Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-27, 10:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tveksamt.

Jag bad ChatGPT identifiera typsnittet i gränssnittet, sedan skrev jag ut ”Mirko Vukšić” i ungefär samma storlek i ett av de föreslagna typsnitten och klistrade in det under det maskade namnet. Längden stämmer dåligt:

https://ibb.co/V0Svcttp

Även om själva sökresultaten mot förmodan är fetade (och inte bara ”rubrikerna” som personnummer, födelsedatum och så vidare) stämmer det också dåligt:

https://ibb.co/NdH8Rq8d

Även om det kanske finns lite felmarginal sett till att ChatGPT kanske inte valde exakt rätt typsnitt och så vidare är det svårt att föreställa sig att det skulle diffa så mycket. Sannolikt rör det sig om en annan person.

Visserligen är det mycket i beskrivningen som stämmer in på Mirko, men man får heller inte glömma avvikelsen att Hasselbohm kallar individen för mördare. Mirko har aldrig dömts för mord.

Bra pusslat. Civilståndet torde vara "ensamstående" med tanke på maskningen.
Citera
2025-03-27, 10:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag har redan övervägt att kontrolltesta med personnummer, men avstod eftersom man numera inte kan veta om ett personnummer är angivet med 10 eller 12 siffror. Det är inte ovanligt numera att skriva ut personnummer som 198602281986 istället för 8602281986. Därför kan man inte dra några slutsatser av ett sådant test.

Maskningarna i den övre sökrutan är tillsammans något längre än maskningarna jag jämförde med, så avvikelsen där lär vara ännu större. Jag kan inte se att det talar för att Mirko Vukšić står bakom maskningarna.

Födelsedatum då. Jag har svårt och tänka mig att de angett den med något annat siffror. Hur passar det med masknings längd? Även om det skulle xxxx-xx-xx så tycker jag att maskningens längd verkar generöst tilltagen för det typsnitt som du valt.
Citera
2025-03-27, 10:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Nu gör du en tankevurpa.

EAD83 och EAD83-1 hade ingen anledning att upplysa Paul Johansson (när de förhördes den 15 och 21 april) att "mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt".

Särskilt inte när Paul Johansson saknade anledning att fråga om den saken.

Enligt EAD83-2-A hade "två kvinnor berättat att dom varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt".

Det kan bara syfta på EAD83 och EAD83-1. Det kan bara betyda att de berättade att "mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt". Om inte Paul Johansson skriver som en kratta.

EAD83 och hennes väninna EAD83-1 kom till Bohemia omedelbart före skådespelerskan Ami Rolder och hennes pojkvän Göran Åslund. "Någon eller några minuter före 23.20."

EAD83-1 kände igen Ami och Göran som "två av biobesökarna från Grand" (och även Ritva Rönnberg).

Ett möjligt förlopp är att EAD83 och EAD83-1 stannar i bardelen och beställer varsitt glas vin. De ser att Stig tittar in en kort stund 23.27 (i hopp om att finna poliserna). Han kanske frågar om de har sett en polis. När de ser Stig i Svenska Dagbladet den 2 mars och tidningens felaktiga bildtext i vissa upplagor (att Stig gjorde mun-mot-mun-metoden) blir de stolta att de träffade en sådan hjälte och berättar om Stig och besöket på Grand när de återvänder till Bohemia en tid senare.

Bardelen var kanske öppen längre.

Du syftade nog på EAD7006-3 när du skrev att Ritva kallades "flicka" i "protokollet" (utan att skriva vilket).

Vad du syftar på nu framgår inte.

Knappast "livräddaren".

Tror inte det. Den uppgiften ska läsas så här:

"*maskerat* hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som OP samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av OP, kommit in på restaurangen efteråt”.

Det är alltså en iakttagelse av två kvinnor och en annan iakttagelse av en man.

Mannen förekommer inte i någon av de två kvinnornas skildringar. De hörs flera gånger.

Ser att ett annat förhör med dem, av självaste Ström, hamnat i en annan mapp. De går där under beteckningen L1821-C. Där framkommer att de satt i bardelen. De enda som de la märke till var två ynglingar och en ung tjej. Här står de att de lämnade Bohemia kl. 00:40. Kan det stämma?

I ett annat förhör säger de att de skulle till att lämna när RR kom in, och det är väl ca 23:45-50?

Så inget tyder på att de två kvinnorna som nämns i EAD-2-A har sett någon mystisk man.

Däremot finns det en Bohemia-besökare som är intressant i frågan mystisk man: G54-1-A.

1986-03-01: ”*maskerat* intervjuade i natt *maskerat* denne hade varit på restaurang Bohemia, ungefär vid 00:30-tiden så hade det kommit in en man i mörk rock och bytt kläder eller hållit på med någon form av klädvård”.

Uppföljning 1986-03-02:
”Han var mycket riktigt på restaurang Bohemia den 28/2-1986 vid 23-tiden tillsammans med sin kamrat *maskerat*. […] *maskerat* har f.ö. ringt in dessa till polisen den 1/3 vid 02-tiden på natten.”

Den sista uppgiften, och den som Ursprungligen brukar referera till, följs upp först 1988:

”Enl ledningscentralens protokoll, blad 4, över den 1986-03-01 framgår bl.a. följande: Kl. 02:05 *maskerat* In på restaurang Bohemia observerades 23:00-23:45 en man komma in inkl. mörk jacka och mörkt hår.”

Det är onekligen en suspekt man. Men mörkt hår stämmer inte så bra in på SE.

Och när var den här mannen in egentligen, 23:30 eller 00:30?

Är det här, mannen som gör observationen av en man i mörk rock eller jacka inne på Bohemia, en av de i paret som de två kvinnorna kände igen som besökare från samma föreställning på Grand, och som kom till Bohemia lite senare? Eller är det en helt annan person? Får inte ihop det riktigt.

Om det är han så stod han utanför Dekorima bara kanske en minut eller två innan det brakade loss.

Både korsningen och Tunnelgatan var vid det tillfället tom. Alltså inte ens en AB i sikte ...

Kvinnan i det paret upplyser att: "När de gick över Sveavägen fram till Tunnelgatan har hon en känsla av att de mötte några personer, hur dessa såg ut kommer hon inte ihåg.”

Det kan, i den bästa av MOP-världar, ha varit AB:s gäng ...
Citera
2025-03-27, 10:58
Medlem
Roerligs avatar
Mårten Palme berättar inför hovrätten att åklagarna hösten 1988 efter ett möte berättat för honom att utredningen i huvudsak var inriktad på tre - fyra uppslag.

Ett av dessa gällde en jugoslav som ska ha mördat tidigare.

Är något känt om detta uppslag?

Det kan inte gälla Mirko V.
Citera
2025-03-27, 11:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Födelsedatum då. Jag har svårt och tänka mig att de angett den med något annat siffror. Hur passar det med masknings längd? Även om det skulle xxxx-xx-xx så tycker jag att maskningens längd verkar generöst tilltagen för det typsnitt som du valt.

För att kunna "kalibrera" jämförelsen, krävs nog att man får se hur de maskade uppgifterna skrivs (storlek, typsnitt), eftersom det dessvärre inte verkar finnas någon maskad rad i listan man kan sluta sig till vad det står på exakt.

Enklast vore om man kan kunde hitta ett dokument med sökning på annan person och där någon rad inte är maskad. På wpu, exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra pusslat. Civilståndet torde vara "ensamstående" med tanke på maskningen.

Nja, civilstånd i detta sammanhang är nog gift, ogift, skild, änka/änkling?
Citera
2025-03-27, 11:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

När det gäller dessa frågor litar jag på vad du säger, men konstaterar att maskningen är väldigt lång för alla de alternativ du föreslår.

Den som maskade kanske "busade till det" lite på jobbet och drog ut maskningen lite extra?
Citera
2025-03-27, 11:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Maskningen av födelsedatumet är längre än personnumret. Det vore helt ologiskt såvida inte födelsedatumet skrivs ut med bokstäver i stil med ”28 februari 1986”. Då matchar det maskningen rätt bra. Men det gör ju i princip vilket födelsedatum som helst med en lång månad.

Av just den anledningen anser jag inte att rutor med osäkert format går att jämföra med. Men själva namnet ”Mirko Vukšić” går knappast att skriva på särskilt många olika sätt. Möjligen efternamnet först, men det påverkar inte längden.

Citat:
Mårten Palme berättar inför hovrätten att åklagarna hösten 1988 efter ett möte berättat för honom att utredningen i huvudsak var inriktad på tre - fyra uppslag.

Ett av dessa gällde en jugoslav som ska ha mördat tidigare.

Är något känt om detta uppslag?

Det kan inte gälla Mirko V.

Ett långskott är väl att det är Mancinis man. Det hade åtminstone stämt in på ”mördat tidigare”, vilket inte stämmer in på Mirko. Enligt Hasselbohm hade Mancinis man mördat tidigare och han hade läst domen.
Senast redigerad av Knattarna 2025-03-27 kl. 11:33.
Citera
2025-03-27, 11:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
För att kunna "kalibrera" jämförelsen, krävs nog att man får se hur de maskade uppgifterna skrivs (storlek, typsnitt), eftersom det dessvärre inte verkar finnas någon maskad rad i listan man kan sluta sig till vad det står på exakt.

Enklast vore om man kan kunde hitta ett dokument med sökning på annan person och där någon rad inte är maskad. På wpu, exempelvis.

Citat:
Maskningen av födelsedatumet är längre än personnumret. Det vore helt ologiskt såvida inte födelsedatumet skrivs ut med bokstäver i stil med ”5 oktober 1938”. Då matchar det maskningen rätt bra. Men det gör ju i princip vilket födelsedatum som helst med en lång månad.

Av just den anledningen anser jag inte att rutor med osäkert format går att jämföra med. Men själva namnet ”Mirko Vukšić” går knappast att skriva på särskilt många olika sätt. Möjligen efternamnet först, men det påverkar inte längden.

Ett långskott är väl att det är Mancinis man. Det hade åtminstone stämt in på ”mördat tidigare”, vilket inte stämmer in på Mirko. Enligt Hasselbohm hade Mancinis man mördat tidigare och han hade läst domen.

Jämför jag med rutorna under med för- resp efternamn så tycker jag det stämmer hyfsat bra.
https://i.imgur.com/xJTvgld.jpeg
Senast redigerad av HAARP 2025-03-27 kl. 11:43.
Citera
2025-03-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Bohemias kock Peter Apetrea har nyligen gått bort.

Gitarristen Coste Apetreas bror.

Google is your friend:

https://musikpulsen.se/samla-mammas-manna-pa-hijazz

EAD83-2 har ett efternamn på åtta bokstäver, inte sju. I både EAD83-2 och EAD83-2-A.

Svårt att felstava Apetrea. Att både Skoglund och Johansson felstavade Apetrea är osannolikt.

Skaran krymper. Inte Mancini. Inte Apetrea. Vem mer jobbade den kvällen?

Det vet nog Mancini.

Utmärkt arbete av bland annat dig,Haarp,Knattarna när det gäller EAD 83-2-A och relevant kringmaterial.
Viss utredningsmässig framgång kan skönjas,trots att över 39 år gått sedan mordet på Palme.
Detta är Palmediskussionen när den är som allra bäst tycker jag.

Själv så har jag tillskrivit viss person med nödvändig cred för att försöka förmå denne att utreda saken ytterligare via uppgiftsinhämtande från Mancini och lite andra grejer.
Vi som får se om den tappade "Bohemiabollen" eventuellt plockas upp denna gång.

Det föreligger som tidigare påpekats möjlighet att i all praktik frikänna Stig Engström från misstanke om mord på Olof Palme.
Skulle detta ske så skulle det göra stor skillnad för Stig Engströms minne,för att inte tala om ex hustru Ms tillvaro och familjen Glaser mm.

Dessutom så torde god argumentation för att PU skall öppnas igen då föreligga.

Eller..så ger det ingenting..men då vet vi det.

Uppgiften förefaller kunna bottnas,och då känns det nästan som skyldighet att vi åtminstone försöker,så gott vi nu kan.
Citera
2025-03-27, 12:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jämför jag med rutorna under med för- resp efternamn så tycker jag det stämmer hyfsat bra.
https://i.imgur.com/xJTvgld.jpeg

Bra experiment, men jag misstänker att det kan bli lite missvisande att stycka upp namnen så där när det är den sammanlagda längden som är aktuell. Vi har ju även jämförelsen med den övre rutan som stämmer lika illa som min första jämförelse:

https://ibb.co/k60C93wY

Att mina två jämförelser uppvisar en närmast identisk avvikelse mellan maskningens sammanlagda längd och namnet Mirko Vukšić anser jag talar ytterligare för att avvikelsen är faktisk.

Man kan också notera att maskningen av födelseland är mycket kort:

https://ibb.co/jPbjWhT9

Mirko föddes i Jugoslavien. Jugoslavien får knappast plats under maskningen. Möjligen något i stil med Irak eller Iran.
Citera
2025-03-27, 12:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Utmärkt arbete av bland annat dig,Haarp,Knattarna när det gäller EAD 83-2-A och relevant kringmaterial.
Viss utredningsmässig framgång kan skönjas,trots att över 39 år gått sedan mordet på Palme.

Själv så har jag tillskrivit viss person med nödvändig cred för att försöka förmå denne att utreda saken ytterligare via uppgiftsinhämtande från Mancini och lite andra grejer.

Det föreligger som tidigare påpekats möjlighet att i all praktik frikänna Stig Engström från misstanke om mord på Olof Palme.
Skulle detta ske så skulle det göra stor skillnad för Stig Engströms minne,för att inte tala om ex hustru Ms tillvaro och familjen Glaser mm.

Uppgiften förefaller kunna bottnas,och då känns det nästan som skyldighet att vi åtminstone försöker,så gott vi nu kan.

Bra.

Vi får se.
Citera
2025-03-27, 12:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Exhustruns tillvaro? Hon gick bort förra året.

Frikänna SE från misstanke? Beror inte det på NÄR han i så fall var in på Bohemia?

Den man som kom in på Bohemia, och som omnämns av vittnen, beskrivs på följande sätt:

1) 1986-03-01--02: ”*maskerat* intervjuade i natt *maskerat* denne hade varit på restaurang Bohemia, ungefär vid 00:30-tiden så hade det kommit in en man i mörk rock och bytt kläder eller hållit på med någon form av klädvård”. Uppföljning: ”Han var mycket riktigt på restaurang Bohemia den 28/2-1986 vid 23-tiden tillsammans med sin kamrat *maskerat*. […] *maskerat* har f.ö. ringt in dessa till polisen den 1/3 vid 02-tiden på natten.”

2) 1988-02-08: ”Enl ledningscentralens protokoll, blad 4, över den 1986-03-01 framgår bl.a. följande: Kl. 02:05 *maskerat* In på restaurang Bohemia observerades 23:00-23:45 en man komma in inkl. mörk jacka och mörkt hår.

3) 2019-02-20: ”mannen hon sett på restaurang Bohemia bar blå vinterjacka […] När *maskerat* senare såg bilder på CP så tänkte hon att det kunde ha varit CP hon sett”.

4) 2019-05-10: ”I nära anslutning till knallarna såg jag en man komma in på restaurangen från gatan. Jag satt vänd mot ingången och reagerade på att mannen tog plats vid ett bord utan att ta av sig ytterkläderna. Han satt där en liten stund med händerna framför sig på bordet och reste sig därefter upp och gick ut igen, utan att ha beställt något.”

Är det den här mannen som ni menar är SE? Är det ens samma man, eller är det två olika?

Mörkt hår stämmer inte så bra in på SE. Det sägs ingenting om någon keps.

Om "SE" höll på med klädvård, eller rent av bytte kläder, gör det honom mindre suspekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in