Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ryssrotelns operation "Cosi van tutte" som pågick samma natt som Palme sköts, vet vi vilka som ingick i den operationen?

Tore F*rsberg - ledde operationen
Torbjörn E*ming
"Rose" tydligen en amerikan, man
Lars-Erik ?
ev. Christer G

namnen figurerar i sb med denne operation vad jag sen tidigare fått fram från de släppta
pdf-filerna
Citera
2024-01-01, 15:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Fint, då är vi på samma våglängd vad Hans Johansson beträffar. Och då ser du att i allt det som du pillrat fram så finns det ingenting som ligger tidigare än Fauzzis vallning. Såvida du inte kan hitta något tidigare – vilket jag tvivlar på för i så fall borde jag själv ha sett det – så är det alltså Fauzzi som är urkällan till den här halvmyten om gärningsmannens avvikande rörelsemönster.

Jag säger "halvmyten" därför att det nog kan finnas reell grund i det att Fauzzi faktiskt sett den äldre man som vi kallar Tensonmannen "gå lite konstigt". Men det blir ändå en halvsanning både i meningen att Ljungqvist på sitt eget vis gör ett berg av ett sandkorn och i meningen att de "43 sekunderna " i praktiken utesluter Tensonmannen som gärningsman.

Om min modell för förloppet vid mordplatsen stämmer, vilket jag ju måste utgå från att den gör, så är det dock den här mannen som både Ljungqvist och Johansson ser springa inåt gränden till. Då finns ju möjligheten att de snappat upp något avvikande i rörelsemönstret, men att det inte blivit nämnt förrän medierna börjat basunera ut det efter vallningen av Fauzzi.

Dessutom är ju både Ljungqvist och Johansson "personligheter" i meningen att de gärna låter sig påverkas av rykten och dessutom gärna överdriver. Två stycken sådana personligheter bland kärnvittnena blir ju lätt explosivt när de liksom göder och eggar på varandra.

Det vore fint att kunna få mediebiten av den här saken klarlagd också, men det är ju ett ganska stort jobb som kanske inte är mödan värd. Då måste man ju in i mediearkiven och tröska, och det är i alla fall mer än jag personligen är beredd till för den här frågan. Det finns annat som har högre prioritet här.

Ja om man bortser från AD:s förhör.
Citera
2024-01-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Anna H skriver i sin bok mycket om suspekta möten med vad hon tror sig vara SÄPO, speciellt ett möte med en militär i basker. Hon säger att även väninnan KJ som var med på mordplatsen har fått besök av polis. Ja, ni vet..

Om det ligger något bakom dessa möten, vad får SÄPO att intressera sig så mycket för Anna H? Och eventuellt KJ? De var inte och har väl sällan framställts som de bästa mordplatsvittnena? Borde inte LJ, IM och AB ha fått liknande påhälsningar isf? Det kanske de har fått men valt att hålla tyst om dem? Eller har de sagt yppat sig om det?

Vad jag ville komma till.. eftersom Anna H. är ett ganska oviktigt vittne när det kommer till själva gärningen och av mördaren (ingen som tror att hon skulle kunna känna igen personen som sprang från platsen).. varför bry sig om henne? För att hon var först på plats? Kan det ha varit nåt på mordplatsen som hände, nåt efter morden och efter att mördaren sprungit från platsen, som eventuella konspiratörer är rädda för ska komma till allmänhetens eller utredande polisers kännedom?

Kanske personen i ljus rock som LP pratade om?

Dvs OM det var två gärningsmän på platsen så kan den gärningsmannen som blev kvar på platsen känt sig igenkänd av Anna H? Han kanske tom mötte henne när hon rusade till mordplatsen och han promenerade därifrån? De kanske fick ögonkontakt osv.

Möten är därför arrangerade för att säkerställa sig om att Anna H inte känner igen den här personen eller ha kopplat ihop den med mordet. Lite lustigt är att Anna H i senare förhör (det från 2018, https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-J) säger:

I föregående stycke från samma förhör står att läsa:

Anna är alltså absolut säker på att hon träffat en militär på ett möte som hon inte vet vad det gick ut på. Men hon kopplar det till mordet på Olof Palme tillräckligt mycket för att prata om det i ett förhör om mordet på Olof Palme.

Någon som har några tankar kring detta?

Det här mysteriet är väl i praktiken redan utklarat – alltsedan jag av en slump fick ut förhöret (hållet den 31/7 2019, #D-20840-06) med privatspanaren Mats (okänt efternamn). Denne Mats är en före detta militär som blev privatspanare och då arbetade med eller för Ulf Lingärde. I nämnda förhör berättar Mats om hur han sökt upp Anna Hage och träffat henne på ett kafé i Södertälje – själv iförd uniform.

Det här mötet på kaféet har då Anna Hage berättat om i olika sammanhang, nu senast i sin bok, och då har hon framställt det på sitt eget vis. Privatspanaren Mats ger en lite annan framställning av saken, och den mest väsentliga skillnaden är att han säger att givit Anna Hage sitt namn och sina kontaktuppgifter och att hon därför mycket väl vet vem han är.

Vilken av de två som talar sanning i det avseendet kan man kanske grunna över, i alla fall om man inte har något bättre för sig. Det finns kanske lite ledtrådar i förhöret men jag har inte företagit någon detaljanalys av den saken. I förhöret finns andra uppgifter rörande Ulf Lingärde och Birger Elmér som jag skrivit något ganska utförligt inlägg om tidigare, med långa excerpter och allt.

Med tanke på allt ståhej kring Anna Hage och hennes egna klagomål över hur folk tränger sig på och beter sig illa mot henne så vill jag inte lämna över det här förhöret till Palmemordsarkivet utan det får ni begära ut själva i så fall. Den version jag har är väldigt lätt maskad och jag tycker själv att innehållet är något generande för henne. Inget jätteallvarligt men hon verkar vara så pass skör att man får ta hänsyn till det också.

Hennes insats på mordplatsen har jag fått försvara här i tråden mot påhoppen från dem som vill ändra på historieskrivningen i det avseendet. Visserligen är det nog så, att om Olof Palme inte redan hade varit bortom all räddning så hade livräddningsinsatserna gjort mer skada än nytta – Lisbeth Palme hade rätt i den saken när hon var och ryckte i dem – men det spelar ju ingen roll eftersom inget ändå kunde ha räddat livet på honom. Det som räknas är tanken och djärvheten, och i de avseendena lämnar Anna Hage absolut inget i övrigt att önska.
Citera
2024-01-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja det är CP, minns jag rätt är det taget på "Plattan", han agerade statist på en av de första filmerna om polisen Roland Hassel, minns inte vilken. Men lite fascinerande är det dock, tror filmen måste vara inspelad 1986-1987?

Tack för info. Från en filminspelning alltså. Torde varit inspelad 1985-1986 då fotot är taget några månader innan mordet.
Citera
2024-01-01, 16:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Tack för info. Från en filminspelning alltså. Torde varit inspelad 1985-1986 då fotot är taget några månader innan mordet.

Du kan säkert ha rätt om att filmen är inspelad 1985, de två första Hassel-filmerna släpptes 1986, tvåan och tredje släpptes 1989, känns spontant som att Pettersson hade annat för sig 1988-1989.

Roland Hassel och filmerna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roland_Hassel
Citera
2024-01-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Tore F*rsberg - ledde operationen
Torbjörn E*ming
"Rose" tydligen en amerikan, man
Lars-Erik ?
ev. Christer G

namnen figurerar i sb med denne operation vad jag sen tidigare fått fram från de släppta
pdf-filerna
Tack så mycket.
Citera
2024-01-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Anna H skriver i sin bok mycket om suspekta möten med vad hon tror sig vara SÄPO, speciellt ett möte med en militär i basker. Hon säger att även väninnan KJ som var med på mordplatsen har fått besök av polis. Ja, ni vet..

Om det ligger något bakom dessa möten, vad får SÄPO att intressera sig så mycket för Anna H? Och eventuellt KJ? De var inte och har väl sällan framställts som de bästa mordplatsvittnena? Borde inte LJ, IM och AB ha fått liknande påhälsningar isf? Det kanske de har fått men valt att hålla tyst om dem? Eller har de sagt yppat sig om det?

Vad jag ville komma till.. eftersom Anna H. är ett ganska oviktigt vittne när det kommer till själva gärningen och av mördaren (ingen som tror att hon skulle kunna känna igen personen som sprang från platsen).. varför bry sig om henne? För att hon var först på plats? Kan det ha varit nåt på mordplatsen som hände, nåt efter morden och efter att mördaren sprungit från platsen, som eventuella konspiratörer är rädda för ska komma till allmänhetens eller utredande polisers kännedom?

Kanske personen i ljus rock som LP pratade om?

Dvs OM det var två gärningsmän på platsen så kan den gärningsmannen som blev kvar på platsen känt sig igenkänd av Anna H? Han kanske tom mötte henne när hon rusade till mordplatsen och han promenerade därifrån? De kanske fick ögonkontakt osv.

Möten är därför arrangerade för att säkerställa sig om att Anna H inte känner igen den här personen eller ha kopplat ihop den med mordet. Lite lustigt är att Anna H i senare förhör (det från 2018, https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-J) säger:

I föregående stycke från samma förhör står att läsa:

Anna är alltså absolut säker på att hon träffat en militär på ett möte som hon inte vet vad det gick ut på. Men hon kopplar det till mordet på Olof Palme tillräckligt mycket för att prata om det i ett förhör om mordet på Olof Palme.

Någon som har några tankar kring detta?
Som jag minns det var det en privatspanare som sökte upp henne. Sett bild på honom.
Privatspanare av den gamla skolan.
Går att läsa om i Anna hages bok 30 år av tystnad.
Citera
2024-01-01, 16:28
Medlem
Citat:
Du kan säkert ha rätt om att filmen är inspelad 1985, de två första Hassel-filmerna släpptes 1986, tvåan och tredje släpptes 1989, känns spontant som att Pettersson hade annat för sig 1988-1989.

Minns dessa filmer från barndomen. Den tidens Beck-filmer.

Undra om CP skymtar förbi i filmen. Vore ju intressant och se rörliga bilder på honom från tiden.
Senast redigerad av DenOsannolike 2024-01-01 kl. 16:32.
Citera
2024-01-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Som jag minns det var det en privatspanare som sökte upp henne. Sett bild på honom.
Privatspanare av den gamla skolan.
Går att läsa om i Anna hages bok 30 år av tystnad.

Ut med namnet!
Citera
2024-01-01, 16:44
Medlem
Citat:

Citat:

Ja, det är filmen "Beskyddarna" som avses och scenen där Christer syns som hastigast (väl?) torde vara inspelad nån gång sent 1985.

https://youtu.be/q3qpAoSxkOI?si=NyFeHTdeRZkqNGmc
Citera
2024-01-01, 16:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Minns dessa filmer från barndomen. Den tidens Beck-filmer.

Undra om CP skymtar förbi i filmen. Vore ju intressant och se rörliga bilder på honom från tiden.

Jo då, CP är med, typ fem sekunder, taget från Plattan. Han har ju peruk vill jag minnas, lite svår att känna igen. Det är ändå rätt otroligt att just Pettersson är med, han var ju ingen hjälpa-gamla-tanter-över-gatan-filur åren innan MOP-härvan.

Här kan du se alla Hassel-filmerna, det är alltså någon av de två första filmerna han är med i:
https://www.svtplay.se/roland-hassel

Edit: Han är med i Beskyddarna som Bemp påpekar, film två.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-01-01 kl. 16:50.
Citera
2024-01-01, 16:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, det är filmen "Beskyddarna" som avses och scenen där Christer syns som hastigast (väl?) torde vara inspelad nån gång sent 1985.

https://youtu.be/q3qpAoSxkOI?si=NyFeHTdeRZkqNGmc

Du har helt rätt. Lite skoj att även skådisen Stig Engström är med i samma film också.

Dom två första Hassel-filmerna är faktiskt intressanta ur ett MOP-perspektiv också, för att se och ta del av hur Stockholm såg ut från 1985-1986, de åker ju förbi och på Sveavägen, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in