Det var intressanta filmer på Ekevis kanal den här veckan, det finns väldigt mycket att rota fram… Många arkiv ute i stugorna, inte bara det kända. Några Q & A… "Veckan som gått".
Intervju med Hans Ö. (från en privatspanares arkiv)
Q: Enligt uppgift i den hade vittnet AD tystats, ”misshandlats” (bildspråk för trakasserats) och slutat uttala sig, som de flesta mordplatsvittnena. Privatspanaren har ju rätt vad det verkar, att ADs iakttagelser är bortklippta.
Det han sa i första förhöret är raderat från Svea Hovrätt
https://www.youtube.com/watch?v=9KNgkaGXETI. Han såg ett vapen med ”ovanligt lång pipa” och tre personer stå och samtala när han kom fram till trafikljuset.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anders-Delsborn.pdf Varför är det mest relevanta raderat på ett demonstrativt sätt?
A: I förhöret hoppar Hell-in direkt till det andra skottet, ingen fråga om detta som privatspanaren frågade HÖ, varken från Hell-in eller de andra. Istället fokuserar de på huvudbonaden som vanligt, som är mindre relevant. Idag ser alla hur bisarrt det är men på den tiden var det inte lika uppenbart. Om de där två relevanta uppgifterna var felaktiga är det tjänstefel att inte fråga varför de var felaktiga.
53 sekunder.
Q: Enligt privatspanaren stod AD där länge, kanske hela det röda lyset, alltså 53 sekunder. Det gör honom till ännu mer nyckelvittne, tack vare iakttagelserna före skotten. Den raderade minuten. Skotten kom när det blev grönt igen. Det framgår inte av det första förhöret (som inte är skrivet ord för ord, det är en återberättelse…) vad AD uppfattat av de 3 personerna när han såg dom första gången. Om han uppfattar om det är samma människor som han ser senare, vid skotten. Borde det inte klargöras redan i förhörsraporten att det är samma par, på ett tydligare sätt? Har AD uttalat sig om detta, t ex till privatspanaren?
A: Kanske har AD sagt kategoriskt till privatspanaren att det är samma par, kanske inte. (Privatspanaren bygger väl sitt mötesscenario på att paret Palme stannar där och samtalar länge…) Om det finns såna intervjuer släpps de nog snart. Det har sagts att alla bandinspelningar kastats från utredningen, det finns bara skrivna återgivna förhör kvar, är det verkligen sant? Eller dyker en tidig inspelning upp snart där AD redogör för sina iakttagelser?
Privatspanare.
Q: ”Jag såg inte ansiktet”. En av två unga kvinnorna först på plats, som tidigt sa att de blivit trakasserade fick instruktionen att säga att hon inte såg ansiktet när hon väntade utanför rättssalen, för hennes säkerhets skull. De närmaste vittnena AD och AB kan beskriva mössan i detalj men säger ”såg inte ansiktet”.
A: Formuleringen är konstig, frågorna ger också konstiga vibbar. AD kanske inte kan ge någon beskrivning av ansiktsdragen eller detaljer, kanske i mörkt läge, men om man ser huvudbonaden kan man ju säga något om signalementet.
Huvudform eller kroppsform.
Frågan som han får i rätten är väldigt relevant: varför såg du inte ansiktet? Frågan handlar alltså om vinklarna. Om han såg mannen bakifrån, från sidan eller framifrån. Poängen är att han ska ha startat bilen och kört fram några meter när andra skottet kommer, den beskrivningen man får, alltså att han ser skytten från den andra vinkel, rakt framifrån.
De naturliga svaren: ”det var vänt åt andra hålet”. ”Det var mörklagt”. ”Jag såg huvudet bakifrån eller från sidan”. ”Jag fokuserade på huvudbonaden”. ”Det var för mycket rök”
Istället blir han irriterad på frågan. ”Vad ska jag säga om det…. Vad ska jag säga om det… Jag har inte sett ansiktet, helt enkelt”.
Sen säger han ”jag stod på Sveavägen på andra sidan”, som förklaring till varför han inte såg ansiktet.
Hon som ställde frågan borde varit tydligare med vad hon menade, VINKELN, (som enligt beskrivningen blir rakt framför skytten)
Hon borde sagt: ”missuppfattade jag vinkeln? Stod han inte rakt framför dig? Även om det kan ha varit svårt att uppfatta detaljer på det avståndet och i det ljuset, så undrar man hur vinkeln mot ansiktet var… ?”
För övrigt är det ju anmärkningsvärt att signalementet slarvas bort.
Jag har inte orkat lyssna på så många förhör från rättegångarna, tidskrävande. Men så har det varit med alla man hört… Bara uppgifter om längd och den klumpiga löpstilen, som alla nämner, en särpräglad löpstil. (efter ordet kroppsbyggare går domaren in).
Lisbeth och Anna H talade om en mycket speciell kroppsform och huvudform. Detta borde vara huvudfokus i alla förhör. Inga frågor om det.
Fokus i signalementet har lagts på ”stirrande blick” och huvudbonaden, två icke-signalement.
Alla har stirrande blick i sådan situation. Alla kan ha mössor. Huvudbonad kan man ta av och på väldigt lätt när man springer.
Men människor har bara en kroppsform, ett ansikte, en huvudform. Det mest relevanta, i alla fall i palmeärendet.
Privatspanare.
Q: Såg en kommentar på Walls ”jag tror inte att privatspanarna kan lösa detta”. Det har varit precis tvärtom under 36 år. Idag är det så uppenbart att man har svårt att fatta att inte alla ser det… Intervjun på Ekevis kanal visar att det finns ett arkiv utanför det stora arkivet också, och att de som ansvarade för det stora arkivet har haft stenkoll på privatspanarna hela tiden. Ett annat ämne. Privatspanarna. Det nya rättssystemet. Axbergers bok .
A: Ny rättsordning: större privat ansvar, självständigt tänkande. Det går inte att lita på att någon annan, kompis, granne, politisk makt, mamma. Håller inte att vara sjuåring hela livet, som Axberger, går inte hålla någon annans hand när man blivit 69 år, suga mammas eller medias tutte, Tro att det är eviga sanningen. Att bli privatspanare kräver att frigöra sig från maktens och medias tokerier, tokteorier. Det handlar om att bli självständiga individer.
Q: Vilka är de andra nyheterna denna vecka?
A: En rättshistoria om ett styckmord (med tanke på de inblandade personerna (bl a Hell-in) har den rättshistorien troligen betydelse…) Och en film om Smala Gränd.
Sidbyte! Yes!
På tiden!
För första gången flyttas fokus från ena sidan av åsen till den andra…
Troligen finns det lika många vittnen där. Som varit dolda i privatspanarnas arkiv.