportskyttar.

Sedan finns det väl också vissa indirekta indikationer på att de faktiska mordkulorna fanns på plats i Sverige sedan 1970-talet och alltså inte förts in från utlandet enkom för ett attentat.

Jag tänker då på detta inlägg:

(FB) Tråden om Christer Andersson

Metal Piercing torde ha varit obsolet under de aktuella tidsramarna och mest förekommit som skoj-ammunition på skytteklubbar?

Även om man inte kan säga något säkert verkar det alltså ändå finnas vissa indikationer på att de faktiska mordkulorna har sitt ursprung i svenskt sportskytte och funnits på plats i landet sedan flera år före 1986?
Citera
2025-06-03, 13:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad det är för vapensmuggling han ska ha ägnat sig åt. På sjuttiotalet smugglar hans kompanjon in gasdrivna pistoler från Tyskland när de två reser gemensamt.

Angående ammunitionen. Vet inte vad det fanns för lager, men produkten omsattes långsamt och hade väl ingen marknad i Europa egentligen. Produkten var sedan länge obsolet när man försökte att lansera den inom sportskyttet, men den blev ofta liggande på hyllan. I Sverige fanns den kvar i handeln 1986 trots att den inte tillverkats sedan 1982. PU köpte 10 000 patroner som fanns i ett tyskt beredskapslager att ha till provskjutningar. Det sägs att ammunitionen hade viss spridning Schweiz.

Vad jag läste om Mirko så var det huvudsakligen från Danmark han tog in vapen.
Citera
2025-06-03, 14:05
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Sedan finns det väl också vissa indirekta indikationer på att de faktiska mordkulorna fanns på plats i Sverige sedan 1970-talet och alltså inte förts in från utlandet enkom för ett attentat.

Metal Piercing torde ha varit obsolet under de aktuella tidsramarna och mest förekommit som skoj-ammunition på skytteklubbar?

Även om man inte kan säga något säkert verkar det alltså ändå finnas vissa indikationer på att de faktiska mordkulorna har sitt ursprung i svenskt sportskytte och funnits på plats i landet sedan flera år före 1986?

Tack boys, ni är guld i Palme-trådarna!
Citera
2025-06-03, 15:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Det finns fler skäl till att det är sannolikt att kulorna är tillverkade vid mitten-slutet av sjuttiotalet.

Jag vet inte om man vågar sluta sig till att mordkulorna och Mockfjärdskulorna härrör från samma tillverkning och importparti, men det är knappast osannolikt. Samtliga mätta Mockfjärdskulor sammanfaller i blyisotopprofil med mordkulorna. Jag vet inte hur pass tokigt det vore om mordkulornas överensstämmelse i denna grad med kulor inköpta i riket var slumpmässigt.

Var än GM införskaffat kulorna så torde det knappast skett i mordets närtid. Produkten är ju vid tiden utrangerad, även om det går att hitta dammiga askar längst in på butikshyllor här och där.

Det som mest tydligt talar för att ingen införskaffat och fört in ammunitionen inför mordet är att det är ett rakt igenom bisarrt val för ändamålet.

Är produkten införskaffad i riket är det mest sannolika att man kommit över den via sportskyttet på något sätt. Det är där ammunitionen finns och den som återfinns annorstädes har sitt ursprung där.

Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Vad jag läste om Mirko så var det huvudsakligen från Danmark han tog in vapen.

Han påstår att han åkte till Köpenhamn och införskaffade den revolver som han använde vid avrättningsförsöket på Avenyn. Hot och utpressning ska ha pressats honom till att i panik beväpna sig. Jag misstror dessa uppgifter. Det vapensmuggleri GrK nämner var nog av annat slag oavsett. Och liknade nog mer smugglingen på sjuttiotalet då ett större parti förs in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in