Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är ju klart åt det hållet uppgifterna lutar.

Det är faktiskt en väldigt viktig detalj

För det tyder på att GM inte är den efterföljande mannen ca 100m ifrån brottsplatsen

Då har vi kvar att GM måste hamna på trottoaren ca 30 sek innan skotten

Det finns bara 1 känd från materialet som faktiskt kan plötsligt dyka upp på trottoaren utan att vara "Tensonmannen "
Citera
2025-08-09, 14:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan du inte sluta att blanda fakta med dina värderingar och slutsatser i löpande text som inte leder till att du konkret beskriver vem du misstänker vara gärningsman/män (skytt/skyttar) och eventuella anstiftare.

Det enda du gör är att deskreditera olika uppgiftslämnare som lämnar uppgifter som inte passar dig. Det är lite, hmm inte så lite, övermaga eller med andra ord härskarteknik.

Observera att jag inte underkänner din förmåga att argumentera snarare tvärtom. Men du förstår säkert också att den tiden kommer då debattörer söker sig till andra plattformar där dialogen inte kidnappas och två eller flersidigt meningsutbyte respekteras.

Var uppriktig och ärlig och beskriv ditt scenario och EN, inte flera alternativa, gärningsbeskrivning med valfri startpunkt, (Västerlånggatan 31, Gamla stans tb-station, Grand, Sveavägen eller mordplatsen). Det skulle jag uppskatta.

Edit: Mordet kan lösas om polis och åklagarmyndigheten avhemligar alla lämnade spaningsuppslag och slutar maskera avgörande uppgifter som klargör händelser och personers förehavanden före och efter mordet och på mordplatsen.

Jag fick ganska många frågor.

Så jag skrev ganska många inlägg (fler än jag räknade med).

Jag kommer att skriva några till.

Mer kan avhemligas. Det har du rätt i. Utan att vålla "skada och men" (som lagen säger) för oskyldiga personer.
Citera
2025-08-09, 14:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Thord Axelssons fem minuter korta besök i Carl-Gustaf Östlings lägenhet på morddagens eftermiddag gällde Stockholmspolisens livvakter och deras beväpning (Östling var tidigare rikspolisstyrelsens vapenexpert och skjutinstruktör vid tiden för mordet).

Axelsson var skjutinstruktör för Stockholmspolisens livvakter (inte Säpos). Även för Dan Andersson och Göran Sund (som skjutsade Lisbeth och Mårten från Sabbatsberg och syns på Expresens välkända foto). Axelsson hade inget med Palmes livvakter att göra. De kom från Säpo. Senare började Axelsson hos Säpo.

Förhöret med Thord Axelsson är nästan omaskat och finns här.

Norbert Kröchers fru Gabrielle syns i dörren till planet i del 2 av "Terror på ambassaden" (vid 4:08). Hon kunde skjuta folk lika lätt som du tar en kaka (som David Yallop skrev i boken om Carlos Schakalen). Bilderna är från attacken mot OPEC-mötet i Wien 1975. Gabrielle kom till Sverige i december 1972 (tillsammans med Kröcher). Efter kort tid i Sverige återvände hon till Västtyskland och skilde sig från Kröcher. Dog i cancer 1995.

Det fetade - aha! Jag visste att Thord Axelsson samarbetade med Stockholmspolisens skjutinstruktörer när livvakterna skulle utbildas på Sig Sauer. Vad jag inte visste var att Thord A arbetade vid Stockholmspolisens livvaktsstyrka och inte på Säpo vid tiden för mordet. Tack för den!

Kröcher och hans fru verkar ha varit trivsamma typer.
Citera
2025-08-09, 15:07
Medlem
Citat:
Jag fick ganska många frågor.

Så jag skrev ganska många inlägg (fler än jag räknade med).

Jag kommer att skriva några till.

Mer kan avhemligas. Det har du rätt i. Utan att vålla "skada och men" (som lagen säger) för oskyldiga personer.

Det räcker inte med "mer", allt skall avhemligas.

Sedvanlig sekretessgranskning skall iakttas, sen är det en fråga om myndigheter skyddar personer som har haft direkt eller indirekt samröre med de som anstiftade och utförde mordet under förevändning att de är oskyldiga, ja dvs till att ha skjutit vid Dekorima.

Deras samröre vållar dem "skada och men" om det offentliggörs men skall inte vara grund för sekretess, anser åtminstone jag.

Själv har jag lämnat uppgifter i telefonförhör och kan inte se någonstans att det uppslaget är offentligt.
Citera
2025-08-09, 15:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, där missuppfattade jag nog för att det var så långt ifrån att tänka sig att hon verkligen skulle sett LOP korsa vägen där, vilket går emot alla andra observationer. Men det kan hon ju lätt ha missuppfattat. Hon verkar ju inte sett dom långt ute på gatan, utan kan ha gjort antagandet baserat på sneddandet.

Ja, alltså din tolkning kanske är mer rimlig. Det håller jag med om. Den gör jag själv. invändningen handlade mer om att det är en tolkning och att det går att tolka det på flera olika sätt. Det är ju inte säkert att den mest rimliga tolkningen är den rätta, särskilt inte i så vaga uppgifter som så här. Det är ju inte säkert att AB skulle vara helt nöjd med hur han utryckte sig om han pressades i frågan.

Fast nu när jag tänker på fraseringen ytterligare. Det är väl rätt rimligt att han säger snett ut mot trottoarkanten även om han bara går till ca halva trottoarens bredd. Han säger ju bara "mot", inte "till". Det är väl bara en en riktning och inte en slutdestination.

Han kan ju som sagt också ha flyttat sig. Det är även en rätt bred trottoar det handlar om, så möjligheterna finns.

Och oavsett teori har LP missat att de passerade en man innan mordplatsen, så den invändningen väger nästan lika tungt mot båda teorierna. Hon har även i båda teorierna missat att det går en man bakom dom.

Jag hittade den här uppgiften gällande det https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A13812-01

"Lisbeth Palme berättade också att hon och maken varit på bio och att de promenerat, i armkrok, tillsammans och att hon vid något ställe, Lena Österman vill minnas Dekorima men är inte säker på detta, hade pekat in i ett skyltfönster för att visa på Olof Palme någonting i detta.
De hade sedan gått vidare och plötsligt hade Lisbeth Palme hört en smäll."

Lite osäker uppgift kanske. Och kanske är det Sari som menas med här. Men varför LP skulle visa OP indiska kläder har jag spontant svårare att köpa än att hon skulle visa något i det mer intressanta dekorimafönstret. "sedan gått vidare och plötsligt hade Lisbeth Palme hört en smäll", får det att låta som att det är rätt nära i tid dessutom.

Även den här uppgiften finns från sjukhuset. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A13812-03
"Hon nämnde också att det var Olof Palme som varit den som ville att de skulle gå förbi Dekorima."

Även en osäker uppgift gällande detta är ju från KN https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E2666-00
"Hon ser så paret gå Sveavägen i riktning mot Kungsgatan. De går ganska långsamt och upp och tittar i olika skyltfönster."

Nä, helt kanske det inte stämmer. Men det kommer det nog aldrig att göra oavsett om teorin är rätt eller inte. Jag hävdar ju också att IM har blandat ihop intryck. Det har han ju också gjort i flera andra skeenden av sin utsaga, tex med gruppen som vandrar norrut.

Mannen de passerar tror ju jag är AB. Det är strax efter detta som jag tror IM gör en sammanblandning av den man han sett stå och vänta och den man strax söder om denne, som står vid dekorima och väntar in att LOP ska gå ut i korsningen.

Andrahandsuppgifter som tillskrivs LP men som går emot hennes uttryckliga förnekande ger jag inte mycket för. Jag tror alltså inte att LP stått och pekat in i Dekorima för OP sekunderna före skotten och sedan ”glömt” det. Speciellt inte eftersom hon har klara minnesbilder av skyltfönstertitten vid Sari som skett tidigare.

Den enda lilla teoretiska möjligheten som vissa (inte jag) torgför där är ju att hon medvetet förtiger det för att hon vill dölja ett ”möte” vid Dekorima, men det går ju ändå bort i ditt scenario eftersom du menar att ingen väntar där.

Att Österman bara talar om ”en” titt i ett skyltfönster talar också för att Österman blandat ihop det med Sari. Stoppet vid Sari har ju alltid varit centralt i Lisbeths berättelse, så det verkar konstigt att hon vid just detta enstaka tillfälle skulle berätta om ett helt annat skyltfönsterstopp som hon senare förnekar, samtidigt som hon inte nämner något om Sari.

Att en fru vill peka ut något ”tråkigt” för sin gubbe är väl heller inte så konstigt, det är ju nästan en kliché. Så att Lisbeth pekat in i Sari för OP kan jag tänka mig. Han verkade ju till och med bli lite intresserad eftersom han dröjde sig kvar lite.

Men om man ändå vill försöka jämka de här andrahandsuppgifterna med Lisbeths egna uppgifter någorlunda skulle jag kunna tänka mig att LP var den som föreslog att korsa gatan för att titta i Sari, och då replikerade OP att ”det blir bra, då kan jag passa på att kika in i Dekorima också”. Han kanske ville måla något där hemma. Då var OP den som ”ville gå förbi Dekorima”, men han var inte den som ville korsa gatan. Och det är därför IM uppfattar det som att OP sackar efter vid Dekorima. Men Lisbeth är inte intresserad av färgaffären och märker inte ens att han tittar in.

Sedan kommer OP ikapp Lisbeth och sedan smäller det.
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-09 kl. 16:55.
Citera
2025-08-09, 16:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

För det tyder på att GM inte är den efterföljande mannen ca 100m ifrån brottsplatsen

Det finns bara 1 känd från materialet som faktiskt kan plötsligt dyka upp på trottoaren utan att vara "Tensonmannen "

Om nu inte "Tensonmannen" passerade LOP, när de stannade för att titta i ett skyltfönster.

Kunde Haga skor intressera LP eller statsministern?

Är inte säkert att LP minns sista minuten på grund av chocken ...

Det vill säga, Tensonmannen är också Dekorimamannen?

För egen del tror jag på SE-spåret, men jag tror inte att han kunde förvandlas till GM på 50 sekunder, eller vilken tid det nu tar att gå från Sveavägen 44 till mordplatsen ...
Citera
2025-08-09, 17:02
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Man får ju ha i beaktning att IM i den teori jag ser som trolig inte enbart beskriver AB. Utan att det är en sammanblandning av intryck.

Jag tror att hans uppgifter om hur personen såg ut mer troligt var från den stund han hade fokus. Och då är det gm han ser.

Så olika är inte AB och gm i mörkret att han i efterhand felaktigt kan dra slutsatsen att den man han stod och väntade och den man han sedan såg gå fram till LOP och skjuta var densamma. Båda har mössa(eller mössliknande) och jacka. Och färger syns inte så bra när han har ljuset från Dekorima bakom AB.

Bäste Faderlig, om IM (inledningsvis) förväxlade GM och AB (och sedan såg GM) måste AB ha varit söder om paret Palme och GM i det inledande skedet (att GM kom söderifrån är orimligt). AB måste ha väntat där IM sedan såg GM vänta. Strax söder om Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Redan detta antagande är orimligt. Det strider mot allt som AB någonsin har sagt i vittnesmål och förhör.

Låt oss strunta i det. Låt oss vara snälla mot Flashbacks användare när de "spånar" och "fantiserar". Som gida gjorde 2017. Låt oss förmoda att AB stod och väntade fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Strax söder om Dekorimas ingång. Där IM såg GM vänta. Trots att det strider mot allt som AB har sagt.

Var skulle AB ha varit när IM väl börjar se GM (och slutar förväxla GM och AB)? Skulle AB ha vänt och gått norrut?

Hur kunde de (paret Palme och GM) sedan passera AB i närheten av Dekorima utan att Lisbeth och AB märkte något?

GM hade en mörkblå mössa. Enligt både IM och AB (vars mössa var ljusgrå). Att IM säger "blå" hörs i ljudinspelningen den 14 mars.

GM:s rock var knälång och mörk. Enligt både IM och AB (vars blåa täckjacka slutade närmare tre decimeter från knäna).

GM var (enligt IM) 10 - 15 cm längre än mannen som GM sköt (som var 175 cm lång enligt obduktionsprotokollet). AB var två cm kortare än mannen som GM sköt. AB var 173 cm lång (vittnade AB i Svea hovrätt 1989).

AB gick inte söderut förrän paret Palme hade passerat honom. Det kan han inte ha gjort. Det trodde han inte själv att han gjorde. Vad AB inte kunde förklara var hur paret Palme kunde passera honom utan att han märkte att de passerade. Plötsligt var de bara framför honom.

Det har en förklaring. Den norra reklampelaren (norr om Skandias entré) skymde AB och paret Palme för varandra när de passerade honom. AB vände ett 20-tal meter norr om Skandias entré. När han passerades av paret Palme. Det tog några sekunder för AB att vända. Därför uppstod luckan på 5 - 10 meter mellan AB och paret Palme. AB gick närmare trottoarkanten. Trottoaren var sju meter bred 1986. Paret Palme gick närmare husväggen. NF passerade mellan AB och paret Palme.

Vill helst inte skriva mer om gidas kalkonteori. När han "spånade" och "fantiserade" på Flashback 2017. Läsare kan dö av skratt. Det vill jag inte medverka till.

Inte ens chefsåklagare Krister Petersson (som var beredd att sträcka sin fantasi ganska långt) var beredd att ta den teorin i sin mun.

Det kan jag förstå.
Senast redigerad av Lebel 2025-08-09 kl. 17:21.
Citera
2025-08-09, 17:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Det är inga slutsatser jag anser att man kan dra utifrån detaljen om "fladdrande rock".
Fauzzi kan ha uppfattat plagget fel och vidare, om nu jackan eller rocken var knäppt just där, så kan GM ha knäppt upp den på vägen fram till mordplatsen.
Citera
2025-08-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är inga slutsatser jag anser att man kan dra utifrån detaljen om "fladdrande rock".
Fauzzi kan ha uppfattat plagget fel och vidare, om nu jackan eller rocken var knäppt just där, så kan GM ha knäppt upp den på vägen fram till mordplatsen.

Fast om GM springer med en helt öppen jacka så slår den åt alla håll och armarna slår hela tiden emot jackans

Har du sett någon springa med en helt öppen jacka ?

Det är en rock som fladdrar vid benen och det anser du nog själv !

Hur kom denna GM med rock på trottoaren ?

NF och AB har inte beskrivet en man med rock och NF gick ju just förbi !

Så denna GM med rock måste dykt upp på en relativt liten tidslucka och hur många har vi ur materialet som kan göra det ?
Citera
2025-08-09, 17:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om nu inte "Tensonmannen" passerade LOP, när de stannade för att titta i ett skyltfönster.

Kunde Haga skor intressera LP eller statsministern?

Är inte säkert att LP minns sista minuten på grund av chocken ...

Det vill säga, Tensonmannen är också Dekorimamannen?

För egen del tror jag på SE-spåret, men jag tror inte att han kunde förvandlas till GM på 50 sekunder, eller vilken tid det nu tar att gå från Sveavägen 44 till mordplatsen ...

Du kan läsa. Försök inte.

Den gubben går inte. Jag vet att du kan läsa.

Vad står det i sista meningen på denna sida?
Citera
2025-08-09, 18:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du kan läsa. Försök inte.

Den gubben går inte. Jag vet att du kan läsa.

Vad står det i sista meningen på denna sida?

Känner till det, och det kan mycket väl vara så.

Samtidigt: Brukar inte svårt chockade personer ha svårt att minnas tiden strax före en händelse?
Citera
2025-08-09, 19:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Känner till det, och det kan mycket väl vara så.

Samtidigt: Brukar inte svårt chockade personer ha svårt att minnas tiden strax före en händelse?

Tja, vi har ju amatören Holmér. Eller "idioten" som Mårten Palme kallade honom i P3 Dokumentär 2022.

Den 1 mars 1986 (Sjöblom och Reneborg):

"Något längre fram gick de över gatan för att se i ETT SKYLTFÖNSTER varefter de fortsatte på den vänstra trottoaren. De gick arm i arm med fru Palme till höger om Olof Palme."

Den 25 mars 1986 (Holmérs slarviga referat):

"När de kom fram till Adolf Fredriks kyrkogata gick de över Sveavägen för Lisbet ville titta i affären med indiska kläder. De sneddade över Sveavägen och gick bara under den senare delen av sneddningen i övergångsstället. När de hade kommit över på motsatta sidan så gick de och tittade i NÅGRA AFFÄRER. Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm."

Den 25 mars 1986 (Ståhls korrigerade referat):

"Efter Adolf Fredriks Kyrkogata korsade de Sveavägen. De 'sneddade' över gatan på sådant sätt att de kom in på övergångsstället i samband med att de kom fram till trottoaren på den östra sidan. Anledningen till att de korsade gatan var att Lisbeth Palme ville titta i EN AFFÄR som säljer indiska kläder. Därefter promenerade de Sveavägen söderut på den östra gångbanan. De gick inte arm i arm just då utan Olof Palme gick några steg före och ibland några steg efter Lisbeth Palme. När skottet föll gick de arm i arm."

Den 29 april 1986 (Thonander och Hierner):

"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren. De fortsatte sedan Sveavägen i samma riktning. Lisbeth Palme höll då maken under armen och gick ytterst mot gatan. Under promenaden hade hon inte lagt märke till några personer, varken framför eller bakom dem. DE STANNADE INTE PÅ SVEAVÄGEN OCH TITTADE I FLER SKYLTFÖNSTER, UTAN GICK FRAMÅT I PROMENADTAKT."

Så nej, det blir inga fler affärer. Inte i verkligheten. Kanske i fantasin.

Inte vid ett enda tillfälle i förhören och rättegångarna antydde Lisbeth att de stannade vid någon annan affär.
Senast redigerad av Lebel 2025-08-09 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in