Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-26, 16:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så du menar att National Westminster Bank garanterar en remburs avseende Iran som var under sanktion från FN.

Det är ren desinformation. Det fanns ingen bank som bryter mot sanktioner på det sättet. Allra minst National Westminster Bank utan att någon tjänsteman där får sparken omgående.

Författaren Ari Ben-Menashe var själv inblandad i vapensmuggling så jag tar nog hans uppgifter med en stor skopa salt.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ari_Ben-Menashe
Det kan vara som du säger.
Men en hel bok av lögner.
All information bör tas med en nypa salt.
Citera
2021-12-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det kan vara som du säger.
Men en hel bok av lögner.
All information bör tas med en nypa salt.

Nja, det är snarare så att hela den här sk Iran-Contras affären inte är hmm sanningsenligt rapporterad i vare sig USA eller någon annanstans heller för den delen inklusive denna bok.

Det hela har blivit ett slags "blame game".

Men jag skall kolla upp National Westminster Bank och se om dom var inblandade på något sätt.

Edit:

SETTLEMENT AGREEMENT
This Settlement Agreement (the "Agreement") is made by and between the U.S.
Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control and the Royal Bank of Scotland
plc.

I . PARTIES
1. The Office of Foreign Assets Control ("OFAC") of the U.S. Department of the
Treasury administers and enforces economic sanctions against targeted foreign countries, regimes, terrorists, intemational narcotics traffickers, and persons engaged in activities related to the proliferation of weapons of mass destruction, among others. OFAC acts under Presidential national emergency authorities, as well as authority granted by specific legislation, to impose controls on transactions and fi'eeze assets under U.S. jurisdiction.

2. The Royal Bank of Scotland plc ("RBS") is a subsidiary ofthe Royal Bank of
Scotland Group plc and is registered and organized under the laws of England and Wales.
U. FACTUAL STATEMENT

3. In 1997, National Westminster Bank (NatWest") - which RBS acquired in
March 2000 - began acting as a correspondent bank for Bank Melli Iran ("Bank Melli") and its wholly-owned UK subsidiary, Melli Bank Plc ("Melli Plc"). As part of its operations in serving as a correspondent bank, RBS processed U.S. Dollar ("USD") transactions for and on behalf of Bank Melli and Melli Plc and these banks' customers. NatWest (and later RBS) conducted USD payments for the Iranian banks by sending Society for Worldvwde Interbank Financial Telecommunication ("SWIFT") MT103 payment messages directly to non-U.S. beneficiary banks, and SWIFT MT202 payment messages (or "cover payments") to U.S. clearing banks.

Although the payment messages sent to non-U.S. beneficiary banks included complete payment information, including the names of the Iranian banks and customers, the payment instructions sent to U.S. financial institutions did not include any references to the Iranian parties.

Även om det kan vara lite svårt att förstå så blev NatWest korrespondent bank med Bank Melli i Iran först 1997. Men enkelt uttryckt så var det först då man "garanterade rembuser". Dvs. lovade betalning mot dokument, ett slags kredit.

Iran var och har inte varit under sanktion avseende exv livsmedel etc och andra sanktionsbrftiade varor. Men en remburs som inkluderar vapen går inte.

Hade du sagt att Royal Bank of Scotland hade brutit mot sanktioner hade jag trott dig, men bara kanske, som en berömd aktör i MOP skulle sagt.

Det var länge sen jag lämnade bankvärlden så jag har inte full koll.

Jag har för mig att en av dom brittiska bankerna, kontor i södra England, hanterade konton uppsatta av israeliska illegalister men det rörde sig då om penningtvätt från Sovjetunionen. Ett inte helt okänt fenomen bland baltiska och svenska banker i mångmiljardklassen.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-26 kl. 17:18.
Citera
2021-12-26, 17:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det är självklart att Olof Palmes privata anteckningsböcker överlämnas till Lisbeth Palme. Om Hans Holmér ville ha ut dom får han vända sig till domstol och få dom på det.

Du tycks förespråka en polisstat där lägre polismän rättsvidrigt skall kunna tränga sig in i människors privatliv för sina syften. Frågan är om han inte överskridit sina befogenheter och genom sin "ledningsgrupp" orsakat att utredningen havererat till förmån för mördaren och dennes uppdragsgivare.

Lisbeth Palme var ett brottsoffer som enligt vad som framgår av polisförhör undkom att mördas.

Nu var det ju en husrannsakan det var frågan om, en straffprocessuell handling stadgad i svensk lag. Ett mord var begånget på landets statsminister, ett av de främsta skyddsvärdena för rikets säkerhet, vad man än anser om Holmér i övrigt.
Citera
2021-12-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu var det ju en husrannsakan det var frågan om, en straffprocessuell handling stadgad i svensk lag. Ett mord var begånget på landets statsminister, ett av de främsta skyddsvärdena för rikets säkerhet, vad man än anser om Holmér i övrigt.

Inte en husrannsakan om familjen Palmes privata ägodelar.

Du glider allt bra mycket på sanningen där.

Fortfarande skall det till en brottsmisstanke, och vare sig Olof Palme eller Lisbeth Palme hade brottsmisstanke riktade mot sig.

Sen får du gärna visa upp att de skulle ha rätt att företa husrannsakan mot Lisbet Palme. Det vore bisarrt.

Men du har rätt, en grundlig utredning av Olof Palmes fiender inom statsförvaltning som UD, Polis & Militär saknas i denna utredning och under Holmérs ledningsgrupp avfördes Viktor Gunnarsson, Wally Dean Couch med vännen Robert S Rose och även Stig Engström. En del med buller och bång andra mer diskret.
Citera
2021-12-26, 18:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Inte en husrannsakan om familjen Palmes privata ägodelar.

Du glider allt bra mycket på sanningen där.

Fortfarande skall det till en brottsmisstanke, och vare sig Olof Palme eller Lisbeth Palme hade brottsmisstanke riktade mot sig.

Sen får du gärna visa upp att de skulle ha rätt att företa husrannsakan mot Lisbet Palme. Det vore bisarrt.

Men du har rätt, en grundlig utredning av Olof Palmes fiender inom statsförvaltning som UD, Polis & Militär saknas i denna utredning och under Holmérs ledningsgrupp avfördes Viktor Gunnarsson, Wally Dean Couch med vännen Robert S Rose och även Stig Engström. En del med buller och bång andra mer diskret.

Jag refererar till protokollet, där det står att en husrannsakan genomfördes på ”Olof Palmes kontor”.

Jag kommer inte ihåg hur RB exakt var utformad 1986, men hade det skett idag hade det fungerat enl RB 28 kap: ”....om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag (föremål som antas ha betydelse för utredning - min anm)”
Citera
2021-12-26, 18:49
Medlem
Citat:
Jag refererar till protokollet, där det står att en husrannsakan genomfördes på ”Olof Palmes kontor”.

Jag kommer inte ihåg hur RB exakt var utformad 1986, men hade det skett idag hade det fungerat enl RB 28 kap: ”....om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag (föremål som antas ha betydelse för utredning - min anm)”

Visst, och Hans Holmér fick göra husrannsakan där men dom privata anteckningsböckerna fanns i Lisbeth Palmes besittning i samma sekund hon hade dom i sin hand och då skall också Europakonventionen om dom mänskliga rättigheterna om privatliv och skydd mot husrannsakan respekteras.

Europakonventionen innehåller också bestämmelser till skydd för privatlivet och det egna hemmet, och myndigheterna har endast rätt att göra avsteg från dessa individers rättigheter för att uppnå särskilda mål, vilka anges i artikel 8 i konventionen. Grundlag och Europakonventionen får ej brytas genom av riksdag stiftade lagar.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husrannsakan#:~:text=I%20svensk%20grundlag%20finns %20ett,husrannsakan%20kan%20enligt%202%20kap.&text =Beslut%20om%20husrannsakan%20fattas%20av,akut%20( fara%20i%20dr%C3%B6jsm%C3%A5l).

Kom nu bara inte och säg att det hotar Sveriges säkerhet att Lisbeth värnar om sitt och makens privatliv för det är bara trams.
Citera
2021-12-26, 19:14
Medlem
[quote]Kom nu bara inte och säg att det hotar Sveriges säkerhet att Lisbeth värnar om sitt och makens privatliv för det är bara trams.[/QUO

Förvisso, men att inte visa vilja visa upp anteckningarna får ju till följd att man kan misstänka att det finns något att dölja. Det går inte bortse från det faktum att Lisbeth inte var särskilt behjälplig, varför det kan man fråga sig
Citera
2021-12-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsynth
Citat:
Kom nu bara inte och säg att det hotar Sveriges säkerhet att Lisbeth värnar om sitt och makens privatliv för det är bara trams.

Förvisso, men att inte visa vilja visa upp anteckningarna får ju till följd att man kan misstänka att det finns något att dölja. Det går inte bortse från det faktum att Lisbeth inte var särskilt behjälplig, varför det kan man fråga sig

Lisbeth Palme hade nog goda skäl att anta att anteckningarna skulle missbrukas.

Du behöver inte gå långt tillbaka i denna tråd för att hitta ett brinnande hat mot familjen Palme och efter att ha gått igenom en hel del polisförhör har jag full förståelse för hennes avsaknad av förtroende för polisutredningen.

Det finns alltför många förhör där intressanta frågeställningar inte utreds eller förhörsledaren aktivt försöker undergräva trovärdigheten hos vittnen eller manipulativt för in uppgifter i förhör som leder i fel riktning.

Så vem vet, det kanske finns vittnen idag som sitter på både foton och förstahandsuppgifter som bara väntar på att en internationell domstol öppnar för en rättegång där svensk polis inte tillåts förstöra vittnesmål som man gjorde med Lisbeth Palmes konfrontationsförhör.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-26 kl. 19:30.
Citera
2021-12-26, 20:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Just mordmetoden är det mest förbryllande när så mycket pekar på konspiration men kan inte ensamma galninghypotesen lika gärna avfärdas med "höhö han sköt ju bara ett skott, det gör inte ensamma galningar"?

Är det någon som känner till databaser eller vet om någon gjort någon undersökning på (misstänkt politiska) mord med skjutvapen och om nån hittat fler liknande fall? Jag vet att Wikipedia har en lista med politiska mord i Europa.

Se, det finns. Jag och Hellbastard har förr i tiden sammanställt en lista av olika listor på attentat mot enskilda. Västvärlden åren 1976-1996. Både politiska och liknande samt mot prominenser. Finns lite över 300 attentat med skjutvapen i listan. Den är ej i presentabelt skick, så man får ta det refererade för vad det är. Nedanstående är dessutom ihophafsat.

Ett skott är ovanligt vid organiserade attentat, men det förekommer. Då alltid mot huvudet, med ett undantag (i hjärtat). Ensamagerande oorganiserade skjuter i snitt tre skott, organiserade i snitt 7,9.

Tydligast avviker MOP dock från organiserade attentat i val av plats och skottets placering i kroppen. Organiserade attentat utförs vid tiden, i allmänhet, i, eller i anslutning till, offrets bostad, fordon, arbetsplats eller hotell. Man sonderar tilltänkt offers vanor och väljer ett tillfälle.

Att förfölja ett tilltänkt offer på okänd rutt till fots i en stadskärna för att skjuta denne i steget på ”öppen gata” saknar nästan helt motsvarighet i materialet. Det enda motsvarande fall som finns är armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet.

Att endast skjuta i ryggen är ovanligt även det. Det finns sju kända organiserade sådana fall i materialet. Samt sju fall med (till synes) ensamagerande och två oklara. Det innebär en kraftig överrepresentation av ensamagerande vid detta tillvägagångssätt. I hela materialet utgör oorganiserade ensamagerande ca 7%. Ett skott i ryggen praktiseras endast av ensamagerande.

I hälften av attentaten med skott endast i ryggen, inklusive minst två fall med träff i ryggraden, överlever offret. Det är betydligt större andel än vid andra träffbilder.

Man kan även nämna att mordammunitionen inte kan betraktas som annat än som såväl utdaterad som icke ändamålsenlig. Det är svårt att föreställa sig att den på förhand aktivt skulle valts ut för ett attentat.

Ytterligare en sak att erinra om är möjligheten till att skjuta Palme innanför porten till dennes bostad då han är på väg till eller från Säpo-bilen vid Apoteket eller varit ute på egen hand i triangeln. Det vore det givna valet för en organisation som kartlagt honom eller på något annat sätt hade kännedom om hans förehavanden. Även mordkvällen hade det varit ett självklart val. Man hade inte ens behövt förfölja makarna när man insett att de var på väg hem. Bara ställa sig i porten och vänta.

Detta är inte bevis för något, men omständigheter ingen ”teori” bara kan vifta undan.
Citera
2021-12-26, 20:07
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Visst, och Hans Holmér fick göra husrannsakan där men dom privata anteckningsböckerna fanns i Lisbeth Palmes besittning i samma sekund hon hade dom i sin hand och då skall också Europakonventionen om dom mänskliga rättigheterna om privatliv och skydd mot husrannsakan respekteras.

Europakonventionen innehåller också bestämmelser till skydd för privatlivet och det egna hemmet, och myndigheterna har endast rätt att göra avsteg från dessa individers rättigheter för att uppnå särskilda mål, vilka anges i artikel 8 i konventionen. Grundlag och Europakonventionen får ej brytas genom av riksdag stiftade lagar.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Husrannsakan#:~:text=I%20svensk%20grundlag%20finns %20ett,husrannsakan%20kan%20enligt%202%20kap.&text =Beslut%20om%20husrannsakan%20fattas%20av,akut%20( fara%20i%20dr%C3%B6jsm%C3%A5l).

Nu är du på min hemmaplan och då duger inte Wikipedia. Jag har ägnat större delen av mitt yrkesliv med Europakonventionen. Den inkorporerades i svensk lag först 1995.
Senast redigerad av 14thInt 2021-12-26 kl. 20:10.
Citera
2021-12-26, 21:00
Medlem
Citat:
Nu är du på min hemmaplan och då duger inte Wikipedia. Jag har ägnat större delen av mitt yrkesliv med Europakonventionen. Den inkorporerades i svensk lag först 1995.

Ja, men redan tidigare kunde en svensk vända sig till Europadomstolen i fall om mänskliga rättigheter och Sverige har blivit fällda för brott mot EKMR redan 1982.

Att EKMR inkorporerades i svensk lag först 1995 är snarare en skandal än en ursäkt för svensk polis att kränka de mänskliga rättigheterna. Fortfarande (2018) har Sverige inte ratificerat protokollet om Diskriminering vilket är rent bedrövligt. Men om du nu är så bra på EKMR så kanske du har en mer uppdaterad uppgift.

Vi kan gå ännu längre tillbaks om du vill.

Mänskliga rättigheter
Förfarandet enligt Europakonventionen
Text: Carl-Henrik Ehrenkrona,
f.d. departementsråd, UD:s rättsavd.

.En av Europarådets första åtgärder var att låta utarbeta förslag till en konvention med effektiva garantier för den enskilde rörande vissa av de rättigheter som tagits upp i Förenta nationernas allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från år 1948. I november 1950 undertecknades den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Den trädde i kraft den 3 september 1953. Alla Europarådets medlemsstater är numera anslutna till
konventionen (Europakonventionen).

Dvs det fanns tidigare en rättslig instans av högre dignitet i Europa än en Länspolismästare i Stockholms län när det gäller skydd mot husrannsakan.

Jag hade gärna sett Lisbeth Palme dra Hans Holmér/Sverige inför Europadomstolen.

Edit:

Det passar bra här att upprepa följande jag skrev.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Så vem vet, det kanske finns vittnen idag som sitter på både foton och förstahandsuppgifter som bara väntar på att en internationell domstol öppnar för en rättegång där svensk polis inte tillåts förstöra vittnesmål som man gjorde med Lisbeth Palmes konfrontationsförhör.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-26 kl. 21:32.
Citera
2021-12-26, 21:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Se, det finns. Jag och Hellbastard har förr i tiden sammanställt en lista av olika listor på attentat mot enskilda. Västvärlden åren 1976-1996. Både politiska och liknande samt mot prominenser. Finns lite över 300 attentat med skjutvapen i listan. Den är ej i presentabelt skick, så man får ta det refererade för vad det är. Nedanstående är dessutom ihophafsat.

Ett skott är ovanligt vid organiserade attentat, men det förekommer. Då alltid mot huvudet, med ett undantag (i hjärtat). Ensamagerande oorganiserade skjuter i snitt tre skott, organiserade i snitt 7,9.

Tydligast avviker MOP dock från organiserade attentat i val av plats och skottets placering i kroppen. Organiserade attentat utförs vid tiden, i allmänhet, i, eller i anslutning till, offrets bostad, fordon, arbetsplats eller hotell. Man sonderar tilltänkt offers vanor och väljer ett tillfälle.

Att förfölja ett tilltänkt offer på okänd rutt till fots i en stadskärna för att skjuta denne i steget på ”öppen gata” saknar nästan helt motsvarighet i materialet. Det enda motsvarande fall som finns är armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet.

Att endast skjuta i ryggen är ovanligt även det. Det finns sju kända organiserade sådana fall i materialet. Samt sju fall med (till synes) ensamagerande och två oklara. Det innebär en kraftig överrepresentation av ensamagerande vid detta tillvägagångssätt. I hela materialet utgör oorganiserade ensamagerande ca 7%. Ett skott i ryggen praktiseras endast av ensamagerande.

I hälften av attentaten med skott endast i ryggen, inklusive minst två fall med träff i ryggraden, överlever offret. Det är betydligt större andel än vid andra träffbilder.

Man kan även nämna att mordammunitionen inte kan betraktas som annat än som såväl utdaterad som icke ändamålsenlig. Det är svårt att föreställa sig att den på förhand aktivt skulle valts ut för ett attentat.

Ytterligare en sak att erinra om är möjligheten till att skjuta Palme innanför porten till dennes bostad då han är på väg till eller från Säpo-bilen vid Apoteket eller varit ute på egen hand i triangeln. Det vore det givna valet för en organisation som kartlagt honom eller på något annat sätt hade kännedom om hans förehavanden. Även mordkvällen hade det varit ett självklart val. Man hade inte ens behövt förfölja makarna när man insett att de var på väg hem. Bara ställa sig i porten och vänta.

Detta är inte bevis för något, men omständigheter ingen ”teori” bara kan vifta undan.
Ok, ett oorganiserat snarare än ett organiserat brott handlar det då alltså om enligt din egen och Hellbastards analys. Men förklara gärna hur det här förhåller sig de frågeställningar som många andra har intresserat sig för genom åren, som t.ex. "ensam galning vs. konspiration" resp. "planerat vs. oplanerat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in