Några reflektioner och kreativa funderingar :
--
En sak som slagit mig medan jag läst om Palmemordet är följande :
Valet av tillfälle kan verka hastigt påkommet ...
Men valet av
PLATS tror jag personligen inte är en tillfällighet.
---
Detta var en plats där Palme ofta passerade helt obevakad ... se bland annat TP:s bok ...
Man visste med säkerhet att man förr eller senare skulle få tillfälle och därför fanns möjlighet till minutiösa förberedelser ...
Mördarens flyktväg var ju längs ett stråk som passerar både "Thulehuset" ("stay behind"-spåret) och Ö:s lägenhet (polispåret).
Faktum är att FÖRSTA observation av mördaren är just vid Thulehuset - SISTA observation av förmodade mördaren är just nära Ö:s lägenhet.
---
I Ö:s lägenhet hittades följande vykort :
https://wpu.nu/wiki/Vykort,_C.G._%C3%96stling,_Enskedemannen
"Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig omedelbart förbindelse med Enskedemannen".
Svin = gris = någon inom polisen ?
--->
En tanke som slog mig när jag läste ovanstående är att man skapat ett "järnvägsspår" för en mördare (längs Tunnelgatan/David Bagares Gata) med avstickare åt olika håll beroende på vad som hände ...
Svinet är en polis , men en polis som inte är med om komplotten utan som bör hållas ovetande och här avslöjas också att fantombilden var ett påfund för att leda bort utredningen från farlig mark.
Vykortet är skrivet av en från Contra ...
---
Personligen tror jag att även poliser kan ha var inblandade :
Bilen som parkerades om kan ha används som en plats för mördaren att
1) om tillfälle gavs snabbt dumpa mordvapnet under fordonet
2) ägaren till bilen, polisman Djurfeldt (nära vän till den ökände Ö) blev strax efter skotten lämnad helt ensam vid denna bil och hade då tillfälle att dumpa mordvapnet i Ö:s lägenhet.
---
Sen reagerade på när jag hör vad polismen Djurfeldt säger här:
https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU
6:20 in i videon kommer ett häpnadsväckande uttalande från DJurfeldt...
"När vi nu söker David Bagares Gata ner så måste vi ju stanna till vid varje port och titta in,
titta bakom och under bilar så det inte finns nånting där."
Glo under bilar efter mördaren , WTF ? Tror han att mördaren ligger under en bil ? Vad tror ni han rimligen kan tala om här ?
Det låter för mig extremt långsökt att leta under bilar när de flesta ens i programmen om polisspåret kommit på tanken att mördaren kan dumpa ett vapen där, eller att man i vinterkyla ska springa uppför alla trapport för att sedan lägga sig under en bil ...
Kan han här ha gett ett ALIBI för OM någon råkat ha sett och senare frontas med att han betedde sig väldigt märkligt efter mordet
Nämligen att han lade sig ned på alla fyra en kort stund och grävde under bilen och fick fram vapnet, stoppade det i en plastkasse och bar in det i Ö:s lägenhet.
...
---
Bilen har som sagt parkerats alldeles bredvid Ö:s lägenhet ...
"D blev sedan kvar ensam vid sin nyligen omparkerade bil"
---
Olle Minell påstod i programmet att det sista LJ såg av mördaren var precis invid D:s bil ..