Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-10, 04:58
Medlem
I copied 3 names mentioned by "Geparden"
Ove Persson (Föllinge)
Robert Andersson
Stefan Ahlgrens

I will add 2 more:
Stig Engström
Björn Svanberg

Of these 5 names - who had Olof Palme visit their office / factory a few days prior to being killed?
Of these 5 names - who had a S&W?

I don't know the top 3
Stig Engström is a fool who walked up after the fact
Björn Svanberg not only had a S&W - Olof did a nice visit just a few days prior!

Who would you investigate???

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det konstiga ligger i att placera det här vapnet i händerna på en slumpmässig gm, främst SE då.
En slumpmässig mördare råkar inte ha det här redo i stunden. Det skulle isåfall vara årtusendets tillfällighet. Det kan väl inte uteslutas visserligen, men man kan med gott samvete börja leta i andra ändar.

Hur ofta tror du att vanliga människor, utan tidigare brottsregister, går runt på stan med stora revolvrar, laddade och hölstrade, med specialammunition?

Hade det varit en slumpmässig mördare som tog det som fanns tillhands i stunden, hade det med största sannolikhet rört sig om ett annat mordvapen/kulor.
Citera
2022-10-10, 06:29
Medlem
Det här med att han tog på axeln/satte pistolen mot kroppen, kan mördaren ha känt efter ifall det funnits nån skyddväst måntro? för om inte så tyder ju det på att någon visste att han inte bar skyddsväst, säpo (?) som antingen använt det till nytta eller sålt vidare infon. vad säger ni?
Christer P och Stig E kan uteslutas, polisen försöker lura oss här.
Citera
2022-10-10, 13:44
Medlem
Citat:
Det jag menar är att just det vapnet och kulorna väldigt sällan brukar vara det som råkar finnas till hands. Det är väldigt sällan en icke-registrerad eller stulen och ej saknad revolver med specialammunition råkar vara det man har till hands som laglydig medborgare.

Hade det varit ett jaktvapen eller liknande hade jag kunnat köpa det lättare. Det kan råka finnas till hands.

Tydligt kan du väl inte påstå att det är? Det kan absolut vara slumpmässigt, men det är väl inget som talar för att det med stor säkerhet skulle vara det?

Du behöver sortera ut vad som är Engström i det här resonemanget och vad som är en mer generell betraktelse.

Att Engström skulle dra runt på stan med en revolver med sex tums pipa är som alla sansade människor inser långsökt.

Att någon med ett begränsat utbud eller dålig koll skulle lägga beslag på det i syfte att skjuta Palme handlar ju om nåt annat.
Citera
2022-10-10, 14:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du behöver sortera ut vad som är Engström i det här resonemanget och vad som är en mer generell betraktelse.

Att Engström skulle dra runt på stan med en revolver med sex tums pipa är som alla sansade människor inser långsökt.

Att någon med ett begränsat utbud eller dålig koll skulle lägga beslag på det i syfte att skjuta Palme handlar ju om nåt annat.

Det är väl lite av båda. Vad gäller SE så är det ju fruktansvärt långsökt som du säger. Mindre långsökt om man tar vad som finns tillhands i syfte att mörda. Men även där tycker jag det är lite märkligt att det som finns till hands är metal piercing-ammunition. I vilka kretsar är det vanligt?
Citera
2022-10-10, 15:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Citat:
Det är väl lite av båda. Vad gäller SE så är det ju fruktansvärt långsökt som du säger. Mindre långsökt om man tar vad som finns tillhands i syfte att mörda. Men även där tycker jag det är lite märkligt att det som finns till hands är metal piercing-ammunition. I vilka kretsar är det vanligt?

Den enda kända krets i Sverige där den förekom var inom sportskyttet. Det var dock i begränsad omfattning och införseln är väl kartlagd.

Vid ett känt tillfälle har sådan ammunition stulits från sådan utövare och hamnat på skuggsidan. Att någon aktivt skulle välja ut och föra in den för saken inadekvata och utdaterade ammunitionen i riket för menar jag är uteslutet.

Ammunitionen är något som någon råkar ha tillgång till och tar när en möjlighet och en ingivelse plötsligt uppenbarar sig. Samma sak gäller vapnet.

Plötsligt impulsdåd av person beväpnad på stan med skjutklar revolver är osannolikt. Inget talar heller för ett planlagt och på förhand organiserat attentat.

Det som återstår och som är i harmoni m d omständigheterna är en person eller ett resurssvagt kommando som får en möjlighet då de oeskorterade makarna observeras av en slump.

Och man hämtar i närområdet de medel man råkar ha tillgång till.
Citera
2022-10-10, 16:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den enda kända krets i Sverige där den förekom var inom sportskyttet. Det var dock i begränsad omfattning och införseln är väl kartlagd.

Vid ett känt tillfälle har sådan ammunition stulits från sådan utövare och hamnat på skuggsidan. Att någon aktivt skulle välja ut och föra in den för saken inadekvata och utdaterade ammunitionen i riket för menar jag är uteslutet.

Ammunitionen är något som någon råkar ha tillgång till och tar när en möjlighet och en ingivelse plötsligt uppenbarar sig. Samma sak gäller vapnet.

Plötsligt impulsdåd av person beväpnad på stan med skjutklar revolver är osannolikt. Inget talar heller för ett planlagt och på förhand organiserat attentat.

Det som återstår och som är i harmoni m d omständigheterna är en person eller ett resurssvagt kommando som får en möjlighet då de oeskorterade makarna observeras av en slump.

Och man hämtar i närområdet de medel man råkar ha tillgång till.

Det finns ju faktiskt en som dokumenterat har haft just den ammunitionen i närområdet. Polisman Ö
Citera
2022-10-10, 17:41
Medlem
Citat:
Det finns ju faktiskt en som dokumenterat har haft just den ammunitionen i närområdet. Polisman Ö

Han om någon hade väl att välja på?
Citera
2022-10-10, 17:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Han om någon hade väl att välja på?
Det lär han ha haft. Jag är för dåligt insatt i vapen för att veta varför man skulle välja det i såfall. Men han är fortfarande den enda kända i utredningen som faktiskt har det att välja på.
Citera
2022-10-10, 17:57
Medlem
Citat:
Det lär han ha haft. Jag är för dåligt insatt i vapen för att veta varför man skulle välja det i såfall. Men han är fortfarande den enda kända i utredningen som faktiskt har det att välja på.

Finns väl många i PU som kunnat komma över en revolver.

Men som sagt, det mindre ändamålsenliga i valet av vapen och ammunition talar för kort framförhållning och begränsade valmöjligheter. En total novis skulle så klart ställd inför ett stort utbud kunna välja lite vad som helst. Men om GM är en amatör är det väl inte troligt att han haft tillgång till en sån buffé.
Citera
2022-10-10, 18:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Finns väl många i PU som kunnat komma över en revolver.

Men som sagt, det mindre ändamålsenliga i valet av vapen och ammunition talar för kort framförhållning och begränsade valmöjligheter. En total novis skulle så klart ställd inför ett stort utbud kunna välja lite vad som helst. Men om GM är en amatör är det väl inte troligt att han haft tillgång till en sån buffé.

Revolver ja. Men jag syftade på ammunitionen. Den är det färre som har möjlighet att komma över. Som sagt, bara en känd vad jag vet. En som dessutom hade lägenhet i anslutning till mordplatsen.
Citera
2022-10-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Det här med att han tog på axeln/satte pistolen mot kroppen, kan mördaren ha känt efter ifall det funnits nån skyddväst måntro? för om inte så tyder ju det på att någon visste att han inte bar skyddsväst, säpo (?) som antingen använt det till nytta eller sålt vidare infon. vad säger ni?
Christer P och Stig E kan uteslutas, polisen försöker lura oss här.

Det har alltid hetat att mördaren visste att ammunitionen skulle penetrera en eventuell skyddsväst för att den var av typen metal-piercing. Det har använts både som argument för att gärningsmannen var ett proffs och som argument för att gärningsmannen var en amatör.

De som menar att valet av ammunition tyder på att brottet är utfört av ett proffs brukar hävda att metal-piercing med lätthet penetrerar en skyddsväst. Medan de som menar att brottet är utfört av en amatör brukar hävda att så inte är fallet utan att en skyddsväst absolut skulle kunna hindra en skottskada från metal-piercing ammunition från att vara dödande.

Hur det verkligen ligger till vet jag inte. Det tycks bero på vem du frågar.
Citera
2022-10-10, 18:25
Medlem
Citat:
Revolver ja. Men jag syftade på ammunitionen. Den är det färre som har möjlighet att komma över. Som sagt, bara en känd vad jag vet. En som dessutom hade lägenhet i anslutning till mordplatsen.

Ja, som Roerlig säger är ju sportskytteaspekten intressant. Men grejen är väl att det inte är nån go to-ammunition ens i dessa kretsar. Har någon ur de leden valt ut kulorna bör det väl ha funnits nån särskild tanke med det. Idéer om penetrationsförmåga eller begränsad spårbarhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in