Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
(Klicka bakåt för referensinlägget.)
Tack för ännu ett matigt och tänkvärt svarsinlägg! Det är absolut inget fel med att spekulera lite, för hur skulle man annars få fram arbetshypoteser? Så vad mig anbelangar är det bara att ösa på med det.
För egen del är jag lite tvehågsen inför "PKK-spåret". Å ena sidan går det inte att avfärda som någon slags medial ploj, där man torgför ett villospår för att vilseleda allmänheten. För varför skulle de i så fall ha fortsatt i lönndom under Ebbe Carlssons ledning, och ta så stora personliga risker för att kunna fortsätta? Något ligger det definitivt i spåret, men det svåra är att sätta fingret på vad detta "något" är.
Å andra sidan har vi just problemet med Hasse & Ebbe, för närhelst de dyker upp tillsammans brukar det inte handla om problemlösning utan om problemhantering – för sosseriets räkning. Deras uppgift hade tidigare varit att mörklägga kopplingarna mellan sådana skandaler som Sjukhusspionaffären och sosseriet. När de dök upp igen i Palmemordet så var det nog en och annan som tänkte, att här handlar det om samma slags problemhantering, nämligen att mörklägga kopplingarna mellan mordet och sosseriet.
Från den synvinkeln framstår PKK-spåret likväl som ett slags villospår, men här får man hålla tungan rätt i munnen. För även om PKK-spåret är relevant för mordet som sådant så behöver det ju inte utesluta att det finns kopplingar till sosseriet som behöver mörkläggas. Det ena utesluter inte det andra, och då måste man se upp så att man inte kastar ut barnet med badvattnet.
När det gäller Victor Gunnarsson så har jag fått för mig att han haft kopplingar till svensk underrättelsetjänst. Kring både Säpo och IB rör sig allehanda "udda" eller smått eccentriska figurer, och inte bara runtomkring utan även på insidan. Gunnar Ekberg och Donald Forsberg är exempel på sådana figurer mer runtomkring; Birger Elmér och Tore Forsberg är väl bra exempel från insidan. Går man längre ut i periferin hittar man sådana figurer som David Fredin och Jüri Lina, bland många andra.
Att Gunnarsson skulle kunna finnas ute i periferin är något som i alla fall inte kan uteslutas, men däremot finns väl frågetecken kring hans användbarhet i praktiken. Det som framför allt fått mig att tänka i de här banorna är incidenten med Gunnarsson på ITT Flygt i Emmaboda (avsnitt N3340). Det tycker jag ser ut som ett infiltrationsförsök som kan ha gjorts för Industriskyddsgruppens (IG) räkning. IG var en gemensam enhet för Säpo och den militära sidan, och som ägnade sig åt att kontra industrispionage – både förebyggande och mer handgripligt när misstanke om sådant spionage förelåg.
När det gäller Gunnarssons eventuella kontakter med PKK:are så vet jag ingenting om det. Om du har någonting konkret att peka på i materialet så vore det tacknämligt. Att Gunnarsson besökt det kurdiska bokcaféet på David Bagares Gata förvånar nog ingen. Fanns det överhuvudtaget något hål i väggen i hela staden där Gunnarsson inte varit in och orerat och snokat? Det är just det som är problemet med Gunnarsson. Hans adressbok innehåller ju nästan hela telefonkatalogen! Hur ska man kunna sålla agnarna från vetet i den massiva högen?
Om "anatoliern" så skulle jag nog helst vilja ta det i plural, för det verkar finnas mer än en sådan där i trakterna. Jonny Wiklunds (EAD622) gubbe med bjässemustachen är en, och han är tvivelsutan identisk med "Taxijuggens" (EAD2778) gubbe som har radio. Wiklund själv ser ingen radio. Det är även troligt, tycker jag, att det är samme gubbe som "Fröken Swan" (EBC10006) ser en halvtimme före mordet, på Tunnelgatan vid Olofsgatan, och den mannen har också radio. Kanske kan vi kalla den här mannen för "Radioanatoliern".
Utöver honom har vi Tommy Erikssons (EBD26) "Löparanatolier" som kort efter skotten springer norrut längs Olofsgatan och hoppar in i en Volvo som står och väntar ute i korsningen uppe vid kyrkogården. I den bilen sitter det också en förare, som vi emellertid inte har något signalement på. Även i EBD10381 förekommer det två stycken anatolier, som står på samma ställe som Fröken Swans Radioanatolier.
Radioanatoliern verkar ha försvunnit från platsen ett tag, för att sedan återkomma med bil i enlighet med vad Wiklund berättar. Då ligger vi cirka 5-6 minuter före skotten. För att undvika ett "överskott av anatolier" på platsen blir det nog nödvändigt att sammanjämka EAD10381 med övriga uppslag genom att säga att den ene är Radioanatoliern medan den andre är Löparanatoliern.
Då förutsätter det att iakttagelsen i EAD10381 gjorts före skotten men efter Wiklunds första varv, och det tycker jag verkar stämma med vad som sägs där. På så vis begränsar man alltså antalet anatolier till två, och dessutom kan vi säga vart de tar vägen. Löparanatoliern har vi redan sagt, och Radioanatoliern stämmer då fint med limousinföraren Jan Nilssons (E21) gubbe som "springer som f-n" in på Tunnelgatan en halvminut efter skotten.
Det om anatolierfrågan "nere på Sveavägen". Vi har två stycken där på västra sidan Sveavägen före mordet, varav den ene har radio, och vi kan tydligt se vart de tagit vägen efter skotten. Vad det sedan betyder "uppe i helikoptern" är fortfarande lite öppet, tycker jag.
En kärnfråga är om Radioanatoliern är identisk med Latif Abdalrahim eller ej. Porträttlikheten är i alla fall slående, och Abdalrahim själv är förstås skum så det förslår. Det är inte många som ser ut som honom, och därför ligger det nära till hands att det är han som är Radioanatoliern. Vilken sannolikhet man ska sätta på det törs jag inte säga, men den är i alla fall inte låg. Å andra sidan är den heller inte nära 100% utan vi befinner oss därinne i gråzonen mellan säkert fastställande och säker uteslutning.
Vi får liksom två olika världar, beroende på om Radioanatoliern är identisk med Abdalrahim eller någon annan. Om det rör sig om någon annan så vill jag föreslå att den anatoliska showen på västra sidan Sveavägen i så fall handlar om maskerad. Wiklund antyder rentav något sådant, när han säger att håret och mustachen verkade för mörka i förhållande till hyn. Så blir det naturligtvis om någon med ljusare hy ikläder sig mörk peruk och lösmustasch. Min position är alltså, att antingen är det Abdalrahim som är Radioanatoliern eller så är det maskerad som pågår.
Det du föreslår om att mördaren skulle kunna vara kurd tycker jag personligen låter lite långsökt. Samma med den andra idén om att PKK skulle ha hyrt en lönnmördare för uppdraget att skjuta Palme. Med andra ord har jag svårt att svälja "PKK-spåret" just i den delen, men däremot tänker jag mig att Radioanatoliern hjälpt till vid själva attentatet fast från motsatt sida Sveavägen.
För om mördaren står och väntar nere vid mordplatsen på att Palme ska komma dit, ja då måste han ha hjälp med någon slags signal som dels säger när de är på ingående och dels anger exakt när det är dags att skrida till verket. Enligt min uppfattning står mördaren och väntar strax söder om mordplatsen, alltså nere vid den mörka nisch som fanns direkt invid tunnelbanenedgången ungefär, och att denne på given signal började gå norrut, mötte paret Palme på vägen och då genast vände på klacken, kilade ikapp bakifrån och sköt.
Den här "klackvändningen" stämmer med vad sköterskan Lena Österman berättar att Lisbeth Palme sagt inne på Sabbatsberg, att de "mötte en man och sedan hörde hon smällarna och sedan såg hon en man springa från platsen" (se sid 4 i den länkade pdf:en).
https://drive.google.com/file/d/1QlrCP0ENWShQ1uo8_ki_uIDbsTOLt0eK/view
För att klackvändningen ska fungera måste det till en signal från västra sidan, och det "klickar" ju i högsta grad med att Radioanatoliern står precis där. Med andra ord menar jag att mördaren och Radioantoliern samverkar i attentatet, de utgör jämte Olof Palmes följeslagare som de (enligt Anders Delsborn) stannar och samtalar med vid Dekorima den lilla attentatsgruppen på tre personer. Övriga inblandade har inte direkt med mordet att göra utan de bistår med sådana kringtjänster som bevakning i området kring mordplatsen och flyktbilar.
En väg till att finna Olof Palmes mördare går därför via Radioanatoliern. Om man kan bestämma vem han är så kan man sedan undersöka hans kontaktnät och i det kanske vaska fram mördaren.
En annan ingång som jag nyligen skrivit om går via de två män som övervakat paret Palmes bostad i Gamla Stan, och som Lisbeth direkt på mordkvällen pekar ut som närvarande på själva mordplatsen. Om hennes intuition varit riktig så är en av dem mördaren, och då får vi en ingång där via identifieringen av "Fyrtornet & Släpvagnen" som står utanför bostaden och beter sig underligt. Det är då Släpvagnen som är mördaren, och genom att vaska fram Fyrtornets identitet kan man kolla dennes kontaktnät och på så vis kanske inringa mördaren.
Två ingångar alltså, och då har jag föreslagit Abdalrahim som Radioanatoliern och Jüri Lina som Fyrtornet i Gamla Stan. Finns det någon man vars signalement stämmer på mördaren och som både känner Abdalrahim och Lina? I så fall är det en stark kandidat, vill jag påstå, till rollen som Palmes baneman. Någon absolut säkerhet föreligger naturligtvis inte, men en sådan här "triangulering" ger i alla fall de lägsta odds (eller högsta sannolikheter) som vi kan hoppas på i det här ärendet.
När det gäller Hans Holmér så kan vi prata mer om honom senare. Är han upphovsmannen till PKK-spåret? Knappast, utan det kommer inifrån Säpo. Det sägs att Holmér styrde utredningen med järnhand, och så kan nog vara fallet även om det kanske också överdrivs lite. Men för vems räkning och i vilket syfte i så fall?
Min bild av Holmér är lika blandad som nyanserad, jag håller honom varken för att vara den personlighetsstörde skurk som somliga projicerat, men heller inte som den ädle riddare som jämte parhästen Ebbe Carlsson enbart var ute efter sanningen och inget annat.