Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag slutade läsa JB Lindqvists "X-papper" på sid 23.

Det är svårt att tolka förhörsutskriften på annat sätt än att gruppen pratat om mordet i bilen, under bilresan.

Nej det är inte svårt. Det är lätt att tolka som att de har talat efteråt. Däremot är det svårt att tolka som att gruppen pratat om mordet i bilen, under bilresan.

Märk väl att det citat du kritiserar inte kommer från mig utan från JB Lindqvists "X-papper". Jag vill understryka att hela storyn om "Löjtnant X" – dvs Lars Nilsson, även känd som "Jägar-Nisse" – ger jag inte ett ruttet lingon för. Att försöka reda ut Palmemordet genom vad som påstås ha sagts under dessa bilresor är för mig ingen framkomlig väg.

Jag har ju tagit upp "X-pappret" lite då och då i tråden, ända sedan det kom ut. Visserligen är det läsvärt, och bitvis rentav mycket läsvärt, men i slutänden delar jag inte författarens synsätt på hur attentatet mot Olof Palme kan tänkas ha gått till. Det har jag uttryckt många gånger här i tråden, inklusive i det inlägg som du svarar på här.

Dessutom tycker jag att det är märkvärdigt att den här killen JB Lindqvist fungerat som "spökresearcher" för Gunnar Walls senaste bok, vars förloppsanalytiska del helt och hållet bygger på just det här "X-pappret". Relationen mellan Wall och Lindqvist har dock aldrig redovisats öppet, och när Wall nu fick guldspade för boken så reser det väsentliga frågor om legitimiteten i det priset.

Jag menar, om någon skulle anlita en spökskrivare för att skriva en roman och sedan erhålla ett litteraturpris för den boken så skulle det ju bli skandal när spökskrivarens existens uppdagades. Men när det gäller en spökresearcher som utan redovisning bistår med själva kärnan i en nu guldspadebelönad bok så blir det knäpptyst. Otroligt pinsamt, och än mer pinsamt är palmeriets kompakta tigande kring det.
Citera
2024-07-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Tack för din input !

Jag funderar just nu i banorna : nyttiga galningar.

Om man vill ta bort Palme så vore det riktigt korkat att skicka agenter direkt knutna till statsmakten i fråga.

Men med en ordentlig rökridå , flera mellanled och halvtossiga personer däremellan kan det bli mycket svårt att se kopplingarna - och ett skott med en magnum räcker mer än väl. Bättre om det avfyras av en fanatiker .

Vi hade hatorganisationen EAP (+Enerström) som var de Palme fruktade mest enligt den videon jag tidigare postade , vi hade Stay Behind i huset intill mordplatsen. Victor Gunnarsson & Stig Engström?

På en makro-nivå kanske man ändå kan se kopplingarna så här nu i efterhand ?

Tack själv! Här är det bara att till fullo instämma med dina kommentarer. Jag håller särskilt med om det sista du säger, att det är lättare att med nästan fyra decenniers distans kunna urskilja de stora dragen i motivbilden. Ett problem som inte bara plågat Palmeutredningen som sådan utan även Säpo:s (och andras) försök till att bringa klarhet i vad EAP / LaRouche egentligen handlat om, det är att man haft för lite distans och därför inne kunnat se skogen för bara träd.

Vi läser vidare och grunnar vidare, tycker jag. Om du ser något läsvärt eller har idéer om hur man ska tackla problematiken så är jag idel öra. Tack igen!
Citera
2024-07-19, 22:05
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Detta skrevs hör för ett knappt år sen (inlägg 23434). Tänker sen på Gösta Söderströms samtal med Rolf Dahlgren

Någon mer som sagt någonting om att HH skulle befunnit sig i Falun ? Jag har iaf aldrig läst nåt om nån Falunskoppling någon annanstans.
En detalj kanske men på polisens beslagsprotokoll i brottmål från Scandic Hotel i Borlänge finns det en anmärkning "OBS: Scandic Hotel i Falun önskar ej handlingarna åter"
D13303-4
Citera
2024-07-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Svåra frågor att ge svar på.

Varför de velat få bort Palme låter det sig litegrann förklaras i LaRouche-ideologins grundläggande tankar.

Ur Lyndon LaRouches artikel Prometues och Europa:

”Vad vi kan beskåda i dessa katastrofala händelser under 1900-talet, är Aiskylos’ “fjättrade Prometheus” i verkligheten. Våra dagars självutnämnda “olympiska gudar”, grupperade kring den anglo-amerikansk-kanadensisk-holländska oligarkin, har krävt att verklighetens Prometheus skall undertryckas, att principen att mänsklighetens villkor hela tiden skall förbättras, med hjälp av en utveckling av de kulturella institutioner som i sin tur garanterar det vetenskapliga och teknologiska framåtskridandets fördelar, skall undertryckas. Detta har i dag blivit det enda krig som är värt att utkämpa, ett krig för att göra slut på dessa ondskefulla förmenta gudars tyranni. Låt oss se till att vårt mod, likt Aiskylos’ Prometheus’, åstadkommer den verkan som kallas “ragnarök”, gudarnas undergång. Det resultatet kan inte komma för snabbt för mänskligheten i stort.”

Vidare:

” Det tråkiga är, att personer som inte är säkra på att deras liv verkligen har något värde för mänskligheten, nöjer sig med mindre, till och med dumma saker, som: “Jag är för upptagen med att ta hand om min familj, mina personliga intressen och området där jag bor, för att orka bry mig om det där. Man måste prioritera det som är viktigast!” Sådana trångsynta personer är de allra dåraktigaste av alla dårarna som president Lincoln talade om.
Ur Medelhavsområdets förhistoriska töcken trädde den nödvändiga idén om Prometheus fram, den idé som tände gnistan till det som blev den europeiska civilisationen. Människor med sådana idéer måste vinna, på ett eller annat sätt.”

Det är alltså klassiska ideal mot modernism. Leibniz framför sjukdomar som Kant och grejer. Liknande ord som ovan är stark tobak när det kommer till att locka till sig fantatiker och de som kan tänkas gå så långt att utföra attentat. En snubbe som VG kunde nog bli eld och lågor över liknande ord.

Läser man på Schiller-institutets sida så är de i dag stenhårt emot NATO. Verkar vänt i den frågan sedan Palmes dagar. Och stödjer Palestina gör de. Infiltrerar de möjligen PKK-medlemmar? Det är svårt att bli klok på dessa pajsare alltså.

Jo det blir lätt ganska högtravande i deras idéskrifter. Lyndon LaRouche är ju död men hans tyska fru Helga Zepp-LaRouche är visst fortfarande vid liv vad jag förstår.

Jag har dålig koll men har fått för mig att den amerikanska sidan av LaRouche-rörelsen fört en tynande existens på senare år. Förr om åren var ju New York det globala högkvarteret och Wiesbaden var det europeiska. Numera verkar tyngdpunkten ha flyttats över till Tyskland.

I övrigt har jag som sagt dålig koll, men lite då och då ser man artiklar av LaRouche-folk typ kanadensaren Matthew Ehret. Den som verkar mest aktiv nuförtiden är väl Harley Schlanger, som jag tror finns i Tyskland. Att de vänt igen i NATO-frågan får man kanske ta som en signal om framtiden då. Om vi väntar 40 år till så kanske de får ut oss ur NATO igen!

Men skämt åsido så stämmer det nog fint att det finns någon slags grundläggande motsättning mellan LaRouches och Palmes respektive filosofier. I CIA-dokumentet som du postade tidigare idag beskrivs LaRouches "verkliga" filosofi så här:

LaRouche regards his "neo-Platonic humanist" troops as a nucleus of a super-race of "golden souls," and, in describing the enemy, he has the concept of a separate biological species, the "Zionist-British organism," which "must be destroyed so that humanity might live." Indeed, the LaRouchian program contains many elements of neo-Nazism...
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP90-00806R000100640021-7.pdf#page=11

Även om det här kanske är överdriven retorik av en författare (Dennis King) som vill tvåla till LaRouche och hans rörelse så går det inte att förneka att problem uppkommer när någon folkgrupp gör anspråk på att vara "ett utvalt folk" och på så vis hamnar på kollisionskurs med ett visst folkslag som i alla tider ansett sig utvalda. Sådan konkurrens om utvaldheten går naturligtvis inte för sig. Men det gör heller inte det totala förnekandet av själva grundidén om ett utvalt folk.

Då ser du, att om LaRouches felsteg består i att utmana de utvalda så består Palmes felsteg i att förneka de utvaldas utvaldhet. Ironiskt nog blir det då ett katt-och-råttaspel mellan LaRouches ståndpunkt och Palmes i detta triangeldrama. Ungefär så kan man kanske se på den problematik du lyfter. Här får man dock peta försiktigt med lilla träpinnen, för vi talar nu om ett riktigt getingbo. Samtidigt känns det som om sanningen om Palmemordet mycket väl kan tänkas finnas inuti det getingboet. Man frestas att peta i hålet men får hålla fingrarna i styr och använda pinnen istället.
Citera
2024-07-19, 23:11
Medlem
DrComforts avatar
Det här med EPA kanske är kattskit ändå vad gäller mordgåtan: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det där att Brehmer säger sig ha spridit desinformation om att EAP låg bakom mordet har flugit över huvudet på mig.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-19 kl. 23:29.
Citera
2024-07-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tidningen Journalisten skrev redan den 20augusti 1992 om STASIs desinformations-kampanj för att koppla ihop MOP med Larouche-rörelsen EAP. Tidningen hade en intervju med den tidigare STASI-mannen Herbert Brehmer som berättar om hur man tog chansen att kasta misstankar mot EAP i samband med MOP.

Så Journalisten var nästan 20år före Christoph Andersson med detta avslöjande. Understryker hur mycket intressant info som finns att söka i öppna källor.

Lyfter ett gammalt inlägg som berör EAP och Stasi.
Citera
2024-07-20, 00:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det här med EPA kanske är kattskit ändå vad gäller mordgåtan: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det där att Brehmer säger sig ha spridit desinformation om att EAP låg bakom mordet har flugit över huvudet på mig.
Den där biten är ju den tråkigaste med MOP. Det är säkert fullt med desinformation och grupper som försöker få andra grupper att se misstänkta ut. Så även om man har tydliga kopplingar och till synes konkreta uppgifter, så kan det ändå vara så att det är ett totalt hittepå.

Det är väl iofs både det roliga och tråkiga med sådana här fall. Allt är möjligt.
Citera
2024-07-20, 01:00
Så här hade det sett ut år 2000 om mordet inte hade skett.

https://www.svtplay.se/video/8DYmaqe/party-hos-parnevik/son-2-apr-2017-06-00
tid 49:33

Parneviks vision.
Citera
2024-07-20, 01:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Ett ouppklarat mord på en västlig , demokratiskt vald, regeringschef är ett läge för desinformation som ingen hemlig tjänst försitter. Här ges oanade möjligheter att känga motståndare och ta poänger utan att man för den skull är medskyldig i mordet.

Redan dagen efter MOP agerar den sovjetiske desinformationsmästaren Georgij Arbatov. Han attackerar ”högerkrafter” och försöker vinna sympati för sin sida politiska agenda. I Sverige får han drag hjälp av exempelvis Olof Lagercrantz som pekar däråt i sin första ledare efter dådet. Sovjeterna har ända sedan Tjekans dagar varit skickliga att få ut sin agenda.

Tidningen Journalisten skrev redan den 20augusti 1992 om STASIs desinformations-kampanj för att koppla ihop MOP med Larouche-rörelsen EAP. Tidningen hade en intervju med den tidigare STASI-mannen Herbert Brehmer som berättar om hur man tog chansen att kasta misstankar mot EAP i samband med MOP. Med tanke på EAPs hatkampanj mot Olof Palme var det rena straffsparken.

Intressant nog kunde HB berätta om hur STASIs kontakter i pressen utnyttjades för dessa syften. Där nämndes bl Aftonbladet. Vill inte peka ut Bengt Michanek . Kräver en hel del analys av hans förehavanden och vad han skrivit om MOP innan man kan säga bu eller bä, detsamma gäller andra journalister. Kan röra sig om de som skriver rent försåtligt eller de som bara är nyttiga idioiter med dålig faktakoll.

EAP var en nagel i ögat på Sovjet . Nyhetsbrevet EIR var också synnerligen välinformerat och namngav mellan varven KGBs tillgångar i väst. Men så var också EAP-chefen i västtyskland bor till chefen för u-tjänsten. Givetvis smögs det också in del desinformation i faktamängden . Gripandet av Viktor Gunnarsson som på ganska lösliga grunder kopplades till EAP av diverse journalister blev en tung smäll för organisationen.

Nedan ett stycke i ämnet hämtat ur ”Operation Norrsken” av Christoph Andersson Efter sina avslöjanden misstänkliggjordes HB av sentida KGB anhängare, men han avslöjanden finns där att begrunda.

Ingenting var riktigt sant, men det lät ju initierat och trovärdigt, minns Brehmer. Det fanns flera fördelar med att utpeka just EAP. Dels skulle bristen på bevis kunna kompenseras om tidningens reportrar hittade något som verkligen band EAP till själva mordet. Dels skulle tipset bidra till att avleda uppmärksamheten från grupper på vänsterkanten, typ RAF. Dels skulle medierna och polisen ömsesidigt påverka varandra att närmare granska EAP och andra högerextrema organisationer. Och dels skulle det vara möjligt att indirekt koppla västtyska Säpo, Författningsskyddet, till mordet. Den västtyske Säpochefen råkade nämligen vara nära släkt med en västtysk EAP-ledare. Vad som händer med tipset är oklart. Likaså om och hur det planteras ut i Sverige. I vart fall hamnar EAP snabbt i fokus hos polisen och i pressen, vilket avdelning XXII noterar i en spaningsrapport: ”Den 12.3 1986 greps en 32-årig svensk, misstänkt för att ha varit delaktig i mordet på den svenske premiärministern Olof Palme den 28. 2 1986”, heter det.140 I spaningsrapporten heter det också att gripandet skett efter ”ett tips”. I samma rapport nämns namnet på den misstänkte, Victor Gunnarsson, och att han fram till 1984 varit med i EAP, ett parti som styrs från USA och vars högste ledare är finansmannen Lyndon La Rouche. – Jag minns fortfarande hur belåtna vi var, säger Herbert Brehmer och syftar på gripandet av Gunnarsson. Hans kontakter med EAP bidrog till att väcka allas avsky för Europeiska arbetarpartiet. Det var det enda som räknades i mars 1986. Till Stasis stora besvikelse blir Gunnarsson snart frisläppt. Bevisen mot honom håller inte”

Sydafrika är en annan intressant spelare där desinformationen mellan varven kommit från olika. Redan tidigt är Abdul Minty och Pierre Schori där och pekar mot Pretoria. Ett lämpligt mål då Botha avskydde Olof Palme innerligt . AM&PS har båda haft kopplingar mot Lubjanka . Samtidigt får KG Bäck information från sin källa med insyn i SIS, som också den pekar mot Sydafrikas apartheidregim. Både öst och väst ser Pretoria som en bra svartepetter, vilket den också är av kända skäl. I SIS fall kan också det faktum att man själva pekat ut OP som sovjetinfluerad hösten 1985 spela in.

Den inhemska desinformationen finns också . ”Uppdrag Olof Palme” har redan nämnts. Men det finns fler. De senaste dagarna har Börje Wingrens förhör med VG debatterats i tråden. Lyssnar man igenom den utmärkta dramatiseringen blir det uppenbart att BW inte hotar VG och att den sistnämnde inte talar sanning utan försöker blanda korten. Bröderna Poutiainens utpekande av BW som korrupt i ”Inuti Labyrinten, man jämför honom med Orson Wells gestaltning av den genomkorrupta polisen ”Hank Quinlan” i filmen ”Touch of Evil” , blir därmed grovt missvisande. Därmed inte säkert att det är medveten desinformation men i karaktärsmordet på BW fungerar det onekligen som detta .

Finns åtskilligt mer men jag stannar med dessa exempel så länge.
Citera
2024-07-20, 01:32
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Frågan här är vad som är desinformation och vad som är sådant som faktiskt gör EAP misstänkta.
Citera
2024-07-20, 01:48
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

Tack för all input.

Jag tycker nog däremot att det finns betydligt mer surr kring västlandet än östlandet i denna härva.
Vapensamlaren ,Gunnarsson, Stay Behind, Thulehuset etc.

Sen om man zoomar ut och tittar åt vilket håll Sverige vridits sedan Palme gick i graven kan man bli konspiratorisk så att huvudet går i spinn.

Utörsäljning till utländska företag, tandvård och snart också privatisering av sjukvård är väl på G med doktor.com och allt vad de heter, Nato-medlemskap, de rika blir rikare etc. Även saker som klimatkompensation urvattnas och börjar istället används för att tjäna pengar.

På Palmes tid var Sverige urstarkt. Not so much nu när vi börjar likna USA mer och mer , men är väl samtidigt mycket svagare.

Kanske lite väl konspiratoriskt, men det är tankar man får, man börjar dra i en tråd och så ...
Senast redigerad av matsqq 2024-07-20 kl. 02:09.
Citera
2024-07-20, 01:55
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Tack själv! Här är det bara att till fullo instämma med dina kommentarer. Jag håller särskilt med om det sista du säger, att det är lättare att med nästan fyra decenniers distans kunna urskilja de stora dragen i motivbilden. Ett problem som inte bara plågat Palmeutredningen som sådan utan även Säpo:s (och andras) försök till att bringa klarhet i vad EAP / LaRouche egentligen handlat om, det är att man haft för lite distans och därför inne kunnat se skogen för bara träd.

Vi läser vidare och grunnar vidare, tycker jag. Om du ser något läsvärt eller har idéer om hur man ska tackla problematiken så är jag idel öra. Tack igen!
Absolut, kul att få gå till biblioteket och kolla en fysisk bok igen , som på gamla goda tiden, roligt att få återuppliva den tiden innan man försvinner spårlöst för att man kommer för nära sanningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in