Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-22, 09:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast nu ligger tråden i kategorin Konspirationer och alternativa teorier så man kan ju visa respekt mot konspirationsteoretikerna här inne. Var får de vara om inte här.

Jag tror personligen mordet är utfört av en ensam gärningsman. Men jag kan ju inte på något vis utesluta att mordet är utfört av en avlyssnande konspiration. Det är ju din åsikt, inte fakta.

Jag hävdar att det är ett ganska perfekt mord/mordtillfälle på många sätt. Inga livvakter i närheten. Inga telefoner i närheten. Mörker. Bilar kan inte förfölja mördaren. Personligen tror jag det är mestadels slumpen, men det kan ju vara en väl avvägd plan istället.

När och var är tillfället bättre?

Ja i den stunden var platsen GMs bästa alternativ.
Men om man som seriös grupp hade studerat platsen i förväg hade man sannolikt inte valt den. Flyktvägen är delvis avspärrad, det är mitt bland folk på Sveriges mest trafikerade gata.

Att det trots allt blir här tyder i mina ögon klart tydligt att GM väljer platsen utefter den väg han följt efter Palme.
Citera
2023-09-22, 09:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Men om man som seriös grupp hade studerat platsen i förväg hade man sannolikt inte valt den. Flyktvägen är delvis avspärrad, det är mitt bland folk på Sveriges mest trafikerade gata.

Att det trots allt blir här tyder i mina ögon klart tydligt att GM väljer platsen utefter den väg han följt efter Palme.

Den exakta platsen för mordet är ju en slump även om den är en konspiration. Ingen har anledning tro att Palme ska korsa Sveavägen. Man vet ju förmodligen inte ens att Palme ska gå söderut, även om det ju så klart är en möjlighet.

Fast jag hävdar fortfarande att det är ett exemplariskt tillfälle för en konspiration. Palme befinner sig på en känd plats utan livvakter, man vet ungefär när han kommer ut därifrån. Palme på bortaplan. Inga telefoner i närheten. Mörker.
Citera
2023-09-22, 09:55
Medlem
Citat:

Dessutom så verkar det som om fältet blir fritt från GMs synpunkt sett precis innan korsningen Tunnelgatan.
Katarina och Maria har befunnit sig framför paret Palme,men när dessa korsar Sveavägen cirka 20 sekunder innan mordet så finns det inga omedelbara vittnen framför GM.
Bakåt kan det spekulationsvis antas att han inte sett någon sedan han mött Nicola F.Inget vittne verkar ha observerat Anders B,och det är naturligtvis fullt möjligt att detta förhållande gäller även för GM.

I detta scenario blir korsningen Tunnelgatan-Sveavägen möjligen det optimalt upplevda tillfället att slå till.Inga vittnen framför eller omedelbart bakom enligt GMs perception.
Citera
2023-09-22, 10:07
Medlem
Citat:
Nej, mordtiden är 23.21.30+- några sekunder, det är utrett och konstaterat. Men visst, vill du fortsätta flumma runt med desinformation så varsågod.

Vad är det för fel på stollar som Valtonen, Anér, Krantz, Borgnäs och vad fan de nu heter allt???

Det finns mycket rena stolligheter gällande Palmemordet.
Tycker dock inte att Valtonens uppgifter hör till dessa.
Permanenta problemet blir att man inte med bestämdhet kan fastslå om "övervakningsklockan" skall vara 90 sekunder tidigare eller 90 sekunder senare än exempelvis Helena Ls "bankomatklocka".
Det är samma luddighet härvidlag såsom exempelvis vid förhöret med Stig Engström där det snackas om den citat "tidigare kvällen"..eller för all del den förvirring som uppenbarligen råder angående Roland Bs uppgifter gällande Skandias stämpelklocka.

Personligen så anser jag att mordtiden om 23.21.20 plus minus 10 sekunder förefaller vara något sen.
Leif L har uppvisat vid annat tillfälle att han uppskattar tidsrymd alltför kort exempelvis.

Med avseende på bankomattiderna så indikerar även dessa en tidigare mordtid än 23.21.20 oavsett hur man behandlar de nittio sekunderna.
Ett av de tillgängliga alternativen ger en mordtid om cirka 23.20.45,detta förefaller vara en rimlig mordtidpunkt.

Själv jobbar jag framgent med tiden 23.21.00 som mordtidpunkt såtillvida ingen annan fakta framkommer.
Citera
2023-09-22, 11:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den exakta platsen för mordet är ju en slump även om den är en konspiration. Ingen har anledning tro att Palme ska korsa Sveavägen. Man vet ju förmodligen inte ens att Palme ska gå söderut, även om det ju så klart är en möjlighet.

Fast jag hävdar fortfarande att det är ett exemplariskt tillfälle för en konspiration. Palme befinner sig på en känd plats utan livvakter, man vet ungefär när han kommer ut därifrån. Palme på bortaplan. Inga telefoner i närheten. Mörker.

Konspirationen är en efterhandskonstruktion. Det finns inget i det vi ser av mordet som inkluderar fler än en deltagare, eller är frånvaron av fler deltagare det största beviset på att de faktiskt fanns?

Ungefär som WT-männen, MOP är en sådan exceptionell händelse att de inte under några omständigheter kan ha haft med annat att göra trots att de syns vid den blivande mordplatsen långt innan Palme själv ens visste att han skulle passera där? Och, det har ju inte ens gått att bevisa att det faktiskt fanns WT-män där alls.
Citera
2023-09-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En för gärningsmannen till 100% lyckad operation, skriver RRV-experterna i GRK.

Det här var ingen klantskalle. Ett direkt dödande skott, dölja vapnet, försvinna, borta i 37 år. Skottet mot LP lika exakt placerat som skottet mot OP. 5 mm vridning av revolverpipan var skillnaden mellan liv och död (läs GRK). Man behöver ta in det.

Dan Hörning från Palmemordspodden och Otto Ekevi med sin Youtube-kanal har båda visat att en amatör kan på det korta avståndet träffa mitt i ryggraden.

Så det där snacket kan du helt ta bort som bas i din argumentation.

Citera
2023-09-22, 11:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Dan Hörning från Palmemordspodden och Otto Ekevi med sin Youtube-kanal har båda visat att en amatör kan på det korta avståndet träffa mitt i ryggraden.

Jo de är ju de sanningsvittnen man bygger en seriös analys på.
Citera
2023-09-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Här tror jag du pekar på ett enkelt (svåruträtt) samband. Operatören tipsar en bekant som han vet vill straffa OP. När det sker och man (S) får veta vem som gjorde det är bakrunden glasklar och väldigt obehaglig både för fru, barn och partiet. Allt måste göras för att dölja bakgrunden och rikta sökarljuset i alla möjliga riktningar utom den rätta. För detta erfordrades initialt en (S)-lojal utredare och en (S)-statsminister. Det gick ju finfint och allt kröntes många år senare med nedläggning av utredningen.
Snart faller allt troligen i glömska och då har det förmodligen alls inte hänt heller.
Ser inget motiv i ditt resonemang.

Var det avlyssning, var det utförd av nån som såg honom som ett hot. Landsförräderi-spåret. Alt spion, SB-verksamhet.

Läs Ebbe Carlsson affären så ser du på vilken nivå S hade.
Citera
2023-09-22, 12:01
Medlem
Citat:
Jo de är ju de sanningsvittnen man bygger en seriös analys på.
Vadå sanningsvittnen?

Finns på film på youtube.

Otto är dessutom en förespråkare för konspiration.

Skulle han fuska sin träffbild?

Testa själv och visa din träffbild. Filma och lägg ut!

LGWP har även han uttryckt detta.

Sonny Björk kanske också.

Oavsett så är det argumentet bara att kasta i papperskorgen.
Citera
2023-09-22, 12:02
Medlem
Citat:

Fast hade en amatör siktat så högt upp? Borde han inte siktat mer mot hjärtat? Är det inte svårare att skjuta med böjd, upplyft arm än rak?
Citera
2023-09-22, 12:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vadå sanningsvittnen?

Finns på film på youtube.

Otto är dessutom en förespråkare för konspiration.

Skulle han fuska sin träffbild?

Testa själv och visa din träffbild. Filma och lägg ut!

LGWP har även han uttryckt detta.

Sonny Björk kanske också.

Oavsett så är det argumentet bara att kasta i papperskorgen.

Fuska sin träffbild? Varför ska man bry sig om det här? Det är som att säga "titta ett hus" och någon svarar "nej det är en gyttjepöl ".

När en mördare uppträder som Palmes mördare är han inte en klantskalle. Du/ni kommer ingen vart om ni fokuserar på det här. Se helheten. Gör en samlad bedömning.
Citera
2023-09-22, 12:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja man må tala om en klantig polisinsats initialt. Visst. Men:

Mörkt klädd man kliver plötsligt fram och skjuter Palme i ryggen med ett direkt dödande skott.
Gömmer mordvapnet i den mörka rocken/jackan.
Tittar några sekunder.
Vänder sig om och springer in i en mörk gränd, uppför en trappa och är borta. Borta.
Inget vittne vid mordplatsen kan ge ett signalement som hjälper polisen. Inget vittne.
Det är en sen kväll. Det är vinter då alla går och kurar och vill hem.
Alla är fullständigt oförberedda.
Alla män är klädda i mörka jackor/rockar. Många har mörka huvudbonader. Han såg ut som alla andra och han agerade mycket snabbt.

Vad var det som hände där på några sekunder? Hann inte uppfatta nånting nästan innan han var borta.

God afton.

En för gärningsmannen till 100% lyckad operation, skriver RRV-experterna i GRK.

Det här var ingen klantskalle. Ett direkt dödande skott, dölja vapnet, försvinna, borta i 37 år. Skottet mot LP lika exakt placerat som skottet mot OP. 5 mm vridning av revolverpipan var skillnaden mellan liv och död (läs GRK). Man behöver ta in det. Hon var uppenbarligen också en måltavla. Farligt för henne att överleva. LP och hennes barn måste skyddas. Tror hon såg - och kanske hörde - saker hon inte berättade om av skräck för mördaren.

Mihajlovic som slängde kepsen och kniven med DNA greps efter några dagar. Sirhan Sirhan på plats liksom Chapman. De var klantskallar.

Spaningsmord. Svårt spaningsmord.

Efter några dagar börjar alla peka åt alla håll. Det är RAF, det är PKK, det är CIA, det är... Det spretar över hela världen. Uppslag men inga spår. Knappt indicier i många fall.

PU sliter sitt hår. Ingen vet vem, inget vet varför. Allmänheten alltmer otålig. Det går inte ens att matcha mordkulorna med ett vapen säger SKL/NFC efter över 30 års provskjutande.

Spaningsmord. Svårt, riktigt svårt. Som att leta efter en skugga på natten.

Det jag nu skriver betyder inte att Palmemordet är olösligt. Det går säkert att lösa. Vi har ju sett att en hel del helt okända uppgifter dyker upp efter 30 år och mer. Det var mer folk där får vi plötsligt veta. Med kapacitet, vapenvana, lokalkännedom, kunskaper om livvaktsskyddet, kunskap om spaning etc. Det står saker i förhörsprotokollen vi aldrig fått läsa förut. Det tränade ögat ser mer än juristerna tror.

GM? De var några stycken men de var inte ett professionellt hit team. De var 2-3 svenskar och de hade koll på Palme. Tillfället dök upp. Inga livvakter, sen fredagkväll, mörkt, bra flyktväg. Bilar åkte förbi javisst. Men ingen såg ju något. Ingen kan med säkerhet säga hur han såg ut.

En grupp som kan tänka förstår sånt.

Mordplatsen inte optimal men den minst dåliga utifrån givna förutsättningar. För när och var skulle man annars skjuta Palme? Rosenbad? Riksdagshuset? Mitt på stan? När livvakterna hämtade honom i bostaden? När han gick till och från jobbet med alla andra tusentals stockholmare? Där det fanns övervakningskameror? Inne i biosalongen? Utanför Grand efter filmen?

Enda gången Palme var ute utan livvakter dagarna före mordet var när han och LP gick på restaurang i GS en kväll. Och då dök det upp en skrämmande kille. LP såg honom och blev rädd. Men han sköt inte där. Något blev fel. I övrigt allt lugnt förutom de båda männen utanför hennes bostad. Hon funderade på att ringa Säpo.

Tror inte alls på någon stor konspirationsteori. Valet står inte mellan ensam galning och jättekonspiration. Det är ren arrogans att säga så. Inte heller jag föddes i går.

Det går att förstå bara man vill. De gamla PU-killarna får sänka garden och erkänna att de tänkt fel. Lindström/Ölvebro drog fel slutsats. Det blev jättefel.

Stockholmspolisen ställdes inför ett alltför svårt problem. De klarade inte uppgiften. De bästa svenska mordutredarna skulle ha satts in direkt och vid behov låtit professionella utländska mordutredare delta i analys, beslut och genomförande.

Grabbarna på golvet slet och försökte så mycket de kunde men ledningen hade spårat fel i skallen. Fel personer utreddes.

Det är min nuvarande ståndpunkt. Jag har stärkts i min uppfattning de senaste åren. Och det som framkommit efter juni 2020 har stärkt mig ytterligare i min uppfattning. Den som söker han finner.

Jag ändrar mig gärna. Helt om på stället. Om jag blir motbevisad.

Ja, att den GM som lyckades med sin föresats lyckades med sin föresats är svårt att argumentera emot. Jag menar dock att det är att börja i fel ände. Mer relevant är att fundera på vad en organiserad GM rimligen kan ha tänkt sig på förhand. Om att skjuta statsministern mitt bland folk under oförutsägbara omständigheter i ett lönefredagscity, om att hoppas att förbli osedd, om att hoppas att inte bli förföljd, om att att hoppas att ingen berusad person ingriper, om att hoppas att inget av alla cirkulerande polisfordon råkar passera, om att hoppas att inte hamna i en trängd situation osv.

Vid jämförelse med organiserade attentat vid tiden framgår att dylika förhållanden inte var aktuella för sådana GM. Man hade hellre bidat sin tid, om det inte var fråga om något liknande ett självmordsuppdrag.

Inte heller att skjuta ett skott och det i ryggen bär det planlagdas prägel. I dunkel, under gång och i ett offer iklätt vintermundering dessutom. När en oerhörd precision gällande skottlinjen osv tydligen krävdes. Det är helt enkelt inte så det brukade gå till. Vad finns för andra exempel på den här metoden?

Och det är inte så att skott i ryggraden är dödande i sig. Man måste träffa andra vitala strukturer samtidigt för att uppnå det. GM hoppas på tur även här, eller så blir det bara som det blir. Man kan också påminna om att ammunitionen som används är icke ändamålsenlig samt utdaterad vid tiden.

Ett kommando med kapacitet att kartlägga och övervaka statsministern hade god möjlighet att identifiera säkrare, mer förutsägbara och för planlagda attentat mer typiska tillfällen för sin insats. Jag tänker främst på utfärden med den egna bilen Palme företog om lördagar för att hälsa på en släkting på sjukhem långt söder om innerstaden. Och på alla de tillfällen när han ankom sent till bostaden efter att Säpo släppt av honom vid apotekshörnan. Porten till huset gick att trycka upp. Bara att på signal gå in och vänta där. Fanns endast en annan lägenhet än makarnas i huset. Skjuta de sedvanliga och ljuddämpare skotten i huvudet och diskret avvika.

Någon annan typ av organiserad insats än en resurssvag, amatörmässig och hastigt ihoprafsad sådan är mycket svår att tänka sig i fallet MOP. Vi är kanske överens där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in