Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-09, 17:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det vore ganska märkligt om han gick norrut för att spana efter ett sällskap som skulle komma söderifrån. Det är i alla fall vad jag tycker.

Så enligt dig går AB (rund under fötterna) några meter bakom LOP uppe vi norra annonspelaren. Han märker inte att han går bakom dem. Han håller samma raska promenadtempo som LOP fram till södra annonspelaren utan att upptäcka dem och är fortfarande några meter bakom LOP när han plötsligt upptäcker vad han uppfattar som ett sällskap på tre personer som går framför honom.

Det finns uppgifter att man tittade i fler skyltfönster, så han behöver inte gå bakom konstant i samma tempo från norra reklampelaren.

Går LOP just raskt?

Han har inte fokus riktat in mot fasaden, har har fokus långt söderut för att se sina kollegor. Sen tar han beslut att gå hem och det är då han kliver längre in på trottoaren och får personerna direkt framför sig.

Tensonmannen är ute på den isiga kanten för att kolla söderut. Varför skulle mördaren gå på den isiga kanten?
Citera
2022-12-09, 17:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
AB säger också att han bara gått några steg bakom sällskapet innan det smäller. Det uttalandet stämmer bara om han stod vid den södra reklampelaren.

AB säger att han inte riktigt vet hur länge han gick bakom. Här är två citat från andra förhöret.

Björkman säger på vidare frågor att han kan inte säga någonting om hur länge han gick bakom sällskapet

...han kan icke säga hur lång sträcka han gick bakom sällskapet...
Citera
2022-12-09, 17:21
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns uppgifter att man tittade i fler skyltfönster, så han behöver inte gå bakom konstant i samma tempo från norra reklampelaren.

Går LOP just raskt?

Han har inte fokus riktat in mot fasaden, har har fokus långt söderut för att se sina kollegor. Sen tar han beslut att gå hem och det är då han kliver längre in på trottoaren och får personerna direkt framför sig.

Tensonmannen är ute på den isiga kanten för att kolla söderut. Varför skulle mördaren gå på den isiga kanten?

Det är AB som står ute vid trottoarkanten och så fruktansvärt halt och isigt ser det inte ut som.
https://i.imgur.com/chnbpfC.jpg

Tensonmannen går på utsidan av norra annonspelaren för att han vill hålla avstånd till Fauzzi vid mötet. Han vill inte möta ett vittne på nära håll ansikte mot ansikte en minut innan han tänkt skjuta OP. Var på trottoaren han gick före och efter mötet med Fauzzi vet jag inte. Men troligtvis gick han längre in då.
Citera
2022-12-09, 17:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är AB som står ute vid trottoarkanten och så fruktansvärt halt och isigt ser det inte ut som.
https://i.imgur.com/chnbpfC.jpg

Tensonmannen går på utsidan av norra annonspelaren för att han vill hålla avstånd till Fauzzi vid mötet. Han vill inte möta ett vittne på nära håll ansikte mot ansikte en minut innan han tänkt skjuta OP. Var på trottoaren han gick före och efter mötet med Fauzzi vet jag inte. Men troligtvis gick han längre in då.

Det finns nån bild från dagen efter mordet som visar att det är ett stråk av snö och is på den yttersta halvmetern på trottoaren vid norra reklampelaren. (Jag vet inte om bild på en inklippt AB på trottoarkanten vid södra reklampelaren har betydelse för om mördaren skulle ha valt att gå på trottoarkanten vid norra reklampelaren eller inte). Varför skulle mördaren välja att gå där? Han kommer lika långt bort från NF genom att gå längs fasaden.

Tensonmannen är ute på trottoarkanten enligt NF och AB säger han själv ute på trottoarkanten. NF tror också att Tensonmannen och portmannen (AB) är samma person.

För mig är det enklaste och mest logiska att AB är Tensonmannen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-12-09 kl. 17:54.
Citera
2022-12-09, 17:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Det finns nån bild från dagen efter mordet som visar att det är ett stråk av snö och is den yttersta halvmeter på trottoaren vid norra reklampelaren. Varför skulle mördaren välja att gå där? Han kommer lika långt bort från NF genom att gå längs fasaden.

Tensonmannen är ute på trottoarkanten och AB säger han själv ute på trottoarkanten. Att Tensonmannen går där tillfälligt för att inte visa sitt ansikte är enbart en gissning. Vi har dessutom ett vittne som hävdar att Tensonmannen och portmannen (AB) är samma person.

För mig är det enklaste och mest logiska att AB är Tensonmannen.

Skulle tro att det var betydligt ljusare inne vid skyltfönstren och hade han gått där inne några meter bakom LOP så hade Fauzzi knappast kunnat undgå att tydligt lägga märke till honom.

Vittnet som inte såg något ansikte och bara såg att båda två hade blå jacka. Han argumenterade för att det borde vara samma person med att han inte mött någon annan med blå jacka mellan mordplatsen och fram till där han hörde skotten. Bara den man han sett gå efter LOP vid norra annonspelaren. En man som hade en blå tenson-liknande jacka som räckte halvvägs ner på låren.
Och sedan en skymt på långt avstånd av en blå jacka som skymtade fram när AB lutade sig ut från port-prånget.
Citera
2022-12-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Har svårt att tro att Israel skulle ge sig på demokratiskt valda ledare.
Folke Bernadotte var måhända inte demokratiskt vald, men han var medborgare in en demokratisk nation, ledare inom Röda korset, diplomat och tillhörde den svenska kungafamiljen.

Citat:
Israel behöver goda kontakter med just den demokratiska delen av världen för att överleva i det förtryckande och religiösa mörkret de har runt om sig. [min fetning]
Israel initierade bildandet av Hamas. Det är inte bara en tillfällighet att Israel och Väst har backat upp varenda en av de medeltida shejker som styr över sina länder i Mellanöstern i det "förtryckande och religiösa mörkret" och motverkat varje spår av en möjlig sekulär och progressiv demokratisk utveckling i respektive land.

- Väst, för fortsatt kontroll av billig olja.

- Israel, för fortsatt militär dominans i regionen.

Så nej, varken grupperingar inom det demokratiska Israel eller grupperingar inom det demokratiska Väst, knutna till respektive statsapparat, kan med ditt argument avföras som möjliga konspiratörer bakom MOP.

Tvärtom.
Senast redigerad av onopono 2022-12-09 kl. 18:37.
Citera
2022-12-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag gör gärna en sammanfattning av de starkaste indicierna såsmåningom.
Det ser jag fram emot.

Citat:
Mordet vid Judiska församlingen i Stockholm där offret och Jovan von Birchan var hyresgäster.
Vem var offret?

Citat:
Birchan och Victor Gunnarssons resor till Bulgarien.
Inte tillsammans, väl?

Citat:
Gunnarssons kontakter med kriminella bulgarer.
Gunnarsson är fortfarande högintressant, inte minst att han hade nyckeln till en bulgarisk-ägd butik i närhet av mordplatsen, instämmer.
Citera
2022-12-09, 19:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
AB säger att han inte riktigt vet hur länge han gick bakom. Här är två citat från andra förhöret.

Björkman säger på vidare frågor att han kan inte säga någonting om hur länge han gick bakom sällskapet

Läs även uppgifterna från Björkmans sällskap. De ger heller inget stöd för att Björkman begav sig längre norrut än några meter från Götabanken.

Alla är av uppfattningen av att han står kvar när de kommer ut och går vidare norr ut på väg mot Kåren.

Niklas Fröling E 13-6
https://drive.google.com/file/d/1jm7v2D5lgXVqzZQNSTRR0z9BRRa6mzk6/view

Klas Nyberg E 13-7
https://drive.google.com/file/d/1nszrDcc2e1Y-tM-ATOTZYHtqN8KQsXI8/view

Åsa Gustavsson E 13-8
https://drive.google.com/file/d/1IoCWMTXMIwXYhsPyshNbtbe6t_WaM8Vj/view
Citera
2022-12-09, 19:11
Medlem
Citat:
Varför skulle mördaren välja att gå där?

En anledning skulle kunna vara att han kollade om hans backup var kvar i västra hörnet av Sveavägen-Tunnelgatan. Backupen = den person som vittnet Wiklund såg släppas av ur en grön bil. Han har dock redan gått tillbaka till nämnda bil iom att Palme gick över till östra sidan. Dvs det är upp till Tensonmannen att slutföra innan Palme går ner i tunnelbanan.
Citera
2022-12-09, 21:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Berätta gärna mer om heroinet i Stockholm och länka gärna till dina källor.

Tips om Robot 70-systemet i utbyte mot heroin kopplat till mordet på Olof Palme
Källa: https://wpu.nu/wiki/Avsnitt19697
Bofors handlade med all säkerhet inte med heroin men dess mäklare. olja, valuta, råvaror. Byteshandel.
Kauklija. Schmitz, Frånstedt.
Jag minns inte vilket gruvföretag som Frånstedt arbetade för?
Vet att han arbetade i första hand för Securitas…
Eller sålde Boforsvapen med sin egen firma.

D.S
Jag tror det var din länk som länkade till ett anförande i riksdagen som behandlade gatuvåldsgrupperna och heroinet i Stockholm.
Minns inte vem det var nu men en MOP bekant var det.
Senast redigerad av Gothus 2022-12-09 kl. 21:49.
Citera
2022-12-09, 21:56
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

....Björkman säger att han är säker på att sällskapet gått framför honom i minst 5 meter...

I skede då han antingen befinner sig stillastående eller möjligen gående Sveavägen söderut uppmärksammar han 3 personer i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan...

Björkman talar om ett sällskap på 3 personer som går framför honom. Om nu det här sällskapet på 3 personer gått framför honom en lång sträcka som t.ex. från norra annonspelaren så är vi tillbaka till att GM kom norrifrån och följde efter LOP. Frågan är då bara hur Fauzzi kunde missa att det var 4 personer han mötte vid La Carterie?
Senast redigerad av HAARP 2022-12-09 kl. 22:29.
Citera
2022-12-10, 12:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
....Björkman säger att han är säker på att sällskapet gått framför honom i minst 5 meter...

I skede då han antingen befinner sig stillastående eller möjligen gående Sveavägen söderut uppmärksammar han 3 personer i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan...

Björkman talar om ett sällskap på 3 personer som går framför honom. Om nu det här sällskapet på 3 personer gått framför honom en lång sträcka som t.ex. från norra annonspelaren så är vi tillbaka till att GM kom norrifrån och följde efter LOP. Frågan är då bara hur Fauzzi kunde missa att det var 4 personer han mötte vid La Carterie?

Eftersom jag närgranskat hela EAD och EBD kan jag säga att precis allt talar för att GM kom norrifrån. Finns inga vittnesobservationer av en man med GM:s signalement som kom från söder eller väster vid den aktuella tidpunkten.

Däremot kan GM givetvis ha dolt sig inne på Tunnelgatan vilket i så fall talar för att mannen som gick bredvid paret Palme vid Dekorima inte är GM. Men det blir då som alla förstår än så länge en spekulation. AB:s hypnosförhör talar för att det kan förhålla sig på det sättet.

Den vittneskedja PU försökte etablera - Mårten, Najic, Nordström, Fauzzi, Björkman - är som jag ser det fortfarande "i spel". Här vill jag även lägga in Lundin som jag tror skrämdes till tystnad. Hans första observation vid Kammakargatan är enligt mig korrekt. Resten är, fortfarande enligt mig, en fabrikation.

Till vittneskedjan vill jag även lägga "kvinnan i bilen", hon som även brukar kallas "Vagnhäradkvinnan" eftersom hon var hemmahörande i Vagnhärad. Tipset kom in sent men är väldigt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in