Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-03, 12:29
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Gillar annars tanken på att det är en tidsresenär.

Hade jag haft möjlighet hade det där varit jag.

Haha, ja den tanken har ju slagit en närmre trettio år, tänk att ha få vara det. Men än är inte hoppet ute för vetenskapen, kanske får vi möjlighet till detta innan vi kroknar.

Mest troligt är ju att LP blandat ihop korten en smula, mannen som avfärdar hennes vädjande är sannolikt Björkman eller GM (innan han ger sig av, eller om hon ser honom när han stannat upp inne i gränden), som tredje alternativ en person som just hastade därifrån och inte ville bli indraget i något denna fredagskväll.
Citera
2022-11-03, 12:56
Medlem
"Spaningsledaren för Palmegruppen, Hans Melander, berättar om några av de olika spåren som finns och funnits i världens mest omfattande polisutredning."

https://podcast.app/avsnitt-palmemordet-del-e8858509/
Palmemordet del 1

https://podcast.app/avsnitt-palmemordet-del-e8858498/
Palmemordet del 2
Citera
2022-11-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Haha, ja den tanken har ju slagit en närmre trettio år, tänk att ha få vara det. Men än är inte hoppet ute för vetenskapen, kanske får vi möjlighet till detta innan vi kroknar.

Det brukar framhållas att tidsresor aldrig kommer vara möjliga eftersom folk från framtiden helt enkelt inte kommer och hälsar på. Men om de faktiskt gör det ska man söka dem i sådana här händelser. De kan inte ändra nåt. De vill bara veta.

Lek med tanken att det en vacker dag görs möjligt. Att man lyckas reglera detta, rent av hemlighålla det så att det inte ramlar in folk i dåtid i parti och minut. Att det bara kan användas i särskilt ömmande fall. Att nån sorts global cold case-grupp faktiskt får ta till det där riktigt irriterande ovisshet råder. Någon svensk lyckas kuppa in Palme-mordet på listan. En snabb operation. Följa Palme och GM på behörigt avstånd. Se till att få en god uppfattning om hur det går till och vem som gör det. Sen raskt skynda vidare. Du förblir en anonym skuggfigur. Får veta vad du behöver men stör inte utredningen eller stökar om i historien.

Obs. Det är en fantasi.
Senast redigerad av Bemp 2022-11-03 kl. 14:13.
Citera
2022-11-03, 14:25
Citat:
Det brukar framhållas att tidsresor aldrig kommer vara möjliga eftersom folk från framtiden helt enkelt inte kommer och hälsar på. Men om de faktiskt gör det ska man söka dem i sådana här händelser. De kan inte ändra nåt. De vill bara veta.

Lek med tanken att det en vacker dag görs möjligt. Att man lyckas reglera detta, rent av hemlighålla det så att det inte ramlar in folk i dåtid i parti och minut. Att det bara kan användas i särskilt ömmande fall. Att nån sorts global cold case-grupp faktiskt får ta till det där riktigt irriterande ovisshet råder. Någon svensk lyckas kuppa in Palme-mordet på listan. En snabb operation. Följa Palme och GM på behörigt avstånd. Se till att få en god uppfattning om hur det går till och vem som gör det. Sen raskt skynda vidare. Du förblir en anonym skuggfigur. Får veta vad du behöver men stör inte utredningen eller stökar om i historien.

Obs. Det är en fantasi.

Ingen dum fantasi! Väldigt lockande. Och jag är övertygad om att det kommer att bli en möjlighet i framtiden, är dock skeptisk till att det kommer att ske under vår levnad, tyvärr.

Dock är jag övertygad om att det faktiskt finns, människor idag, som kan "transportera" sig i tid och rum till en specifik händelse. Givetvis inte med ett fjantigt "knäpp med fingret" och larvigt simsalabim, utan via någon slags hypnos eller trance kan (med mycket möda och besvär) kan flytta sig i tid och rum. Inget larvigt andligt fake som TV7 och Terry Evans pysslar mer dock, men det finns faktiskt folk som kan detta. Denna form av "kulturutövning" är ju rätt utbredd inom österländska kulturer exempelvis. Sen handlar det ju om vad man tror kring begreppet "tid och rum", vad en händelse, en sekund, ett ögonblick tar vägen "när klockan tickat framåt en bit"? Är allt bara utraderat i tomma intet då? Det tror inte jag. Jag tror man kan gräva sig bakåt i tiden. Men begriper givetvis att det flesta avfärdar det som trams. Så funkar vi generellt här i väst. Tyvärr.
Citera
2022-11-03, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Obs. Det är en fantasi.

Erkände du precis att du är Tensonmannen?

Jag hade stått på Tunnelgatan så jag sett mordet och mördaren.
Citera
2022-11-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Erkände du precis att du är Tensonmannen?

Jag hade stått på Tunnelgatan så jag sett mordet och mördaren.

Praktiskt. Men du blir lite väl exponerad. Sätter spår. För många undrar vem du var och vart du tog vägen. Vill du veta vem mördaren var hyffsat obemärkt spanar du in honom innan.
Citera
2022-11-03, 20:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Praktiskt. Men du blir lite väl exponerad. Sätter spår. För många undrar vem du var och vart du tog vägen. Vill du veta vem mördaren var hyffsat obemärkt spanar du in honom innan.

Som tidsresenär får man inte riskera att intervenera med händelser. Jag hade valt att vara en försäkringstjänsteman på plan ett i Trygg-Hansas kontor mittemot mordplatsen som satt kvar på kvällen och arbetade klart med något inför nästa veckas ledighet. Utrustad med wirre, kikare och funderingar på att ta tunnelbanan hem som fick blicken att vandra ut genom fönstret och ner över korsningen.
Citera
2022-11-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Som tidsresenär får man inte riskera att intervenera med händelser. Jag hade valt att vara en försäkringstjänsteman på plan ett i Trygg-Hansas kontor mittemot mordplatsen som satt kvar på kvällen och arbetade klart med något inför nästa veckas ledighet. Utrustad med wirre, kikare och funderingar på att ta tunnelbanan hem som fick blicken att vandra ut genom fönstret och ner över korsningen.

Haha, ok.

Men du tänker inte att bara att ta ett jobb är en rätt saftig intervention?

Tänker att din kontakt med omvärlden måste begränsas till att bli sedd flyktigt och snabbt glömd. För att du inte ska råka ställa till med skit tror jag man bara kan ge dig några minuter. Men det räcker.
Citera
2022-11-04, 11:02
Medlem
Artikel från 2016.

"Efter biobesöket skildes paret och sonen åt och Lisbet och Olof Palme vandrade Sveavägen fram mot Sergels Torg då steg närmade sig bakifrån. En hand lades på Olof Palmes axel, sedan brann två skott av varav det ena gick in i statsministerns rygg medan den andra snuddade vid Lisbet Palme.

– Hon vände sig då om, ställde frågan ”Vad gör du?” och tittade sedan rakt in i mördarens ansikte i flera sekunder innan mannen med de stirrande ögonen med vaggande gång släntrade iväg. Hon fick direkt en känsla av att mannen var en missbrukare, berättar Hans-Göran Björk.

Lisbet Palmes misstro mot polisen späddes på av att uppgifter hon lämnade under de första dygnen uppenbart läcktes till media.

– Saker hon berättade för polisen kunde läsas i DN dagen efter och det gjorde henne besviken och ledsen, berättar Hans-Göran Björk."

https://unt.se/nyheter/heby/tror-han-vet-vem-mordaren-ar-4201451.aspx
Citera
2022-11-05, 13:56
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenberg om Arnold Sundqvist.

https://swebbtv.se/w/8jUjrNPfXKm3o61KMvjF28
Senast redigerad av ben-varfor 2022-11-05 kl. 13:59.
Citera
2022-11-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg om Arnold Sundqvist.

Theutenberg ger info, bl.a om morddagen samt en del om Palmes inblandning rörande Bofors m.m

Citera
2022-11-05, 19:29
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Spaningsledaren för Palmegruppen, Hans Melander, berättar om några av de olika spåren som finns och funnits i världens mest omfattande polisutredning."

https://podcast.app/avsnitt-palmemordet-del-e8858509/
Palmemordet del 1

https://podcast.app/avsnitt-palmemordet-del-e8858498/
Palmemordet del 2

Kändes rörigt och de skrapar ju knappt på ytan. Inte mycket intressant som kom fram där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in