Citat:
Ursprungligen postat av
tsach
Skulle Du kunna berätta närmre om dessa ideér?
Det kan ju ha viss betydelse vem det är.
Givetvis har jag själv en gissning på en kandidat men ej mer än så.
Två hundar t.ex har jag inte kollat upp om vederbörande hade.
Jo Lingärde ser jag som desinformatör, men Cosi fan tutte är ju en realitet så något korn av sanning kanske ligger i det ovanstående med den höge militären.
I det här skedet har jag mest samlat intryck, så att säga, från genomläsningen av Lingärde-materialet, men jag ska återkomma till det längre fram när jag fått tid att göra en bättre avstämning mot annat material typ det som finns om AGAG med Ture Utriainen och kompani.
I min bok heter "M" Birger Elmér. Om han hade några hundar ska jag låta vara osagt men det kan ju vara ett uttryck för poesi från Lingärdes sida, och samma med kapsylerna och de döda brevlådorna. Att något AGAG på egen hand skulle vara ute efter en landsförrädare ser jag som rena amsagorna.
Däremot finns en del andra indicier på en andra operation (utöver Cosi fan tutte) på mordkvällen som hållits i av den militära sidan. Det intryck jag fått är att de använt sig av befintligt radiosystem, vilket alltså betyder att Säpo:s radiofolk med Tore Winberg i spetsen kunnat lyssna på dem.
Jag vill gärna redogöra för alla dessa indicier i detalj, men i sinom tid och helst inte här och nu. Den bild som växt fram för min del är i alla fall att den militära sidan (IB som jag kallar den för enkelhets skull) har en operation på gång på mordnatten, och det är den operationen som löper parallellt med Cosi fan tutte så att de två hakar i varandra i vissa avseenden.
Ur ena mungipan säger Lingärde att ryssroteln på Säpo ledde operationen som gick ut på att gripa en högt uppsatt svensk militär på bar gärning. Men ur andra mungipan säger han att det är det militära AGAG-gänget som kör den operationen. Båda de här sakerna kan inte rimligtvis vara riktiga, utan operationen som går ut på att gripa militären måste vara en sammanhållen operation.
Då kan vi antingen tänka oss två operationer under Säpo:s ledning – Morgonrodnad (eller vad den nu ska heta) och Cosi fan tutte – eller så kan vi tänka oss den förra under IB:s ledning medan den senare naturligtvis står under Säpo:s ledning. Det är den varianten som framstår som rimlig och vettig från mitt perspektiv, och i det ingår viss samordning på systemnivå av de två operationerna.
Då är det IB:s operation som går ut på att gripa militären medan Säpo:s operation går ut på att studera hur den andra sidan reagerar på gripandet. När gripandet inte blir av så blir det naturligtvis heller ingen sådan panikreaktion på andra sidan, och just därför får man ställa in Cosi fan tutte och lomma hemåt med svansen mellan benen. Och att gripandet inte blir av beror naturligtvis på att Palme blir mördad.
Vad jag ser är alltså, att gripandet av den höge militären ligger ask i ask med Palmemordet. Med ask i ask menar jag en dubbelbottnad historia, där den tänkta operationen utgör den den övre lådan medan mordet utgör den undre. Det man ser när man öppnar asken är alltså det planerade gripandet, men under den extra bottnen ligger attentatet.
Att gripandet inte blir av beror då på att attentatet lagts en minut före det planerade gripandet, på precis samma plats. Så får jag det att stämma med förloppsanalysen, vilket jag redogjort för i ett ganska stort antal tidigare inlägg. Som modell funkar det, men någon definitiv bekräftelse har vi naturligtvis inte. Inte i det här skedet och lär troligtvis aldrig få det heller.
Den "detalj" som attraherar mig med Lingärdes brev är just införandet av den militära sidan i ekvationen. Läser man Almängs artikel så finns ingen militär sida med i bilden utan allting heter Säpo. Men när man går tillbaka till källan dvs Lingärdes brev så dyker den militära sidan upp, om än förklädd till det där AGAG-gänget. Som om man skulle tillåta något sådant om en sådan sak.
Du säger att Lingärde är desinformatör, och det är bara att nicka och instämma. Men samtidigt är ju även desinformationen av ett sådant slag att det går att utvinna viss information ur den. Det är det som jag i viss mån försökt mig på, men som jag gärna vill göra ett mer seriöst jobb med längre fram.