Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Den enda kända bilen som hindrar Inge att se paret Palme (före och under skotten) är Bengt Palms guldfärgade Mercedes, som passerar norrut omkring fem sekunder före skotten.

Jan Nilssons limousin har inte passerat Olofsgatan när skotten faller. Nilsson ser taxichauffören Hans Johanssons U-sväng när Nilsson befinner sig mellan Olofsgatan och Sveavägen (redan där ryker Bo G. Anderssons "dokumentärfilm" 30 sekunder från 2023). Nilsson såg inte gärningsmannen. Mannen som "springer som fan" är vittnet Per Vallin, som sprang efter en bit (se Gunnar Walls senaste bok).

"Mannen i beige" som Lisbeth ser bakom Björkman en stund efter skotten (hur lång stund uppgav hon inte) är vittnet Jan-Åke Svensson (se polisens foto). Det finns inget som talar emot att den mannen är Svensson. Däremot mycket som talar för.
AD bil kan ha skymt vid skott 2... eller?

https://imgur.com/a/gcI5JRy

Och allt efter täckt av andra bilar från och till ?
Citera
2024-01-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
AD bil kan ha skymt vid skott 2... eller?

https://imgur.com/a/gcI5JRy

Och allt efter täckt av andra bilar från och till ?

Att inga bilar passerade under tre minuter är osannolikt. De få som passerade kan inte ha stört så mycket. Inget händer. Han bara står där. Björkmans gäng passerar efter 15 - 30 sekunder. Sedan Schaeffer och hennes döttrar. Inge kollar vad hans kamrater har för sig. Han missar Fauzzi.

Delsborn hann inte så långt söderut att han skymde andra skottet. Det framgår av både hans och Inges uppgifter.
Citera
2024-01-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED

Delsborn hann inte så långt söderut att han skymde andra skottet. Det framgår av både hans och Inges uppgifter.

Jag bifogade rekonstruktionen med AD.

Varför kan han inte skymt sikten?

Hur har du räknat?
Citera
2024-01-26, 18:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag bifogade rekonstruktionen med AD.

Varför kan han inte skymt sikten?

Hur har du räknat?

Jag förstår riktigt inte varför det spelar någon roll. BP skymmer sikten 0,2 sekunder. Skulle AD skymma så kanske det rör sig om 0,4 sekunder.
Citera
2024-01-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Sedan talas det om dennes skicklighet med dead drops (döda brevlådor) när han rastar sina två hundar.

Redan den här beskrivningen torde räcka för att inringa mannen ifråga. Lingärde kallar honom för "M", vad det nu ska innebära. I James Bond-filmerna står "M" för chefen för hela tjänsten, vilket visserligen är larvigt men ändå stämmer fint med mina egna idéer om mannens identitet.
Skulle Du kunna berätta närmre om dessa ideér?
Det kan ju ha viss betydelse vem det är.
Givetvis har jag själv en gissning på en kandidat men ej mer än så.
Två hundar t.ex har jag inte kollat upp om vederbörande hade.
Jo Lingärde ser jag som desinformatör, men Cosi fan tutte är ju en realitet så något korn av sanning kanske ligger i det ovanstående med den höge militären.
Citera
2024-01-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag förstår riktigt inte varför det spelar någon roll. BP skymmer sikten 0,2 sekunder. Skulle AD skymma så kanske det rör sig om 0,4 sekunder.
När man granskar IM vittnesmål, är det en faktor att räkna med.

Bilar och personer som skymmer sikten för honom.

Han nämner själv ingenting om detta.
Citera
2024-01-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Skulle Du kunna berätta närmre om dessa ideér?
Det kan ju ha viss betydelse vem det är.
Givetvis har jag själv en gissning på en kandidat men ej mer än så.
Två hundar t.ex har jag inte kollat upp om vederbörande hade.
Jo Lingärde ser jag som desinformatör, men Cosi fan tutte är ju en realitet så något korn av sanning kanske ligger i det ovanstående med den höge militären.

I det här skedet har jag mest samlat intryck, så att säga, från genomläsningen av Lingärde-materialet, men jag ska återkomma till det längre fram när jag fått tid att göra en bättre avstämning mot annat material typ det som finns om AGAG med Ture Utriainen och kompani.

I min bok heter "M" Birger Elmér. Om han hade några hundar ska jag låta vara osagt men det kan ju vara ett uttryck för poesi från Lingärdes sida, och samma med kapsylerna och de döda brevlådorna. Att något AGAG på egen hand skulle vara ute efter en landsförrädare ser jag som rena amsagorna.

Däremot finns en del andra indicier på en andra operation (utöver Cosi fan tutte) på mordkvällen som hållits i av den militära sidan. Det intryck jag fått är att de använt sig av befintligt radiosystem, vilket alltså betyder att Säpo:s radiofolk med Tore Winberg i spetsen kunnat lyssna på dem.

Jag vill gärna redogöra för alla dessa indicier i detalj, men i sinom tid och helst inte här och nu. Den bild som växt fram för min del är i alla fall att den militära sidan (IB som jag kallar den för enkelhets skull) har en operation på gång på mordnatten, och det är den operationen som löper parallellt med Cosi fan tutte så att de två hakar i varandra i vissa avseenden.

Ur ena mungipan säger Lingärde att ryssroteln på Säpo ledde operationen som gick ut på att gripa en högt uppsatt svensk militär på bar gärning. Men ur andra mungipan säger han att det är det militära AGAG-gänget som kör den operationen. Båda de här sakerna kan inte rimligtvis vara riktiga, utan operationen som går ut på att gripa militären måste vara en sammanhållen operation.

Då kan vi antingen tänka oss två operationer under Säpo:s ledning – Morgonrodnad (eller vad den nu ska heta) och Cosi fan tutte – eller så kan vi tänka oss den förra under IB:s ledning medan den senare naturligtvis står under Säpo:s ledning. Det är den varianten som framstår som rimlig och vettig från mitt perspektiv, och i det ingår viss samordning på systemnivå av de två operationerna.

Då är det IB:s operation som går ut på att gripa militären medan Säpo:s operation går ut på att studera hur den andra sidan reagerar på gripandet. När gripandet inte blir av så blir det naturligtvis heller ingen sådan panikreaktion på andra sidan, och just därför får man ställa in Cosi fan tutte och lomma hemåt med svansen mellan benen. Och att gripandet inte blir av beror naturligtvis på att Palme blir mördad.

Vad jag ser är alltså, att gripandet av den höge militären ligger ask i ask med Palmemordet. Med ask i ask menar jag en dubbelbottnad historia, där den tänkta operationen utgör den den övre lådan medan mordet utgör den undre. Det man ser när man öppnar asken är alltså det planerade gripandet, men under den extra bottnen ligger attentatet.

Att gripandet inte blir av beror då på att attentatet lagts en minut före det planerade gripandet, på precis samma plats. Så får jag det att stämma med förloppsanalysen, vilket jag redogjort för i ett ganska stort antal tidigare inlägg. Som modell funkar det, men någon definitiv bekräftelse har vi naturligtvis inte. Inte i det här skedet och lär troligtvis aldrig få det heller.

Den "detalj" som attraherar mig med Lingärdes brev är just införandet av den militära sidan i ekvationen. Läser man Almängs artikel så finns ingen militär sida med i bilden utan allting heter Säpo. Men när man går tillbaka till källan dvs Lingärdes brev så dyker den militära sidan upp, om än förklädd till det där AGAG-gänget. Som om man skulle tillåta något sådant om en sådan sak.

Du säger att Lingärde är desinformatör, och det är bara att nicka och instämma. Men samtidigt är ju även desinformationen av ett sådant slag att det går att utvinna viss information ur den. Det är det som jag i viss mån försökt mig på, men som jag gärna vill göra ett mer seriöst jobb med längre fram.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-26 kl. 19:30.
Citera
2024-01-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
En sådan operation där man använder radiosystem går ju inte att dölja för Säpo, utan Lingärde framhåller själv i brevet att "samtalen i radio spelades på sedvanligt sätt in av säks radiooperatör" – som heter Tore Winberg. Bandinspelningarna av radiotrafiken på mordkvällen blir sedan en liknande historia som med LAC-bandet, nämligen att bandet först försvinner för att sedan dyka upp igen efter ett tag, men då med ett för tjänsten harmlöst innehåll. Det där känns väldigt bekant på något sätt.
Tore Winberg förhörs som bekant av Juristkommissionen. Där framkommer ingenting om att radiotrafik från mordkvällen skulle ha bandats. Lingärdes version finner alltså inget som helst stöd. Och det är inte direkt första gången det ser ut på det sättet.

Jag tror inte att man ska betrakta Lingärde som en medveten desinformatör. Huvudproblemet är snarare att han hade en tendens att fabulera och fylla i, där han egentligen saknade egna kunskaper. Han älskade att framstå som mer initierad än han egentligen var.

Det förefaller till exempel helt osannolikt att syftet med Così fan tutte skulle ha varit att gillra en fälla för en mycket högt uppsatt svensk militär. Det hade i så fall varit något mycket exceptionellt, som rimligen hade framkommit förr eller senare. Ovanligheter av det här slaget läcker i princip alltid ut.

Lingärde älskade att göra sensationella uttalanden av precis den här typen, och i regel på mycket svajig grund. Det finns knappast någon anledning att lägga ned något arbete på att fördjupa sig i hans svammel, där endast enstaka uppgifter tycks ha något med verkligheten att göra.
Senast redigerad av 10juni 2024-01-27 kl. 19:02.
Citera
2024-01-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Tore Winberg förhörs som bekant av Juristkommissionen. Där framkommer ingenting om att radiotrafik från mordkvällen skulle ha bandats. Lingärdes version finner alltså inget som helst stöd. Och det är inte direkt första gången det ser ut på det sättet.

Jag tror inte att man ska betrakta Lingärde som en medveten desinformatör. Huvudproblemet är snarare att han hade en tendens att fabulera och fylla i, där han egentligen saknade egna kunskaper. Han älskade att framstå som mer initierad än han egentligen var.

Det förefaller till exempel helt osannolikt att syftet med Così fan tutte skulle ha varit att gillra en fälla för en mycket högt uppsatt svensk militär. Det hade i så fall varit något mycket exceptionellt, som rimligen hade framkommit förr eller senare. Ovanligheter av det här slaget läcker i princip alltid ut.

Lingärde älskade att göra sensationella uttalanden av det här slaget, i regel på mycket svajig grund. Det finns knappast någon anledning att lägga ned något arbete på att fördjupa sig i hans svammel, där endast enstaka uppgifter verkar ha något med verkligheten att göra.

Tack för de synpunkterna. Jag har inte sett Juristkommissionens förhör med Tore Winberg. Det var beställt till arkivet men inget verkar ha hänt med den beställningen sedan 2021.

Att "inget framkommit" som tyder på att radiotrafiken blivit inspelad betyder naturligtvis inte att radiotrafiken inte blivit inspelad. Tvärtom får vi förutsätta att den blivit inspelad, av FRA om inte Säpo själva bandat den. Vad Lingärde säger om saken måste naturligtvis dubbelkollas, vilket jag inte haft tid med ännu. Det hör till de där "frågorna" som jag bordlagt ett tag medan jag pysslar med annat.

Om Cosi fan tutte är vi på samma våglängd, för där har även jag genomgående hävdat att den operationen inte gått ut på att gripa någon högt uppsatt svensk militär på bar gärning. Ifall någon sådan operation alls existerat som Lingärde påstår så har den i så fall varit en slags systeroperation till Cosi fan tutte. Det har jag sagt hela tiden så förstår inte riktigt varför du gör den invändningen här.

Om Lingärde håller jag delvis med om vad du säger, men inte helt. Han var enligt egen utsago expert på desinformation och sådan expertis ligger inte i träda om den kan komma till användning. Palmemordet är väl ett riktigt praktexempel på ett sådant användningsområde, och då menar jag (liksom "militären" aka "privatspanaren Mats") att Lingärdes privatspaneri skett för Elmérs räkning. Det är i det sammanhanget man måste se sensationslystnaden, desinformationen och även (tror jag) de trakasserier som Lingärde polisanmälde 1987 och som blev startskottet för privatspaneriet.

Som jag sagt i tidigare inlägg vill jag gärna återkomma till de här frågorna längre fram. Om du har tillgång till Juristkommissionens förhör med Tore Winberg så skulle jag gärna vilja ta del av dem – ifall du kunde peka mig dit. Än en gång tack!
Citera
2024-01-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Ovanligheter av det här slaget läcker i princip alltid ut.
Hur vet du det?
Citera
2024-01-27, 19:42
Medlem
Hej allihopa en liten fråga jag tänkt på?
Vilka av nyckelvittnena har ändrat sig flest gånger i förhör, samt från tingsrätt till hovrätt

Mvh Andreas
Citera
2024-01-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur vet du det?
Det har alltid läckt från Säpo. Särskilt vid den aktuella tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in