Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-20, 23:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har aldrig definitivt kunnat fastslås vem som gav Tore Forsberg om MOP .

Uppgiften om att Christer Granqvist skulle kontakta Tore Forsberg stämmer inte heller med CGs berättelse för juristkommissionen där han under bilfärden på Östermalm säger sig reagerat över polisaktivitet på stan och därefter kontaktat kollegor för att få veta vad det rörde sig om. Enligt den egna utsagan beger han sig sedan till SÄPOs ledningscentral där han övertar radioexpeditörskapet av från den lomhörde Tore Winberg.

Från mordnatten och under hela det första året blir CG en av Hans Holmers närmaste män och för mig en av de poliser som borde synas i sömmarna . Han avled 2010 så möjligheten att förhöra honom är borta . En omständighet är att 1970 bodde CG i samma fastighet som Dan Klöverskjölds blivande hustru, om än inte på samma adress

Okej, då står vi där vi står med Rose S och Bengt Nylander. Får gå på det tills vi eventuellt kan få klarhet.

Som du säger är CG trots det en intressant figur. Han dribblar exempelvis med sina tider när han pratar med Juristkommissionen. Det var 45-50 minuter "som försvann" vill jag minnas från Bröderna P.
Citera
2023-09-20, 23:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Om Engströms tider så gick jag igenom bankomatmaterialet en andra gång, och väldigt noggrant den här gången. Jag talar då om det material som ligger ute i form av bilder med Arto Valtonens bloggartikel.
https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

I sitt utlåtande den 17 april 1986 skriver Bankomatcentralen följande:
"Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade automater [Postens och Götabankens] hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."

Både Arto och jag hade tolkat detta som det står, nämligen att klockorna i båda bankomaterna gick lika som övervakningsapplikationens klocka – och därmed även inbördes lika.

Då påpekade jag (för ett tag sedan i den här tråden) att om bankomaterna gick inbördes lika så betyder det att Björkmans kamrater kommer ut från banken efter att Fauzzi passerat på väg norrut, men innan paret Palme passerat på väg söderut.

Den turordningen, med Björkmans kamrater "inklämda" mellan Fauzzi och paret Palme, tyckte jag verkade egendomlig – särskilt som de (1) inte sett röken av Olof Palme, (2) inte hört några skott, samt (3) inte verkar ha skymt sikten för Fauzzi när denne hört skotten och stannat för att kika söderut.

Tre saker som inte verkar stämma gjorde mig misstänksam om att Bankomatcentralens till synes glasklara konstaterande ändå inte var riktigt. Vid min nya genomgång fann jag mycket riktigt att så är fallet, och den glasklara formuleringen får dessvärre hänföras till kategorin "mycket olyckliga" formuleringar.

Vad som egentligen avses är inte att klockorna gick lika utan att båda automaternas klockor befann sig inom det tvåminuters felintervall som larmapplikationen tillät. Den här radikala omtolkningen, som behövs för att korrigera felformuleringen, ändrar så att säga på "hela ekvationen" gällande bankomattiderna.

Att jag tar upp det i det här sammanhanget beror på att jag inte tidigare sett att materialet om bankomattiderna som sådant ger Engström alibi. Det enda som förutsätts bakom det resonemanget är att övervakningsapplikationens klocka inte ställts om mellan den 28/2 och den 24/4. Enligt materialet gick övervakningsapplikationens klocka då en och en halv minut före Fröken Ur – och då talar vi om den verkliga Fröken Ur och inte den missvisande Fröken Ur som spelats in på LAC-bandet.

Att övervakningsapplikationens klocka inte ställts under veckorna efter mordet framgår dels av att ingen sådan loggregistering fanns men även av hur det här systemet med övervakningsapplikationen fungerade – eller kanske bättre hur det inte fungerade som det borde.

Saken är, att systemet var som upplagt för att en felvisning gradvis skulle byggas upp. För om man skulle ge sig i kast med att korrigera en felvisning på (säg) 90 sekunder så skulle en stor andel av automaterna runtom landet trilla utanför felmarginalen varvid övervakningsapplikationen skulle larma. I så fall finge teknikerna välja mellan att gå in och manuellt ställa om klockorna på kanske uppemot 200 automater runtom landet eller att låta övervakningsapplikationens klocka fortsätta visa fel med samma 90 sekunder, vilket innebär att inga automater larmar.

Att någon sådan stor omställning inte gjorts under de senaste veckorna är helt uppenbart, utan om man bootat om systemet så har man helt enkelt "fixat" problemet genom att ställa övervakningsapplikationens klocka lika fel efter ombootningen som före. Men som sagt finns ingen loggregistering på någon sådan ombootning så vi kan vara praktiskt taget säkra på att ingen gjorts – och även om en sådan (mot all förmodan) gjorts så skulle den ändå inte göra någon skillnad för klockans felvisning.

Utläggningen syftar till att visa, att de cirka 90 sekundernas försprång som övervakningsapplikationens klocka hade relativt Fröken Ur vid kollen den 24/4, den gäller lika även för morddagen den 28/2. Att övervakningsapplikationen stängdes av på helgtid gör ingen skillnad för problemet med bankomattiderna, utan det är irrelevant – en "red herring".

Vad betyder då detta? I och med att vi vet ganska precis när skotten avfyrades räknat i Postens bankomattid så kan vi plocka fram intervall för mordtiden räknad i svensk normaltid. Att skotten avfyrades vid cirka 23.18.45 enligt Postens bankomatklocka framgår dels av förhöret med Helena Lähde, där hon säger att hon slagit in fel kod varvid bankomaten pep. Medan hon slog in koden en andra gång och väntade på pengarna och kvittot så small det. Enligt journalremsan pep bankomaten 23.18.28. Därför kan vi sätta mordtiden till cirka 23.18.45, om vi (som jag rekommenderar) arbetar med 15-sekunders steg.

Utifrån den tidsuppgiften kan alltså ta fram ett intervall för mordtiden räknat i normaltid. För att göra det måste vi först dra ifrån cirka 90 sekunder för att korrigera för övervakningsapplikationens klockas felvisning relativt Fröken Ur. (Märk att Arto gjort ett teckenfel i artikeln och "korrigerat" åt fel håll.) Då hamnar vi på 23.17.15 för mittpunkten på felintervallet. Till det får vi då lägga två minuter i vardera riktningen, vilket betyder att den bakre gränsen för mordtiden hamnar på 23.15.15 medan den främre gränsen hamnar på 23.19.15.

För att tydliggöra det här kan vi förklara samma sak en gång till, fast på ett lite annat vis. Mordet begicks alltså vid 23.18.45 enligt Postens bankomat. Om klockan i den bankomaten går maximalt sent, dvs två minuter efter larmapplikationens "dataklocka", så betyder det att dataklockan ligger på 23.20.45 när skotten avfyras. Men i och med att dataklockan gick 90 sekunder före Fröken Ur så betyder det att normaltiden ligger på 23.19.15. Det blir då den högra gränsen, som definieras av när bankomatens klocka går maximalt sent. Tittar vi sedan på det omvända fallet, att bankomatens klocka går två minuter före dataklockan, så heter mordtiden 23.16.45 enligt dataklockan. Men i och med att dataklockan ligger 90 sekunder före så blir motsvarande Fröken Ur-tid 23.15.15.

Nu är vi alltså framme vid resultatet. För som vi ser innebär bankomatmaterialet att mordet begicks SENAST vid 23.19.15. Jag har tidigare hävdat, fast på helt andra grunder, att mordet begicks ganska precis vid 23.19.00, plus/minus cirka 15 sekunder i felmarginal. Som vi även ser ligger "min" mordtid precis i främre änden av det av bankomattiderna definierade intervallet för mordtiden.

När jag påpekat det här med att mordet begicks två och en halv minuter tidigare än den officiella tiden (som heter 23.21.30) så har det gått in genom ena örat på folk och ut genom det andra. Att inget fastnar mellan öronen kan nog bero på att det råder tomrum där. Någon annan förklaring kan i alla fall inte jag hitta. Nu visar alltså även bankomattiderna som sådana, utan att ens göra någon större utredning av förloppstider i övrigt, att Engström har alibi. För som du mycket riktigt påpekar stämplar han ut 23.19 och då hinner han inte ut och ner till mordplatsen före 23.19.15 – som alltså är den SENASTE möjliga mordtiden för att få ihop det med bankomattiderna.

Om Engström varit inblandad på något annat sätt ska jag låta vara osagt, men jag har i omgångar pekat på en rad olika omständigheter som ter sig synnerligen suspekta och som i alla fall får mig att starkt misstänka att han varit inblandad – men i så fall troligtvis ovetandes om vad som varit på gång, och i rollen som "ofrivillig funktionär" i attentatet. En sak är i alla fall säker: Engström har alibi och har varken själv skjutit Palme eller funnits på mordplatsen som "medhjälpare" (eller något i den stilen) vid själva utförandet av attentatet. Som du mycket riktigt påpekar kommer han ner till mordplatsen någon minut efter skotten. Jag har tidigare skattat det till cirka 90 sekunder efter skotten.

Eller förenklat (OM samma föresättningar förelåg under mordnatten som den 24 april):

-Postenklockan gick max 2 min efter övervaknings-applikationen eftersom det ej larmade.

-Fröken Ur gick 1 min och 30 sek efter övervakningsapplikationen (såvida han inte vänt på orden före och efter av misstag).

Ger i så fall vid handen att Postenklockan gick max 30 sek efter Fröken Ur.
Citera
2023-09-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Eller förenklat (OM samma föresättningar förelåg under mordnatten som den 24 april):

-Postenklockan gick max 2 min efter övervaknings-applikationen eftersom det ej larmade.

-Fröken Ur gick 1 min och 30 sek efter övervakningsapplikationen (såvida han inte vänt på orden före och efter av misstag).

Ger i så fall vid handen att Postenklockan gick max 30 sek efter Fröken Ur.

Stämmer bra det, och i och med att vi vet att skotten avfyrades vid 23.18.45 enligt Postens bankomat så betyder det att de avfyrades SENAST vid 23.19.15 i svensk normaltid räknat. Och då har Engström alltså alibi, han befinner sig alltjämt inne på Skandia när skotten avfyras.

Styrkan i alibit är avhängig styrkan i antagandet att övervakningsapplikationens "dataklocka" gått lika mycket före Fröken Ur vid kollen den 24/4 som vid mordet. Tidigare hade jag tänkt, att det här antagandet inte nödvändigtvis var riktigt, men när jag nu satt mig ner för att bena igenom hur bankomaternas tidssystem fungerade så menar jag att vi kan vara så gott som säkra på att antagandet håller.

Det där med teckenfelet på de 90 sekunderna får du ta med Arto, jag kan ju inte gärna få klä skott för det. Redan tidigare har jag sagt, att hans direktjustering av mordtiden till cirka 23.20.00 inte stämmer med andra tidskällor, utan att mordtiden ska ligga vid 23.19.00 i normaltid, alltså en minut tidigare. Jämfört med den officiella mordtiden blir det en justering bakåt med två och en halv minuter, vilket sedan implicerar att Postens bankomat går 15 sekunder efter normaltid.

Om du jämför det med din korta sammanfattning så ser du att Postens bankomat får gå högst 30 sekunder efter, vilket stämmer utmärkt med mina tidigare resultat – som alltså inte alls baserats på bankomaterna utan byggt på andra tidskällor, närmare bestämt på alla för ändamålet användbara sådana i hela det släppta Palmematerialet.

Så mordet kan inte ha skett senare än 23.19.15, men det kan heller inte ha skett tidigare än 23.18.45 enligt mina tidigare analyser. Det nya rönet vid omläsningen av bankomatmaterialet består helt enkelt av att bekräfta den högra gränsen på det tidsintervall som jag redan tidigare vaskat fram med hjälp av helt andra och av bankomaterna oberoende tidskällor. Det nya rönet är väl mest intressant just för frågan om Engströms alibi, det var därför jag ville ta upp det i det sammanhanget.
Citera
2023-09-21, 08:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Spännande.

Från förhöret med Stefan Holm:

"[Stefan Holm] gick med avsikt nära makarna [Palme] upp till biljetthallen för att liksom provocera fram livvakterna för att han ville se hur de handlade och reagerade då någon följde efter statsministern".

Källa: https://wpu.nu/images/2/2a/Pol-1986-04-04_Z8193-00-A_Stefan_Holm.pdf

Edit: Alternativt försäkra sig om att de inte hade några livvakter med sig?

Jag kan tycka att Stefan Holm som son till en SÄPO-man borde ha god insikt i hur SÄPOs livvaktsskydd fungerar.

En tanke är att SH vill kolla om Olof Palme hade någon form av livvaktsskydd från någon annan organisation än SÄPO.

Samtidigt pekar sättet SH kontaktar PU mot att han inte är inblandad . Om så varit fallet hade det enklaste varit att tiga om detta.
Citera
2023-09-21, 08:44
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att Stefan Holm som son till en SÄPO-man borde ha god insikt i hur SÄPOs livvaktsskydd fungerar.

En tanke är att SH vill kolla om Olof Palme hade någon form av livvaktsskydd från någon annan organisation än SÄPO.

Samtidigt pekar sättet SH kontaktar PU mot att han inte är inblandad . Om så varit fallet hade det enklaste varit att tiga om detta.

Hur kontaktar han PU?

Är inte så insatt i det här så ursäkta för förmodat dumma frågor och resonemang.

Men kan SH tro att han blivit utpekad av annat vittne (tex LP)? Eller av olika mer eller mindre rationella anledningar känna sig nödgad att förklara bort eventuella vittnesmål som pekat mot att makarna Palme var förföljda? Kanske bara gardera utifall så är fallet. Då kan han med sitt vittnesmål intyga "det var ingen förföljare, det var bara jag".
Citera
2023-09-21, 08:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Hur kontaktar han PU?

Är inte så insatt i det här så ursäkta för förmodat dumma frågor och resonemang.

Men kan SH tro att han blivit utpekad av annat vittne (tex LP)? Eller av olika mer eller mindre rationella anledningar känna sig nödgad att förklara bort eventuella vittnesmål som pekat mot att makarna Palme var förföljda? Kanske bara gardera utifall så är fallet. Då kan han med sitt vittnesmål intyga "det var ingen förföljare, det var bara jag".

Stefan Holm ger sig till känna som vittne. Om han varit inblandad vore det enklaste att helt tiga om vart han varit . Med tanke på faderns jobb har det funnits funderingar på om SH tillhört en s k ”knattegrupp”.

EN kvinna som vid 2120 ser en man med burrigt hår vid kyrkogården/kammakargatan för tankarna till SHs signalement . SÄPO-sonen ska vara 187cm lång och ha burrigt hår. Signalementet som kvinnan ger är 182-85 cm och burrigt hår. Finns också uppgifter om ”en trolig marockan” med burrigt hår vid korsningen Holländargatan/Rådmansgatan mordkvällen .

Ska dock påpekas att ingenting har funnits som kunnat knyta SH till dessa iakttagelser.
Senast redigerad av mvagrippa 2023-09-21 kl. 09:11.
Citera
2023-09-21, 09:39
Medlem
Citat:
Stefan Holm ger sig till känna som vittne. Om han varit inblandad vore det enklaste att helt tiga om vart han varit . Med tanke på faderns jobb har det funnits funderingar på om SH tillhört en s k ”knattegrupp”.

EN kvinna som vid 2120 ser en man med burrigt hår vid kyrkogården/kammakargatan för tankarna till SHs signalement . SÄPO-sonen ska vara 187cm lång och ha burrigt hår. Signalementet som kvinnan ger är 182-85 cm och burrigt hår. Finns också uppgifter om ”en trolig marockan” med burrigt hår vid korsningen Holländargatan/Rådmansgatan mordkvällen .

Ska dock påpekas att ingenting har funnits som kunnat knyta SH till dessa iakttagelser.

Du glömmer att det redan 1986 fanns övervakningskameror på "t-banan" och om Stefan Holm tillhört något "knattegäng" så fanns det en risk att han känts igen vid genomgång av film från dessa. Bättre då att anmäla sig som "vittne".
Citera
2023-09-21, 10:05
Medlem
Citat:

Om man tröskar igenom förhöret med Stefan Holm så finner man att han ger en del detaljer från t-baneresan, som ska ha gått från Zinkensdamm till Rådmansgatan. Vad han däremot inte säger, det är var han bytte tåg, vilket man tycker borde vara det första som kommer upp. Man kan antingen byta vid Slussen eller Gamla Stan, och då är det väl väsentligt för polisen att ta reda på var han bytte och om han såg Palme på plattformen i Gamla Stan. Men icke.

Stämmer man av de detaljer som SH nämner från tåget så visar de sig dyka upp i andra förhör, vilket å ena sidan kan verka bra därför att man då kan verifiera iakttagelserna medelst andra vittnen. Men samtidigt väcker det misstanken att SH inte alls varit med på tåget utan att han läst sig till dessa detaljer genom att få tillgång, via pappa Bosse då, till samtliga förhör från polisens tunnelbanematerial.

Det mest slående med SH:s vittnesmål är ändå att Mats Jadin helt enkelt inte finns. Enligt SH var det folktomt – så när som på SH själv – bakom paret Palme på Rådmansgatans plattform liksom även i rulltrappan upp till biljetthallen. I själva verket vet vi att Mats Jadin fanns där, men Jadin har inte sett till någon annan. Så den som inte finns där bakom paret Palme, det är Stefan Holm.

Här måste man komma ihåg, att paret Palme reser i näst sista vagnen av fyra. (På dagtid kör man långa tåg med åtta vagnar men på kvällen byter man till korta tåg på fyra vagnar, det är därför det brukade bli så pass trångt med folk på tåget på fredags- och lördagskvällar.) När de stiger av så dröjer de sig kvar lite på plattformen, under förevändningen att de inte visste vilken ände av plattformen de skulle gå ut till Grandbiografen. Det vet väl alla som bott i Stockholm att norra utgången är Handelshögskolan och att där finns inga biografer. Så jag tycker att det luktar svepskäl om det korta uppehållet, och att det verkliga skälet torde vara att se till att de inte har folk i ryggen när de går ut.

Bakom paret Palme finns då bara en person på plattformen, och det är Jadin som åkt i "fel ände" av tåget och måste kila längs nästan hela plattformen för att komma ut. Han ligger sent och har bråttom till Grand, och därför kilar han ikapp och hamnar på så vis direkt bakom paret Palme i rulltrappan. Sedan gör de ett till kort uppehåll vid spärrarna och släpper på så vis förbi även Jadin. På så vis har de ingen i ryggen längre.

Någon Stefan Holm finns det överhuvudtaget inte plats för här, utan han har insinuerat sig själv genom att koka ihop någon löjlig agenthistoria om att han liksom kollar upp om Palme hade livvakter. Men det är ett hopkok som saknar verklighetsgrund, för SH har överhuvudtaget inte varit där – och då kan vi lugnt säga att det gäller både tåget och plattformen på Rådmansgatan.

Frågorna om SH måste därför handla om varför man skickar in en knatte för att falskvittna om att ingen följde efter paret Palme – vilket ironiskt nog faktiskt visade sig vara fallet, men det kunde de ju inte veta.

Någon nämnde kameror i tunnelbanan, men plattformskamerorna var mest till för att hjälpa tågförarna med att se bättre längre bak i tåget, det satt monitorer på plattformen precis där tågen stannade. Visserligen fanns det även "polisiära" övervakningskameror men de spelade knappast in på videoband. Någon videoinspelning av förloppet på Rådmansgatans station finns inte, lika lite som på Gamla Stans.

Avslutningsvis ville jag även nämna en annan kul detalj i de här förhören, och det är att Bosse Holm påpekar att sonen går på någon slags "yrkesskola" som emellertid visst inte har något namn och som heller inte handlar om något särskilt yrke. Sonen är då väldigt svår att nå på den skolan, säger pappa Bosse, utan det lättaste sättet att nå sonen, det är att ringa Säpo. Det tror jag det.
Citera
2023-09-21, 10:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Sammantaget säger dessa uppgifter att ska SE vara mördare måste AK vara inblandad i MOP. Därmed måste också HO vara oblandad . Även ALG bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att hon ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.

Citat:
Stig Engström loggar ut från Skandia kl 2319 och samtalar sedan ett par minuter med väktarna Anette Kohut och Henry Olofsson innan han går ut på Sveavägen .

Om SE ska ligga bakom MOP behöver han ha någon typ av radiosamband för att känna till var makarna Palme befinner sig . Då SE befinner sig hos väktarna ca 2319-21 så måste dom se om han har någon utrustning för denna radiokontakt och i nästa läge tiga om detta .

Att SE skulle gå ut på gatan med en skarpladdad revolver och spontant skjuta OP är för mig så osannolikt att jag räknar bort detta . I synnerhet som ingen kunnat påvisa att SE sprungit omkring med en revolver på .

Dådet kan väl vara betydligt mindre detalj-kalkylerat och mer opportunistiskt.
Då detta var kvarter där OP ibland kunde vandra förbi utan livvakt och där SE vistades kontinuerligt så kan han ha laddat upp för dådet - att om/när han får tillfälle så har han ett vapen på sitt rum, planer på vart han ska ta vägen etc.
Sen räcker det med en enda person (varför inte någon som Enerström eller hans medhjälpare) som ringer upp till SE:s arbetsplats och nämner att OP är i faggorna för att han ska ta med sig vapnet från sitt rum när han går hem , ifall han skulle möta denne.
(Man kan också tänka sig någon annan som arbetat över på Skandia och sett Palme eller liknande och nämnt detta för SE under kvällen.)
Vi vet att den som hade allra mest aversion mot Palme , Alf Enerström, använde nästan all sin tid/energi till att få bort Palme och han hade en hel del pengar som han använde för detta syfte.
I PU diskuterades strax efter mordet att SE hade "dåliga affärer" och hans ekonomi såg vad jag förstår inte alls bra ut den här tiden med skulder etc.
Där kan jag se ett möjligt narrativ, men det finns säkert massor av andra möjligheter. (Enerströms fru sade sig förresten också ha vara säker på att Enerström hade en Smith & Wesson)
Det är lätt att utesluta möjligheter och rusa vidare i tankegångarna men man bör inte underskatta det vi INTE känner till och möjligt felaktig information.
Det låter t.ex. omöjligt att bankomattiderna ska skilja sig så mycket från GS och hans kollegas uppfattning om tiderna (som ju går åt helt olika håll) - men det visar att man inte bör dra snabba slutsatser ens av saker eller tider som låter relativt säkra.
Det är det jag menar med logiska hopp där man på alldeles för lösa grunder utesluter massor av möjligheter på vägen.
Jag tyckte därför du alldeles för snabbt drog slutsats på slutsats när du skrev ditt första inlägg och det är det jag anmärker på.
Citera
2023-09-21, 10:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, då står vi där vi står med Rose S och Bengt Nylander. Får gå på det tills vi eventuellt kan få klarhet.

Som du säger är CG trots det en intressant figur. Han dribblar exempelvis med sina tider när han pratar med Juristkommissionen. Det var 45-50 minuter "som försvann" vill jag minnas från Bröderna P.

Christer Granqvist är ur flera aspekter mycket intressant. Han [/b]levde 1942-2010. Var uppväxt i Småland och blev polis med placering i Vällingby 1964. Hans Holmer var närmast lyrisk över CG och betrodde honom med viktiga utlandsuppdrag, bl a i december -86. 1985 blev CG tredjekommissarie på SÄPOs terroristrotel. Efter operation Alpha försvann han ur PU för att aldrig återvända.

Trots att CG var småbarnsfar var han på mordnatten ute och cruisar med bekanta på östermalm när han noterar ökad polisaktivitet. Han åker in till SÄPOs ledningscentral där han Som volontär blir den som tar över radioexpeditörskapet , väldigt tidigt,redan vid etttiden på natten. Tillsammans med Jourhavande kommissarie, Conra-Stig Johansson, sköter ruljangsen CG under överinseende av intendenten Alf Karlsson.

Juristkommissionens förhör 1986-09-17 o 1987-06-12 med kriminalkom-
missarie Christer Granqvist, Säpo, om mordnatten och mordutredningen.

"Granqvist fick kl 00.20 besked om att Palme skjutits. Han begav sig till Säpos sambands-
central och åtog sig att där att tillsammans med Stig Johansson svara i telefon. Winberg,
som var nattjänstgörande på sambandscentralen, skötte TK-banden (bandinspelningarna
vid telefonkontroll). Granqvist och Johansson fick av byråchef Christer Ekberg direktiv att

föra loggbok.
Polisintendent Alf Karlsson lämnade under efternatten sambandscentralen och blev
Säpos förbindelseman i Stockholmspolisens ledningscentral, med en direktlinje till sin
egen avdelning. Granqvist fick under natten telefonsamtal från bla ÖB, Sten Wickbom
samt från svensk och utländsk press."

CG hamnar direkt i en central position för utredandet av MOP. Från månadsskiftet mars/april 1986 är han på papperet SÄPOs man i ledningsgruppen. Men i praktiken är Hans Holmers man på SÄPO en bättre beskrivning. "Han var rätt man att dyrka upp SÄPO" , hävdar HH efter mordet.

Att detta väcker ilska i SÄPO leden syns i jurkomm-förhöret med SÄPO-kommissarien Berth Melen som bittert konstaterat att återrapporteringen till egna organisationen blivit nästan obefintlig då CG så tydligt allierat sig med spaningsledningen. När HH försvann från PU försvann också CG.

CG tillhörde terroristroteln som inte drog jämt med Tore Forsbergs ryssrotel, för att uttrycka sig milt. Detta gör påståendet att CG skulle lämnat TF bud om MOP minst sagt iögonfallande .
Citera
2023-09-21, 11:35
Medlem
"I det sista avsnittet om Mårten Palme för den här gången tittar vi på hur hans bild av den man han såg har utvecklats under åren. Vi får också ta del av det sista kända förhöret med honom från 2018, samt få reda på vad som egentligen föranledde reprisen förra veckan...

Av och med: Tobias Henricsson/PRS Media.

Förhör från Palmemordsarkivet.se och wpu.nu. Stort tack för er insats!"

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/394-marten-palme-del-3
Citera
2023-09-21, 12:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Dådet kan väl vara betydligt mindre detalj-kalkylerat och mer opportunistiskt.
Då detta var kvarter där OP ibland kunde vandra förbi utan livvakt och där SE vistades kontinuerligt så kan han ha laddat upp för dådet - att om/när han får tillfälle så har han ett vapen på sitt rum, planer på vart han ska ta vägen etc.
Sen räcker det med en enda person (varför inte någon som Enerström eller hans medhjälpare) som ringer upp till SE:s arbetsplats och nämner att OP är i faggorna för att han ska ta med sig vapnet från sitt rum när han går hem , ifall han skulle möta denne.
(Man kan också tänka sig någon annan som arbetat över på Skandia och sett Palme eller liknande och nämnt detta för SE under kvällen.)
Vi vet att den som hade allra mest aversion mot Palme , Alf Enerström, använde nästan all sin tid/energi till att få bort Palme och han hade en hel del pengar som han använde för detta syfte.
I PU diskuterades strax efter mordet att SE hade "dåliga affärer" och hans ekonomi såg vad jag förstår inte alls bra ut den här tiden med skulder etc.
Där kan jag se ett möjligt narrativ, men det finns säkert massor av andra möjligheter. (Enerströms fru sade sig förresten också ha vara säker på att Enerström hade en Smith & Wesson)
Det är lätt att utesluta möjligheter och rusa vidare i tankegångarna men man bör inte underskatta det vi INTE känner till och möjligt felaktig information.
Det låter t.ex. omöjligt att bankomattiderna ska skilja sig så mycket från GS och hans kollegas uppfattning om tiderna (som ju går åt helt olika håll) - men det visar att man inte bör dra snabba slutsatser ens av saker eller tider som låter relativt säkra.
Det är det jag menar med logiska hopp där man på alldeles för lösa grunder utesluter massor av möjligheter på vägen.
Jag tyckte därför du alldeles för snabbt drog slutsats på slutsats när du skrev ditt första inlägg och det är det jag anmärker på.

Jag drar slutsatserna från dom fakta som finns och inte från några fria fantasier . Problemet med att via skandiahuset placera Stig Engström som medskyldig i MOP kvarstår. Han måste på något sätt skaffa sig förhandskunskap om att paret palme ska passera dekorima, vilket kräver ett mötesscenario. Olof Palme går över på Sveavägens östra trottoar bara minuterna före MOP och beslutet att gå söderut på sveavägen tas fem-sex minuter före dådet. Endast obestyrkta fantasier får in SE i ett trovärdigt mordscenario.

Under årens lopp har olika försök att koppla SE till en konspiration gjorts. Hans Uppväxt i Indien. Det faktum med att han jobbade på Skandia redan under Thule-tiden. Hans påstådda koppling till Stay Behind som hittills aldrig visat någon som helst substans,. Inte heller har det gått att visa någon koppling mellan honom och någon annan som varit utpekad för medverkan i MOP. Vilket är fallet med en annan Skandiaanställd som är den som pekar mot just SE i ett samtal med tidigare poliskollegan Erik Skoglund.

Säkerhetschefen Per Häggström är den som har konversationen med Skoglund om Engströms förehavanden. I det dokument som Sven Aner får av PUs Åke Röst nämns PHs misstankar både om vapenfett på kontoret och kopplingar mot EAP. Nu är det dock så att PH har nära kontakter med en person som av två personer utpekas som anstiftare till MOP , nämligen konsthandlaren och SÄPO-informatören Milan Heidenreich, alias StB källan ”Paganini”

Som jag skrivit tidigare är det i månadsskiftet augusti/september 1985 som Tommy Lindström reser till Zürich för att återköpa stulna konstverk . Den som hjälper honom med detta är just Milan. Skandias representant på resan är säkerhetschefen med PH. Helgen efter MOP träffas trion i Skandias kassavalv där Häggström under överinseende av TL betalar ut över 100 000 kronor till Milan som arvode för en återbördade konsten.

För mig är det häpnadsväckande att Tommy-Turbo drar till Schweiz med en person som av två andra personer, Alf Enerström och Cenneth Neilberg, pekas ut som anstiftare till MOP. I synnerhet som Milan slutar sina dagar i en mystisk singelolycka på E6an utanför Ängelholm de första dagarna i maj 1992. Har du någon källa som talar för att AE överhuvudtaget haft kontakt med SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in