Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Sedan finns det väl också vissa indirekta indikationer på att de faktiska mordkulorna fanns på plats i Sverige sedan 1970-talet och alltså inte förts in från utlandet enkom för ett attentat.
Jag tänker då på detta inlägg:
(FB) Tråden om Christer Andersson
Metal Piercing torde ha varit obsolet under de aktuella tidsramarna och mest förekommit som skoj-ammunition på skytteklubbar?
Även om man inte kan säga något säkert verkar det alltså ändå finnas vissa indikationer på att de faktiska mordkulorna har sitt ursprung i svenskt sportskytte och funnits på plats i landet sedan flera år före 1986?
Det finns fler skäl till att det är sannolikt att kulorna är tillverkade vid mitten-slutet av sjuttiotalet.
Jag vet inte om man vågar sluta sig till att mordkulorna och Mockfjärdskulorna härrör från samma tillverkning och importparti, men det är knappast osannolikt. Samtliga mätta Mockfjärdskulor sammanfaller i blyisotopprofil med mordkulorna. Jag vet inte hur pass tokigt det vore om mordkulornas överensstämmelse i denna grad med kulor inköpta i riket var slumpmässigt.
Var än GM införskaffat kulorna så torde det knappast skett i mordets närtid. Produkten är ju vid tiden utrangerad, även om det går att hitta dammiga askar längst in på butikshyllor här och där.
Det som mest tydligt talar för att ingen införskaffat och fört in ammunitionen inför mordet är att det är ett rakt igenom bisarrt val för ändamålet.
Är produkten införskaffad i riket är det mest sannolika att man kommit över den via sportskyttet på något sätt. Det är där ammunitionen finns och den som återfinns annorstädes har sitt ursprung där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shabrak
Vad jag läste om Mirko så var det huvudsakligen från Danmark han tog in vapen.
Han påstår att han åkte till Köpenhamn och införskaffade den revolver som han använde vid avrättningsförsöket på Avenyn. Hot och utpressning ska ha pressats honom till att i panik beväpna sig. Jag misstror dessa uppgifter. Det vapensmuggleri GrK nämner var nog av annat slag oavsett. Och liknade nog mer smugglingen på sjuttiotalet då ett större parti förs in.