Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-17, 17:53
Medlem
Klart att det var PKK. En grupp människor med bakgrund från en annan del av världen måste legat bakom mordet.
Citera
2022-06-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Juridiken är rättsstatens sätt att avgöra vad som är rätt och fel inom dess territorium.

Kegö och Barrling har förhörts och fått lämna sitt material till PU 2016.

Säpomän pekar ut Olof Palme-mördare - Expressen 2016-06-16
Expressen kan avslöja att förhör nu hållits med de tidigare Säpo-männen Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling.

Efter klartecken från Säpo (dvs det var Säpo inte Regeringen som stod för hemlighållandet) överlämnades deras hemligstämplade material till Palme-gruppen under ett sju timmar långt förhör förra veckan.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/

Då var Kerstin Skarp Palmeåklagare och som vice RÅ hade hon befogenheter att utreda på Säpo, polis och SSI.

Kerstin Skarp planerar lämna Palmeutredningen - Aftonbladet 2016-02-22
Vice riksåklagare Kerstin Skarp har lett Palmeutredningen i snart 20 år.
Nu planerar hon att lämna sin post – och utse en ny Palmeåklagare.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dVqqa/kerstin-skarp-planerar-lamna-palmeutredningen

Istället för att bruka sina befogenheter utser hon en lägre åklagare som inte har dessa befogenheter att "slututreda" MOP med Kegö och Barrlings polisförhör i "tipsmassan".

Krister Petersson - Wikipedia
Palmeutredningen
Petersson tillträdde som förundersökningsledare i Palmeutredningen den 1 februari 2017.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krister_Petersson_(jurist)

Ja, och vad KP gjorde vet vi. Han valde att begå yrkesmässig "harakiri".

Jag tar mig friheten att aktualisera ett av mina egna inlägg i ljuset av en artikel i Dagens Juridik om Kerstin Skarp.

Kerstin Skarp: ”Jag hade inte satt Skandiamannen som huvudmisstänkt” - Dagens Juridik Publicerad: 2022-06-17
Före detta vice riksåklagaren Kerstin Skarp gjorde sig känd som ”väldigt operativ” och säger själv att hon ”ligger närmare Polisen än Justitiedepartementet”.

Under sina 34 år som åklagare drev hon några av de mest uppmärksammade fallen – bland annat rättegången mot den så kallade Lasermannen.

Hon var också förundersökningsledare i Palmeutredningen i många år.

Så här säger hon om sin efterträdares uppmärksammade beslut att lägga ner utredningen:

”Jag blev förvånad. Jag hade ju inte satt Skandiamannen som första huvudmisstänkt” .
Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kerstin-skarp-jag-hade-inte-satt-skandiamannen-som-forsta-huvudmisstankt/

Vad som är intressant förutom att Kerstin Skarp underlät att väcka åtal mot den som hon hade som huvudmisstänkt faktiskt inbegriper Stig Engström som misstänkt i sin formulering.

Så vem i Stig Engströms personkrets är den huvudmisstänkte "par excellence" i Kerstin Skarps scenario?

Och vilka andra finns i denna konspirationskonstellation? Diplomater, UD-tjänstemän, militärer & Stay Behind-figurer och vapenhandlare i Bofors-sfären.
Senast redigerad av Utredaren 2022-06-17 kl. 18:50.
Citera
2022-06-17, 19:35
Medlem
Intressant är den här unga tjejen som var duktig på att teckna. Hon kände sig rätt säker på sin sak. Var hennes ritning den faktiska gärningsmannen eller någon annan? Utredningen tyckte det var konstigt att fantombilden inte alls matchade signalementen från vittnena.
Citera
2022-06-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag tar mig friheten att aktualisera ett av mina egna inlägg i ljuset av en artikel i Dagens Juridik om Kerstin Skarp.

Kerstin Skarp: ”Jag hade inte satt Skandiamannen som huvudmisstänkt” - Dagens Juridik Publicerad: 2022-06-17
Före detta vice riksåklagaren Kerstin Skarp gjorde sig känd som ”väldigt operativ” och säger själv att hon ”ligger närmare Polisen än Justitiedepartementet”.

Under sina 34 år som åklagare drev hon några av de mest uppmärksammade fallen – bland annat rättegången mot den så kallade Lasermannen.

Hon var också förundersökningsledare i Palmeutredningen i många år.

Så här säger hon om sin efterträdares uppmärksammade beslut att lägga ner utredningen:

”Jag blev förvånad. Jag hade ju inte satt Skandiamannen som första huvudmisstänkt” .
Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kerstin-skarp-jag-hade-inte-satt-skandiamannen-som-forsta-huvudmisstankt/

Vad som är intressant förutom att Kerstin Skarp underlät att väcka åtal mot den som hon hade som huvudmisstänkt faktiskt inbegriper Stig Engström som misstänkt i sin formulering.

Så vem i Stig Engströms personkrets är den huvudmisstänkte "par excellence" i Kerstin Skarps scenario?

Och vilka andra finns i denna konspirationskonstellation? Diplomater, UD-tjänstemän, militärer & Stay Behind-figurer och vapenhandlare i Bofors-sfären.

Jag tolkar det som att hon menar att hon inte skulle pekat ut Skandiamannen på samma sätt som Krister P gjorde med honom.
Min känsla är att Krister P ville komma med någon ny huvudperson och att hans viktigaste mål var att lägga ned utredningen.
Citera
2022-06-17, 23:04
Medlem
Rodjas avatar
Den sk "chevamannen" intervjuas här av en som heter Thomas
Gjutarenäfve. Han hävdar att Skandiamannen absolut inte kunde
vara mördaren, utan att han såg Christer Pettersson.

Chevamannen som tidigt var på plats har tydligen blivit hotad av Christers sambo Astrid Thorén.
Väldigt tydligt med sina minnesbilder dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=0mahi4Rz3SA
Citera
2022-06-18, 00:11
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Den sk "chevamannen" intervjuas här av en som heter Thomas
Gjutarenäfve. Han hävdar att Skandiamannen absolut inte kunde
vara mördaren, utan att han såg Christer Pettersson.

Chevamannen som tidigt var på plats har tydligen blivit hotad av Christers sambo Astrid Thorén.
Väldigt tydligt med sina minnesbilder dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=0mahi4Rz3SA

Chevamannen har ändrat sitt vittnesmål ett antal ggr. I något av de första förhören säger han att gm hade vad han uppfattade som en mörk knälång rock, att gm omedelbart efter mordet försvann in på tunnelgatan. I ett senare förhör stod gm och tittade på paret 3-4 sek och nån form av belysning lyste på gms blå täckjacka. I ett av de första förhören hade han aldrig sett Stig Engström vid mordplatsen, 30 år senare säger han att Stig kom springande långt senare efter mordet.
För att ta några exempel.
Citera
2022-06-18, 01:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur ska man värdera vittnesmålet från Anders B?

"Vad såg egentligen vittnet Anders B?
I den här filmen berättar jag om en upptäckt jag gjorde i vittnet Anders vittnesmål genom åren - det har fått mig att tänka till."

https://www.youtube.com/watch?v=p9ZSUy1x5sc

Vad såg egentligen vittnet Björkman?

Ett par saker har gjort mig förbryllad när det gäller AB:

1. Han säger att han inte såg skotten avlossas.
2. I ett av hypnosförhören säger han att han inte såg GM förrän han lämnade platsen.

Det här leder till en väldigt konstig slutsats nämligen att den man som gick bredvid Palme inte var mannen som avlossade skotten utan skymde AB:s sikt så att han inte såg mordet utföras. AB såg bara två rökpuffar i luften och att personen i mitten föll ner på trottoaren.

Skytten kan alltså ha varit den som Inge M såg stå och vänta.

Frågan blir naturligtvis vem som i så fall gick bredvid Palme? Och varför lyfte han armen mot Palmes axel?

Som vanligt VET man inte men jag vill fästa uppmärksamheten på denna "konstighet".

Så vitt jag minns finns inget vittne som såg GM, dvs han som sköt, gå bakom paret Palme säg i 5-10 meter och sedan sköt. Det fattas ett kort ögonblick precis innan skotten.

AD såg en man stå och prata med paret Palme, en man i en grå rock, AD vänder sedan bort blicken, hör en smäll, tittar mot mpl och drar slutsatsen att den pratande mannen är den som sköt.

Om det här är sant så vände mannen som gick bredvid Palme norrut direkt efter mordet eller var den ljusa figur som LL såg gå hastigt söderut.
Senast redigerad av Basfakta 2022-06-18 kl. 01:35.
Citera
2022-06-18, 01:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ett par saker har gjort mig förbryllad när det gäller AB:

1. Han säger att han inte såg skotten avlossas.
2. I ett av hypnosförhören säger han att han inte såg GM förrän han lämnade platsen.

Det här leder till en väldigt konstig slutsats nämligen att den man som gick bredvid Palme inte var mannen som avlossade skotten utan skymde AB:s sikt så att han inte såg mordet utföras. AB såg bara två rökpuffar i luften och att personen i mitten föll ner på trottoaren.

Skytten kan alltså ha varit den som Inge M såg stå och vänta.

Frågan blir naturligtvis vem som i så fall gick bredvid Palme? Och varför lyfte han armen mot Palmes axel?

Som vanligt VET man inte men jag vill fästa uppmärksamheten på denna "konstighet".

Så vitt jag minns finns inget vittne som såg GM, dvs han som sköt, gå bakom paret Palme säg i 5-10 meter och sedan sköt. Det fattas ett kort ögonblick precis innan skotten.

AD såg en man stå och prata med paret Palme, en man i en grå rock, AD vänder sedan bort blicken, hör en smäll, tittar mot mpl och drar slutsatsen att den pratande mannen är den som sköt.

Om det här är sant så vände mannen som gick bredvid Palme norrut direkt efter mordet eller var den ljusa figur som LL såg gå hastigt söderut.

Mer i samma ämne:

Christina V ser en man komma gående efter mordet, en man som verkar känna till vad som skulle ske. Hon kopplar mannen till AB som stod skrämd i porten. Men AB stod väl redan i porten när CV tittade mot mpl efter skotten? Vem kom gående?

Tror också AH eller ett annat vittne säger att hon såg 3 personer stå på mpl när hon såg mannen ligga på trottoaren. 3? Vem var person 3? GM+LP+? Kan också vara Åke L som säger det. Minns inte och kan inte kolla just nu.

Förtydligande: IM vänder sig mot baksätet sekunderna före skotten.
Senast redigerad av Basfakta 2022-06-18 kl. 02:06.
Citera
2022-06-18, 03:42
Medlem
The funny part is that you think it's a theory.

Feel free to call Filip and ask him where the S&W is! He will probably lie and say he knows nothing about it. That's ok - he's probably good at it after 30 plus years of lying.
Here is another quote from 20 years ago " den prater vi inte om"
Think about that - hiding a S&W - that you very well know the Swedish Gov't would want to look at...
"den pratar vi inte om"

The better question to ask is - why are you hiding it?
They know damn well why!

For your interest - the title for Björn was - Verkställande Direktör - the ownership was thru SMZ
He wasn't a lowly sales guy as you tried to make him out to be!

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I've never said that the S&W not should be investigated.
I've never said that Björn didn't hate OP.
Read my posts again and try to understand my concerns about your theory.

I listed information we have on him and the sources, in a previous post.

As I said earlier.
No one here will be intreseted in your theory just through your posts and your words.
Citera
2022-06-18, 09:24
Medlem
Jag tycker uppslag ECE-87-2 är intressant.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1aVOyAZRG4jnOLPLvYnc7Ql6EKkRDY_gp/view?usp%3Dsharing&sa=D&source=editors&ust=1655539 015603321&usg=AOvVaw2jhgtiRwLkCgFqy3ETPQkZ

Där framgår att polisen våren 1988 höll på att utreda vittnesmål rörande en grön VW Passat. Denna utredning upphörde då andra spår fick högre prioritet. Jag antar att det är Christer Pettersson spåret som åsyftas.

Utredningen om bilen har sen inte återupptagits då "utredningar i andra spår visat att den inte har med mordet att göra". Hur kan polisen hävda det då mordet fortfarande är olöst? Var man vid den här tiden (1995) så övertygad om att CP var den skyldige att man skrev av andra spår?

En grön VW Passat är måhända irrelevant i CP spåret men vi vet ju nu att CP spåret inte ens är polisens favoritspår längre. Hur många andra spår har man skrivit av på samma ogrundade sätt?
Citera
2022-06-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mer i samma ämne:

Christina V ser en man komma gående efter mordet, en man som verkar känna till vad som skulle ske. Hon kopplar mannen till AB som stod skrämd i porten. Men AB stod väl redan i porten när CV tittade mot mpl efter skotten? Vem kom gående?

Tror också AH eller ett annat vittne säger att hon såg 3 personer stå på mpl när hon såg mannen ligga på trottoaren. 3? Vem var person 3? GM+LP+? Kan också vara Åke L som säger det. Minns inte och kan inte kolla just nu.

Förtydligande: IM vänder sig mot baksätet sekunderna före skotten.
Hello Basfakta!

Så bra att vi är tillbaka på Sveavägen istället för att analysera nya YT filmer som inte ger något.

AB och IM är de vittnena som jag har som underlag när jag granskar förloppet.
Tyvärr är AB berusad ,spejar efter sina vänner som kommit på efterkälken, vill förmodligen åka hem.
Då hamnar han i ett nationellt drama som för honom skulle förfölja honom resten av livet.
Jag har läst hypnos samtalet och där berättar han att han är rädd....han pratat också om att något händer vid reklamskylten , om jag inte missminner mig.
Kommer ej ihåg var jag läste dem annars skulle jag länkat.
En back up tror jag , han försvinner så klart, snabbt ,för uppdraget är utfört.

Problemet med IM är att han är parkerad på ett ställe som medför stress.
Sekunder kan upplevas som minuter därför blir hans tidsangivelser fel.
Men IM är det enda vittnet som sett OP mördare tyvärr då under förhållanden som inte var optimala.
LP var nära mördaren rent fysiskt men rent mänskligt hade hon ögonen på sin man , med förvåning och chock iakttar hon sin omgivning.

Jag erkänner motvilligt att detta mord utfördes strålande då i åtanke att GM aldrig kommer att hittas, tyvärr.

Det här mordet är så söndertröskat och så fyllt med desinformation .
Men sanningen finns därute och jag hoppas få reda på det under min livstid ......svårt att släppa att GM inte är blev känd.
Citera
2022-06-18, 11:11
Medlem
matsqqs avatar
Några reflektioner och kreativa funderingar :

--

En sak som slagit mig medan jag läst om Palmemordet är följande :

Valet av tillfälle kan verka hastigt påkommet ...

Men valet av PLATS tror jag personligen inte är en tillfällighet.

---

Detta var en plats där Palme ofta passerade helt obevakad ... se bland annat TP:s bok ...

Man visste med säkerhet att man förr eller senare skulle få tillfälle och därför fanns möjlighet till minutiösa förberedelser ...

Mördarens flyktväg var ju längs ett stråk som passerar både "Thulehuset" ("stay behind"-spåret) och Ö:s lägenhet (polispåret).

Faktum är att FÖRSTA observation av mördaren är just vid Thulehuset - SISTA observation av förmodade mördaren är just nära Ö:s lägenhet.

---

I Ö:s lägenhet hittades följande vykort :

https://wpu.nu/wiki/Vykort,_C.G._%C3%96stling,_Enskedemannen

"Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig omedelbart förbindelse med Enskedemannen".

Svin = gris = någon inom polisen ?

--->

En tanke som slog mig när jag läste ovanstående är att man skapat ett "järnvägsspår" för en mördare (längs Tunnelgatan/David Bagares Gata) med avstickare åt olika håll beroende på vad som hände ...

Svinet är en polis , men en polis som inte är med om komplotten utan som bör hållas ovetande och här avslöjas också att fantombilden var ett påfund för att leda bort utredningen från farlig mark.

Vykortet är skrivet av en från Contra ...

---

Personligen tror jag att även poliser kan ha var inblandade :

Bilen som parkerades om kan ha används som en plats för mördaren att
1) om tillfälle gavs snabbt dumpa mordvapnet under fordonet
2) ägaren till bilen, polisman Djurfeldt (nära vän till den ökände Ö) blev strax efter skotten lämnad helt ensam vid denna bil och hade då tillfälle att dumpa mordvapnet i Ö:s lägenhet.

---

Sen reagerade på när jag hör vad polismen Djurfeldt säger här:

https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

6:20 in i videon kommer ett häpnadsväckande uttalande från DJurfeldt...

"När vi nu söker David Bagares Gata ner så måste vi ju stanna till vid varje port och titta in, titta bakom och under bilar så det inte finns nånting där."

Glo under bilar efter mördaren , WTF ? Tror han att mördaren ligger under en bil ? Vad tror ni han rimligen kan tala om här ?

Det låter för mig extremt långsökt att leta under bilar när de flesta ens i programmen om polisspåret kommit på tanken att mördaren kan dumpa ett vapen där, eller att man i vinterkyla ska springa uppför alla trapport för att sedan lägga sig under en bil ...

Kan han här ha gett ett ALIBI för OM någon råkat ha sett och senare frontas med att han betedde sig väldigt märkligt efter mordet

Nämligen att han lade sig ned på alla fyra en kort stund och grävde under bilen och fick fram vapnet, stoppade det i en plastkasse och bar in det i Ö:s lägenhet.

...

---

Bilen har som sagt parkerats alldeles bredvid Ö:s lägenhet ...

"D blev sedan kvar ensam vid sin nyligen omparkerade bil"

---

Olle Minell påstod i programmet att det sista LJ såg av mördaren var precis invid D:s bil ..
Senast redigerad av matsqq 2022-06-18 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in