Citat:
Ursprungligen postat av
Kall-Kyl
Det är precis det som du tycker är intressant med förhöret som även jag tycker är intressant! Så berätta gärna mer.
Jo men jag är inte så sugen på att medverka i det här forumet längre. Det är flera månader sedan jag loggade in sist och nu när jag gjorde det så hittade jag din kommentar och då tyckte jag att jag skulle svara på den.
Jag har inte förhöret i färskt minne, men som jag minns det framgick att Lingärde bedrivit sin "privatspaning" för Elmérs räkning. Killen Mats i sin tur blev så att säga adjungerad via Lingärde. Vid ett tillfälle ringer han själv upp Elmér för att få klarhet om läget. En from förhoppning där.
Från min utgångspunkt är det här förhållandet intressant eftersom det visar att (en del av) privatspaneriet styrdes inifrån. Lingärde hörde ju till de tongivande på den tiden, och då undrar man hur många andra tongivande som haft (och alltjämt har) spakar på ryggen.
Det måste ju finnas en anledning till att det inte går att komma någon vart med det här fallet, och då är väl infiltration och kontroll av privatspaneriet via sådana tongivande figurer en stark förklaringskandidat. Men nog sagt om det, du får pillra vidare i det här på egen hand.
Du kan ju alltid höra med Lars Borgnäs om vem denne Mats är, de har ju varit i förbindelse med varandra. Enligt förhöret ska för övrigt även Anna Hage hela tiden ha känt till hans identitet, vilket får hennes kaféhistoria att framstå i en lite annan dager.