Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-18, 20:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Okej, men i så fall stämmer inte tiden, utan de iakttagelserna ligger kring 23-tiden, möjligen några minuter över. Vi har i alla fall två stycken bankomatuttag före kl 23. Efter kl 23 är det bara Glenn Malmström som gör saldokoll kl 23.16 sedan "Morelius-tjejerna" Susanne Larsson och Helena Lähde som gör uttag direkt efter Malmström.

Det ena uttaget före kl 23 är vittnena "fröken Swan" och "Anders, montör" med sällskap (EBC10006) som åker i en gammal Saab och stannar "på Morelius' plats" för att hämta pengar vid Posten. Det uttaget görs kl 22.45 i Postens bankomattid räknat.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EBC10006

Det andra uttaget gjordes kl 22.52, men vi har dessvärre ingen ytterligare dokumentation av det utöver den tidsmarkering som finns i bankomatlistorna som Arto Valtonen beställde fram.

Artos artikel här:
https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

Listan här. "Spökuttaget" pågår över två minuter, det inleds kl 22.52.31 och avslutas kl 22.54.39:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjK3YUtr-bsP0vYlzMY1OVrL6m054hvQq8k4rmuu59XhEVFLjiu5sLls1VB 8vYBag3nRpPGKnWGzJZwYOmDt0ANOM1zzueM nMJbmAYwa5IpfeYVRkpBtOh3-krE5A999WeeMGZ83O3v1n2_/s2543/20200816_103910.jpg

Min gissning är att den snedparkerade Volvon ifråga stannat där av samma skäl som Morelius' och sällskapet Swan. Det som talar emot den gissningen är tiden, där uttaget ligger lite tidigare än vittnesuppgifterna om Volvon. Plus möjligen walkie-talkien som ska ha legat på instrumentbrädan.

Så det kan i och för sig vara två skilda saker. Jag borde ha beställt fram eventuella förhör med den bankomatkunden men har tappat bort det i mängden av ärenden. Om något sådant förhör finns så skulle det antagligen bringa lite klarhet i vad det är för filur som gjort det uttaget och om vederbörande kom i bil eller till fots.

Allt i sinom tid, får vi säga. Jag är förstås intresserad av att höra dina idéer om hela det här "bilkomplexet" i kvarteret nordväst om mordplatsen.

Heureka, jag har nu hittat förhöret. Jag tror förvirringen beror på att det finns två olika tidsangivelser. Som jag skrev syftade jag på kvinnans uppgift.

Först talar mannen om ca 23.10 i förhöret som heter EBD10380. Sedan säger han 23.05-23.10 i förhöret EBD10380-A.

Kvinnan förhörs senare och hennes utsaga nedtecknas i protokollet EBD10380-1.

Hon berättar att de sett filmen "Morrhår och ärtor" på Sagabiografen, Kungsgatan och att filmen slutade ca 23.10. Därefter promenerade de tillbaka till bilen som stod parkerad på Norra Latins parkeringsplats "intill Norra Bantorget".

När de satte sig i bilen "torde klockan vara ca 23.15". Det måste vara förhörande polis som drar den slutsatsen. Jag vet inte hur lång tid det tog dem att promenera från Saga till Norra Latin. Tar det bara 5 minuter?

Därefter åkte de ut på Tunnelgatan och körde österut i riktning Sveavägen och passerade den mörka Volvon. Mitt minne var att hon specifikt sagt 23.17 men så var det inte. Däremot bör klockan ha varit ungefär 23.17.

Det hon säger är att de satt sig i bilen 23.15. Jag vet inte om de åkte iväg direkt, om de fick vänta på passerande trafik på Tunnelgatan eller hur fort de körde. Men ca 23.17 bör de ha passerat Volvon.

Mannen kontaktade polisen redan på morgonen 1/3 1986. Protokollet skrevs 9.45.
Kvinnan förhördes 860416.

Varken mannen eller kvinnan hade hört några skott.
Citera
2024-08-18, 20:28
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Pga. det jag skrev i styckena innan. Ser du fler alternativ utifrån förutsättningarna?

Eh, ja. En jävla hög, rent av. Det borde du också göra.
Citera
2024-08-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Heureka, jag har nu hittat förhöret. Jag tror förvirringen beror på att det finns två olika tidsangivelser. Som jag skrev syftade jag på kvinnans uppgift.

Först talar mannen om ca 23.10 i förhöret som heter EBD10380. Sedan säger han 23.05-23.10 i förhöret EBD10380-A.

Kvinnan förhörs senare och hennes utsaga nedtecknas i protokollet EBD10380-1.

Hon berättar att de sett filmen "Morrhår och ärtor" på Sagabiografen, Kungsgatan och att filmen slutade ca 23.10. Därefter promenerade de tillbaka till bilen som stod parkerad på Norra Latins parkeringsplats "intill Norra Bantorget".

När de satte sig i bilen "torde klockan vara ca 23.15". Det måste vara förhörande polis som drar den slutsatsen. Jag vet inte hur lång tid det tog dem att promenera från Saga till Norra Latin. Tar det bara 5 minuter?

Därefter åkte de ut på Tunnelgatan och körde österut i riktning Sveavägen och passerade den mörka Volvon. Mitt minne var att hon specifikt sagt 23.17 men så var det inte. Däremot bör klockan ha varit ungefär 23.17.

Det hon säger är att de satt sig i bilen 23.15. Jag vet inte om de åkte iväg direkt, om de fick vänta på passerande trafik på Tunnelgatan eller hur fort de körde. Men ca 23.17 bör de ha passerat Volvon.

Mannen kontaktade polisen redan på morgonen 1/3 1986. Protokollet skrevs 9.45.
Kvinnan förhördes 860416.

Varken mannen eller kvinnan hade hört några skott.

Nu kommer jag ihåg. Jag kollade upp det där när jag arbetade igenom de här avsnitten, och fann då att tiderna som de här vittnena angav inte stämde.

"Morrhår och ärtor" gick på Saga, visningen började kl 21.00 och speltiden var 1h41m. Med andra ord var filmen slut redan vid 22.41. Att sedan gå till bilen på Norra Latin tar tio minuter på sin höjd. Ganska säkert kör de därifrån före kl 23 och passerar alltså mordplatsen och den felparkerade Volvon kring kl 23 plus/minus kanske fem minuter.

Biotiderna finns dokumenterade i det andra avsnittet om Volvon (EAD10016). Se sid 11 i den länkade pdf:en.

https://drive.google.com/file/d/1WlvVIezcRvvwh1A4fLynuMS_4GWgcKzj/view
Citera
2024-08-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Eh, ja. En jävla hög, rent av. Det borde du också göra.
Vänligen precisera alternativen.
Citera
2024-08-18, 20:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Vänligen precisera alternativen.

Alternativen till att CA inte är den skyldige? Menar du uppslag/spår som är vettiga generellt, och som PU försökt utreda genom åren (med blandade resultat), eller menar du vilka uppslag jag tror är mer troliga än CA-spåret?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-08-18 kl. 21:13.
Citera
2024-08-18, 21:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Nu kommer jag ihåg. Jag kollade upp det där när jag arbetade igenom de här avsnitten, och fann då att tiderna som de här vittnena angav inte stämde.

"Morrhår och ärtor" gick på Saga, visningen började kl 21.00 och speltiden var 1h41m. Med andra ord var filmen slut redan vid 22.41. Att sedan gå till bilen på Norra Latin tar tio minuter på sin höjd. Ganska säkert kör de därifrån före kl 23 och passerar alltså mordplatsen och den felparkerade Volvon kring kl 23 plus/minus kanske fem minuter.

Biotiderna finns dokumenterade i det andra avsnittet om Volvon (EAD10016). Se sid 11 i den länkade pdf:en.

https://drive.google.com/file/d/1WlvVIezcRvvwh1A4fLynuMS_4GWgcKzj/view

Okej, ja det var kvinnans uppgifter jag mindes. Hursomhelst passerade de uppenbarligen en Volvo på Tunnelgatans västra sida. Vittnen och deras tidsangivelser är en egen vetenskap.
Citera
2024-08-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja det var kvinnans uppgifter jag mindes. Hursomhelst passerade de uppenbarligen en Volvo på Tunnelgatans västra sida. Vittnen och deras tidsangivelser är en egen vetenskap.

Det stämmer tvivelsutan att en Volvo stått felparkerad där, men inte så sent som kvart över elva. Det finns ju tidsuppgifter i det andra avsnittet också, och då måste man väga in dem och dessutom ta med biotiderna och räkna på gångtiderna. Jag gjorde allt det där när jag gick igenom det, men brukar inte lägga varje steg på minnet utan fokuserar på slutsatserna.

Om du tittar på det tidigaste tipset så kommer det in redan 5/3 1986 och då heter det att iakttagelsen av Volvon gjordes "vid 22.55-tiden" (se sid 1 i den länkade pdf:en). Den 2/4 1986 heter det "cirka kl 23.00" (sid 2 i pdf:en).

https://drive.google.com/file/d/1DO_1hZalLuo1DO0_GquKbwjyZ9XGoI_0/view

Kollar man gångsträckan från Saga till Norra Latin så talar vi om mindre än tio minuters promenad, vilket betyder att de är vid bilen cirka kl 22.50 (plus eventuellt toabesök efter filmen).

Det problem jag ville kolla upp med förloppsberäkningen var om de kunde ha passerat Volvon redan vid 22.52-22.54 dvs när "spökuttaget" gjordes vid Postens bankomat. Som du ser så går det alldeles utmärkt – förutsatt att inget längre toabesök görs efter filmen. Något sådant nämns dock inte i något av förhören utan de verkar gå direkt till bilen när filmen är slut. Och då passar tajmingen fint med spökuttaget. Det var så det såg ut när jag gick igenom tiderna och förloppet.

Det stämmer också ganska bra med den först angivna tiden i det andra avsnittet – "vid 22.55-tiden" – som ju också ligger snubblande nära det långa bankomatuttaget kl 22.52-22.54.

Det är därför som jag tippat att Volvon stannat där av samma skäl som både Morelius' och "fröken Swans sällskap. Där är det "Anders, montör" som kör bilen, parkerar på samma ställe som Morelius, kilar över och tar ut pengar. Under tiden gör fröken Swan en intressant iakttagelse av en walkie-talkieman vid Olofsgatan med ett signalement som starkt påminner om Jonny Wiklunds mustaschprydde turk. Men den iakttagelsen görs alltså redan kl 22.45.

Jag försökte även stämma av allt det här mot Börge Hellströms (EBC375) tider, och kom fram till att Hellström torde ha kommit till platsen lite senare än han själv uppger. Han missar nämligen båda de här "attraktionerna", alltså både fröken Swans walkie-talkieman och den trafikstörande Volvon uppe vid korsningen. Med tanke på vad han berättar om i förhören så borde han ha sett de sakerna om han funnits på plats. Så min idé om Hellström är att han kommer dit först efter att Volvon stuckit, strax före kl 23. Hellström själv blir kvar en stund men måste rimligtvis sticka innan nästa "attraktion" kommer, nämligen trafikindicenten där Wiklund får tvärnita bakom bilen som släpper av mustaschturken.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EBC375

En sammanfattning där av de viktigaste bitarna på Tunnelgatan mellan mordplatsen och Olofsgatan under halvtimmen som leder upp till mordet. Volvon finns där, men betydligt tidigare än 23.15-tiden. Mest troligt talar vi om före kl 23, och synkningen med bankomatuttaget kl 22.52-22.54 ligger alltså nära till hands.
Citera
2024-08-18, 22:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fick ut lite nya dokument angående min kartläggning av bilar kring mordplatsen. Ni kan ju hjälpa mig reda ut om det här är av intresse.

https://files.fm/u/qjunyx8deq

https://files.fm/u/uzktmgyh55

https://files.fm/u/hr5zgc6b8m

Här är avsnittet i wpu. Det framkommer lite av den maskade infon där. Att det rör en grön bil, att mannen hade öronlappar, att observationen skedde i Upplands Väsby och att något placerades i handskfacket.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt19553

Som tur är missade de lite i den överdrivna maskningen så att vi får fram att den andra bilen är vit. Det rör sig alltså om en grön och vit bil. Vilket också skådades vid mordplatsen. I övrigt så är ju beskrivningen av mannen påfallande lik gm. Men tyvärr kommer ju tipset in väldigt sent, vilket sätter ett stort frågetecken. Visserligen påstår uppgiftslämnaren att denne hört av sig dagarna efter, och det kan ju stämma.

Tyvärr fick jag inte ut alla dokument. -02 och -03 lämnades inte ut med hänvisningen. "Allt sakinnehåll omfattas av sekretess. I dessa handlingar kan det finnas ett fåtal uppgifter av harmlös karaktär som i och för sig inte omfattas av sekretess, men som inte ger någon bild av handlingarnas egentliga innehåll och därmed saknar i formationsvärde i sammanhanget"

Hur kan det ens vara möjligt att det finns så mycket sekretess gällande ett vittnesmål om två bilar i Upplands väsby? Offentlighetsprincipen funkar ju inte om maskningarna överdrivs såhär. Det är omöjligt alla alla maskningar där är av harmfull karaktär. Palmegruppen har ju tidigare fått tillrättavisning angående maskningarna. Men det fortsätter tydligen. Frågan är om man borde ta det här till domstol bara för att förvara våra medborgerliga rättigheter.

Har det framkommit något nytt om den röda bilen som Anér uppmärksammade i Palme-Nytt?

Den som försöker parkera på Sveavägen, en tid före mordet, och hindrar framfarten för en annan bil.

Senare verkar samma bil vara på väg från platsen, i hög hastighet, och observeras av AK.

Kanske helt ointressant, men men ...
Citera
2024-08-19, 12:16
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ai-test-pekar-ut-palmes-mordare-i-ny-bok/

Citat:
PremiumDen mystiske enstöringen och revolverägaren som blivit känd som ”Dubbelgångaren” har funnits med som en gäckande skugga i Palmeutredningen i decennier, men aldrig riktigt utretts.

Nu AI-analyseras bilder av mannen i en ny bok – som kommer fram till att han är mycket lik en fantombild av en misstänkt gärningsman som gjordes av Mårten Palme strax efter mordet.

– Jag har använt AI-verktyg för igenkänning som inte fanns tidigare, säger författaren Jon Jordås.

Vem är denna person, och vad tror ni om detta spåret?
Citera
2024-08-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ai-test-pekar-ut-palmes-mordare-i-ny-bok/

Jon Jordås är dokumentärchef,Journalist och författare.
Tidigare känd från exempelvis P3 Dokumentär och arbetet betitlat "Palmeutredningen innifrån" vilket är en dokumentärserie på flera delar som belyser Åshedens intervjuer med Hans Holmer.

Det finns en lång matig tråd här om Christer Andersson,där all upptänklig fakta angående denne individ finns att finna.

Personligen är jag övertygad om att Christer Andersson mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.
Citera
2024-08-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky

Känner inte till personen.
Men är helt säker på att AI är bättre på att se samband på faktan än privatspanare som ofta ”fastnar” vid sin teori.
Det bästa är nog en kombination av bägge.
Citera
2024-08-20, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Känner inte till personen.
Men är helt säker på att AI är bättre på att se samband på faktan än privatspanare som ofta ”fastnar” vid sin teori.
Det bästa är nog en kombination av bägge.
740 inlägg-verkar va ett betydelesfullt tal 740 alltså som dyker upp här just nu undrar varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in