Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Tror inte det går att tänka bort politikens inverkan på MOP. Den finns med där från allra första början. När regeringen den fjärde mars avslog Holger Romanders propå att låta rikspolisstyrelsen styra PU var det en klar indikation på Ingvar Carlsson hade för avsikt att styra utredningen förbli olika blindskär för hans regering. För mig blir det uppenbart att det för Hans Holmer var viktigare att styra informationsflödet än att lösa MOP. Anledningen till detta kallar jag avloppsteorin . Rörs det om i skiten vet man aldrig vilken skit som kan flyta upp.
Ebbe Carlsson och hans affär handlar om samma sak. IC vill via sin consogliera Carl Lidbom hålla koll på att PU inte öppnar fel dörrar utan börjar bedriva sin egen PU. Den faller sedan Sune Sandström inte accepterar detta utan lämnar Per-Ola Karlsson utan backup hos tullen i Helsingborg . Efter denna stjärnsmäll får Anna-Greta Leijon avgå och starka krafter inom S varsnar faran med att bedriva en egen polisverksamhet som skett under IC/EC/CLs ledning.
Mellan varven talas det om en enorm konspiration som går igenom hela samhällsapparaten. Jag ser inte den. Istället hur olika spelare anpassar sig efter hand efter hur det bäst gagnar dess intressen. Jörgen Almblad är ett bra exempel. Avloppsteorin i praktiken.
Den som höll i taktpinnen hos PU 1988-96 var Tommy Lindström. Det är han som driver på inriktningen mot Christer Pettersson . På det viset slipper han frågor om sina egna när kontakter med den tjeckiske kontakten och utpekade palmemördaren Milan Heidenreich.
Det är Olle Alsen som bedriver den exempellösa kampanjen mot Anti Avsan och driver på Hans Ölvebro om dom finska flickornas vittnesmål. Det han som i friskytten i försåtliga ordalag pekar Thomas Piltz och Leif Thell som inblandade i MOP, utan att kunna prestera bevis för detta. Framför allt är det han som förser Sven Aner och Lars Krantz med material och får dom att driva kampanjen mot AA. På sin ålders höst ångrade sig SA och gjorde avbön för det han skrivit om AA
Olle A får anses som något av en central grumlare. han tröskar fram en hel del information som fått stort genomslag medialt sett. Öppnar ständigt dörrar som finskorna , svenska trädet ska falla etc etc, men stänger aldrig till ordentligt.
Det effektivaste sättet att avslöja desinformation är att granska fakta. Börje Wingrens förhör med Viktor Gunnarsson är ett utmärkt exempel . Påståendet att BW skulle hotat VG föll platt till marken. Sedan får man fråga sig om vilket skälet var till att det torgfördes.
Tack. Nu börjar vi närma oss.
1) Avloppsteorin. Ja, delar helt din uppfattning. Om man vill vara lite putslustig kan man säga att IC:s sätt att tänka och agera präglas av idén att obehagliga ting ska gjutas in i cement och glömmas bort.
2) Tommy Lindström. Han hade som du säger makt över PU 1988-1996. Ölvebrotiden. CP-tiden. Även efter 1996 fortsätter han tjata om CP. Tillsammans med bl a DF och Tore F. Ingen annan gärningsman i hela världen är möjlig för dessa herrar. Åtminstone när de uttalar sig offentligt.
3) Om S och Tommy L agerar som de gör. Vem tjänar på det?
4) LP:s roll i skådespelet?
Som du säger är bästa sättet att avslöja desinformation att granska fakta. Eftersom backspegeln är den bästa spegeln ser man i dag saker man inte upptäckte för 20-30 år sedan.
Det finns många andra beståndsdelar i det jag sett/ser men jag stannar där för nu.