Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Det brukar framhållas att tidsresor aldrig kommer vara möjliga eftersom folk från framtiden helt enkelt inte kommer och hälsar på. Men om de faktiskt gör det ska man söka dem i sådana här händelser. De kan inte ändra nåt. De vill bara veta.
Lek med tanken att det en vacker dag görs möjligt. Att man lyckas reglera detta, rent av hemlighålla det så att det inte ramlar in folk i dåtid i parti och minut. Att det bara kan användas i särskilt ömmande fall. Att nån sorts global cold case-grupp faktiskt får ta till det där riktigt irriterande ovisshet råder. Någon svensk lyckas kuppa in Palme-mordet på listan. En snabb operation. Följa Palme och GM på behörigt avstånd. Se till att få en god uppfattning om hur det går till och vem som gör det. Sen raskt skynda vidare. Du förblir en anonym skuggfigur. Får veta vad du behöver men stör inte utredningen eller stökar om i historien.
Obs. Det är en fantasi.

Ingen dum fantasi! Väldigt lockande. Och jag är övertygad om att det kommer att bli en möjlighet i framtiden, är dock skeptisk till att det kommer att ske under vår levnad, tyvärr.
Dock är jag övertygad om att det faktiskt finns, människor idag, som kan "transportera" sig i tid och rum till en specifik händelse. Givetvis inte med ett fjantigt "knäpp med fingret" och larvigt simsalabim, utan via någon slags hypnos eller trance kan (med mycket möda och besvär) kan flytta sig i tid och rum. Inget larvigt andligt fake som TV7 och Terry Evans pysslar mer dock, men det finns faktiskt folk som kan detta. Denna form av "kulturutövning" är ju rätt utbredd inom österländska kulturer exempelvis. Sen handlar det ju om vad man tror kring begreppet "tid och rum", vad en händelse, en sekund, ett ögonblick tar vägen "när klockan tickat framåt en bit"? Är allt bara utraderat i tomma intet då? Det tror inte jag. Jag tror man kan gräva sig bakåt i tiden. Men begriper givetvis att det flesta avfärdar det som trams. Så funkar vi generellt här i väst. Tyvärr.