Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Det kan vara som du säger.
Men en hel bok av lögner.
All information bör tas med en nypa salt.
Nja, det är snarare så att hela den här sk Iran-Contras affären inte är hmm sanningsenligt rapporterad i vare sig USA eller någon annanstans heller för den delen inklusive denna bok.
Det hela har blivit ett slags "blame game".
Men jag skall kolla upp National Westminster Bank och se om dom var inblandade på något sätt.
Edit:
SETTLEMENT AGREEMENT
This Settlement Agreement (the "Agreement") is made by and between the U.S.
Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control and the Royal Bank of Scotland
plc.
I . PARTIES
1. The Office of Foreign Assets Control ("OFAC") of the U.S. Department of the
Treasury administers and enforces economic sanctions against targeted foreign countries, regimes, terrorists, intemational narcotics traffickers, and persons engaged in activities related to the proliferation of weapons of mass destruction, among others. OFAC acts under Presidential national emergency authorities, as well as authority granted by specific legislation, to impose controls on transactions and fi'eeze assets under U.S. jurisdiction.
2. The Royal Bank of Scotland plc ("RBS") is a subsidiary ofthe Royal Bank of
Scotland Group plc and is registered and organized under the laws of England and Wales.
U. FACTUAL STATEMENT
3. In 1997, National Westminster Bank (NatWest") - which RBS acquired in
March 2000 - began acting as a correspondent bank for Bank Melli Iran ("Bank Melli") and its wholly-owned UK subsidiary, Melli Bank Plc ("Melli Plc"). As part of its operations in serving as a correspondent bank, RBS processed U.S. Dollar ("USD") transactions for and on behalf of Bank Melli and Melli Plc and these banks' customers. NatWest (and later RBS) conducted USD payments for the Iranian banks by sending Society for Worldvwde Interbank Financial Telecommunication ("SWIFT") MT103 payment messages directly to non-U.S. beneficiary banks, and SWIFT MT202 payment messages (or "cover payments") to U.S. clearing banks.
Although the payment messages sent to non-U.S. beneficiary banks included complete payment information, including the names of the Iranian banks and customers, the payment instructions sent to U.S. financial institutions did not include any references to the Iranian parties.
Även om det kan vara lite svårt att förstå så blev NatWest korrespondent bank med Bank Melli i Iran först 1997. Men enkelt uttryckt så var det först då man "garanterade rembuser". Dvs. lovade betalning mot dokument, ett slags kredit.
Iran var och har inte varit under sanktion avseende exv livsmedel etc och andra sanktionsbrftiade varor. Men en remburs som inkluderar vapen går inte.
Hade du sagt att Royal Bank of Scotland hade brutit mot sanktioner hade jag trott dig, men bara kanske, som en berömd aktör i MOP skulle sagt.
Det var länge sen jag lämnade bankvärlden så jag har inte full koll.
Jag har för mig att en av dom brittiska bankerna, kontor i södra England, hanterade konton uppsatta av israeliska illegalister men det rörde sig då om penningtvätt från Sovjetunionen. Ett inte helt okänt fenomen bland baltiska och svenska banker i mångmiljardklassen.