Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man får ju ha i beaktning att IM i den teori jag ser som trolig inte enbart beskriver AB. Utan att det är en sammanblandning av intryck.
Jag tror att hans uppgifter om hur personen såg ut mer troligt var från den stund han hade fokus. Och då är det gm han ser.
Så olika är inte AB och gm i mörkret att han i efterhand felaktigt kan dra slutsatsen att den man han stod och väntade och den man han sedan såg gå fram till LOP och skjuta var densamma. Båda har mössa(eller mössliknande) och jacka. Och färger syns inte så bra när han har ljuset från Dekorima bakom AB.
Bäste Faderlig, om IM (inledningsvis) förväxlade GM och AB (och sedan såg GM) måste AB ha varit söder om paret Palme och GM i det inledande skedet (att GM kom söderifrån är orimligt). AB måste ha väntat där IM sedan såg GM vänta. Strax söder om Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Redan detta antagande är orimligt. Det strider mot allt som AB någonsin har sagt i vittnesmål och förhör.
Låt oss strunta i det. Låt oss vara snälla mot Flashbacks användare när de
"spånar" och
"fantiserar". Som gida gjorde 2017. Låt oss förmoda att AB stod och väntade fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Strax söder om Dekorimas ingång. Där IM såg GM vänta. Trots att det strider mot allt som AB har sagt.
Var skulle AB ha varit när IM väl börjar se GM (och slutar förväxla GM och AB)? Skulle AB ha vänt och gått
norrut?
Hur kunde de (paret Palme och GM) sedan passera AB i närheten av Dekorima utan att Lisbeth och AB märkte något?
GM hade en
mörkblå mössa. Enligt både IM och AB (vars mössa var ljusgrå). Att IM säger
"blå" hörs i ljudinspelningen den 14 mars.
GM:s rock var
knälång och
mörk. Enligt både IM och AB (vars blåa täckjacka slutade närmare tre decimeter från knäna).
GM var (enligt IM)
10 - 15 cm längre än mannen som GM sköt (som var 175 cm lång enligt obduktionsprotokollet). AB var
två cm kortare än mannen som GM sköt. AB var 173 cm lång (vittnade AB i Svea hovrätt 1989).
AB gick inte söderut förrän paret Palme hade passerat honom. Det kan han inte ha gjort. Det trodde han inte själv att han gjorde. Vad AB inte kunde förklara var hur paret Palme kunde passera honom utan att han märkte att de passerade. Plötsligt var de bara framför honom.
Det har en förklaring. Den norra reklampelaren (norr om Skandias entré) skymde AB och paret Palme för varandra när de passerade honom. AB vände ett 20-tal meter norr om Skandias entré. När han passerades av paret Palme. Det tog några sekunder för AB att vända. Därför uppstod luckan på 5 - 10 meter mellan AB och paret Palme. AB gick närmare trottoarkanten. Trottoaren var sju meter bred 1986. Paret Palme gick närmare husväggen. NF passerade mellan AB och paret Palme.
Vill helst inte skriva mer om gidas kalkonteori. När han
"spånade" och
"fantiserade" på Flashback 2017. Läsare kan dö av skratt. Det vill jag inte medverka till.
Inte ens chefsåklagare Krister Petersson (som var beredd att sträcka sin fantasi ganska långt) var beredd att ta den teorin i sin mun.
Det kan jag förstå.