Citat:
Kommentar: Då rör det sig om ett kommando med kapacitet till samordning, samband, övervakning osv. Jag menar att ett sådant är oförenligt med omständigheterna vid mordet. Det som återstår blir nåt klantkommando, hur man nu får ihop det.
Jag framhåller även gärna att det sker längs för GM okänd rutt och under för honom okontrollerbara förhållanden i ett välbefolkat och polistätt city, att offret skjuts med ett skott och det i ryggen, att sannolikheten för att inte komma undan var större än en ”professionell” GM skulle acceptera och att GM inte skyler sig.
Håller med om att GM nog har god lokalkännedom i city
Jag menar av olika skäl jag inte drar nu att vapnets (och ammunitionens) sannolika ursprung är sportskyttet. Stulet, lånat eller GM:s eget vapen.
Nja, piplängden ska ju vara 4 eller 6 tum, så kortpipig revolver är inte aktuell.
Det har föreslagits att en revolver .38 Spl (klenare) kan ha använts. Antingen genom att ha borrats upp eller genom att kulor ”transplanterats”. Kan avfärdas som typiska exempel på MOP:skt ”krångla till det så mkt som möjligt”, enligt min mening.
Jag framhåller även gärna att det sker längs för GM okänd rutt och under för honom okontrollerbara förhållanden i ett välbefolkat och polistätt city, att offret skjuts med ett skott och det i ryggen, att sannolikheten för att inte komma undan var större än en ”professionell” GM skulle acceptera och att GM inte skyler sig.
Håller med om att GM nog har god lokalkännedom i city
Jag menar av olika skäl jag inte drar nu att vapnets (och ammunitionens) sannolika ursprung är sportskyttet. Stulet, lånat eller GM:s eget vapen.
Nja, piplängden ska ju vara 4 eller 6 tum, så kortpipig revolver är inte aktuell.
Det har föreslagits att en revolver .38 Spl (klenare) kan ha använts. Antingen genom att ha borrats upp eller genom att kulor ”transplanterats”. Kan avfärdas som typiska exempel på MOP:skt ”krångla till det så mkt som möjligt”, enligt min mening.
Håller med om i pricip allt du skriver.
Vidare, det som talar mycket starkt mot en stor konspiration med föregående övervakning av OP är just mordplatsen. OP promenerade i princip varje dag utan livvaktsskydd i den s.k. gyllene triangeln mellan bostaden, riksdagen och Rosenbad. Det skulle varit uppenbart för den som övervakade honom bara ett par dagar. Att då planera och utföra ett attentat på slumpmässigt vald plats i Sthm city en fredagkväll, det går inte ihop.
En mycket mer trolig förklaring är att någon av en slump ser LOP på väg till eller vid Grand, alternativt får ett tips från någon som hört att de skulle dit (tveksamt om en sådan person fanns utanför familjen P). Det betyder inte att det inte kan ha varit en grupp sammansvurna bakom attentatet, bara att det är ytterst osannolikt att de ögnat sig åt övervakning och detaljplanering.
Vapen och ammunition talar inte heller för en större konspiration. En 22:a med eller utan ljuddämpare hade varit betydligt bättre. Ett eller två skott i bakhuvudet, och få om ens några vittnen hade fattat vad som hänt. Om man nödvändigtvis ville använda en grovkalibrig revolver så hade någon form av hålspetsammunition varit bättre. Som det var nu så hade OP troligen överlevt om kulan gått ~5 cm längre till höger.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-03 kl. 14:11.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-06-03 kl. 14:11.