Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det kan vara en av kvinnorna som berättat för UL i uppslag EAD-83-2-A om mannen som hjälpt till med återupplivningsförsök. Det tror jag också. Och om det inte är det så kan någon av dem kanske ändå ha förslag på vem UL i uppslaget kan ha varit.
Och jag tror mig med ganska hög sannolikhet ha namnet på kvinnan i uppslag EAD-83-1.
Bad Lars Borgnäs ta kontakt med både med Mancini och kvinnan och höra vad de eventuellt hade att berätta om "den upphetsade gästen som kom med beskedet strax efter skotten" och "mannen som hjälpt till med återupplivningförsök". Borgnäs var positivt inställd till det först men sen blev det inte så mycket av det. Men Borgnäs sa att han försökt ringa kvinnan några gånger och även talat in meddelande på telefonsvararen men hon hörde aldrig av sig igen. Och sen så trodde han inte att Mancini hade mer att berätta så det blev inget av med det heller. Då provade jag och skicka ett brev till kvinnan och förklarade ärendet så tydligt som möjligt. Hon svarade inte på det heller.
Jag tror att det är rätt kvinna men att hon inte vill bli kontaktad om det. Och kanske har hon inget att berätta heller. Hade det varit fel så kunde hon åtminstone svarat och sagt att det är inte mig som ni söker.
Bra, HAARP. Tre UL (EAD83, EAD83-1 och EAD83-2) bör ha svaret på frågan om Stig Engström tittade in på Bohemia en kort stund 23.27 (i hopp om att finna poliserna där).
Mancini bör veta vem EAD83-2 är (sannolikt en anställd).
"[Maskat] hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt."
Om inte Paul Johansson skriver som en kratta var det
"två kvinnor" som berättade
"att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt".
Även om de inte berättade för Paul Johansson den 15 och 21 april att
"mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt" måste det ha varit EAD83 och EAD83-1 som såg den mannen. På Bohemia finns inget annat sällskap med två kvinnor än EAD83 och EAD83-1 (så vitt man vet).
Paul Johansson trodde att UL syftade på Stefan Glantz och antecknade E9979-3 (Glantz) i sidfoten i EAD83-2-A.
Övriga kända gäster är L1821 (skådespelerskan Ami Rolder), L1821-1 (hennes pojkvän Göran Åslund), EAD7006 (Borgnäskvinnan), EAD7006-1 (Svenska Dagbladets 22-åriga medarbetare Ritva Rönnberg) och EAD7006-2 (deras väninna). Samt Göran Berntsson och hans sällskap i Rapport kl 4.00. Cigarettköparen i EAD3785 verkar ointressant. Per Friberg och hans två kamrater (som lämnade Bohemia 23.17 eller 23.18 och besökte Johannes kyrka) verkar också ointressanta (EAD2236/EAD19127).
Vad som kanske är Berntssons sällskap beskrivs av Ami Rolder. Ström förhörde Ami den 27 april (L1821-C). Nu är Ström på hugget. Ström fattar att ingen har frågat Ami (som hördes
tre gånger tidigare av Stefan Johansson, Jan Stålhamre och Erik Skoglund!) om hon och Göran gick på den västra eller östra sidan av Sveavägen(!) Sanslöst. Ami minns inte så bra. Göran minns bättre. Enligt Göran gick de på den västra sidan av Sveavägen till Tunnelgatan. Ström noterar följande om Bohemias gäster:
"På restaurang Bohemia satt de i bardelen [EAD83 och EAD83-1 som bara tog varsitt glas vin satt kanske också i bardelen]. Vid bordet intill satt 1 engelsman, 1 svensk kille samt en yngre flicka. Männen var i 25-årsåldern samt blonda. Flickan var yngre. När de suttit ett kort ögonblick reste sig den svenska killen upp och var borta ca 10 minuter. När han återkom försvann engelsmannen, dock en kortare stund. Ammie Rolder och Göran Åslund lämnade Bohemia klockan 00.40."
Kanske Göran Berntssons sällskap (även om Göran knappast kan beskrivas som blond). Om de förhördes är för mig obekant.
Planritningen
EAD83, EAD83-1, L1821-1 (Ami Rolders pojkvän Göran Åslund) och EAD7006-1 (Ritva Rönnberg) lämnade inga (läsbara) beskrivningar av okända gäster. EAD83 och EAD83-1 nämnde bara att L1821 (Ami Rolder) och L1821-1 (Göran Åslund) kom in på Bohemia strax efter dem (
"någon eller några minuter före 23.20") och att
"en journalist från Sveriges Radio" (Ritva Rönnberg som arbetade på Svenska Dagbladet och inte Sveriges Radio) som EAD83-1
"känner något" kom in
"strax efter 24" för att ringa.
EAD7006 (Borgnäskvinnan) och EAD7006-2 (väninnan) nämner ett par (svenskar i 40-45-årsåldern enligt EAD7006-2) och (mer än 30 år senare i EAD7006-B-C-D) mannen som
"tog plats vid ett bord utan att ta av sig ytterkläderna". Det verkar som EAD7006 (Borgnäskvinnan) och EAD7006-2 syftar på samma par (1988) och att mannen som beskrivs i EAD7006-B-C-D (2019) är mannen i paret. Inte Stig Engström.