Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag håller med om att det skulle vara intressant. Samtidigt är det väl också så, att om springstilen inte avviker på något sätt så kanske man inte nämner något om den heller. Som sagt skulle en mer fullständig genomgång vara önskvärd, där man går igenom vad alla de här centrala vittnena har sagt om rörelsemönstret.

Nu satte jag det på önskelistan och när jag tryckt iväg den tänkte jag, att nu bollar han väl tillbaka det så får jag lik sjutton göra det jobbet själv!

Men i alla fall. Det vittne som väl mest förknippas med avvikande rörelsemönster är Leif Ljungqvist, men som jag sade i mitt förra inlägg så nämner han inget om det i sitt första förhör dagen efter mordet utan det dyker upp först i bandförhöret den 28/4 1986.

Även då är det emellertid tveksamt om det handlar om några egentliga avvikelser typ att mannen haltar eller rör sig ojämnt på ett asymmetriskt vis. Man kan nog lika gärna tolka "lunkandet" i bandförhöret som i linje med vad Anders Delsborn sagt redan på mordnatten – om att mannen rörde sig lite trögt därför att han inte var någon yngling.

Jag tog mig för lite raskt att plocka fram förhören med Ljungqvist och här har vi ett urval av hur det låter i bandförhöret den 28/4:

Och då ser jag alltså den här mannen då som står och tittade på dom andra. En liggande person och Lisbet då som i det här fallet var okänd. Och han står och tittar en stund och iskallt sen tar han det lugnt och lunkar iväg in i gränden.

Nej, han lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende och det var då man alltså fick ta fram den här bilden om, som jag har upplyst om i tidigare förhör att han hade alltså korta långbyxor och lågskor, därför att jag såg anklarna på fötterna.

Det vet man ju själv hur man startar när man springer nu. Det är alltså väsentligt mycket –. Ja, med bredare gångstil överhuvudtaget för att komma igång. När man var yngre då starta man ju med täta fina steg.

Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga. Och jag har så klart för mig hur jag ser hans byxor då som ligger som en slags (ohörbart) runt benet utan att fladdra, så ser jag hans anklar mot snön.

När jag läser det här tycker i alla fall jag att det låter som om killen bara var lite äldre och därför trög, inte att han rullar som en björn eller älgar iväg eller något i den stilen. Sedan är det väl lite retoriskt överdrivet på Ljungqvists vis, vilket man också får väga in.

LL har dessutom i en senare intervjuer i media, efter Krister Peterssons presskonferens om SE, sagt följande:

Citat:
– Gärningsmannen var atletiskt byggd, han var cirka 190 centimeter lång och Engström var knubbigare med kortare ben och så vidare. Jag såg hur Engström sprang in i gränden och de stegen stämmer inte med mannen som sköt.

Han räknar ut Engström för att han var för knubbig och säger att mördaren var mer atletisk. Förstår att han inte direkt säger nåt om löpstilen, men mellan raderna känns det inte som att han menar att mördaren sprang som en elefant där? (Eller älgade eller hur han nu formulerade det?) För om det var någon som klampade fram på det viset så hade det väl lika gärna kunnat vara en knubbig man som en atletisk.
Citera
2024-01-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Man kan fråga sig om de centralt placerade vittnena är mer lättpåverkade av vad de läser i tidningar och ser på tv om hur mannen rört sig.

De perifert placerade vittnena som talar om någon som springer snabbt och smidigt in i gränden verkar inte lika lättpåverkade. Eller är det för att de inte sett händelseförloppet lika tydligt som de centralt placerade vittnena?

Jag tycker det är rimligt att börja med kärnvittnena. När man fått bilden klar för sig där så kan man gå vidare till att utöka urvalet. Det är tillräckligt med jobb att tröska igenom kärnan. Sedan vad kärnvittnena beträffar så är de ju ändå ganska få till antalet, och då räcker det med att man har en personlighet tillika linslus som Ljungqvist med i den skaran för att det ska börja dra iväg.

Du missade min fråga om det fanns någonting tidigare om konstigheter – annat än ålderströghet i starten då – med rörelsemönstret. Du har ju gått igenom listan och plockat fram dina axplock, som jag tycker är förträffliga i det att de exemplifierar syndromet så att säga. Men de ger inte någon helhetsbild och framför allt vill man se datummärkning på dem, hur pass tidigt eller sent de ligger på tidsaxeln.

Den fråga som intresserar mig är var det hela kom ifrån. Jag har föreslagit Fauzzis vallning den 25/3 1986 som urkälla, men det är mycket möjligt att det finns något tidigare än så. Man kunde önska att vi hade ett komplett klipparkiv från tidningar, radio och tv att tillgå också, för då kunde man kanske luska fram när det avvikande rörelsemönstret först dyker upp i medierna, och i vilket sammanhang det sker.
Citera
2024-01-01, 13:01
Medlem
Anna H skriver i sin bok mycket om suspekta möten med vad hon tror sig vara SÄPO, speciellt ett möte med en militär i basker. Hon säger att även väninnan KJ som var med på mordplatsen har fått besök av polis. Ja, ni vet..

Om det ligger något bakom dessa möten, vad får SÄPO att intressera sig så mycket för Anna H? Och eventuellt KJ? De var inte och har väl sällan framställts som de bästa mordplatsvittnena? Borde inte LJ, IM och AB ha fått liknande påhälsningar isf? Det kanske de har fått men valt att hålla tyst om dem? Eller har de sagt yppat sig om det?

Vad jag ville komma till.. eftersom Anna H. är ett ganska oviktigt vittne när det kommer till själva gärningen och av mördaren (ingen som tror att hon skulle kunna känna igen personen som sprang från platsen).. varför bry sig om henne? För att hon var först på plats? Kan det ha varit nåt på mordplatsen som hände, nåt efter morden och efter att mördaren sprungit från platsen, som eventuella konspiratörer är rädda för ska komma till allmänhetens eller utredande polisers kännedom?

Kanske personen i ljus rock som LP pratade om?

Dvs OM det var två gärningsmän på platsen så kan den gärningsmannen som blev kvar på platsen känt sig igenkänd av Anna H? Han kanske tom mötte henne när hon rusade till mordplatsen och han promenerade därifrån? De kanske fick ögonkontakt osv.

Möten är därför arrangerade för att säkerställa sig om att Anna H inte känner igen den här personen eller ha kopplat ihop den med mordet. Lite lustigt är att Anna H i senare förhör (det från 2018, https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-J) säger:
Citat:
"På fråga om Anna vid något annat tillfälle sett personen blir svaret nej, men att hon ibland har en känsla av hon känner igen honom från något annat tillfälle. Hon har inte vid något tillfället pratat med mannen".

I föregående stycke från samma förhör står att läsa:
Citat:
På fråga om Anna någon gång varit osäker på att det var en militär som hon träffade blir svaret "absolut inte".

Anna är alltså absolut säker på att hon träffat en militär på ett möte som hon inte vet vad det gick ut på. Men hon kopplar det till mordet på Olof Palme tillräckligt mycket för att prata om det i ett förhör om mordet på Olof Palme.

Någon som har några tankar kring detta?
Citera
2024-01-01, 13:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag tycker det är rimligt att börja med kärnvittnena. När man fått bilden klar för sig där så kan man gå vidare till att utöka urvalet. Det är tillräckligt med jobb att tröska igenom kärnan. Sedan vad kärnvittnena beträffar så är de ju ändå ganska få till antalet, och då räcker det med att man har en personlighet tillika linslus som Ljungqvist med i den skaran för att det ska börja dra iväg.

Du missade min fråga om det fanns någonting tidigare om konstigheter – annat än ålderströghet i starten då – med rörelsemönstret. Du har ju gått igenom listan och plockat fram dina axplock, som jag tycker är förträffliga i det att de exemplifierar syndromet så att säga. Men de ger inte någon helhetsbild och framför allt vill man se datummärkning på dem, hur pass tidigt eller sent de ligger på tidsaxeln.

Den fråga som intresserar mig är var det hela kom ifrån. Jag har föreslagit Fauzzis vallning den 25/3 1986 som urkälla, men det är mycket möjligt att det finns något tidigare än så. Man kunde önska att vi hade ett komplett klipparkiv från tidningar, radio och tv att tillgå också, för då kunde man kanske luska fram när det avvikande rörelsemönstret först dyker upp i medierna, och i vilket sammanhang det sker.

Men jag måste ändå återkomma till de perifera vittnena. Varför har inte de låtit sig påverkas av av vad de läst i tidningar och "urkällan" till det avvikande rörelsemönstret och själva vittnat om ett liknande avvikande rörelsemönster. Är det för att de inte är lika lättpåverkade som de centrala vittnena? Eller är det för att de inte sett händelseförloppet lika tydligt när mannen lunkade iväg?
Citera
2024-01-01, 13:19
Medlem
Det här säger IM i sitt andra längre förhör (dvs förhör nummer 3 totalt, om man räknar med det väldigt korta och mer upplysningsvisa förhöret som hölls 1 mars).. förhöret hölls 86-04-08, knappt en månad efter det första längre förhöret som hölls 86-03-14. (http://www.itdemokrati.nu/page36z.html (sida 372 om man tittar på sidnummer upp i högra kanten på de skannade arken)

Citat:
Ja, mannen (mördaren, min anm.) går vid skyltfönstret, lämnar skyltfönstret och går upp bakom och då, i den vevan så, det såg ut som han var, jag fick för mig att han skulle rycka handväskan eller någonting så jag vänder mig om och.. till dom i baksätet medan jag fortfarande tittar på vad som händer och säger att nu jävlar händer det något.

/.../

Men när jag märker att han går upp bakom dom då förstår jag att han vill dem någonting. Men jag menar hade dom känt varandra så hade dom hälsat på varandra, förstår du, det var fredagskväll och, jag bara kände på mig att någonting var i görning.

/.../

Och mördaren då han tar ner armen lugnt och håller stoppar handen i fickan. Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och, i den vevan så, min tanke var att försök följa annars tappar jag bort honom. För det var så fruktansvärt, i och med att han hade stoppat handen i fickan så skulle han lika gärna ha kunnat varit en åskådare.

Utifrån det här vittnesmålet.. det verkar ha varit så lugnt på platsen i övrigt, inledningsvis? Som om ingenting hänt? Med tanke på att mördaren måste ha känt till att AB var bara några meter bakom (AB säger själv i ett förhör att han var så nära mördaren att mördaren måste ha vetat om hans närvaro).. är det inte anmärkningsvärt hur obrydd han är om att lämna platsen och fly bort ifrån eventuella ingripare? Som att han inte är ens en gnutta orolig.
Citera
2024-01-01, 13:28
Medlem
Citat:
Men jag måste ändå återkomma till de perifera vittnena. Varför har inte de låtit sig påverkas av av vad de läst i tidningar och "urkällan" till det avvikande rörelsemönstret och själva vittnat om ett liknande avvikande rörelsemönster. Är det för att de inte är lika lättpåverkade som de centrala vittnena? Eller är det för att de inte sett händelseförloppet lika tydligt när mannen lunkade iväg?

Kan du inte svara på min fråga istället. Du har dragit en rad axplock från förhör med kärnvittnena. Har du i det materialet hittat någonting tidigare än den 25/3 1986 som klart visar på avvikelser i rörelsemönstret – annat än bara tröghet i starten? Det borde du ju kunna svara på, tycker man, och dessutom borde du kunna bistå med datum för samtliga axplock du hämtat ur materialet.

Om de perifera vittnena så kan det kanske vara som du föreslår, att de helt enkelt befunnit sig för långt ifrån för att kunna säga något om springstilen. Men om man tittar på mothypotesen, att det hela är ett mediadrivet fenomen, så kan skillnaden mellan kärnvittnena och de perifera också bero på att de perifera bara blev hörda i början medan kärnvittnena blev hörda ett antal gånger. I så fall har ju de perifera hörts innan det avvikande rörelsemönstret kom ut i medierna men inte efter det kom ut.

Jag har haft svårt att få grepp om hur det här med det avvikande rörelsemönstret kom sig, och i vilken mån det finns en verklighetsgrund till det. Som jag redan sagt lutar jag mot att någon slags verklighetsgrund finns men att Ljungqvist i synnerhet blåst upp det hela med överdrifter och förvrängningar.
Citera
2024-01-01, 13:40
Medlem
Citat:
Jag har haft svårt att få grepp om hur det här med det avvikande rörelsemönstret kom sig, och i vilken mån det finns en verklighetsgrund till det. Som jag redan sagt lutar jag mot att någon slags verklighetsgrund finns men att Ljungqvist i synnerhet blåst upp det hela med överdrifter och förvrängningar.

Min känsla är att rörelsemönstret kom upp i samband med rättegången mot Christer P? Och att LL drog på stort eftersom det för honom var en bekräftelse på att han verkligen hade sett Christer P. Han byggde sitt utpekande på det. Sen blev det en grej, precis som den fladdrande rocken har blivit en grej.

Egentligen kan man vända på det och säga att alla mordplatsvittnen som sett GM springa från platsen men inte anmärkt på löpstilen indirekt menar att GM inte hade en avvikande löpstil.
Citera
2024-01-01, 14:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Kan du inte svara på min fråga istället. Du har dragit en rad axplock från förhör med kärnvittnena. Har du i det materialet hittat någonting tidigare än den 25/3 1986 som klart visar på avvikelser i rörelsemönstret – annat än bara tröghet i starten? Det borde du ju kunna svara på, tycker man, och dessutom borde du kunna bistå med datum för samtliga axplock du hämtat ur materialet.

Om de perifera vittnena så kan det kanske vara som du föreslår, att de helt enkelt befunnit sig för långt ifrån för att kunna säga något om springstilen. Men om man tittar på mothypotesen, att det hela är ett mediadrivet fenomen, så kan skillnaden mellan kärnvittnena och de perifera också bero på att de perifera bara blev hörda i början medan kärnvittnena blev hörda ett antal gånger. I så fall har ju de perifera hörts innan det avvikande rörelsemönstret kom ut i medierna men inte efter det kom ut.

AD förhör 1/3 och 14/3
HJ förhör 14/3.
(vallning Fauzzi 25/3)
LL förhör 7/5
IM förhör tingsrätten, hovrätten
LP förhör tingsrätten, hovrätten
Citera
2024-01-01, 14:51
Medlem
Citat:
AD förhör 1/3 och 14/3
HJ förhör 14/3.
(vallning Fauzzi 25/3)
LL förhör 7/5
IM förhör tingsrätten, hovrätten
LP förhör tingsrätten, hovrätten

Du ska ha tack för det, HAARP. I och med att Anders Delsborn inte rör sig om några sådana avvikelser i rörelsemönstret (utan bara om lite tröghet eller stelhet på grund av ålder och/eller kroppsbyggeri) så har vi alltså bara en enda källa som ligger tidigare än Nicola Fauzzis vallning (25/3 1986) och det är förhöret med Hans Johansson den 14/3 1986.

När jag kollar det förhöret så finner jag emellertid inte dina citat, utan du har nog tagit dem från något annat förhör.

Hans Johansson enligt HAARP:
...Han hade armarna som framför sig när han sprang...

Detta har Hans Johansson inte sagt vare sig i bandförhöret den 14/3 1986 eller i det första förhöret den 4/3 1986. Vad Johansson säger om armarna framgår i det första förhöret:

Johansson såg inget som hängde på sidorna om mannen när denne ej heller att han bar på något. Mannen sprang ej med fixerade utan han sprang med rörliga armar.

I bandförhöret den 14/3 1986 sägs inte ett knyst om något avvikande rörelsemönster, utan det är något som du, HAARP, hittat på själv och "styrkt" med falska citat. Vad säger då Hans Johansson i det här förhöret? Egentligen ingenting om springstilen, utan bara att det går undan. Här är de passager som kommer närmast:

J. Han, undrar om han (Palme) inte var på väg sista biten ner då, och då kastade hon sig över han där då.
F. Hon, det är Lisbeth det?
J. Ja Lisbeth Palme ja. Och sen sticker han iväg då, full fart. Men när jag kommer fram va' då har ju han hunnit 25 meter in ungefär. Så då sitter jag i bilen och börjar ropa och ser han springer iväg. /.../
F: Såg du skottet eller hörde detta över din axel så att säga? Först titta du ner till vänster.
J: Ja, då såg jag direkt att det var nånting därnere då och då såg jag ju då att den här killen ja, han står där i närheten och sen kutar iväg i full fart.

När vi däremot kommer fram till nästa förhör, även det ett bandförhör, hållet först den 15/10 1986 så är det plötsligt annat ljud i Hans Johanssons skälla. Avvikelserna jämfört med de tidiga uppgifterna är så grova att det skulle vara skrattretande om det inte vore för att det handlar om så allvarliga saker. Så här låter det då (notera även de ledande frågorna):

F: Om vi säger så här, hur sprang han? Var det en van löpare?
J: Nej, en ovan löpare, sprang som en elefant.
F: Kan du beskriva det?
J: Ja, han spang och rullade med kroppen liksom, det såg ut som att han hade någonting framför sig i sådana fall, jag har aldrig sett sådan löpstil även om han har någonting framför sig.
F: Fladdrade han med armarna också?
J: Ja, så här.
F: Ja men hade han armarna utåt, eller var hade han händerna hade han dem framför sig...
J: Ja.
F: Du beskriver här att han hade armarna som framför sig när han sprang.
J: Ja, så sprang han då och liksom vankade fram och tillbaka det gick inte fort inte precis inte.

Länk till källdokument förhör med Hans Johansson:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view?resourcekey=0-jLW4e9sCYaz9tac14sOSjw

Av det här sluter jag mig till att jag rätt uppfattat att det avvikande rörelsemönstret först dyker upp den 25/3 1986 när Nicola Fauzzi nämner det vid vallningen. Även om jag inte kunnat forska igenom saken och belägga den med konkreta exempel så skulle jag tippa att den är Fauzzis uppgift som kom ut i omlopp i medierna och att det var därifrån som Leif Ljungqvist fick sina idéer om "älgandet" (och allt vad han kallat det för).

Frågan blir då om det fanns någon verklig grund för Fauzzis påstående om att "Tensonmannen" gick lite konstigt. Det menar jag att mycket väl kan vara fallet. Jag har ju tidigare föreslagit att Tensonmannen kan tänkas vara identisk med Birger Elmér, och då hör det till saken att Elmér hade haft polio i sin ungdom och därför linkade något. Nu finns det naturligtvis många andra som linkar, men det är kanske inte så jättemånga linkare som har det signalementet, är så hemliga att Lisbeth Palme inte ens kan röja deras existens, och som dessutom "känner men inte känner" Olof Palme.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-01 kl. 15:00.
Citera
2024-01-01, 15:14
Medlem
Ryssrotelns operation "Cosi van tutte" som pågick samma natt som Palme sköts, vet vi vilka som ingick i den operationen?
Citera
2024-01-01, 15:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Du ska ha tack för det, HAARP. I och med att Anders Delsborn inte rör sig om några sådana avvikelser i rörelsemönstret (utan bara om lite tröghet eller stelhet på grund av ålder och/eller kroppsbyggeri) så har vi alltså bara en enda källa som ligger tidigare än Nicola Fauzzis vallning (25/3 1986) och det är förhöret med Hans Johansson den 14/3 1986.

När jag kollar det förhöret så finner jag emellertid inte dina citat, utan du har nog tagit dem från något annat förhör.

Hans Johansson enligt HAARP:
...Han hade armarna som framför sig när han sprang...

Detta har Hans Johansson inte sagt vare sig i bandförhöret den 14/3 1986 eller i det första förhöret den 4/3 1986. Vad Johansson säger om armarna framgår i det första förhöret:

Johansson såg inget som hängde på sidorna om mannen när denne ej heller att han bar på något. Mannen sprang ej med fixerade utan han sprang med rörliga armar.

I bandförhöret den 14/3 1986 sägs inte ett knyst om något avvikande rörelsemönster, utan det är något som du, HAARP, hittat på själv och "styrkt" med falska citat. Vad säger då Hans Johansson i det här förhöret? Egentligen ingenting om springstilen, utan bara att det går undan. Här är de passager som kommer närmast:

J. Han, undrar om han (Palme) inte var på väg sista biten ner då, och då kastade hon sig över han där då.
F. Hon, det är Lisbeth det?
J. Ja Lisbeth Palme ja. Och sen sticker han iväg då, full fart. Men när jag kommer fram va' då har ju han hunnit 25 meter in ungefär. Så då sitter jag i bilen och börjar ropa och ser han springer iväg. /.../
F: Såg du skottet eller hörde detta över din axel så att säga? Först titta du ner till vänster.
J: Ja, då såg jag direkt att det var nånting därnere då och då såg jag ju då att den här killen ja, han står där i närheten och sen kutar iväg i full fart.

När vi däremot kommer fram till nästa förhör, även det ett bandförhör, hållet först den 15/10 1986 så är det plötsligt annat ljud i Hans Johanssons skälla. Avvikelserna jämfört med de tidiga uppgifterna är så grova att det skulle vara skrattretande om det inte vore för att det handlar om så allvarliga saker. Så här låter det då (notera även de ledande frågorna):

F: Om vi säger så här, hur sprang han? Var det en van löpare?
J: Nej, en ovan löpare, sprang som en elefant.
F: Kan du beskriva det?
J: Ja, han spang och rullade med kroppen liksom, det såg ut som att han hade någonting framför sig i sådana fall, jag har aldrig sett sådan löpstil även om han har någonting framför sig.
F: Fladdrade han med armarna också?
J: Ja, så här.
F: Ja men hade han armarna utåt, eller var hade han händerna hade han dem framför sig...
J: Ja.
J: Ja, så sprang han då och liksom vankade fram och tillbaka det gick inte fort inte precis inte.

Länk till källdokument förhör med Hans Johansson:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view?resourcekey=0-jLW4e9sCYaz9tac14sOSjw

Av det här sluter jag mig till att jag rätt uppfattat att det avvikande rörelsemönstret först dyker upp den 25/3 1986 när Nicola Fauzzi nämner det vid vallningen. Även om jag inte kunnat forska igenom saken och belägga den med konkreta exempel så skulle jag tippa att den är Fauzzis uppgift som kom ut i omlopp i medierna och att det var därifrån som Leif Ljungqvist fick sina idéer om "älgandet" (och allt vad han kallat det för).

Frågan blir då om det fanns någon verklig grund för Fauzzis påstående om att "Tensonmannen" gick lite konstigt. Det menar jag att mycket väl kan vara fallet. Jag har ju tidigare föreslagit att Tensonmannen kan tänkas vara identisk med Birger Elmér, och då hör det till saken att Elmér hade haft polio i sin ungdom och därför linkade något. Nu finns det naturligtvis många andra som linkar, men det är kanske inte så jättemånga linkare som har det signalementet, är så hemliga att Lisbeth Palme inte ens kan röja deras existens, och som dessutom "känner men inte känner" Olof Palme.

Jag erkänner , råkade skriva fel datum på HJ:s förhör.

När förhörsledaren frågar HJ om hur mannen fladdrade med armarna när han sprang så visar HJ det för honom. Förhörsledaren frågar sen igen för att få ett förtydligande i förhöret:

J: Ja, ....

Citera
2024-01-01, 15:30
Medlem
Citat:
Jag erkänner , råkade skriva fel datum på HJ:s förhör.

När förhörsledaren frågar HJ om hur mannen fladdrade med armarna när han sprang så visar HJ det för honom. Förhörsledaren frågar sen igen för att få ett förtydligande i förhöret:

J: Ja, ....

Fint, då är vi på samma våglängd vad Hans Johansson beträffar. Och då ser du att i allt det som du pillrat fram så finns det ingenting som ligger tidigare än Fauzzis vallning. Såvida du inte kan hitta något tidigare – vilket jag tvivlar på för i så fall borde jag själv ha sett det – så är det alltså Fauzzi som är urkällan till den här halvmyten om gärningsmannens avvikande rörelsemönster.

Jag säger "halvmyten" därför att det nog kan finnas reell grund i det att Fauzzi faktiskt sett den äldre man som vi kallar Tensonmannen "gå lite konstigt". Men det blir ändå en halvsanning både i meningen att Ljungqvist på sitt eget vis gör ett berg av ett sandkorn och i meningen att de "43 sekunderna " i praktiken utesluter Tensonmannen som gärningsman.

Om min modell för förloppet vid mordplatsen stämmer, vilket jag ju måste utgå från att den gör, så är det dock den här mannen som både Ljungqvist och Johansson ser springa inåt gränden till. Då finns ju möjligheten att de snappat upp något avvikande i rörelsemönstret, men att det inte blivit nämnt förrän medierna börjat basunera ut det efter vallningen av Fauzzi.

Dessutom är ju både Ljungqvist och Johansson "personligheter" i meningen att de gärna låter sig påverkas av rykten och dessutom gärna överdriver. Två stycken sådana personligheter bland kärnvittnena blir ju lätt explosivt när de liksom göder och eggar på varandra.

Det vore fint att kunna få mediebiten av den här saken klarlagd också, men det är ju ett ganska stort jobb som kanske inte är mödan värd. Då måste man ju in i mediearkiven och tröska, och det är i alla fall mer än jag personligen är beredd till för den här frågan. Det finns annat som har högre prioritet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in